Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Onderhoudsboekjes

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Onderhoudsboekjes

Bericht door Dennis023 »

Als auto taxateur / inkoper kom ik het dagelijks tegen: geen of bijna niet ingevulde onderhoudsboekjes. Bij sommige onderhoudsboekjes staan de dealer stempels van de eerste drie of vier jaar, daarna komt de auto bij de tweede eigenaar die naar de universele garage gaat en dan wordt het onderhoudsboekje niet meer ingevuld en afgestempeld.
Hoe ziet jouw onderhoudsboekje er uit? Het boekje hoort bij de auto en is een belangrijk document dat iets zegt over de onderhoudshistorie van de auto. Ook universele garages en desnoods de kwikfit... kunnen hier in vermelden bij welke datum en kilometerstand zij onderhoud hebben gepleegd. De meeste garages zijn hier niet actief in, het boekje is onvindbaar in de auto of erger nog, ligt thuis bij de klant. Neem daarom zelf actie en geef bij onderhoud het boekje af aan de balie en vraag of de garage het in wil vullen, leg het desnoods op de rechter stoel zodat de monteur niet kan zeggen " ik kon het boekje niet vinden". Controleer bij ophalen van je auto of het onderhoud afgestempeld is.
Een auto met compleet ingevuld boekje is makkelijker verkoopbaar en wellicht iets meer waard dan een auto zonder boekje of laat ik het zo zeggen, een auto met onderhoudshistorie volgens het boekje is niet minder waard dan een auto zonder.
Ook belangrijk is de distributieriem, is de vervanging vermeld in het boekje en heeft de garage een sticker in de motorruimte geplakt?
Doe je het onderhoud zelf? Noteer het ook in het boekje, er staat nergens dat dat niet mag, bewaar de fakturen van je filters, bougies en distributiesnaar.
Nou dat was het even, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Laatst gewijzigd door Dennis023 op 18 feb 2016 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Onderhousboekjes

Bericht door Romeo »

Goede tips zijn altijd welkom.
Bij mijn auto zat geen onderhoudsboekje zoals vaker bij een 2e hands die al wat ouder is.
Ik bewaar zelf altijd alle rekeningen ook van losse onderdelen die ik koop en zelf monteer/ vervang.
Kilometerstand en datum van montage/ vervanging op de bon er bij.
Daarnaast hou ik het ook digitaal bij. Als de auto dan verkocht mag worden print ik het overzicht en doe dit bij de rekeningen die de koper bij koop van de auto dan krijgt.
Zo kun je toch aantoonbaar maken dat de auto onderhouden is en wat en wanneer er aan gedaan is.

Voor het onderhoud wat aan de auto is gedaan voordat ik hem kocht hen ik navraag gedaan bij de garage waar ik hem kocht.
Bij Fiat Nederland heb ik opgevraagd door welke dealer de auto is geleverd en van daar uit ben ik verder gaan zoeken tot ik de geschiedenis compleet had t/m 2014.
Begin 2015 is de auto gekocht door de handelaar waar ik hem een paar maanden later kocht.

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Onderhoudsboekjes

Bericht door pandapouwer »

Hallo allemaal.

Bij mij heeft elke auto altijd een eigen map gehad. Elke rekening en gebruiksaanwijzing wordt hier in bewaard. Zo ziet 9 jaar 100 HP er bij mij uit.

Gr Pandapouwer
image.jpg

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”