Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

’Autokoper dupe nieuwe CO2-test’

Autonieuws anders dan nieuws over Fiat/FCA.

Moderator: Nieuwsmoderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

’Autokoper dupe nieuwe CO2-test’

Bericht door kees5 »

Automobilisten zijn de dupe van een nieuwe methode om CO2-uitstoot te meten en betalen daardoor vanaf 1 juli 2020 ieder jaar gezamenlijk zo’n 200 miljoen euro extra aanschafbelasting (bpm) op nieuwe auto’s. Dat komt neer op een verhoging van gemiddeld 450 euro per voertuig.

Dat is de conclusie van een maanden durend onderzoek van KPMG in opdracht van RAI Vereniging en Bovag, waarvan de resultaten vandaag worden gepresenteerd.

„Het is onthutsend en verbijsterend dat de overheid honderden miljoenen euro’s extra belasting int, ondanks de belofte van het kabinet dat de nieuwe emissiemethode voor auto’s niet tot hogere bpm-inkomsten zou leiden”, stelt Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, die met zijn uitspraak doelt op een eerdere Kamerbrief van voormalig staatssecretaris van Financiën Wiebes. „Nu zien we de resultaten van die toezegging, want de prijskaartjes van nieuwe auto’s schieten met honderden euro’s omhoog.”

Van Eijck, die mede namens de Bovag spreekt, zegt: „De automobilist wordt via de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (bpm) weer misbruikt om de staatskas te spekken en dat pikken we niet. We willen dat de Tweede Kamer ingrijpt en de aangekondigde bpm-tabellen direct aanpast, en dat de tijdelijke meeropbrengst wordt gecompenseerd.”

Testmethode

De fors hogere bpm-inkomsten voor de schatkist zijn het gevolg van de invoering van de nieuwe WLTP-emissietestmethode, die sinds 1 september 2017 de oude ’NEDC’-methodiek vervangt en een realistischer beeld geeft van de werkelijke uitstoot koolstofdioxide.

Destijds schreef toenmalig staatssecretaris Wiebes in een brief aan de Tweede Kamer: ’Het ligt niet voor de hand als gevolg van een nieuwe Europese testprocedure de totale bpm-opbrengst te verhogen. Auto’s worden immers niet onzuiniger, alleen de meetmethode van de CO2-uitstoot verandert. Het verhogen van de bpm-opbrengst zal dan ook niet mijn inzet zijn.’

Maar dat blijkt volgens Van Eijck in de praktijk anders uit te pakken: „De gemeten waarde voor exact dezelfde auto valt op papier hoger uit. Omdat in ons land de hoogte van de bpm wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot, stijgt ook de gemiddelde bpm op een auto. Dat komt dus neer op structureel 200 miljoen euro meer dan voorheen.”

"Automobilist wordt weer misbruikt om de staatskas te spekken"

Staatssecretaris Snel (Financiën) concludeerde eerder op basis van TNO-onderzoek dat de WLTP-emissietest in de overgangsperiode weinig effect heeft op de aanschafbelasting van een nieuwe auto.

„Maar als wij hem confronteren met de hogere autoprijzen en dus inkomsten voor de schatkist, stelt hij doodleuk dat die het gevolg zijn van de stijging van de verkoop van grote, zwaardere auto’s die meer CO2 uitstoten”, aldus Bovag-voorman Peter Niesink. „Maar ons KPMG-onderzoek weerlegt dit.”

KPMG gebruikt volgens Niesink een soortgelijke methodiek als in het rapport van TNO. „Omdat het veel later plaatsvond, gaat het uit van veel actuelere data van de nieuwe auto’s”, weet Niesink. „Daardoor ziet KPMG dat vanaf 1 september 2017 tot de overgang naar de nieuwe bpm-tabellen op 1 juli volgend jaar, de overheid 600 tot 650 miljoen extra aan bpm-inkomsten ontvangt. En vanaf 1 juli 2020 ook nog eens structureel 200 miljoen euro per jaar extra.”

Maat vol

Voor Bovag en RAI Vereniging is de maat vol. „De aangekondigde bpm-tabellen moeten direct worden aangepast en de tijdelijke meeropbrengst moet worden gecompenseerd”, vindt Van Eijck. „Maar Snel legt zonder overleg alles naast zich neer. Ondanks alle nieuwe feiten moet de autokoper nog dieper in de buidel tasten voor een schone, zuinige nieuwe auto. Schandalig!”

Niesink: „Hier is sprake van een structurele verhoging, terwijl toenmalig staatssecretaris Wiebes van Financiën had beloofd dat de autokoper niet de dupe zou worden van de invoering van de WLTP en dat de overgang ’budgetneutraal’ zou plaatsvinden. Dat is niet het geval en nieuwe auto’s zijn duurder gemaakt. Wij vragen de Tweede Kamer het kabinet aan de eerdere toezeggingen te houden.”

Een woordvoerder van de huidige staatssecretaris Snel stelt dat de bpm-opbrengst sinds 2017 is gestegen doordat de CO2-uitstoot van nieuwe fossiele auto’s stijgt, omdat ze groter en daardoor vervuilender zijn. „Dit staat los van de nieuwe test. Het kabinet betreurt het feit dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is gestegen, maar het ligt niet voor de hand om een CO2-belasting als de bpm te verlagen omdat nieuwe auto’s vervuilender worden. De vervuiler betaalt.”

Bron@Telegraaf

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: ’Autokoper dupe nieuwe CO2-test’

Bericht door Riddick »

Met als gevolg dat er steeds meer mensen in hun oude auto blijven rijden.

Plaats reactie

Terug naar “Niet Fiat-gerelateerd autonieuws”