Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Scanauto in stad blijkt melkkoe: fors meer parkeerboetes

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Scanauto in stad blijkt melkkoe: fors meer parkeerboetes

Bericht door kees5 »

Het inzetten scanauto's om auto's te controleren op parkeerplaatsen, legt gemeenten geen windeieren. Het aantal parkeerboetes is spectaculair gestegen.
Het aantal bekeuringen is vaak tientallen procenten hoger, meldt het AD na een rondgang langs een aantal steden.
Scanauto's rijden langs parkeerplaatsen en registreren in korte tijd alle kentekens. Binnen een paar minuten volgt een tweede controle. Wie dan geen parkeergeld heeft betaald, krijgt een aantal dagen later bijna volledig geautomatiseerd een boete.
In Amsterdam werd er in 2018 bijna 30 miljoen euro aan boetes geïnd. Voor de komst van de scanauto in de hoofdstad was dat nog 18,5 miljoen.
Pakkans groter
In Delft bijvoorbeeld is door de inzet van de scanauto een stijging te zien van 26 procent. En in Tilburg is het aantal boetes zelfs verdrievoudigd.
Daarnaast blijken automobilisten er eerder voor te kiezen om toch parkeergeld te betalen nu de pakkans groter is, meldt de krant. In Utrecht bijvoorbeeld is de betalingsbereidheid tussen 2016 en 2018 gestegen van 71 naar 84 procent.

Bron@editie.nl

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Scanauto in stad blijkt melkkoe: fors meer parkeerboetes

Bericht door bero »

Melk koe vind ik meteen weer zo iets om boetes goed te praten.. ze hebben nu eindelijk een goede oplossing gevonden voor al die wanbetalers voor parkeren.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Scanauto in stad blijkt melkkoe: fors meer parkeerboetes

Bericht door Robert100HP »

Inhakend op het fenomeen ` Melkkoe` het is een asociaal systeem van parkeergeld innen. Tenminste zoals het in Rotterdam gebeurt, de regelgeving schrijft voor dat als de scanauto een voertuig registreert waar geen parkeergeld voor is betaald er een nacontrole is. Of door met de scanauto na een aantal minuten dezelfde route nogmaals te rijden of door een handhaver op een scooter die de bewuste auto´s nogmaals checkt. DIT gebeurt nooit, verder werken de aanraak schermen van het parkeersysteem bij vochtig of koud weer belabberd en zijn ze bij zonlicht amper afleesbaar.
Met enige regelmaat krijg ik zo een bekeuring of doordat de scanauto net langs rijd als je je kenteken intoetst. Of doordat het systeem na eenmaal aanraken soms wel 3 dezelfde karakters plaatst, Een X teveel op het eind is al goed voor een accept giro, het systeem kan dit zelf niet corrigeren. Dan begint de ellende pas goed, formulier aanvragen klacht met betaalbewijs of kopie van bankafschrift opsturen. Maar eerst betalen anders word de klacht niet in behandeling genomen, daarna neemt de gemeente 6 weken de tijd om tot een besluit te komen. Tussentijds stuurt de gemeente behoorlijk wat onzinnige brieven meestal 5 stuks over de voortgang. Bij de laatste brief die dan ontvangt zakt je broek spontaan op je enkels en lopen tranen uit je ogen. Je bent in het gelijk gesteld en krijgt je geld na 8 weken terug. Alleen wil de gemeente dan weten of het rekening nummer waarop het geld moet worden terug gestort wel van jou is.

Voor de goede orde; je schrijft dus vanaf jou bank rekening het boetebedrag op de gemeenterekening, wat ze vervolgens niet zomaar terug kunnen storten. Ambtenarij is volksverlakkerij.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Scanauto in stad blijkt melkkoe: fors meer parkeerboetes

Bericht door bero »

Werking van die scanauto's/scooters heb ik geen verstand van, maar die automaten waar je je kenteken moet invoeren zijn al jaren een doorn in het oog, duurt te lang en werken slecht inderdaad.

Overigens is het bij alle grote bedrijven dat het heel lang duurt voordat er wat terug gestort wordt. Gaat weer van afdeling naar afdeling enz. Vroeger toen ik van die lullige boetes kreeg van een paar tientjes, dan maakte ik een paar cent te veel over, dan waren ze weer dagen/weken bezig om die paar rotcenten terug te storten op mijn rekening
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Scanauto in stad blijkt melkkoe: fors meer parkeerboetes

Bericht door 4RN01D »

Juist om dat gehannes met parkeerautomaten gebruik ik Yellowbrick als ik ergens betaald op straat moet parkeren. Voordeel daarvan is dat je tot op de minuut betaalt. Nadeel is wel dat er administratiekosten zijn, maar dat vind ik persoonlijk zo minimaal, dat ik het geen ramp vind.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Scanauto in stad blijkt melkkoe: fors meer parkeerboetes

Bericht door Riddick »

Iedereen heeft bijna een SmartPhone, dat je dan geen parkeer app gebruikt zoals Yellowbrick of ParkMobile is mijn een raadsel, je leeft in de 21ste eeuw, niet in de middeleeuwen. :roll:

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”