Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Een idee tot samenwerken

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Mack Hofland

Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Vooropgesteld dat ik niet de wijsheid en waarheid in pacht heb, noch pretendeer het wel beter te weten en in mijn achterhoofd houd dat ik, net als een ieder, pas op de plaats dien te houden...
Vooropgesteld dat ik (nog) niet betaald lid ben van de Fiat Panda (en aanverwante Fiat types) Club...
Vooropgesteld dat ik hier nieuw ben en weet dat ik eigenlijk misschien beter mijn mond zou moeten houden,

En daar komt ie dan :wink: :

Is er behoefte aan een groepje mensen die bereidt zijn om gedegen nuttige kennis over te dragen, die correct is (dus geen onderbuikgevoel), maar hoofdzakelijk kennis en ervaring vanuit de werkplaats (als garagist en uit werkplaatshandboeken bv), alsmede het wellicht opzetten van een locatie waar reparaties uitgevoerd kunnen worden zonder dat er de hoofdprijs voor betaald wordt, met alle respect naar garages en dealers die vandaag de dag dikke rekeningen presenteren op een gouden dienblad...

Ik speel al jaren met het idee om ergens een locatie te huren waar "schaarse" waardevolle onderdelen opgeslagen kunnen worden, waar mensen geholpen kunnen worden met simpele (APK) klussen als iemand daartoe zelf niet in staat toe is (bv omdat klussen op straat bijna nergens mag, budget ontoereikend is, etc ), waar kleine trainingen gegeven kunnen worden, zoals klein- en groot onderhoud, je wiel wisselen, probleem analyses, tijdelijke/provisorische oplossingen (dus doorrijden tot je naar een garage kunt cq juiste onderdelen hebt) etc.

In het voorbeeld van deze week, Rick. Heeft een prima uitziende Panda waarin hij veel moeite en geld heeft gestoken om met veel plezier in zijn Panda rond te rijden. Zo zijn er meerdere mensen die vol trots met hun Panda bezig zijn.. en dan ontdekt dat de basis feitelijk gezien niet te redden is. Wat doet "men" (lees, algemeen, niet per definitie Rick op de man af zelf) dan? Verkopen aan een handelaar, naar de sloop of erger; verhullen en verkopen aan een nietsvermoedende en "op je blauwe ogen goedgelovende" potentiele koper die vol trots overgaat tot aankoop en financieel eigenlijk zijn of haar geld weggooit.

Oudere auto's redden, is niet makkelijk. Ik heb mij dik 15 jaar bezig gehouden met Land- en Range Rovers (lees: gereden! Geen reparaties. Kende wel velen die repareerden voor hobbie als bedrijfsmatig), waarvan zeker 65% van alle ooit geproduceerde LR voertuigen nog steeds rondrijden. Zo ook met Mercedes en Toyota's
Dat is natuurlijk gemakkelijk, immers bestaat een dergelijk voertuig uit twee aparte delen: een ladder chassis en het koetswerk. Het stalen chassis rot weg, maar kun je uitstekend opknappen. Tegenwoordig worden er zelfs nieuwe chassis geproduceerd of kun je overgaan tot galvaniseren of dinitrol (o.i.d.) behandelingen. Het koetswerk is simpel, bijna alle delen zijn vervangbaar. Of het nu staal is of aluminium (LR) Tis maar nèt hoeveel liefde en geld iemand voor zijn/haal voertuig overheeft en dat is heel persoonlijk.

Back on Panda Topic.. ik heb er geen verstand van.. maar het lijkt mij een lastiger voertuig t.o.v. een terreinwagen. Echter, laswerk kun je grotendeels beter uit laten voeren aan een professional. Ander is het een provisorisch klusje waar je uiteindelijk vrij weinig mee opschiet. Maar mss zijn "hier" (lees, op het forum) ook wel professionals of mensen die echt wel serieus kunnen lassen, aanwezig? Mss zijn hier ook mensen aanwezig die kennis hebben van APK's. Het is wat dat aangaande geen rocketscience lijkt mij. Net als bij Land Rover.. er zijn geen 10tallen motortypen en velen types (Panda) zijn samengevat in een paar werkbare handboeken.

Kunnen "we" niet een groepje vormen die serieus met elkaar Panda MK1 en MK2 op de weg houden en betrouwbare info doorgeven aan hen die er serieus mee bezig (willen) zijn?

Als je het hebt over de financiële kant alsmede de profiterende k(l)ant.. daar dient een oplossing voor gevonden te worden. Het "clubje" is er om elkaar en diens Pandas te helpen. Die dragen samen de kosten. Gewoon.. omdat het leuk is en in ons eigen voordeel. Met name ook voor de portemonnee...
Stel.. 5 man die serieus bezig wil zijn en er de tijd voor wil geven.. een locatie huren a 125€ per maand is dan onze investering in die locatie 25€ p.p.p.mnd. Als er behoefte is, kopen we samen tegen een bodemprijs een Panda over voor onderdelen. Tegen een betaalbare prijs kunnen we simpele reparaties uitvoeren of onderdelen verkopen. We kunnen dus samen afspreken dat we iedere maand 50€ p.p. apartleggen om te kunnen investeren. Iedereen heeft wel gereedschap. Dus dat is er. Welkbankje, gereedschapsmuur, kluskuil cq brug... Maar even een Panda van 250€ kopen is een ander verhaal. Niet.. als er budget is. En qua onderdelen gebruiken we dan zelf of verkopen we door zodat "ons" potje gevuld blijft ter investering. Zie het als een technische aanvulling/commissie op deze bestaande P.Club of... apart maar na bewezen bestaansrecht, een samenwerking met deze P.Club. iedere "gast" of niet betalend lid.. betaalt een "fee" voor gebruik van ruimte en kennis zonder commercieel doel of winststandpunt.

Klussen we in elk geval droog, betaalbaar en via een rooster kan er steeds aan een auto gewerkt worden. Die auto zal "onze" eigen auto zijn ter reparatie/ onderhoud/ lering voor onszelf en anderen of een auto als die van een "Rick" die uit elkaar gehaald gaat worden voor onderdelen en dan het chassis òf weg laten halen door een oud ijzer boer òf trachten te repareren en te koop aanbieden als basis voor iemand die een Panda wil "restaureren".
Niet met een financieel / commercieel doel, noch als doel om professioneel bezig te zijn, noch als doel concurrent van de garagist te worden, noch als concurrent voor de P.Club, maar puur voor het clubgevoel, onszelf en hen die willen, wegwijs te maken in dit Panda wereldje.

Zomaar een gedachte en ja ik weet dat er een hele hoop haken en ogen aan vast zitten.. maar wij mensen, wij Nederlanders, zijn eveneens vaak geneigd om dingen moeilijker te maken dan ze hoeven te zijn.

Brandt maar los.. als je er zin/behoefte aan hebt. Gooi de topic dicht als ik buiten mn boekje ben gegaan... maar mss is het gewoon een interessante discussie waard en zien we wel waar we eindigen.

Mack
Laatst gewijzigd door Mack Hofland op 28 aug 2020 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Erik 319 »

Leuk idee.
Ik persoonlijk heb er met een 319 weinig aan omdat die toch niet stuk gaat.
Ik zou het dan echt beperken tot de 141. Daar kun je eenvoudig aan sleutelen en dat is ook eigenlijk de enige Panda die wel eens laswerk nodig heeft. Uitzonderingen zullen er altijd zijn,dat weet ik.
Ik.heb zelf een loodsje gehad en dat was wel ongeveer 2 keer de genoemde 125 euro.
Het idee is prima en volgens mij wel vaker voorgesteld.
Wie weet kun je iets organiseren.
Succes in elk geval.👍🏻
312=500 319=Panda.

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Hi Erguly! Dank voor je reactie.
Ik dacht dat ik dat ook schreef... min of meer enkel voor de "oer"Panda.. de MK1 en MK2. De rest na de MK2, met idd alle respect, zijn voertuigen die meer van deze tijd zijn en mensen hebben (aanname) mss ook wel weer iets meer budget om uit te geven aan een garage of simpelweg geen tijd/zin in vieze handen en langdurige klussen.. ik geef je dus gelijk. Dat was mijn intentie ook. Het gaat puur om de OldSkoel-Panda :mrgreen: (of valt dit ineens onder racisme :?: |:| )

Vwb een loodsje/garage.. er is altijd wel iemand die iets kent. En anders MP, Funda of anti-kraak oplossingen. Voor nu twee linkjes (die gedurende de tijd op dit forum ongetwijfeld inactief komen te staan) en nee :!: geen aandelen :!:

Oldtimer stalling, sleutelen en koffie in Gebouw 16
€ 75,00
https://link.marktplaats.nl/m1476137906 ... ialbuttons

En

garagebox camperbox opslag huisraad inboedel noordoostbraban
€ 90,00
https://link.marktplaats.nl/a1000228931 ... ialbuttons

Zoals ik al zei.. is er interesse.. kunnen we die geinteresseerden bij elkaar laten komen, kunnen we een soort budget bij elkaar krijgen, wat is het doel/missie etc etc... en als alles een vorm heeft gekregen; dan pas op zoek naar een locatie. Deze twee linkjes hierboven zijn slechts ter illustratie wat nu op dit moment mogelijk is.

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door louis »

Leuk idee, maar ik verwacht niet dat er veel animo is. Zeker als er aan maar 1 auto tegelijk kan worden gesleuteld.
De 141 wordt steeds meer een auto voor de echte liefhebbers en meeste puristen zullen liever zelf aan hun eigen wagen sleutelen.
Als ik naar mezelf kijk, ik heb een garage en een oprit waar ik prima thuis kan sleutelen, dat is veel fijner dan ergens in een garagebox.
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Dag Loeis! Dank voor je genomen moeite tot reageren, man!

Er hoeft ook niet "veel animo" te zijn en dit idee was om zelf aan je Panda te kunnen sleutelen en evt. voor newbies om gesteund door een doorgewinterde sleutelaar cq liefhebbende hobbiist gesteund te voelen. Voor het clubgevoel... voor onderdelen die schaarser worden... om een Panda te redden van zn ondergang.. voor de portemonee.. simpelweg bestaan naast de commerciële wereld. Anders denken/buiten-de-bekende-wereld-denken.. een paar enthousiastelingen zijn al voldoende. Waarom lees ik anders dat het "forum stiller wordt" of "weer een Panda naar de sloop" en dat soort stellingen.. ? Mijn berichtje is puur positief bedoeld, alsmede een groepje gelijkgestemden zoek.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door sjirafje »

Grootste uitdaging is volgens mij toch een regio kiezen. Het is voor mij niet te doen om naar bijvoorbeeld Utrecht te rijden om een uitlaat te kunnen wisselen. En iemand kan niet even vanuit Utrecht naar Friesland rijden om z'n dorpel te lassen. Maar je hebt wel voldoende betalende leden nodig om uit de kosten te komen.

Je moet daarom, denk ik, een groepje geïnteresseerden vinden die dicht genoeg bij elkaar woont om van zo iets een succes te maken. Zo was mijn opa vroeger lid van ee hobbyclub die beschikte over een eigen ruimte en eigen machines. Maar dat was wel een club met 500 betalende leden.

Een alternatief is misschien op zoek gaan naar een diy-garage die wil mee denken. Maar die heeft natuurlijk wel commerciële belangen.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Rick Lieffering »

Zou super zijn, Mack. Ik weet dat er voorheen bij sommige meetings volgens mij ook checkups gedaan werden, maar dat dat geloof ik was afgeschaft (ergens gelezen in een topic). Wat je noemt over die ene optie om de auto aan een goedgelovig persoon te verkopen heb ik serieus niet eens aan gedacht. Ik zou het dan ook nooit doen, maar heb wel blauwe ogen =P. Ik ben nog bezig om te kijken of de Panda te redden is, maar daarvoor moet ik hem waarschijnlijk eerst weer opnieuw laten keuren. En mocht er dan behalve de roest niet te veel aan mankeren verder, een offerte laten maken voor het laswerk. Als dat dan binnen mijn budget valt laat ik hem maken. Al met al dus een kleine kans, maar ik moet het gewoon gecheckt hebben. Zou geweldig zijn om een soort van centrale club "shop" te hebben waar iedereen terecht kan. Maar goed dan moet er animo zijn uiteraard.

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Hi Sjirafje... I get ur point. Maarehh.. een uitlaat monteren kun je zelf toch wel? Maar als "deze club gelijkgestemden" jou een gratis uitlaat (tegen verzendkosten) stuurt.. heb je toch een win win? Etc met andere zaken. Immers betalen we daar toch ook een beetje voor (onderdelen verzamelen) Wel een kwestie van iemand die redelijk snel de onderdelen op de post kan en wil doen. Maar isd.. locatie is wel belangrijk... en een DIY garage bestaat al..her en der in het land. Maar dan heb je nog steeds niet die groep gelijkgestemden die elkaar helpt.

Volgens mij is dat de strekking van mijn betoog... en heej.. we moeten "ergens" starten toch?!

Mss is er hier al eens geïnventariseerd wie welk type MK1/2 rijdt en/of opknapt en waar woont? Idee om gewoon een lijstje op te stellen met geinteresseerden? Soort poll ofzo?

@all.. keep om coming met op en aanmerkingen.. maar leuker zou zijn als iemand zegt: hey, ik woon hier en count me in als iets concreter gaat worden :yes: iets met possie fibes :rofl:

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Idee ter inventarisatie. Kopieer steeds de lijst en plaats jezelf er tussen als je interesse hebt. Geen verplichting! Enkel inventariseren.
-----------------------------

ZuidHolland

- Mack | Panda MK2 | 899cc
-

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

@Rick excuses.. ik mistte jouw posting nadat ik op Loeis reageerde. Ik tracht steeds duidelijk te schrijven dat ik NIEMAND aanval he.. ik noem jou als voorbeeld maar ik ken je niet en is nooit bij niemand een intentie tot aanvallen. Dus begrijp mij niet verkeerd. We/ik ken jouw verhaal (APK) en thats it.. en ik heb je vraagprijs gevraagt. Ik kan je auto nèt niet betalen, laat staan ergens gratis neerzetten. Feit blijft dan wel, jouw auto gaat dan donor worden. Weer een Panda van de weg. Vindt de NL staat uitstekend, maar de PandaClub niet (ten behouden van de Panda (auto.. niet t beessie :rofl:)
Qua onderdelen kan ik een hoop van dr jouwe gebruiken.. en ben dan goedkoper uit dan via de webshop/dealer/garage. En dat standpunt is legitiem denk ik.l/vind ik. Leef van een Wajong. Sorrie. Liever zie ik dat jij je Panda, desgewenst, gewoon laat rijden... snappie?

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Rick Lieffering schreef: 28 aug 2020 17:15 Zou super zijn, Mack..
Ik had hierop nog wel antwoord gegeven hoor.. maar ik denk dat de postings elkaar hebben gekruist... dat je het weet in elk geval.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door PandaVespa »

Idee is goed, maar in praktijk niet haalbaar. Precies om de redenen wat Louis aangeeft. Diegene die al wat langer in een 141 rondhobbelen hebben hun eigen maatregelen genomen om ze ‘op de weg te houden’.

Onderdelen. Een young uitvoering is niet zo interessant daarvoor. Dat kleine ditje en datje wellicht.
Meeste onderdelen zijn tot op heden nog verrassend genoeg leverbaar. Specifieke dingen via eBay-Italië te krijgen.

Het sleutelen zelf. Diegene die al wat langer meegaan, sleutelen meestal zelf. Voor grote klussen zoek ik een monteur op voor zijn kennis & kunde, het gereedschap (een brug is best wel handig) & las- cq spuitwerk.
Dat laatste kan kostbaar zijn, geef ik eerlijk toe.

De techniek van een 141 Panda is geen hogere wiskunde. Soms zit er wat vastgeroest, dan komt monteur met brander erbij. Dat is ook kostbaar gereedschap. Als je daar staat in garagebox en auto ligt uitelkaar en het wil niet los........... WD40 werkt niet altijd.

En het is geen uitzondering dat ik 6 tot 7 dgn in de week werk. Ik moet zelfs tijd vrijmaken om effe iets simpels als olie te wisselen..........
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Niet om negatief te zijn hoor... maar hoezo niet haalbaar... waarom kan een LR club vrienden dat wel een een Panda club vrienden dat niet??? Vergeet niet dat jullie (algemeen) NU veel ervaring hebben. Maar er steeds een nieuwe Panda rijder bijkomt.. oud en nieuw. Heg kan zelfs in het belang van deze club zijn om vernieuwend te gaan werken. Tis maar net hoe je iets wilt bekijken..

Okay.. ik ga even stoppen met reageren en zie wel hoe er verder op gereageert gaat worden. Ik opperde slechts een idee. Ik lees verder niets over een aangepast idee.. een toevoeging een serieuze mogelijkheid. But then again.. maybe I am just an enthusiast newby :wink:

Mack Hofland

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Mack Hofland »

Oh.. klein grappig iets... ik heb ergens tussen 2000 en 2015 8 jaar lang een soort vrijwillige ANWB voor LR eigenaren opgestart. Wereldwijd 900 "leden". Gratis dat wel. Maar er was behoefte aan! Kon het enkel niet alleen aan. Het was ook grotendeels een online gebeuren. Heb in NL en BE enkele garagisten zover gekregen dat zij ons hielpen met diverse kleine trainingen. Onderhoudstrainingen en offroadtrainingen. Er is veel mogelijk.. tis maar net of je iets wilt of niet. De site bestaat niet meer, maar het heette toen Landrover Brotherhood en ja.. je zult als je zoekt er ook negatieve geluiden over lezen. Maar er was wel degelijk behoefte aan reizigers die strandde tijdens hun wereldreis en iemand konden bellen voor hulp. En daar kwamen leuke momenten uit voort. #outoftheboxthinking

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Een idee tot samenwerken

Bericht door Rick Lieffering »

Het staat of valt met animo en ik begrijp ook wel dat dat er misschien weinig is, om de redenen die worden aangegeven. Iedereen heeft het daarnaast wellicht te druk, ik ook, om zoiets op te zetten en te regelen/coördineren naast een fulltime baan. Het is een mooi, idealistisch idee, maar wellicht is de Panda er niet de juiste auto voor, omdat de meeste het prima zelf kunnen en daarnaast niet veel tijd over hebben om ook nog aan andere auto's te klussen.

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”