Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Glibberen en glijden
Moderators: Rick Lieffering, Joost
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Glibberen en glijden
Vandaag ben ik met de 4x4 naar het westen van het land gereden in de ijzel. 's Morgens heen, eind van de middag weer terug. Vooral het stuk rond Veenendaal was erg glad. Met 50 km/h in 4e versnelling, en bij gas geven begonnen de voorwielen te spinnen. Heel veel ongelukken met blikkschade gezien. Gelukkig waren de Panda en ik nergens bij betrokken. De (oer)panda heeft natuurlijk een enorme kreukelzone, alleen jammer dat de plek van de inzittenden daar ook deel van uit maken
Interessant was nog wel dat toen mijn voorliggers afremden en ik dus ook vaart ging minderen (alleen afremmen op de motor) dat een automobilist achter mij begon dwars begon te schuiven. Ik had veel afstand tot mijn voorligger ( i.v.m. die grote kreukelzone wil ik onder dit soort omstandigheden veel ruimte tot m'n voorligger...). Ik heb toen maar even wat van die afstand gebruikt om te voorkomen dat er een Skoda Fabia (o.i.d) als aanhanger aan m'n trekhaak zou hangen.
Na Utrecht ging het allemaal al een stuk beter op de snelwegen (d.w.z. minder glad).
Afgezien van de kreukelzone is zo'n oude Panda perfect in de gladde omstandigheden. Je voelt goed in het stuur in hoeverre je grip hebt, de auto is licht van gewicht en als 'ie gaat glijden is niet gelijk alles verloren. Veel gewicht voorin, weinig achterin zorgt ervoor dat de auto niet snel achterste voren gaat. Oostenrijkers die ik afgelopen zomer op een camping heb ontmoet verzekerden me dat als het écht glad is, dat alleen de "kleintjes" zoals de Panda 4x4 en Subaru Justy 4x4 nog fatsoenlijk te rijden zijn. Overigens heb ik vandaag in het vlakke Nederland niet één keer de vierwielaandrijving ingeschakeld...
Al met al heb ik vandaag genoten van de tocht...
Interessant was nog wel dat toen mijn voorliggers afremden en ik dus ook vaart ging minderen (alleen afremmen op de motor) dat een automobilist achter mij begon dwars begon te schuiven. Ik had veel afstand tot mijn voorligger ( i.v.m. die grote kreukelzone wil ik onder dit soort omstandigheden veel ruimte tot m'n voorligger...). Ik heb toen maar even wat van die afstand gebruikt om te voorkomen dat er een Skoda Fabia (o.i.d) als aanhanger aan m'n trekhaak zou hangen.
Na Utrecht ging het allemaal al een stuk beter op de snelwegen (d.w.z. minder glad).
Afgezien van de kreukelzone is zo'n oude Panda perfect in de gladde omstandigheden. Je voelt goed in het stuur in hoeverre je grip hebt, de auto is licht van gewicht en als 'ie gaat glijden is niet gelijk alles verloren. Veel gewicht voorin, weinig achterin zorgt ervoor dat de auto niet snel achterste voren gaat. Oostenrijkers die ik afgelopen zomer op een camping heb ontmoet verzekerden me dat als het écht glad is, dat alleen de "kleintjes" zoals de Panda 4x4 en Subaru Justy 4x4 nog fatsoenlijk te rijden zijn. Overigens heb ik vandaag in het vlakke Nederland niet één keer de vierwielaandrijving ingeschakeld...
Al met al heb ik vandaag genoten van de tocht...
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
- 1e Panda-achtige: Cool 2010
- 2e Panda-achtige: A112 Junior
Re: Glibberen en glijden
Mooi verhaal! Leuk dat je het ook zo maar je zin gehad hebt! Aan de oerpanda heb ik wat gladde rijomstandigheden betreft, ook hele goeie herinneringen! Stuurtje om, gas abrubt los, kontje om, tegensturen en gassen maar! Hele stukken reed ik op die manier overdwars! Heerlijk autootje met errug veel overeenkomsten qua rijden met de 127 en A112!
Vandaag met de Panda Cool uit 2010 overigens bijna net zoveel lol kunnen maken. Je gaf al aan dat het rond Veenendaal wat gladjes was, dat klopt idd! Wij wonen iets ten zuiden van Veenendaal en reden naar Leusden en terug. Remmen heb ik een hekel aan, dus sturen en gasgeven maar! Kontje om laten komen wilde niet, teveel onderstuur! Dan de handrem er maar bij: bochtje insturen, tikkie met de handrem, kontje om, tegensturen en gassen maar weer. Het krampachtig toekijkende publiek vanuit andere auto's was er totaal niet blij mee, op een enkeling na die de rijomstandigheden ook als een feest zag
Vandaag met de Panda Cool uit 2010 overigens bijna net zoveel lol kunnen maken. Je gaf al aan dat het rond Veenendaal wat gladjes was, dat klopt idd! Wij wonen iets ten zuiden van Veenendaal en reden naar Leusden en terug. Remmen heb ik een hekel aan, dus sturen en gasgeven maar! Kontje om laten komen wilde niet, teveel onderstuur! Dan de handrem er maar bij: bochtje insturen, tikkie met de handrem, kontje om, tegensturen en gassen maar weer. Het krampachtig toekijkende publiek vanuit andere auto's was er totaal niet blij mee, op een enkeling na die de rijomstandigheden ook als een feest zag
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Glibberen en glijden
Ik ben zaterdag ochtend met de Panda 4x4 Climbing van Deventer naar Amsterdam gereden.
Ik heb veelal linkerbaan gezeten met wat verraderlijke stukken er bij. Op een stuk merkte ik dat de voorbandjes
te weinig grip hadden en begonnen te glijden naar links, terwijl het stuur recht stond. Meteen voelde ik de automatisch
4x4 inwerking treden en kreeg ik een 'boost' van de achterwielen en die duwde de 4x4 weer rechtdoor
Met mijn Doblo had ik het niet aangedurfd!
Ik heb veelal linkerbaan gezeten met wat verraderlijke stukken er bij. Op een stuk merkte ik dat de voorbandjes
te weinig grip hadden en begonnen te glijden naar links, terwijl het stuur recht stond. Meteen voelde ik de automatisch
4x4 inwerking treden en kreeg ik een 'boost' van de achterwielen en die duwde de 4x4 weer rechtdoor
Met mijn Doblo had ik het niet aangedurfd!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
- 1e Panda-achtige: Young 2001
- Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
- Locatie: Betuwe
- Been thanked: 3 times
Re: Glibberen en glijden
Leuke verhalen! Ik moest zaterdag naar Amersfoort,maar durfde dat niet aan met mijn Panda (of de Ford Focus Wagon uit 2013), dus heb de trein gepakt.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 14 apr 2016 20:18
- 1e Panda-achtige: Edition Cool 2010
- Locatie: Apeldoorn
Re: Glibberen en glijden
Heel verstandig, heb het risico ook niet genomen. Hebben naast de Panda ook een Passat 4 motion, daar gaat het prima mee. Zijn toch wel zuinig op onze auto's.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Glibberen en glijden
ik heb het hier expres geprobeerd, met de Marbella een draai te maken. Maar met gewoon afremmen of een fikse draai aan het stuur gebeurde er niets, hoewel het echt spekglad was. Auto bleef maar rechtuit gaan!
Prima karretjes dus.
Prima karretjes dus.
- Fred Schuit
- Forumgebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 11 feb 2015 23:35
- 1e Panda-achtige: 0.9 85PK Twinair Turbo Trekking
- Been thanked: 1 time
Re: Glibberen en glijden
Zaterdag met onze paar uur oude Trekking naar Duitsland gereden. Tussen Emmen en de Duitse grens was het hier en daar een behoorlijke ijsbaan. Daar kwam ik achter toen de Panda met zo'n 120 km/u op de teller "wat "licht" in het stuur werd. Raar gevoel is dat. Gas los was de remedie en vanaf die dikke waarschuwing maar wat kalmer aan gedaan. Tja, winterbanden helpen niet echt op een ijzig wegvak, Trekking of niet. Eigen schuld, moet ik maar niet zo stoer doen. Er was geen kop op de weg trouwens maar nou is het daar zo wie zo niet druk...
Tjongejongejonge!
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Glibberen en glijden
Met echt winterweer,is het ongeacht de bandjes,
Toch altijd oppassen.
Kijk naar je boordcomputer,staat daar - graden,altijd gas eraf.
Glimt daarbij de weg ook nog,dan weet je genoeg.
Zeker met 100 pk.
moet ik ook vertellen dat ik me voor de kerst heb laten verleiden met goedkope winterbanden(hyfly).
Doe dat alsjeblieft nooit...
Van ellende maar nokian allweathers gekocht,zeer fijne band!
Hiervoor snowtrac3, ook goed.
Maar bezuinig nooit op dat soort dingen.
Ik niet meer tenminste.
Grt exprezzo.
Toch altijd oppassen.
Kijk naar je boordcomputer,staat daar - graden,altijd gas eraf.
Glimt daarbij de weg ook nog,dan weet je genoeg.
Zeker met 100 pk.
moet ik ook vertellen dat ik me voor de kerst heb laten verleiden met goedkope winterbanden(hyfly).
Doe dat alsjeblieft nooit...
Van ellende maar nokian allweathers gekocht,zeer fijne band!
Hiervoor snowtrac3, ook goed.
Maar bezuinig nooit op dat soort dingen.
Ik niet meer tenminste.
Grt exprezzo.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
- 1e Panda-achtige: Cool 2010
- 2e Panda-achtige: A112 Junior
Re: Glibberen en glijden
Nokian, goeie keus! Zelfs met 200pk loslaten op die bandjes nog steeds bergen grip. Maar kijk uit met uitstappen, heb al eens meegemaakt dat mijn schoenzolen zoveel minder grip dan die banden hadden, dat ik zowat plat op mijn gezicht ging........
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Glibberen en glijden
Pinda1000 schreef:Hyfly.....de naam zegt genoeg
Nou...idd.
Ook twee met hoogteslag nog.
Van het in de container liggen,op reis naar hier...
Dus iemand nog crossbanden nodig?..
Grt exprezzo.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Glibberen en glijden
Ik heb hier in Antwerpen tevergeefs op een lekker pak sneeuw gewacht, om daar eindelijk eens met mijn 4x4 door te kunnen rijden, maar het bleef slechts bij enkele cm... Anderzijds, die ijzeltoestanden, waarover Wijnand schreef, bekijk ik liever vanachter mijn raam thuis, niet dat van de Panda! Ik woon nochtans in een klein (voor autoverkeer...) doodlopend straatje, wat vroeger nooit geruimd werd, maar sinds het een "fiets-o-strade" is geworden, snelle fietsverbinding van Antwerpen tot Mechelen, rijdt er bij de minste ijzeldreiging al om 7 uur 's morgens een ruim- en strooimachine door de straat! Voor mij dus alle kans op een beetje sneeuw-rijpret op voorhand verkeken!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
- 1e Panda-achtige: Young 2001
- Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
- Locatie: Betuwe
- Been thanked: 3 times
Re: Glibberen en glijden
Boordcomputer, wat is dat?exprezzo schreef:Met echt winterweer,is het ongeacht de bandjes,
Toch altijd oppassen.
Kijk naar je boordcomputer,staat daar - graden,altijd gas eraf.
- Joost6786
- Forumgebruiker
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01 aug 2013 17:08
- 1e Panda-achtige: Seicento SX 1.1 2001
- Facebook: http://www.facebook.com/joost.vandieten
- Twitter: http://www.twitter.com/joost6786
- Skype ID: joost_vandieten@hotmail.com
- Locatie: Rijen
Re: Glibberen en glijden
Ik ben die bewuste zaterdagochtend van Rijen naar Vught (40km) gereden met mijn seicento, op zomerbanden en zonder abs etc. Ging eigenlijk verrassend goed. Rustig aan gereden, 50 op de snelweg en zo veel mogelijk afremmen op de motor.
Ach.. en anders veel scherpe bochten nemen van 90 graden, dan smelt het ijs zo
Ach.. en anders veel scherpe bochten nemen van 90 graden, dan smelt het ijs zo
Helaas geen Panda meer