Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

Maar mensen, alle gekheid op een stokje,
Misschien is het wel een keer tijd om het forum wat meer te promoten.
En dan niet alleen vanuit de club, maar ook persoonlijk..
Keertje gewoon het forum aankondigen op je Facebook (als je die hebt natuurlijk).
Het forum word wel heeel erg goed via zoekmachines gevonden, maar daar houd het een beetje mee op.
Misschien ook een tip voor het bestuur om eens wat onderwerpen die hier op het forum beproken worden uit te lichten op de social media kanalen, of in het clubblad.

Het forum is voor en door de gebruikers, laten we dan ook kijken hoe we het samen groter kunnen maken..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Mack Hofland

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Mack Hofland »

Yea.. newbie here. Ik heb hier wel iets over te zeggen. Ik ben van '76. Ik heb "iets met oudere auto's", maar nooit echt interesse gehad, laat staan geleerd om te sleutelen. Dit heeft ook te maken met mijn bijzondere state of mind.. iets met Aspergers ;-) Daarnaast heb ik jaren lang Land Rover modellen gehad. Gemakkelijker sleutelen dan de eenheidsworsten van vandaag de dag. Met alle respect.. de auto's en mentaliteit van de nieuwere generatie garagisten, is idd zoals hierboven beschreven. Zo is het nu eenmaal niet anders. Dat moeten we accepteren. Vwb onderdelen en de oudere techniek van oudere voertuigen, die gaat verdwijnen. We leven immers in een veranderlijke wereld. Zij, die met interesse, weemoed of weet ik veel wat, graag met oudere voertuigen bezig zijn, zullen hun weg (naar parts en kennis) wel vinden.

Dit forum... die van Land Rover eveneens.. heeft ongetwijfeld een schat aan waarde. Maar vergeet niet dat, eveneens met alle respect, iedereen tegenwoordig een hele hoop roeptoetert en het overzicht niet altijd duidelijk is. Opmerkingen alszijnde "lees het forum" en "gebruik de zoekfunctie" draagt niet bij aan newbies of iemand die even snel een oplossing of richting wenst te horen...

Ikzelf heb ervaring met dit soort fora. En heel lang mijzelf eveneens gedistancieerd van fora. Heeft bij mij te maken dat mijn autisme mij soms/vaak (streep door als je mij kent) in problemen brengt in relatie tot mensen... De opkomst van apps en met name Facebook en aanverwante zaken, het online leven, draagt eveneens niet bij aan het gebruik van dit soort fora. Ik kies juist niet voor zaken als FB.
En idd.. de auto's van vandaag zijn zodanig in elkaar gezet, dan er weinig te sleutelen valt. Ze zijn uiteraard beter dan een gedateerde auto, sneller en veiliger. Maar ook commercieler in elkaar gezet. Immers, voor je verlichting kan het zelfs zijn dat je naar een garage moet. Ik heb geen band met nieuwe auto's...

Ik begrijp dit topic zeker. Gooi het niet weg, er staat wellicht een hele hoop nuttige info in. Maar wat ik wel denk, is dat het handiger kan zijn, te concentreren op de klassiekers. Zie het als een selectieve markt. En met wederom alle respect, het model na de mijne (ik weet niet de exacte benaming... mk3?) Is verre van een typische Panda waar de kennis van verloren gaat.. evenals onderdelen.
Als je je concentreert op de klassieker, (daarmee niet zeggende dat na het "oertype" je niet welkom bent!) en waardevolle info beschikbaar stelt en enkele mensen met werkelijke liefde voor de Panda, ben je toevoegende waarde voor het forum.

Lang verhaal.. had al ingekort omdat ik soms/vaak langdradig kan zijn...
Ikzelf heb nu een uitdaging met mijn Panda en hopelijk zal dat een simpele issue zijn. Ikzelf zou het heel tof vinden als er groepen enthousiastelingen ontstaan, waarbij er actief gesleuteld word zonder winstoogmerk. Waarin dit type Panda in leven gehouden wordt omdat het een leuk voertuig is. Waarbij mensen elkaar werkelijk willen helpen. Misschien samen ergens een kleine plek huren, een Panda opkopen en demonteren voor onderdelen, , kleine worlshops organiseren etc.
Ik zie wel of ik hier thuis ga voelen. Ook ik heb een toevoegende waarde.. ik heb erg veel tourtochten en evenementjes georganiseerd. Maar ik ben wel afhankelijk van anderen die mij technisch ondersteunen. We zullen zien.

Reageer vooral hierop als je die goesting hebt. Laten we elkaar wel beleefd en met respect behandelen.

Mack

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

Ik begrijp volledig wat je bedoeld.
Dat er wel eens word geroepen dat de zoekfunctie gebruikt moet worden is meer omdat alles wel een keer besproken is en het dan handiger is om door te gaan in een bestaande topic om te voorkomen dat er 20 onderwerpen over hetzelfde probleem is. Dus meer om het overzicht te behouden.
Natuurlijk is het handig als iemand even snel een antwoord tovert, maar als er haast bij is denk ik niet dat het forum de geschikte plaats is omdat we hier iet 24/7 zitten. Een antwoord kan soms wel een dag duren en daar ben je op dat moment niet mee geholpen.

Het huren van een lokatie of gezamenlijke sleutel dagen word algeroepen sinds ik lid werd in 2006. Nooit wat van gekomen. Vaak doordat er niet echt iemand opstond (veel getoeter dus).
Op de Lzndelijke Panda Dag in de afgelopen jaren zijn er wel kleine lezingen gehouden over diverse technieken zoals versnellingsbakken en hun werkingen. Dat zijn leuke dingen.

Ik moet helaas wel zeggen dat ik weinig vertrouwen heb in de toekomt als het om "club verband" gaat en het forum een grotere kans van overleven heeft dan de club zelf. (Misschien niet wat je wilt horen als "newbie", maar de feiten zijn er helaas).

Al met al ben ik er wel van overtuigd dat je probleem opgelost gaat worden hierop het forum.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Erik 319 »

Op de fiat 500 club (57-75) is er een mogelijkheid om technische vragen te mailen naar 2 techneuten.
Dan heb je in noodgevallen eerder antwoord op je vraag.
Op zich een mooi iets maar dan moeten het wel echt mensen zijn met kennis van zaken en te veel vrije tijd.
Er was vroeger als ik me niet vergis een lijst met telefoonnummers per provincie voor acute hulp.
Maar een Panda is veel betrouwbaarder dan een 500.
Ander issue is dat er relatief weinig 500tjes rondrijden en ze maar zeer weinig kilometers draaien.
En als er eentje stuk gaat onderweg so what....Je bent toch op een vrije dag een stukje aan het toeren.
Wat wel waardevol zou kunnen zijn is filmpjes a la wheelerdealers op het forum plaatsen en laten zien hoe bepaalde reparaties uitgevoerd worden. Maar ik snap ook wel dat maar weinig mensen beschikken over een sleutelruimte met brug en een cameraman.
Dus voorlopig moeten we het er maar mee doen zoals het nu gaat.
En voor wat facebook betreft: in mijn ogen hooguit zinnig als doorverwijzing naar de Fiat Panda club. Ik heb er helemaal nix mee.
En het interessert mij ook niets,wat iemand gekookt heeft of gegeten of wat voor nieuwe schoenen of hoe leuk het bij de Ikea is........
Maar het Pandaforum blijft wel bestaan. Daar geloof ik wel in.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door PandaVespa »

Ieder persoon is anders. Communicatie via internet, whatsapp of whatever is niet handig. Gewoon face to face, dan zie je elkaars gezichtsuitdrukking ook. Ik zeg heel eerlijk dat mijn communicatievaardigheden niet optimaal zijn :roll: , maar diegene die mij kennen ervaren dat niet direct als een probleem :P . Het helpt ook niet dat diegene op fora juist altijd iets roepen op meetings amper aanwezig zijn. Een foto van een auto en deze ook in echt zien, dat kun je niet met elkaar vergelijken. Ik verdiep mij nu in huizenmarkt, dan kom je erachter hoe foto's je kunnen bedonderen :shock: :cry: .
Ik kan mij ook niet aan de mening onttrekken dat de harde kern 'eisen' stelt wie ze toelaten, ongeacht de liefde waarvoor de club is opgericht. Troost je (mocht iemand zich aangesproken voelen), dit gebeurt ook bij andere clubs.

Ik denk dat ik wel een v/d weinige ben die 'effe' €10.000,- in een Panda geïnvesteerd heb. Is het achteraf slim geweest, denk het niet. Wordt het gewaardeerd door anderen? Reacties zijn wisselend. Soms wordt er in twijfel getrokken of het wel 'nodig' was?
Binnen deze club krijg/kreeg ik gevoel dat ik juist uitgelachen wordt/werd ipv toegelachen. Natuurlijk zijn er ook goede cq leuke mensen binnen de Pandaclub, die weten dat wel.

Feit is wel, dat deze Panda wel gered is v/d sloop. Lak motorkap is helaas beschadigd, maar het roest niet. Meeste mensen zien dat pas wanneer ze met hun neus pas bovenop staan.

Ook ik heb nagedacht of ik iets kon bijdragen aan de club waar anderen plezier aan kunnen hebben. Ik wilde zelf met de Panda naar Italië rijden en 4x gedaan. Verschillende mensen mee gehad. Iedereen vond het fantastisch. Ook in buitenland heb je best veel bekijks, een 141 Panda met gele platen........ :? Vooral als er meerdere achter elkaar rijden. Maw de rit zelf is alleen al gewoon leuk. Sta je bij een Italiaanse Panda-meeting, staan er 1 of 2 met gele platen ertussen. Dan begin je bijna die platen gewoon een leuke accessoire te vinden op je Panda :mrgreen: .
Ik weet heus wel dat niet iedereen dit leuk vind cq tijd voor heeft.

Sleutelen aan een Panda is geen hogere wiskunde, maar het moet wel goed. Ik gebruik hem gewoon voor woon- & werkverkeer, dus moet net zo betrouwbaar zijn als een 'nieuwe' auto. Dat verklaard een klein beetje de hoge investering...........
Soms heb je gewoon domme pech, daar is de ANWB voor (wat sommige flauwekul vinden). Ook de ANWB ziet gelijk wel of een (oude) auto goed onderhouden wordt of niet en daar handelen ze (of het terecht is of niet) soms wel naar.

Qua roest ben ik vrij makkelijk in, dan staat hij gewoon bij de schadehersteller. Die kent mij inmiddels wel een beetje. Je ontkomt niet aan spuitwerk, dat is juist hun dagelijkse werk en hebben er daarom handigheid in.
Als idd een lasser of schadehersteller aangeeft dat deze geen heil inziet, dan wil ik niet eens zaken doen met hem (of haar). Ik bepaal zelf wel of het die auto waard is.

Toekomst Pandaclub? De club zelf blijft wel rondspoken hoor, maar of het voor de Panda 141 blijft heb ik ook sterk mijn twijfels over. Die sterven langzaamaan gewoon uit. En investeerders die een Panda effe oplappen en duur verkopen onder mom van klassieker, die wil je niet :no: . Dat is nog erger dan de rotzooi van een ander kopen.

En als je idd problemen hebt, beste stuurlui staan altijd aan wal hé :wink: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Pinda1000 »

10.000 euro.....is de LPG tank van goud? :P

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

10.000 door al die jaren heen kan best met zijn Panda('s). Lpg, bodem behandeling enz.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door PandaVespa »

Pinda1000 schreef: 22 aug 2020 16:17 10.000 euro.....is de LPG tank van goud? :P
Deze reactie is precies wat ik bedoel.......

En lpg heeft zich allang terugbetaald :D .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Pinda1000 »

PandaVespa schreef: 22 aug 2020 16:49Deze reactie is precies wat ik bedoel.......
Ja goed hè......

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Joost »

Ik zou tegen iedereen vooral willen zeggen: "be the change you want to see!"

We zijn toch met z'n allen als gebruikers van het forum verantwoordelijk voor zowel de content als de sfeer. Laten we er dan ook samen voor zorgen dat het forum zijn meerwaarde behoud. We kunnen allemaal een bijdrage leveren aan een vriendelijke omgeving waar nieuwkomers zich welkom voelen, waar de knutselaars hun info kunnen vinden en waar zelfs de oude rotten nog wat leuk leesvoer kunnen vinden.

Help mensen bijvoorbeeld eens gewoon op weg i.p.v. direct naar de zoekfunctie te verwijzen. Tuurlijk is het niet leuk om steeds hetzelfde antwoord te moeten typen, maar aan de andere kant werkt de zoekfunctie ook niet altijd optimaal - en afhankelijk van je zoektermen, kan het antwoord best verstopt zitten in bericht 9 op pagina 5 van 12 in een topic uit 2008 dat op de 4e pagina van zoekresultaten stond.... dus jah, dan wordt er wel eens overheen gekeken.. Voor de meest voorkomende vragen moeten we toch eens werken aan een FAQ die we vast kunnen zetten.

Wat betreft de content: post gewoon eens wat extra. Een (positieve) reactie op een berichtje of een paar vragen zwengelen de boel ook weer lekker aan. Start eens een nieuw topic als je iets interessants tegenkomt op 't net. Als je 't nog niet gedaan hebt - start eens een topic over je auto en zet er wat foto's bij. Hoe kom je aan de auto? Wat heb je er allemaal aan gedaan? Waar gebruik je hem voor? Etc.. Heb je zelf onderhoud gedaan of wat geknutseld, deel het eens met de rest.. laat vooral weten hoe je het aangepakt hebt en hoe je bepaalde problemen opgelost hebt - wie weet hoeveel mensen je nog op weg kan helpen.

Denk verder nog even aan de communicatie. Niet iedereen kent elkaar buiten het forum om natuurlijk. Je mist alle non-verbale communicatie, en onze smileys kunnen dat maar heel beperkt compenseren. We zien helaas regelmatig dat ongetwijfeld goed bedoelde grappen of opmerkingen verkeerd geïnterpreteerd worden wat dan weer tot nare reacties terug leidt. Ik ben zelf ook wel van de flauwe grappen, maar da's online gewoon niet altijd handig.

Anyway, hou het gezellig en laten we er iets moois van maken. :yes:

maaik
Forumgebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 mar 2012 15:06
1e Panda-achtige: fiat panda 2002

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door maaik »

bero schreef: 22 aug 2020 09:14 Ik begrijp volledig wat je bedoeld.
Dat er wel eens word geroepen dat de zoekfunctie gebruikt moet worden is meer omdat alles wel een keer besproken is en het dan handiger is om door te gaan in een bestaande topic om te voorkomen dat er 20 onderwerpen over hetzelfde probleem is. Dus meer om het overzicht te behouden.
Natuurlijk is het handig als iemand even snel een antwoord tovert, maar als er haast bij is denk ik niet dat het forum de geschikte plaats is omdat we hier iet 24/7 zitten. Een antwoord kan soms wel een dag duren en daar ben je op dat moment niet mee geholpen.

Het huren van een lokatie of gezamenlijke sleutel dagen word algeroepen sinds ik lid werd in 2006. Nooit wat van gekomen. Vaak doordat er niet echt iemand opstond (veel getoeter dus).
Op de Lzndelijke Panda Dag in de afgelopen jaren zijn er wel kleine lezingen gehouden over diverse technieken zoals versnellingsbakken en hun werkingen. Dat zijn leuke dingen.

Ik moet helaas wel zeggen dat ik weinig vertrouwen heb in de toekomt als het om "club verband" gaat en het forum een grotere kans van overleven heeft dan de club zelf. (Misschien niet wat je wilt horen als "newbie", maar de feiten zijn er helaas).
Misschien is het handig als men even een reactie geeft in een topic waar men iets nuttigs uit haalt.
Na 8 jaar heb ik een probleempje waarmee Milan mij indertijd heeft geholpen. Dus dan ga ik het probleempje niet nogmaals op het forum zetten maar ik heb nu wel even in het topic aangegeven dat ik zijn advies nogmaals ga opvolgen.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Riddick »

ik vind het echt verontrustend dat er zo weinig gebeurt hier.
Kom nu net op het Forum, en er is werkelijk niets nieuws geplaatst sinds ik gisteren hier geweest ben.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door PandaVespa »

Gisteren leek ik wel in een ruimteschip te zitten die met lichtsnelheid door de ruimte vloog met die zware sneeuwval. Snelheidsmeter gaf 70km/h (dus 65 echte km/h :P ). Harder was niet verantwoord, zag niks meer in de verte.

Zo beter?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Riddick »

Thx. ;)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door michiel van g. »

tsja, het is ook niet echt sleutel weer nu...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”