Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Joop's Tuningtopic

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Black Peanut
Forumgebruiker
Berichten: 1102
Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Black Peanut »

Heb er aardig mee gefröbeld die 965. Had een abarth deksel en dmtr34 klaarliggen, Daarbij liep hij zo ook al redelijk als de brandweer, dus toen iemand mij er een mooi bedrag voor bood heb ik die spullen weer verkocht.
viewtopic.php?f=3&t=2651&start=135
Dat was mijn a112. veel plezier gehad, maar bijna niet tegen aan te werken als je m dagelijks wilt gebruiken en je hebt geen droge stalling en chronisch tijdgebrek. :(
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door zwrtw »

Leuk topic! Eindelijk iets in de tuning rubriek over motortuning. Ik rijd rond met een Abarth blok. Het originele abarth spruitstuk heb ik verlast zodat het aan de panda uitlaat past. Op 95 benzine wil dat blok flink pingelen. Ik rijdt meestal op 98, maar dat is steeds moeilijker verkrijgbaar. Om die reden heb ik een aftermarket systeem ingebouwd die het onstekingstijdstip verlaat als de klopsensor pingelen detecteert.
(Dus een retrofit klopsensor systeem)

Ik heb hier eerder wel eens een link gepost van een Duitse site waarin beschreven werd hoe een Panda 900 injectie blok vrij eenvoudig werd opgevoerd naar 70 pk. Met behoud van de injectie (wel een groter gasklephuis). Wel werd een andere nokkenas gebruikt.

Maar zoals eerder gezegd zijn er erg weinig mensen die hun Panda motorisch onder handen nemen. In Duitsland gebeurt het iets meer. Daar worden vooral grotere fire motoren (tot 1.4 16V) in Panda 1000's gebouwd.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
martin.cc
Forumgebruiker
Berichten: 684
Lid geworden op: 17 aug 2011 14:45
1e Panda-achtige: 1.o cl 1993 Ratpanda met nu 110000 km
2e Panda-achtige: Saab 9-5 SE 2.0t (1998)
Locatie: amersfoort

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door martin.cc »

Lijkt me ook gaaf om op te voeren maar gebruik hem dagelijks om mee naar mijn werk te gaan en wil graag dat ie zuinig loopt. Heb nu alleen een zelf gemaakte open luchtfilter en een grotere einddemper. Lijkt me wel grappig om een 112 spruitstuk erop te zetten met uitlaat.
Rat is how we roll!
Rollin' on steelies!

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door zwrtw »

Het lijkt erop dat je een Fire hebt en daar past een 112 spruitstuk niet op. Fire is een een andere motorfamilie dan de 850/900/903/965/1050 blokken waar dit topic over gaat.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
martin.cc
Forumgebruiker
Berichten: 684
Lid geworden op: 17 aug 2011 14:45
1e Panda-achtige: 1.o cl 1993 Ratpanda met nu 110000 km
2e Panda-achtige: Saab 9-5 SE 2.0t (1998)
Locatie: amersfoort

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door martin.cc »

Boehoe |:| andere manieren dan maar!
Rat is how we roll!
Rollin' on steelies!

crusader
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2012 22:34
1e Panda-achtige: skyline 1000ie fire 1992
Locatie: woudenberg

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door crusader »

ja balen zou er ook graag wat meer paardjes willen uithalen :(

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Romeo »

zwrtw schreef:Leuk topic! Eindelijk iets in de tuning rubriek over motortuning. Ik rijd rond met een Abarth blok. Het originele abarth spruitstuk heb ik verlast zodat het aan de panda uitlaat past. Op 95 benzine wil dat blok flink pingelen. Ik rijdt meestal op 98, maar dat is steeds moeilijker verkrijgbaar. Om die reden heb ik een aftermarket systeem ingebouwd die het onstekingstijdstip verlaat als de klopsensor pingelen detecteert.
(Dus een retrofit klopsensor systeem)

Ik heb hier eerder wel eens een link gepost van een Duitse site waarin beschreven werd hoe een Panda 900 injectie blok vrij eenvoudig werd opgevoerd naar 70 pk. Met behoud van de injectie (wel een groter gasklephuis). Wel werd een andere nokkenas gebruikt.

Maar zoals eerder gezegd zijn er erg weinig mensen die hun Panda motorisch onder handen nemen. In Duitsland gebeurt het iets meer. Daar worden vooral grotere fire motoren (tot 1.4 16V) in Panda 1000's gebouwd.
:mrgreen: Ja leuk, laat ik nu zo'n 900 blok in mijn Cinquecento hebben. 70 PK?
Ik weet wel dat ze op een sporting( 1100 fire) een gasklephuis van een Punto 60 zetten en inderdaad een andere nokkenas maar da's dus met een Sporting zo.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door lanser54 »

Milan schreef:
zwrtw schreef:Leuk topic! Eindelijk iets in de tuning rubriek over motortuning. Ik rijd rond met een Abarth blok. Het originele abarth spruitstuk heb ik verlast zodat het aan de panda uitlaat past. Op 95 benzine wil dat blok flink pingelen. Ik rijdt meestal op 98, maar dat is steeds moeilijker verkrijgbaar. Om die reden heb ik een aftermarket systeem ingebouwd die het onstekingstijdstip verlaat als de klopsensor pingelen detecteert.
(Dus een retrofit klopsensor systeem)

Ik heb hier eerder wel eens een link gepost van een Duitse site waarin beschreven werd hoe een Panda 900 injectie blok vrij eenvoudig werd opgevoerd naar 70 pk. Met behoud van de injectie (wel een groter gasklephuis). Wel werd een andere nokkenas gebruikt.

Maar zoals eerder gezegd zijn er erg weinig mensen die hun Panda motorisch onder handen nemen. In Duitsland gebeurt het iets meer. Daar worden vooral grotere fire motoren (tot 1.4 16V) in Panda 1000's gebouwd.
:mrgreen: Ja leuk, laat ik nu zo'n 900 blok in mijn Cinquecento hebben. 70 PK?
Ik weet wel dat ze op een sporting( 1100 fire) een gasklephuis van een Punto 60 zetten en inderdaad een andere nokkenas maar da's dus met een Sporting zo.
Vind het ook een prachtige topic Rally 850 :mrgreen:
Je bent bezig waar ik ooit gestopt ben , met mijn Fiat 850 Sport Coupe :wink:

Maar Milan , dan moet je wel je KAT en ECU er uit donderen van je Cinq :wink: dat vinden ze bij de APK weer niet zo leuk :roll:

Van daar ik , zo keihard op zoek ben gegaan naar mijn Fiat Panda 45 1984 , geen KAT ECU , en geen Wegenbelasting :mrgreen:
Alle opties mogelijk dus .

Nog even vloeken in de kerk , ga in mijn Corsa een 1.8 TDI 200 pk inbouwen , maar dat duurt nog even , :mrgreen:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Mannen even wachten !!!! DIT KAN IEDEREEN !!!! Goed, je meot een beetje gereedschap hebben dat is waar, maar toen ik 22 was wist ik ook niet meer dan jullie. Er reden 2 groene 127 903cc hier in de buurt. De mijne, en die van de zoon van de boswachter... En dat ding dat ging !!!!! Op een goede dag kwam ik hem tegen... op de sloop, verrot. Dus even kijken. Er bleek een 2-poort uitlaatspruitstuk op te zitten, van de A112 dus, en een dubbel weber 30DIC, van een Fiat 850. Die staat wel 90 graden verkeerd, maar dat vernam je geloof ik alleen in een bocht naar links geloof ik, haha. Het feest kon beginnen, het kleine kreng lipe 160 op de teller en brulde als een orkaan. En toen... was de koppeling glad...OEF :shock: , wat nu ? KOn ik een heel nieuw blok met bak kopen voor 100 euri, met nog 60000km. Kwam uit een 127 MK2, ik had de Mk1.... Maar de fut was eruit, de motor bleek een nadere nokkenas te hebben, en een langere bak....hij was lang gegierd en lui.... Wel haalde het gekke ding 100 in zijn 2, 135 in zijn 3, en.....142 in de 4 :? :cry: . Niemand geloofde het totdat ik zei, ga maar mee, en dan werd het heel stil.
Ook ik had dit werk totdat ik mijn 850 kocht nog nooit gedaan... ik wist wel veel en had wel veel gelezen en gehoord, en gezien, maar vijlen en dergelijke , da doe we nie.... Ik kocht de 850 om Rallies mee te rijden, gewoon toerklasse, kaartlezen, bolletje-pijltje, en ik wilde geen zuipende Jag, waarin ik meereed ( 1:5 ) waaraan van alles kapot ging, en qua remmen is de E-type een dweil. Bovendien ging dat alleemaal veel te hard, en was de chaufeur een beetje te gek op trappen, ookal als rechts voorrang heeft. De 850 met zijn piepkleine motorretje was de motor waarmee ik ooit begon in 1983 en ik wist er geen reet van. Een auto-kwartet leerde mij dat de motor van de 127Mk1 in de 850 Sportcoupe 52pk leverde...zelfde 903cc. HOE KAN DAT NOU ? Tja, en dan begint een lange zoektocht, en nu bouw ik voor mijn SS1430 5-bakken, door Fiats-bouwdoossysteem toe te passen.
Omdat ik dus ik al die 29 jaar nog nooit een motor getuned had kocht ik maar weer eens een boek, Duits, over het Tunen van Cilinderkoppen. En deze was zeer helder en uitgebreid. Teon begon ik met die simpele OHV van 843-903cc, keek op zolder wat ik nog had en sloopte het hele blok uit elkaar. Inmiddels draait de 903 in de 850 prima, maar ik vind dat deolie wel gekoeld mag worden. Dus is nu 903cc-Nr2 in aanbouw, en gaan we hier voor de 65Pk, met een andere nokkenas, andere carb, oliekoeling, gewogen en uitgebalanceerd drijfwerk, lichter vliegwiel etc... Het kan echt nog gekker, maar dat durf, wil en kan ik niet. Krukassen polijsten is nog iets verder, evenals de drijfstangen... Veel te veel werk, zo'n kop kan je al weken bezig houden, en je moet oppassen dat je er niet doorgaat. Maar het is echt leuk werk, al moet je nu 98 of V-power rijden, of LPG :P :P .
Een motor optimeren hoeft niet altijd brandstof te kosten... Je bewerkt alles om meer rendement, lees vermogen uit de motor te krijgen. Gebruik je dit extra vermogen niet....loopt je motor voordeliger dan je denkt, wie weet nog voordeliger dan nu.... Maar het blijft een hoop werk, deze motoren zijn echter zeer eenvoudig en makkelijk om aan te sleutelen, ook de Fire wel hoor. Het recept blijft hetzelfde, al eeuwen lang....
Bijlagen
903 Nr 2 020.jpg
903 Nr 2 020.jpg (211.1 KiB) 3483 keer bekeken
903 Nr 2 021.jpg
903 Nr 2 021.jpg (213.22 KiB) 3483 keer bekeken
903 Nr 2 002.jpg
903 Nr 2 002.jpg (214.66 KiB) 3483 keer bekeken

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Als je dus extreem wilt gaan, dit hoeft niet, maar levert wel weer iets op, dan ga je je drijfwerk, zuigers, en drijfstangen op hetzelfde gewicht brengen. Ik zal nog een foto maken van de weegschaal die je daarbij nodig hebt. Je moet dus zowel het absolute gewicht aanpassen, als de druk van het oog en de onderkant van de drijfstang, op de weegschaal. Dit is niet makkelijk, en je moet toch echt even over een schutting springen voordat je dit durft vond ik. Als je het fout doet namelijk, knalt die hele motor in de soep. Aangezien ik de motor nog niet opgebouwd heb, of getest, kan ik je nog niet vertellen of het werkt.... Duurt nogwel een half jaartje schat ik zo.
Het op gewicht brengen van de zuigers was ook niet makkelijk... Waar haar ik wat weg, en heoveel durf ik... Ik heb ze allemaal op de lichtste teruggebracht, maar heb van de zuigerbodem niet zoveel afgehaald, alleen daar waar de constructie het sterkst is. Hopelijk deed ik het goed, maar ik heb van allerlei items op internet bekeken naast het boek erbij genomen.
Bijlagen
903 Nr 2 049.jpg
903 Nr 2 049.jpg (248.13 KiB) 3456 keer bekeken
903 Nr 2 050.jpg
903 Nr 2 050.jpg (252.94 KiB) 3456 keer bekeken
903 Nr 2 046.jpg
903 Nr 2 046.jpg (249.31 KiB) 3456 keer bekeken

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Zoals je ziet hebben de Coupe/Spider-zuigers een pipeklein kammetje, en zijn die van jullie waarschijnlijk vlak, of ietsje hol. Hiermee verhoogd men dus de compressie, naast het vlakken van de kop, of een ondiepere verbrandingskamer. Van de drijfstangen durfde ik niet zoveel af te halen, dus heb ik het bij het weghalen van de gietgraten aan de zijkant gelaten, en ietsje van de ogen voor de zuigerpen. Onder heb ik weinig weggehaald, ik durf dat echt niet, daar krijgt ie juist de dikste klappen... trouwens de zuiger moet je opgewicht brengen incluis zuigerpen en zuigerveren... Pen kun je laten zitten, de zuigerveren zijn nieuw en kan je er in het zakje bijwegen, ivm de slijpstof. Dat papieren zakje weegt ie niet... Verschillen mogen een 0,5gr zijn. Sommigen geven meer aan....
Bijlagen
903 Nr 2 047.jpg
903 Nr 2 047.jpg (252.17 KiB) 3454 keer bekeken
903 Nr 2 045.jpg
903 Nr 2 045.jpg (251.45 KiB) 3454 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Pinda1000 »

Joop, van die drijfstangen kan nog veel meer af hoor.....zeker aan de kant van het Big-end lager 8)

Ik zou de zijkanten van de drijfstangen nog wel een stuk gladder maken, zoals ze nu zijn bereik je alleen maar het tegenovergestelde. Het oppervlak moet nog veel gladder zijn om sterker te zijn dan voordat je het bewerkt hebt.

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Pinda 1000, ik vind dit afspekken doodeng, tenslotte zijn Coupe motoren zeer zeldzaam en zeker niet zo makkelijk te kopen of te vinden. Zal ik ze dan maar laten shot-peanen of hoe heet dat, wilde ze eignelijk niet polijsten, omdaat het mij niet fout lijkt daat ze een beetje olie oppikken ipv dat alles eraf vliegt. De meningen zijn hierover verdeeld volgens mij, wat is wijsheid, zal Bert Zomer eens vragen. Zal een paar foto's plaatsen van het blok voor een klant geprepareerd door Jurgen Schurgers, de Duitser die heel succesvol met zijn 850 OT 1000 racet, dat is pas snoepen.
Heb jij plaatjes :wink: :) , kan ik leren..... Zit ook wel eens op Scuderia Topolino, van paul van der Heiden.... O jee, waat mooi werk...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Pinda1000 »

Zorg ervoor dat de vlakken die je nu hebt aangepakt zo glad mogelijk worden gemaakt, elke kras/groef/putje is een potentiële plek waar haarscheurtjes en dus breuk kan optreden. Dit geldt eigenlijk voor alle vlakken die je bewerkt.

Je kan als je een draaibank hebt de zuigerpennen conisch uitdraaien, scheelt heel veel gewicht.

Shotpeenen is een goede bewerking om je drijfstangen wat beter bestand te laten zijn tegen hoge toerentallen. Wel eerst alles lichter maken en goed uitwegen, shotpeenen als laatste!

Olie oppikken heeft helemaal geen nut, er valt niks te smeren aan je drijfstangen, als je ze goed glad maakt win je ook nog wat doordat de luchtweerstand van de draaiende delen afneemt in het blok/carter.

Ik zag de foto's van je kopbewerking, op zich netjes kwa vorm maar ook daar moet je zeker nog even polijsten :D

Hoe zit het met de compressieverhouding, heb je de kop en het blok al uitgeliterd? Hoe ga je de compressieverhouding weer omhoog brengen, eigenlijk heb je andere zuigers nodig als je de verbrandingskamers zo bewerkt....

Oja en de zuigerpennen van de FIRE motor zijn geperst dus die zijn niet zo makkelijk eruit te krijgen voor de meeste mensen.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Pinda1000 »

Joop is nu druk aan het polijsten :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”