Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Panda69 »

Ik heb in mijn leven van alles gereden. En heb mijn BE al zo'n veertig jaar. Min of meer noodgedwongen kwam ik in een Panda terecht en ik moet zeggen dat ik steeds meer lol in mijn wagentje krijg. Sterker nog: ik betrap me erop dat ik steeds vaker een stukje omrijd. M.a.w.: ik sta uiterst sympathiek ten opzichte van mijn 169, en dat gevoel neemt nog steeds toe.

Maar... Maar; hoe kan het dat het wagentje een aantal structurele gebreken heeft die bekend zijn en waarmee die lui uit Turijn gewoon wegkomen?

Neem nou de problemen met de stuurbekrachtiging. Bingo, ik heb er last van. Neem nou de problemen met de stoelen: hoppa, ik laat het op eigen kosten herstellen. En dan zijn er nog een aantal fouten en foutjes te bedenken, die structureel lijken te zijn.

Ligt het nu aan mij als ik denk dat een fatsoenlijke fabrikant minstens met een soort coulanceregeling zou komen en zijn uiterste best zou doen de problemen in de toekomst te voorkomen? Zijn we bij voorbaat moedeloos omdat we met Italianen te maken hebben?

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Erik 319 »

Het is vreemd maar de Panda's die mijn ouders,zuster en wij zelf reden of rijden hebben geen van alle ooit maar ook 1 genoemd mankement gehad. Kwestie van geluk of pech ? Geen flauw idee.....
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Dennis023 »

Zo heeft ieder merk en model wel wat. Garantie is twee jaar, daarna misschien nog een of twee jaar extra coulance maar het houdt ooit op.
Volkswagen eigenaren hebben wellicht last van opgerekte distributiekettingen, olieverbruik bij de 1.8 TFSi motoren etc etc
Renault eigenaren hebben wellicht last van elektrische storingen die te pas en te onpas komen en verdwijnen etc etc

Feit is dat Fiat de laatste 10 jaar erg vooruit is gegaan in afwerking en kwaliteit. Mijn collega heeft een Fiat Stilo van 2002 en die gaat als een tierelier, nooit problemen.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Panda69 »

Als ik bij de Action een campingstoel koop voor zes/zeven euro, ben ik al blij als hij het volgend jaar haalt. Maar van een autostoel verwacht ik niet dat hij na vier jaar instort. Want over een dergelijke korte periode hebben we het.

Hetzelfde met het uitvallen van de stuurbekrachtiging. Het zal je maar op de snelweg gebeuren, in een bocht. Je mag dan blij zijn als je het overleeft.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Robert100HP »

Op A klasse auto's verdient een autofabrikant bijna niets, logisch dat de gebruikte materialen van mindere kwaliteit zijn. De klant kiest zelf voor een budget auto. Wat mij wel opviel toen ik de schuim delen van mijn stoelen verving dat de spare parts van een betere kwaliteit waren. Fabrikanten kopen veel onderdelen elders in, vaak maken meerdere leveranciers gelijktijdig dezelfde onderdelen voor een bepaald model. Hierin kan ook het kwaliteitsverschil zitten. In de 4 jaar dat wij een Megane (met het kontje) hadden zijn er 3 linker en 1 rechter raam/portier mechanismes en wat lagers (dynamo) vervangen. Verkruimelden de voorstoel zittingen en viel de binnenspiegel met enige regelmaat omlaag, de keren dat de auto niet opende of starte omdat de kaart niet werd herkent waren legio. De Toyota die erna kwam was niet veel beter elke 15.000 ging de motor in noodloop, in totaal zijn er 6 roet katalysatoren en een spruitstuk vervangen. 5 maanden voor het einde van het leasecontract blies de 2.2 l dieselmotor zichzelf op en werd vervangen door een nieuwe. De Citroën Cactus die we nu hebben begon boven de 120 km of bij tegenwind (eerder)een oorverdovende fluittoon te produceren. Na modificatie (vervangen deurrubbers) en opnieuw afstellen voorportieren was dit geluid maanden weg, maar inmiddels weer terug. ): ): De eigenaren van de laatste serie hybride Volvo suvs zijn ook niet echt blij, sommige staan al maanden stil bij de dealer. Ach het zijn maar auto's

Grtz Rob

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door bero »

Geen enkele auto komt zonder gebreken..
De Stilo die hier boven genoemd word, had bij een x aantal producties problemen met de wielophanging.
De Bravo/ Marea weekend hebben deurgrepen van rubber die compleet vergaan na een paar jaar,
en ga zo maar door (en dit is alleen Fiat).
En wat denk je van de welbekende airbag storingslampjes die in vele auto's zitten die stuk gaan?
Dat is zelfs in de duurdere Mercedes en Jaguars van toepassing..
Maar zie het als software.. nooit bug free, want als ze geen updates en nieuwere versies kunnen maken, verdienen ze er niets aan..

Problemen die ik meegemaakt heb:
1.3 Multijet 2006: Toplagers (nu al aan 2e set toe), de welbekende stangetjes, melding over stuurbekrachtiging (niet uitvallen) en de welbekende grijze stekker..
1.2 4x4 2005: Welbekende stangetjes en welbekende stekker..
1.2 2010: Klapperende wielkuip waardoor het leek of er iets in het handschoenenkastje rammelde, accu die na 2 jaar al weer aan vervanging toe was.
Met de classics eigenlijk weinig tegen gekomen wat echt 'structueel' was, meer slijtage of slecht onderhoud van de vorige eigenaren.
Wel de 2000+ panda's met startonderbrekers waar starten met vochtig weer, wel eens kuren geeft, of de navigatie die in de sigaretten plug zit.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door exprezzo »

Het blijft een massa product.
Kwantiteit...
Twee jaar geleden nog artikel gezien over boze Bentley gtc eigenaren.
Dikke wagen,dikke motor,en cabriolet,en een top van 322 km/u.
Prijs tussen de 300.000/350.000. Gewicht zo rond de 2300 kilo.
Sommigen kregen problemen met de remmen,na verloop van tijd(krom).
Bentley gaf niet thuis,en adviseerde deze mensen doodleuk om bij de Bentley dealer een set keramisch
Spul eronder te zetten,op eigen rekening'' :rofl:
Ik bedoel maar.
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Panda69 »

Zoals eerder gezegd ben ik erg gecharmeerd van mijn pandaatje. Dus kom bij mij niet aan met 'koop dan een andere auto'. Zou ik niet willen en daar heb ik trouwens even het geld niet voor.

Toch blijf ik van mening dat zeker stoelen langer dan vier kerstbomen mee moeten gaan. Zeker ook omdat het verschil in prijs tussen goed foam en inferieur foam niet zo groot kan zijn. Wat betreft de stuurbekrachtiging: als je met een flinke vaart in een bocht zit en de bekrachtiging valt uit is het nog maar zéér de vraag of je die bocht levend zult verlaten. Is toch iets anders dan een rammeltje in een asbakje.

Dat ook auto's van andere fabrikanten hun euvels hebben geeft FIAT geen excuses.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Dennis023 »

Panda69 schreef:

Dat ook auto's van andere fabrikanten hun euvels hebben geeft FIAT geen excuses.
Nou ja gezien de problemen bij veel duurdere merken doet Fiat het dan best wel goed, zeker voor het geld.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Robert100HP »

Nou ja gezien de problemen bij veel duurdere merken doet Fiat het dan best wel goed, zeker voor het geld.

Waarvan akte. :yes: :yes: :yes:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Panda69 »

Welk merk heeft nog meer last van uiteenvallende stoelen? Wat ben je kwijt, Robert100HP, om weer een klein beetje normaal te kunnen zitten?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Robert100HP »

Kijk even hier.http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 92&t=16950" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz Rob

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door aribold »

Is dit een troost?
Afbeelding
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Panda69 »

Dus je moet niet zeuren als er van alles structureel loos is met je FIAT, want dat is het met andere auto's ook. Zoiets?

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Weet je wat ik nou niet begrijp?!

Bericht door Dennis023 »

"van alles" valt wel mee toch? Elk gebruiksvoorwerp heeft constructiefouten, verkeerd gekozen materialen en is aan slijtage onderhevig. Het ene wat eerder dan het andere...
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”