Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Joop's Tuningtopic

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Haha, nee joh, was het maar waar. We zouden zaterdag een lesje kaartlezen doen met de 850, bij de Triumph Club, olv Rutger Kwant. Afijn, had de tuf al 2 jaar niet meer echt geservised :oops: :oops: , hij liep tof. Dus toch maar even de puntjes gedaan, en toen even testen, met Patrick Smit die ook met een 850 bezig is. Even warmdraaien, en toen even de 7000 aantikken... Tja, en toen niet opgelet, V-snaar eraf gelopen, dus geen waterpomp actief.... We zijn koken thuisgekomen, met de wijzer net tegen het rood aan, maar ik geloof dat de koppakking het wel begeven heeft... FUCKEDUCK, dom,dom,dom. Maar ja, hij trekt nog wel, en ook goed, maar stationair heeft ie er geen zin in... Hmmm, uit mijn 127-tijd weet ik dat dit niet goed is... Afijn, we zijn dus met de Passat gegaan, want we willen het tufje niet verder vernielen, ze kunnen dat warmdraaien niet echt hebben. Ja, jongens zo gaat dat. De radiator lekte ookal een klein beetje hadden we al gezien, dus nu gaan we haar maar even verwennen.... Hopelijk kan dat flink gevlakte Marbella-kopje nog iets missen :shock: :cry: :oops: , kunnen we er meteen even in kijken na 5000km....

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Pinda1000 »

Dat is balen, hoop dat er verder niks ernstigs is :(

Topolino
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 feb 2011 06:39

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Topolino »

Even dit uit 2012 stammende topic uit de sloot trekken want het is nog niet af én nog veel onduidelijk. Zo kreeg de wagen panne en vertrok men met de Passat (...een Passat?) naar het nu laat aanzien...de Noorderzon.

De afloop en het verder tunen lijkt mij toch wel een aardige aanvulling op ontbrekende kennis én op de kennis welke wij inmiddels hebben kunnen op doen. Zo is de 'How to' voor het uitliteren van de compressiekamer niet aan de orde geweest. En dat is wel een belangrijke gezien er best veel uit de kamer is weggefreest. Dat kost compressie!...of je moet een turbo plaatsen. Maar dan kan je vraagtekens zetten bij het nut van bewerken van kop en motor. Alhoewel alle beetjes helpen.
Verder wordt er gesproken over diverse 'gereedschappen' etc. Welnu, veel is in beeld gebracht maar tot nu toe niets gezien van dit gereedschap. Graag daar ook nog even een overzicht met afbeeldingen van posten.

Zonder dat ik van het bestaan van dit topic afwist, heb ik afgelopen voorjaar ook de stoute schoenen aangetrokken om een 899 kop te flowen. Ik heb alleen niets gedaan aan de klepgeleiders. Die dingen heten niet voor niets zo. En voor de warmte afvoer leek 't mij ook niet al te best. Verder wordt de brandstof toevoer via een eprom en de aanzuigwerking van de motor geregeld. Dus is het maar de vraag of het wegrossen van de geleiders heel veel opleverd.
Enfin, die kop is 0.6 gevlakt, inlaatkanaal iets wijder gemaakt en de uitlaatkanalen net als hier op de foto's. Tevens is er een ABARTH spaghetti van een 900 Tropheo met grotere doorsnede midden- en einddiploma gemonteerd. De luchtaanzuiging geschied door een alu. gietstuk van ABARTH. De motor scheurt zo in zijn drie naar de 100, en in zijn vier naar 120. De vijfde is daarna wel en overdrive. Maar ongelofelijk, en dat zonder chiptuning!
Overigens wordt de olie wel flink heet, ook bij normaal rijgedrag. Maar dat zou wellicht kunnen komen door een defecte tuimelaaras. Deze wordt spoedig vervangen. En anders toch ook maar een kleine oliekoeler plaatsen, eens zien waar je die, bijvoorkeur 2de hands, kan aanschaffen.

Dus Joop...knallen met je story!

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door gatti500 »

neem de oliekoeler van een 70hp , plug and play.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Pinda1000 »

gatti500 schreef:neem de oliekoeler van een 70hp , plug and play.
De oliekoeler van een 70 HP heeft geen thermostaat, zeker in de winter echt niet goed voor je motor. Een oliekoeler op een atmosferische vloeistofgekoelde straatauto, opgevoerd of niet, is vrijwel nooit echt nodig. Sterker nog, vaak is het probleem juist dat de olie niet goed op temperatuur komt.

Als je al een oliekoeler wil monteren zorg er dan voor dat er een thermostaat tussen zit.

Luchtgekoelde motoren zoals de oude echte Fiat 500 of de Kever hebben soms wel baat bij een oliekoeler omdat de temperatuur van de motor daarvan lastiger constant is te houden met alleen lucht.

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door gatti500 »

met mijn rijstijl werd de olie altijd warm genoeg , ook in de winter.
als je geen groot aluminium carter hebt zoals op de spider en coupe 850 of de 58 en 70 hp klappermotoren , is een oliekoeler plicht als je vlot rijdt.
het vergroot ook nog eens het volume voor extra thermische speelruimte en als het echt (te) koud is , dek je de koeler af......(oldskool)

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door bero »

Ik weet niet of de intercooler van een 169 Diesel een thermostaat heeft, maar die zou eventueel ook nog kunnen
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door gatti500 »

bero schreef:Ik weet niet of de intercooler van een 169 Diesel een thermostaat heeft, maar die zou eventueel ook nog kunnen
een intercooler is meer zo voor om lucht te koelen :?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door bero »

Intercooler / Oliecooler |:| |:| Ik ben er echt niet bij de laatste tijd met mijn koppie geloof ik
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Robert100HP »

Leuk dit afgestofte topic, wist niet eens van het bestaan er van. Uitliteren ook een vergeten term. Overigens Bero oliekoelers zijn al een tijdje op de markt. Kort nadat men bij de eerste auto's het thermosiphon koelings systeem verving door een versie met waterpomp. Kwam men er achter dat gekoelde olie de levensduur van een (auto)motor drastisch kon verlengen. Motorolie is anno nu in zoveel viscositeiten verkrijgbaar dat een oliekoeler niet altijd direct nodig is. Intercoolers bestaan ook al zo'n 40 jaar en dienen louter en alleen om gecomprimeerde lucht in temperatuur terug te koelen. Turbo's en superchargers nemen veel omgevings en contact warmte op, zo ook de lucht die door deze drukladers gaat. Warme lucht onder druk bevat te minder zuurstof vandaar de toepassing van een intercooler (luchtradiator). "Doe nog een winterslaapje" :mrgreen:

Grtz Rob
Bijlagen
intercooler.png
intercooler.png (28.23 KiB) 1108 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Pinda1000 »

gatti500 schreef:met mijn rijstijl werd de olie altijd warm genoeg , ook in de winter.
als je geen groot aluminium carter hebt zoals op de spider en coupe 850 of de 58 en 70 hp klappermotoren , is een oliekoeler plicht als je vlot rijdt.
het vergroot ook nog eens het volume voor extra thermische speelruimte en als het echt (te) koud is , dek je de koeler af......(oldskool)
Al die motoren hebben standaard gewoon een stalen carter en geen aluminium carter. Met een 126je krijg je je olie vast wel warm in de winter als je als een dolle rondscheurt :wink:

Voor wie meer over Joop's avonturen wil lezen: http://www.hotforum.nl/forum/fcn/435014 ... rtmotor/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door gatti500 »

Pinda1000 schreef:
gatti500 schreef:met mijn rijstijl werd de olie altijd warm genoeg , ook in de winter.
als je geen groot aluminium carter hebt zoals op de spider en coupe 850 of de 58 en 70 hp klappermotoren , is een oliekoeler plicht als je vlot rijdt.
het vergroot ook nog eens het volume voor extra thermische speelruimte en als het echt (te) koud is , dek je de koeler af......(oldskool)
Al die motoren hebben standaard gewoon een stalen carter en geen aluminium carter. /
nee.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Pinda1000 »

gatti500 schreef:
Pinda1000 schreef:
gatti500 schreef:met mijn rijstijl werd de olie altijd warm genoeg , ook in de winter.
als je geen groot aluminium carter hebt zoals op de spider en coupe 850 of de 58 en 70 hp klappermotoren , is een oliekoeler plicht als je vlot rijdt.
het vergroot ook nog eens het volume voor extra thermische speelruimte en als het echt (te) koud is , dek je de koeler af......(oldskool)
Al die motoren hebben standaard gewoon een stalen carter en geen aluminium carter. /
nee.
Inderdaad je hebt gelijk, niet allemaal, ligt aan welke versie. De A112 58 HP en 70 HP blokken hadden zover ik weet allemaal een stalen carter, vandaar dar er ook een oliekoeler op de 70 HP versie zat.

Meer olie in het smeersysteem is zeker beter maar als je een oliekoeler hebt of plaatst zou ik er zeker een met een thermostaat in de adapter nemen in een straatauto.

Gebruikersavatar
gatti500
Forumgebruiker
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 feb 2004 10:53
Locatie: enschede

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door gatti500 »

de a112 hadden als optie af fabriek een groter aluminium carter.
de 850 coupe en spider standaard.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door bero »

Robert100HP schreef:Leuk dit afgestofte topic, wist niet eens van het bestaan er van. Uitliteren ook een vergeten term. Overigens Bero oliekoelers zijn al een tijdje op de markt. Kort nadat men bij de eerste auto's het thermosiphon koelings systeem verving door een versie met waterpomp. Kwam men er achter dat gekoelde olie de levensduur van een (auto)motor drastisch kon verlengen. Motorolie is anno nu in zoveel viscositeiten verkrijgbaar dat een oliekoeler niet altijd direct nodig is. Intercoolers bestaan ook al zo'n 40 jaar en dienen louter en alleen om gecomprimeerde lucht in temperatuur terug te koelen. Turbo's en superchargers nemen veel omgevings en contact warmte op, zo ook de lucht die door deze drukladers gaat. Warme lucht onder druk bevat te minder zuurstof vandaar de toepassing van een intercooler (luchtradiator). "Doe nog een winterslaapje" :mrgreen:

Grtz Rob
Ik weet het verschil en de werking er van, alleen af en toe lees ik gewoon verkeerd :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”