Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

bero schreef:Daar kan inderdaad een lampje in net als de rest van je dashboard :)
ziet er goed uit die testopstelling.
Bedankt voor je compliment... :)
Het is niet helemaal mijn stijl maar het was koud en niet zo gek veel tijd ...

Zoals ik zei. De uitsparing is er wel maar je kan er geen lampje in krijgen omdat de printplaat van de meter er voor zit. Is beetje slecht te zien op de foto.
Nu ff niet .....

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

Iceman schreef:
Kres schreef:
Graag gedaan.. :)

Nee.. Dat gaat niet. De fitting zit er wel. De printplaat zit er bijna tegenaan dus er is geen ruimte. Ook al zou je daar een lampje in bouwen zou het nog niks uitmaken want je kijkt tegen de printplaat van de meter.

Op die plek zit normaal je waarschuwingslampje voor een oververhitte motor.
Nu
Wat ik me nu af vraag is hoe bepaal je de benodigde weerstand om op de juiste temperatuur uit te komen.

verder da vraag: waar ga jij de sensor plaatsen. ?
Nou die weerstand is een vast gegeven. Ik ga dat niet bepalen. Deze meter is alleen nauwkeurig als je de juiste sensor (lees weerstand) gebruikt.
Werking van alle sensoren is het zelfde enig verschil zit hem in de weerstand (NTC) die ze er in hebben gezet. Daar heb je niet veel in te kiezen. NTC is een weerstand waarvan de waarde afneemt als je die opwarmt. Daardoor slaat je meter dus verder uit.

De sensor die ik had heb ik op de sloop uit een Punto en een Uno gehaald. Puur om te testen.

Ik ga een buis maken en daar komt de sensor in te zitten. Waar weet ik nog niet zo goed. Aan de achterkant heb je er een voor de ecu. Naar mijn mening is dat de plek waar het meest betrouwbaar is. Dat is de leiding die van het blok naar de kachel rad gaat.
Nu ff niet .....

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

Iceman schreef:Ik heb een RVS adapter die ik tussen de bovenste slang vanaf het thermostaat huis wil plaatsen.
Dan heb je altijd de temperatuur van de koelvloeistof die uit de motor komt. (ik weet alleen niet bij welke temperatuur de thermostaat open begint te gaan).
Tevens begint de meter pas te stijgen als de thermostaat open gaat en de motor al lekker op temperatuur komt.


btw, is die slang die jij voor ogen hebt ook 30mm. ?
Ja dat zou ook een geschikte plek zijn ja.
Ik geloof dat de thermostaat bij 92 gr volledig open is.

Ik moet nog een adapter maken. Weet dat ze ook te koop zijn. Liefst draai ik hem in de thermostaat zelf. Dat zou dan boren en zelf draad tappen worden. Niet echt een probleem.

Eerst de juiste sensor vinden.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door aribold »

Ik wil niet heel negatief doen, maar zal waarschijnlijk wel zo overkomen:

- De test opstelling klopt niet. De meter hoort massa, plus en NTC-signaal te krijgen. (anders zou hij accuspanning- en dus ook toeren-afhankelijk worden)
- Het Panda dashboard wordt aangelicht, niet doorgelicht. Lampjes achter de meterplaatjes zorgen er hooguit voor dat je lelijk licht door kiertjes ziet.
- De sensor mag echt niet ver van de thermostaat af gemonteerd worden. In de kop of het spruitstuk geniet natuurlijk de voorkeur, maar is lastiger. Als je hem ver van de thermostaat zet, dan slaat de stoom al onder je motorkap vandaan, voordat je meter aangeeft dat je thermostaat defect is. (Als je dit een paar keer overkomt, kun je wel gelijk bij het vlakken van de kop, een aansluitpunt op de originele plek van de 1000cc bij maken. :wink: )

Nu iets opbouwender:
- De 2 contacten van de temperatuurlampjesfitting, vallen samen met 2 van de 3 contacten van de meter. Deze 2 contacten op de meter zijn plus en NTC-signaal. (de NTC hangt met de andere zijde aan massa). Het derde pootje moet aan de massa.
- Dit valt allemaal terug te redeneren, uit het feit dat bij de 1100, het lampje en de meter makkelijk uit te wisselen zijn. De signaal aansluiting van de originele temperatuur afhankelijke schakelaar, die je dan moet vervangen door een NTC-sensor, blijft namelijk hetzelfde kabeltje, en dus ook hetzelfde spoor op de dash-print-folie. Één aansluiting van het lampje (en dus ook meter) is dus massa via temperatuursafhankelijke schakelaar (bij meter dus NTC). De andere aansluiting van het lampje (en dus meter) moet dan wel een geschakelde plus zijn.
- Verder redenerend kun je dus concluderen dat het pootje van de meter dat niet samenvalt met een aansluiting voor het lampje, aan massa moet komen. Één van de aansluitingen van het lampje is waarschijnlijk verbonden met andere lampjes of met een pootje van de benzinemeter. Dit moet dan de geschakelde plus zijn. De tweede aansluiting van het lampje is dan het signaal, en zou logischerwijs ook niet verbonden mogen zijn met andere componenten op het dashboard.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Panda9001100

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Panda9001100 »

Kun je mij uitleggen wat er concreet aan de sensor aangesloten moet worden, zodat deze gaat werken zoals het hoort?
Als ik de meter aansluit op een treintrafo van gelijkspanning 12v schiet de meter voorbij de 90graden, met beide weerstanden in serie aangesloten. En dan is de sensor niet eens warm. Is de sensor warm, dan schiet deze gelijk voorbij de rood.

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door aribold »

De meter hoort massa, plus en NTC-signaal te krijgen.
Waarbij de NTC aan massa hangt. NTC-signaal is in feite dus een weerstand-naar-massa-meting.

Welke pootjes wat zijn, weet ik niet uit mijn hoofd. Ik heb ook geen Dashboard bij de hand, maar ik ben ervan overtuigd dat Kres met behulp van mijn vorige post, snel een correcte opstelling zal uitpuzzelen.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

aribold schreef:
De meter hoort massa, plus en NTC-signaal te krijgen.
Waarbij de NTC aan massa hangt. NTC-signaal is in feite dus een weerstand-naar-massa-meting.

Welke pootjes wat zijn, weet ik niet uit mijn hoofd. Ik heb ook geen Dashboard bij de hand, maar ik ben ervan overtuigd dat Kres met behulp van mijn vorige post, snel een correcte opstelling zal uitpuzzelen.
Ten eerste... Aribold ik vind jou niet lief..

Ten tweede... Ik moet je gelijk geven... Mijn opsteling zal raar gaan doen op het moment dat je gas geeft...

Ik hoop dat ik het deze week nog voor elkaar krijg. Wat de plus en wat de min is denk ik ook na te meten op de brandstof meter. Ze delen aansluitingen..
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door aribold »

Hoezo niet lief?
Ik had jullie ook gewoon kunnen laten verder klooien zonder aanwijzingen...
:mrgreen:
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

Ja omdat ik net blij was dat ik het door had.... Dat dacht ik tenminste... :)
Nu ff niet .....

Panda9001100

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Panda9001100 »

Ik wil de meter onafhankelijk aansluiten v/d tellerbak. Alleen dan moet ik wel weten welke draden waar aangesloten moet worden al dan niet met/zonder weerstanden ertussen?

En dat weet ik niet......

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

aribold schreef:Ik wil niet heel negatief doen, maar zal waarschijnlijk wel zo overkomen:

- De test opstelling klopt niet. De meter hoort massa, plus en NTC-signaal te krijgen. (anders zou hij accuspanning- en dus ook toeren-afhankelijk worden)
- Het Panda dashboard wordt aangelicht, niet doorgelicht. Lampjes achter de meterplaatjes zorgen er hooguit voor dat je lelijk licht door kiertjes ziet.
- De sensor mag echt niet ver van de thermostaat af gemonteerd worden. In de kop of het spruitstuk geniet natuurlijk de voorkeur, maar is lastiger. Als je hem ver van de thermostaat zet, dan slaat de stoom al onder je motorkap vandaan, voordat je meter aangeeft dat je thermostaat defect is. (Als je dit een paar keer overkomt, kun je wel gelijk bij het vlakken van de kop, een aansluitpunt op de originele plek van de 1000cc bij maken. :wink: )

Nu iets opbouwender:
- De 2 contacten van de temperatuurlampjesfitting, vallen samen met 2 van de 3 contacten van de meter. Deze 2 contacten op de meter zijn plus en NTC-signaal. (de NTC hangt met de andere zijde aan massa). Het derde pootje moet aan de massa.
- Dit valt allemaal terug te redeneren, uit het feit dat bij de 1100, het lampje en de meter makkelijk uit te wisselen zijn. De signaal aansluiting van de originele temperatuur afhankelijke schakelaar, die je dan moet vervangen door een NTC-sensor, blijft namelijk hetzelfde kabeltje, en dus ook hetzelfde spoor op de dash-print-folie. Één aansluiting van het lampje (en dus ook meter) is dus massa via temperatuursafhankelijke schakelaar (bij meter dus NTC). De andere aansluiting van het lampje (en dus meter) moet dan wel een geschakelde plus zijn.
- Verder redenerend kun je dus concluderen dat het pootje van de meter dat niet samenvalt met een aansluiting voor het lampje, aan massa moet komen. Één van de aansluitingen van het lampje is waarschijnlijk verbonden met andere lampjes of met een pootje van de benzinemeter. Dit moet dan de geschakelde plus zijn. De tweede aansluiting van het lampje is dan het signaal, en zou logischerwijs ook niet verbonden mogen zijn met andere componenten op het dashboard.

Dus om je lap text samen te vatten... (kijkende naar de foto die ik eerder heb geplaatst)

Links de geschakelde plus...

Onder: Massa

Rechts: Ook aan de massa maar dan via de NTC...

Kan je er mee leven :P

Ik kan het helaas nu niet testen helaas.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door lanser54 »

Kres schreef:
aribold schreef:Ik wil niet heel negatief doen, maar zal waarschijnlijk wel zo overkomen:

- De test opstelling klopt niet. De meter hoort massa, plus en NTC-signaal te krijgen. (anders zou hij accuspanning- en dus ook toeren-afhankelijk worden)
- Het Panda dashboard wordt aangelicht, niet doorgelicht. Lampjes achter de meterplaatjes zorgen er hooguit voor dat je lelijk licht door kiertjes ziet.
- De sensor mag echt niet ver van de thermostaat af gemonteerd worden. In de kop of het spruitstuk geniet natuurlijk de voorkeur, maar is lastiger. Als je hem ver van de thermostaat zet, dan slaat de stoom al onder je motorkap vandaan, voordat je meter aangeeft dat je thermostaat defect is. (Als je dit een paar keer overkomt, kun je wel gelijk bij het vlakken van de kop, een aansluitpunt op de originele plek van de 1000cc bij maken. :wink: )

Nu iets opbouwender:
- De 2 contacten van de temperatuurlampjesfitting, vallen samen met 2 van de 3 contacten van de meter. Deze 2 contacten op de meter zijn plus en NTC-signaal. (de NTC hangt met de andere zijde aan massa). Het derde pootje moet aan de massa.
- Dit valt allemaal terug te redeneren, uit het feit dat bij de 1100, het lampje en de meter makkelijk uit te wisselen zijn. De signaal aansluiting van de originele temperatuur afhankelijke schakelaar, die je dan moet vervangen door een NTC-sensor, blijft namelijk hetzelfde kabeltje, en dus ook hetzelfde spoor op de dash-print-folie. Één aansluiting van het lampje (en dus ook meter) is dus massa via temperatuursafhankelijke schakelaar (bij meter dus NTC). De andere aansluiting van het lampje (en dus meter) moet dan wel een geschakelde plus zijn.
- Verder redenerend kun je dus concluderen dat het pootje van de meter dat niet samenvalt met een aansluiting voor het lampje, aan massa moet komen. Één van de aansluitingen van het lampje is waarschijnlijk verbonden met andere lampjes of met een pootje van de benzinemeter. Dit moet dan de geschakelde plus zijn. De tweede aansluiting van het lampje is dan het signaal, en zou logischerwijs ook niet verbonden mogen zijn met andere componenten op het dashboard.

Dus om je lap text samen te vatten... (kijkende naar de foto die ik eerder heb geplaatst)

Links de geschakelde plus...

Onder: Massa

Rechts: Ook aan de massa maar dan via de NTC...

Kan je er mee leven :P

Ik kan het helaas nu niet testen helaas.
Ok heb even de foto bekeken , en er wat aan bewerkt , misschien heb je er wat aan .
Een zeer goed verhaal aribold , klopt helemaal , vond het ook al zo gek dat min niet aangesloten zat , maar ken de meter niet :roll:
Maar die zwarte draad brug op de foto die naar de NTC poot loopt hoort daar niets anders ?
Kan goed zijn dat het normaal is , een draad brug in andere electronica zag je vroeger niet anders , met die enkel zijdige print platen .
Bijlagen
Temp meter copy.jpg
Temp meter copy.jpg (144.08 KiB) 3749 keer bekeken
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door aribold »

Het bovenstaande plaatje van Lancer klopt volgens mij helemaal.

Dan zijn we nu toe aan het volgende hoofdstuk.

Ik heb in het verre verleden (6 jaar geleden), al gemerkt dat er meerdere dashboards bestaan, met andere layouts en stekkerbezettingen.
Zo heeft de 1000 fire2 (tot 93) geen motormanagementlampje, en de 1000 Fire3 (93-95) wel. De stekkerbezettingen zijn ook anders.
Ik kan mij herinneren dat er al eens iemand schade heeft gehad door het uitwisselen van beide dashboards.

Omdat ik nooit een 1100 multipoint (2001-2003) onder handen gehad heb, is het volgende puur gebaseerd op gissen en herleiden:
Bij dit model ontbreekt schijnbaar de thermoschakelaar/NTC-sensor voor het lampje/meter, zoals deze bij de 1000-tjes te vinden was aan de achterzijde kop, distributiezijde. Dit doet vermoeden dat bij dit model het lampje aangestuurd wordt door de ECU. Deze weet immers precies de koelwatertemperatuur, omdat ie zijn eigen sensor heeft in het inlaatspruitstuk (in het koelwaterkanaal daarvan, om precies te zijn).

Als je zelf een draad trekt van een NTC-sensor naar de meter,lijkt het mij dus erg belangrijk om te zorgen dat het printspoor dat naar de pin rechts (massa via NTC) loopt, onderbroken wordt, zodat je ECU niet stoort of stukgaat! (Als je een 1100 van 2001-2003 hebt. Voor de 900 (95-2001) durf ik geen uitspraken te doen)

Wat betreft weerstanden: Ik heb wel eens een meter ingebouwd in een dashboard, waar de bovenstaande draadbrug ontbrak. Ik heb toen zelf de draadbrug gesoldeerd. Bij een ander dashboard had ik een component zien zitten op die plek, dat enigszins leek op een condensator. Daarom vroeg ik mij af of de weergave van de meter wel zou kloppen. Gelukkig klopte die heel aardig in de praktijk.
Mijn conclusie is dus dat er helemaal geen weerstanden nodig zijn om het verhaal werkend te krijgen.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

Zo de site doet het weer...


Ik ben er helemaal uit .... Aribold heeft gelijk...

Linker pinnetje is de plus. Onderste de min en de rechter signaal die eerst langs de sensor gaat en vervolgens naar de massa.

Heb de donor dash helemaal uit elkaar gehaald en paar leuke dingen geleerd..

De brandstof meter en koelvloeistof meter zijn het zelfde. Nou bijna.. Er is een weerstandje in geplast die bepaalt waar de meter voor gaat dienen.

Nog iets. De lampjes zijn onderling niet uitwisselbaar. Donor dash was uit gok 92 en die van mij uit 2001. Fittingen van de nieuwe dash zijn kleiner.

De printplaten aan de achterkant zijn ook anders.


Ik heb foto's gemaakt. Zal ze morgen posten.
Nu ff niet .....

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

Ja hij wordt door de printplaat gevoed..
Nu ff niet .....

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”