Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Plaats reactie
2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door 2cv6 »

De ADAC heeft onderzoek gedaan naar de uitstoot van nieuwe auto's. Bij de elektrische auto's is ook de uitstoot voor het opwekken van de stroom mee genomen. De Panda 0.9 TwinAir Natural Power scoort beter dan de Tesla.

Je moet je natuurlijk wel afvragen hoe men de uitstoot van de elektriciteitscentrale meet. De geleverde stroom is een mix van windenergie, zonnen energie, gas centrales, kolen centrales, waterkracht centrales, kern energie en (vooral in Duitsland) bruinkool centrales.
Ik heb laatst ergens gelezen dat een Tesla met stroom uit een bruinkool centrale meer vervuild dan een diesel auto.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/t ... t.20190207" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door PandaVespa »

Hoe zou een 141Panda op lpg doen tov een Tesla qua milieu :mrgreen: . Een oude auto wordt niet gesloopt, dus hoeft geen nieuwe gebouwd te worden. Lpg is een bijproduct bij de productie van benzine en diesel. Zolang de vrachtwagens op diesel blijven rijden........ Dat zie ik voorlopig niet veranderen.

En er is ook een onderzoek geweest dat bij de productie van een Tesla al zoveel CO2 vrijkomt (ivm accu) dat gelijk staat tov fossiele gestookte auto met 100.000km op de klok.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door Erik 319 »

Er is weinig milieuvriendelijks aan elektrische auto"s zolang ze op gewone stroom rijden.
Om over de afgedankte batterijen maar niet te spreken......
En mensen die elektrisch rijden doen dat heel vaak voor de lage bijtelling en echt niet voor het milieu.
Ik durf te stellen dat als je geen belastingvoordeel zou hebben op een elektrische auto de verkoop zou halveren of nog minder.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door Riddick »

erguly schreef:Er is weinig milieuvriendelijks aan elektrische auto"s zolang ze op gewone stroom rijden.
Om over de afgedankte batterijen maar niet te spreken......
En mensen die elektrisch rijden doen dat heel vaak voor de lage bijtelling en echt niet voor het milieu.
Ik durf te stellen dat als je geen belastingvoordeel zou hebben op een elektrische auto de verkoop zou halveren of nog minder.
Helemaal mee eens.
Het hele lease wagenpark bestaat uit auto's gekozen om de lage bijtelling, en niet omdat al die rijders iets voor het milieu willen doen.
Als ze morgen allemaal de hoogste bijtelling moeten gaan betalen stappen ze allemaal van hun huidige auto af, op de verdwaalde boomknuffelaar na.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door Micha D. »

Altijd leuk dat geroep over hoe slecht voor het milieu elektrische auto's zijn, omdat het zoveel kost om de accu's te produceren, maar kijken mensen dan ook naar hoeveel het kost om een verbrandingsmotor te produceren met alle bijhorende randapparatuur? En kijken mensen ook hoeveel energie het kost om benzine te produceren?

Ik pleit absoluut niet voor dat iedereen in een elektrische auto gaat rijden, ik denk dat dat een bijzonder slecht idee is, maar ik gruwel van de afkeer tegen vooruitgang, mensen die alle innovatie afschieten omdat het aan hun beeld van de wereld toornt. Als je een vergelijk maakt tussen verschillende auto's moet je wel het complete beeld schetsen, en niet alleen hetgeen jou op dat moment goed uitkomt. Ik heb de test verder niet helemaal gelezen (zo goed is mijn Duits ook weer niet), dus wellicht hebben ze deze factoren wel meegenomen in deze test. Maar het algemene geroep op fora en facebook gaat vaak niet verder dan het noemen van onjuist of incomplete feiten.

De titel van dit topic is ook zoiets (niet persoonlijk bedoeld hoor @2cv6, maar het is een goed voorbeeld). Natuurlijk is een Panda beter voor het milieu dan een Tesla, wie heeft ooit anders beweerd? Een Panda is kleiner en lichter, dus dat lijkt me nogal logisch. Net zoiets als zeggen dat een Panda goedkoper is dan een Tesla, ja, maar je krijgt er ook veel minder voor.
PandaVespa schreef:En er is ook een onderzoek geweest dat bij de productie van een Tesla al zoveel CO2 vrijkomt (ivm accu) dat gelijk staat tov fossiele gestookte auto met 100.000km op de klok.
Heb op de facebook gestaan of heb je hier ook een bron van?
erguly schreef:(1) Er is weinig milieuvriendelijks aan elektrische auto"s zolang ze op gewone stroom rijden.
(2) Om over de afgedankte batterijen maar niet te spreken......
(1) Grotendeels waar, al valt het te beargumenteren dat energiecentrales vaak over betere filters beschikken dan auto's, waardoor veel schadelijke stoffen gefilterd kunnen worden. Voor de volksgezondheid zou je overigens anders kunnen denken, energiecentrales stoten namelijk hun schadelijke stoffen uit een stuk verder van de bewoonde wereld. Voor het milieu maakt dat niets uit, maar de mensen ademen daardoor veel minder schadelijke stoffen in. Maar over het algemeen genomen juist, de grote stap naar volledig hernieuwbare energie is in volle gang ;).

(2) Afgedankte accu's worden voor een zeer groot deel hergebruikt, in bijvoorbeeld powerwalls. Dat hebben we hier niet zoveel maar in andere gebieden waar de energievoorziening minder betrouwbaar is wel. Overigens kunnen accu's uitstekend gerepareerd worden als de efficiëntie omlaag gaat, omdat het vaak een aantal cellen binnen de accu's zijn die het laten afweten, vervang die cellen en je hebt weer een uitstekend werkende accu.

EDIT: TYPO
Laatst gewijzigd door Micha D. op 10 feb 2019 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door Panda69 »

Goed verhaal, Micha.

Gebruikersavatar
Petez
Forumgebruiker
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:27
1e Panda-achtige: Tesla S
Locatie: Rotterdam
Been thanked: 2 times

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door Petez »

Als ik het me kon veroorloven had ik toch echt liever een Tesla dan een Panda, eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door PandaVespa »

Artikel Volkskrant, je hoeft ook geen professor te zijn om te snappen dat de productie van die grote accu's niet milieuvriendelijk is, dan heb ik nog niet gehad over de gezondheid v/d werknemers die daar in werken. Zo'n fabrikant ziet dat niet en boeit het ook niet, als die maar de accu's krijgen die ze willen hebben.

Grootste probleem is idd verandering. Men is bang voor de komst van elec. auto wat waarschijnlijk een flinke aardverschuiving zal veroorzaken qua hoe dit belast zal gaan worden. Maw teveel onzekerheid. Wat nu mrbvrij is, wordt over aantal jaar wel belast.
Regering weet dit ook nog niet, omdat een elec. auto vrij nieuw is. Ze willen dit uiteraard stimuleren. Ik denk dat iedereen wel zal snappen als grote gedeelte uiteindelijk elec. rijdt, dat deze uiteraard zwaar belast zal gaan worden.

Just sit back and enjoy the show. We kunnen toch niks doen wat de regering (uiteindelijk) gaat beslissen.

En de Tesla is wellicht vooruitstrevend qua actieradius, oplaadpunten en rijeigenschappen. Alleen de bouw en uiterlijk zijn de autojournalisten minder over de spreken. En met de komst van Tesla 3 waar de klanten €0,25 per kWh moet gaan betalen........ De ontwikkeling van benzinemotor blijft ook niet stilstaan, Madza heeft weer iets nieuws bedacht voor nog lager verbruik. Het wordt, lostaand v/d regering, een wedloop tussen de fossiele brandstof en elec.motor -> welke uiteindelijk het goedkoopst wordt in gebruik.
In begin jaren v/d auto-industrie heeft de elec.auto uiteindelijk verloren op actieradius.

Nogmaals: just sit back and enjoy the show :mrgreen: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door Micha D. »

PandaVespa schreef:Artikel Volkskrant, je hoeft ook geen professor te zijn om te snappen dat de productie van die grote accu's niet milieuvriendelijk is
Maar in dit artikel gaan ze wederom uit van het volledig afschrijven van de accu's in een afstandsbestek van 150k tot 200k kilometers, maar wie zegt niet dat elektrische auto's veel langer mee gaan qua kilometers dan brandstofmotoren. Ik denk dat dat zeker zo is, de bewegende delen zijn veel minder, onderhoud is vaak goedkoper omdat het systeem minder complex is op mechanisch gebied. Op elektronisch gebied denk ik dat het elkaar ook niet veel zal ontlopen, omdat het overgrote deel van de moderne auto's ook een boel elektronica aan boord heeft. Op het gebied van de accu's kom ik graag terug op wat ik hierboven zei, de accu's kunnen ook gerepareerd worden en na hun 'leven' in auto's kunnen ze gebruikt worden op plekken waar de capaciteit en prestaties minder van belang is.

Nogmaals, met de huidige accu technologie denk ik dat het onmogelijk is om iedereen te laten switchen naar elektrisch rijden, maar ik denk wel dat de trend een goede impuls kan zijn om verder gaan met onderzoek naar nieuwe accu technologieën. En ja, dat zorgt nu voor een sub-optimale oplossing, maar Rome is ook niet in een dag gebouwd ;).

Gebruikersavatar
Wytze
Forumgebruiker
Berichten: 192
Lid geworden op: 02 mar 2014 18:12
1e Panda-achtige: 10-2009 1.1 panda Airco en el. Ramen.
Locatie: Hilversum
Has thanked: 1 time

Re: Panda 0.9 TwinAir Natural Power beter voor milieu dan Tesla

Bericht door Wytze »

We staan voor een energie transitie die veel mooie technieken zal gaan opleveren.
Alles afbranden wat we nu aan niet fossiele mogelijkheden hebben om ons transport te regelen is natuurlijk vergelijkbaar met de periode, het jaar 18xx, dat er een mannetje met een rode vlag voor de levensgevaarlijke trein moest lopen.

Een batterij uit een EV gaat, als zo vaak al is gebleken, vele tonnen km's mee. En inderdaad gaat ie daarna nog jaren mee in een minder veelvragende omgeving.
https://www.johancruijffarena.nl/articl ... arena-.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaat;
Raffineren van ruwe olie is energie-intensief
Volgens een onderzoek van het Department of Energy uit 2009 in de VS heeft een olieraffinaderij ongeveer 1,5 kilowattuur nodig om een ​​liter brandstof te produceren. Brandstofverbruik van 7L op 100km zou 11 kWh kosten. Dit is voldoende voor een ​​elektrische auto om ~60 km mee te rijden! Alleen al het stroomverbruik voor de productie van brandstoffen komt dus al overeen met een aanzienlijk deel van het stroomverbruik van een elektrische auto.
Einde Citaat.

Komt uit dit artikel.
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2 ... r-benzine/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet
Wytze

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”