Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Alfa Romeo MiTo uit productie

Autonieuws anders dan nieuws over Fiat/FCA.

Moderator: Nieuwsmoderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Alfa Romeo MiTo uit productie

Bericht door kees5 »

Alfa Romeo MiTo uit productie

Afbeelding



De charismatische en degelijke Alfa Romeo MiTo, is deze week aan het einde van zijn carrière gekomen. De assemblagelijn in Mirafiori staat inmiddels stil. Tien jaar vlogen sinds de lancering vrijwel ongemerkt voorbij. We weten het nog goed dat Alfa Romeo eigenlijk in 2008 al met een redelijk beperkt pallet een hernieuwde merkidentiteit wilde neerzetten. Eentje die de jongere klant moest aanspreken, die dankzij de aanwezigheid van het juiste DNA door z’n oogwimpers een mini 8C Competizione zag staan. ‘DNA’ waren ook de initialen voor een magisch knopje in het interieur, die de aantrekkelijke rijdynamiek van de MiTo met de hand bedienbaar maakte. Een item dat tot op vandaag in heel het gamma terug is te vinden.

‘Milano-Torino’ was de doopnaam voor de kleine hatchback, die stiekem de eigenlijke opvolger van de 147 was. Een naam die alles met de productielocatie en de oorsprong te maken had. Het publiek werd bij het kiezen van de naam actief betrokken in een online verkiezingscampagne. Jonge potentiële klanten werden nog voor de wereldwijde lancering uitgenodigd om zelf te ervaren wat de MiTo zo uniek maakte.

Heel even leek er boven de al redelijk sportieve Quadrifoglio Verde (later Veloce genaamd) nog een ultiem sportmodel op de markt te komen. Zou Alfa Romeo de GTA-badge gaan toepassen op een extra lichte versie en er zelfs mee gaan racen? Iedereen hoopte er vurig op en had met de presentatie van een concept in 2009 (die inderdaad GTA heette), alle reden om te rekenen op een daadwerkelijke lancering (foto boven). Niets bleek minder waar. Ook een volgens interne bronnen geplande vijfdeurs versie zag nooit het daglicht. Alfa Romeo presenteerde een jaar later wel de C-segment Giulietta, maar besloot verder vooral de hand op de knip te houden. Onderdeel van jarenlange kostenbesparingen. Alfa Romeo heeft een grote jonge klantenkring nooit daadwerkelijk geambieerd. Ook al zou niemand dat tijdens de presentatie (waarbij voormalig premier Berlusconi zelfs een kijkje kwam nemen) van de MiTo op 24 juli 2008 bij Pallazzo Chigi hebben geloofd (foto onder).

We hebben bij AutoEdizione door de jaren heen met plezier vele kilometers gereden in de dynamische MiTo. Een product van zeer goede kwaliteit bovendien. Het zou volgens onze berichtgeving destijds de basis gaan vormen van een hoogwaardig en compleet gamma, dat steeds verder naar boven toe zou uitgebreid worden. Dat laatste staat voor deze jaren inderdaad op het programma, maar wat ons misschien wel extra melancholisch maakt momenteel, is het feit dat dit lagere segment inmiddels ook weer door FCA is losgelaten; “Addio piccola Alfa…sei un MiTo.”


Bron@autoedizione.

Plaats reactie

Terug naar “Niet Fiat-gerelateerd autonieuws”