Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Joop's Tuningtopic

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Okay, we doen het anders. mocht er interesse zijn voor het opvoeren van de oude panda 903cc en 843cc motoren, die dus ook in de Marbella en de Cinq zitten dan kan ik daar wat over vertellen of laten zien. Velen zullen vele dingen beslsit niet durven, maar men dient zich te realiseren dat ook ik dat al 28 jaar doe, en mijzelf heb aangeleerd, zonder enige technische kennis of opleiding. Gewoon doen !!!! Vele dingen zijn zeer eenvoudig, en tegenwoordig kan je onderdelen die vroeger zeer moeilijk te vinden waren, eenvoudig lokaliseren. Ik moet echter toegeven dat ik me met ECU's en die andere meuk niet bezighoudt, dus ik heb geen idee hou de Lambda-sonde je polijstwerk en dergelijke gaat waarderen.... Hij zal het vast wel vertellen :shock: :P
Laatst gewijzigd door rally 850 op 03 jun 2012 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
martin.cc
Forumgebruiker
Berichten: 684
Lid geworden op: 17 aug 2011 14:45
1e Panda-achtige: 1.o cl 1993 Ratpanda met nu 110000 km
2e Panda-achtige: Saab 9-5 SE 2.0t (1998)
Locatie: amersfoort

Re: verlaagde panda 2.0 blinkende wielen

Bericht door martin.cc »

Hallo meneer rally 850. Zit jij niet op het verkeerde forum? Ik vind je 850 supergaaf op de kleur na. En wat Lenny bedoelt met 2.0 slaat niet op de motorinhoud maar op de vernieuwing. Zoals ze met electronica bedoelen! Waar Lenny mee bezig is, is om zo laag mogelijk te maken en niet om pk's er uit te halen. En als je er niet van houd, prima, maar ga geen vooroordelen neerzetten! Want dat zegt meer over jou hokjes denken dan over iemand anders. Stel je eerst netjes voor. En als je alleen komt om onderdelen te slijten en andere af te zeiken moet je hier niet zijn! Hou het netjes en respecteer anderen!
Rat is how we roll!
Rollin' on steelies!

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: verlaagde panda 2.0 blinkende wielen

Bericht door rally 850 »

De oude 903cc begon zijn leven in de Fiat 850 als 843cc tellende spruit. Hij startte zijn leven met 34PK, en dat is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig. Deze piepkleine torretjes waren bekend voor hun toerenvriendelijkheid. In het "opschakelen bij 2000rpm " zijn de teorentallen die deze motor nodig heeft om een beetje mee te komen, ZWAAR ILLEGAAL. Een OHV-motor kan moeiteloos worden doorgedraaid tot 7000 of 7500rpm. Maar het mooiste is dit te doen als de voeding, oftwel carburateur en de uitlaat iets ruimer bemeten worden. Natuurlijk kan je ook aan anderen nokkenassen denken, maar dat is weer een hoop geld. Blokjes als deze hierboven zijn er hopen omdat de auto, vaak eerder verrot is als het blok kan overlijden. Dus wil je in alle rust werken en een beetje friemelen zonder dat ie de volgende dag weer op straat moet, regel een ander blokje. Deze motoren gaan niet gauw kapot, maar olie moet ie wel hebben. Als de koppaking defct is, dat is neit erg, die willen we toch bewerken.... Persoonlijk zou ik gaan voor een blok uit een 127, en wel als het lukt van een Mk1 1971-76, deze heeft de beste nokkenas-openingstijden en levert geknepen al 47Pk. Daarmee is vlot door te stoten naar de 50-55 en dat verneem je bij de lichte Pnada beslist wel. Velen zullen wel gehoord hebben van de A112 Abarth met de 1047cc motor en zijn 70PK, maar die zijn haast onbetaalbaar geworden. De 982cc is nog zeldzamer, want van de 1e serie Abarth A112 met 58PK. Een goed alternatief is de 965cc motor uit de Elegant. Elke cc is er een, zo moet je maar denken. There is no substitute for cubic inches....
Bijlagen
850 043.jpg
850 043.jpg (252.08 KiB) 5992 keer bekeken
850 038.jpg
850 038.jpg (251.38 KiB) 5992 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rally 850 op 03 jun 2012 15:19, 2 keer totaal gewijzigd.

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: verlaagde panda 2.0 blinkende wielen

Bericht door rally 850 »

Wie wil gaan voor meer vermogen kan beginnen, met de uitlaat. Denk in leiingen, wil je meer water, moet je meer of dikkere leidingen hebben. als alles door een kleine gaatje moet krijg je file.... De uitlaatgassen dienen eigenlijk gescheiden afgevoerd te worden, en later pas bij elkaar gebracht te worden in een verzamelpijp. De diameter van deze pijp bepaald de snelheid vand e afvoer, de lengte van de 4 pijpen die van de uitlaatpoorten afkomen bepaalt het koppelverloop. De A112 Abarth heeft standaard een 4-vingerpijp, oftewel een header. Deze zijn voor 50-100 euro te vinden op internet, en zijn van dikstaal en vergaan dus niet vlot. Bedenk met dat je met dit spruitstuk vast zit aan een kompleet andere uitlaat, die jezelf moet bouwen. Dat is echter best te doen, al is de achteras van de oer-panda wie weet een spelbreker. Lasbochten voor uitlaat zijn er in vele maten en graden, kantklaar. Evenals dempers ...
De header van abarth is voor een straatauto en houdt dus het midden tussen civiel en race, maar is een prima alternatief...
Bijlagen
ZIE HIER HET VERSCHIL, DIT IS EIGENBOUW 44MM.
ZIE HIER HET VERSCHIL, DIT IS EIGENBOUW 44MM.
850 039.jpg (250.79 KiB) 5989 keer bekeken
ABARTH HEADER
ABARTH HEADER
850 053.jpg (166.91 KiB) 5987 keer bekeken
ABARTH HEADER
ABARTH HEADER
850 054.jpg (172.31 KiB) 5987 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rally 850 op 03 jun 2012 16:03, 4 keer totaal gewijzigd.

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: verlaagde panda 2.0 blinkende wielen

Bericht door rally 850 »

Nu we toch aan het nadenken zijn, is het zaak dat de uitlaatpoorten "matching " worden met de opningen van de pakking. Zowel op de kop als het uitlaatspruitstuk. Je zult zien dat de pakking prima past met de kanalen van het utlaatspruitstuk, dus gaan we maar naar de kop. Maak de kop schoon en droog, lrg dr pskking op de kop, en je ziet het al. De kanalen kunnen wijder !!!! Dit doen we met een frees en een stiftslijper op lucht. Maar pas op !!! Zoals je ziet zit er een versmalling in het uitlaatkanaal. Hier bevinden zich de kanalen voor de stoterstangen, en we kunen hier maar heel weinig weghalen. Dicht bij de utilaatflens kan je met een gerust hart frezen, daar zit vlees zat.
Met de kop is het hetzelfde. Om de brandstof te laten draaien in de cilinder, voor betere vulling, is het zaak een stukje onder de inlaatklep weg te nemen. Het plaatje hier toont een kop van een A112 AB, die heel veel mm's verloren is. Normaal zal het iets dieper zijn.
Bijlagen
903 Nr 2 038.jpg
903 Nr 2 038.jpg (223.08 KiB) 5987 keer bekeken
903 Nr 2 052.jpg
903 Nr 2 052.jpg (250.92 KiB) 5987 keer bekeken
600+850 011.jpg
600+850 011.jpg (209.96 KiB) 5987 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rally 850 op 03 jun 2012 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door lenny »

Dank je moderator!

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

In Al Cosentino's Manual staat een andere afbeelding voor de verbrnadingskamer die je kan overnemen op papier, en dan er een malletje van maken, om de kop dan af te tekenen... Het mooiste is om ze op een freesbank te gooien, maar anders kan het ook met een stiftslijper..... Wel goed oppassen ne nabewerken. Bedenk dat je zo de verbrandingskamer groter wordt, en dus verlaagd. Al valt het wel mee, als je later uitliterd.... Opmerkelijk is de respons van de motor, hij is veel soepeler dan voorheen, dus in de 3e trekt ie ook zonder te bokken door. Maar gewoon doortrekken tot 7000rpm gaat ook perfect. op de bovenste foto's is te zien hoeveel er weg is. Ik rij dus met de 4-vinger van de Coupe, en een dubbele Weber van het type 30DIC met 2x23mm venturi's. Mijn compressie is 9,8:1 en ik rij op V-power 97 oktaan helaas. 100 Oktaan haal ik binnekort uit Duitsland om te testen.... De motor loopt tussen de 1 op 11 en 14 naar gelang gebruik. dat is niet veel duurder dan de orignele, die ook wel eens 1: 10 liepen dus....
Bijlagen
Originele GBC kop
Originele GBC kop
903 Nr 2 011.jpg (247.08 KiB) 5986 keer bekeken
903 Nr 2 041.jpg
903 Nr 2 041.jpg (252.45 KiB) 5986 keer bekeken
600+850 005.jpg
600+850 005.jpg (244.75 KiB) 5986 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rally 850 op 03 jun 2012 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door lenny »

Er is niks mis met tuning (en styling..). Het bestaat alleen in vele vormen. En zolang je in je topic laat zien wat er allemaal mogelijk is, hoe jij het ziet zonder daarmee anderen te beoordelen, met tips en voorbeelden zal dat gewaardeerd worden!! Dat je denkt dat tunen een slecht imago heeft slaat de plank mis, het gebeurd alleen niet zo veel met panda's. Er is op dit forum iemand die een Uno turbo blok in zijn panda heeft gelepeld, dat kan je vast wel waarderen.

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Al gezien Lenny, die stond ooit nog een keer in de AutoVisie, ik had vast de 1.6 genomen, die heeft iets meer vermogen...Tsja. Heel mooi gedaan, optima wolf in je weet wel....

Gebruikersavatar
Black Peanut
Forumgebruiker
Berichten: 1102
Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door Black Peanut »

Die 965cc van de a112 elegant en elite zijn ook vrij schaars. 903 krijg je ook nog wel van zn plek met een goeie weber en uitlaatspruitstuk zoals je in een eerdere post liet zien.
Afstellen is ook niet geheel onbelangrijk :twisted:
Heb een paar jaar met een a112 elite rondgetoerd. Jammer dat het werk eraan boven mijn hoofd uit groeide sinds ik vader werd, anders had ik er nu nog mee gereden. Was een topblok in een leuke carosserie. Ook goed rijdbaar op een rustige manier. Die abarth blokken hebben een andere nokkenas, waardoor ze bij lagere toeren onrustiger lopen. Is niet fijn in de file, maar dat maken ze meer dan goed op de autobahn :D
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Black Peanut, je hebt gelijk, ook de 965cc is ook bepaald niet voor het grijpen. Maar deze motor is ook nog in de Panda 4x4 gebruikt, dus wie weet bied dat soelaas. Voorzover ik weet heefde 965cc Panda ook standaard een dubbele carburateur, maar dan moe tik even in de boeken kijken. Om de 903cc en zijn soortgenoten een beetje extra pit te geven, is het spruitstuk- kleppendeksel van de A112 Abarth een goede optie. Hierop past de DMTR, die er in 30,32,34 varianten is... Ook bij de inlaat kan men de opening iets verbreden, al is het niet veel. Maar bij de normale ingang toch 20-30%. Het kan gekker, maar dat vraagt vele andere modificaties, om het maximale profijt ervan te kunnen hebben.
Bijlagen
koopjes 049.jpg
koopjes 049.jpg (248.4 KiB) 5885 keer bekeken
koopjes 051.jpg
koopjes 051.jpg (244.22 KiB) 5885 keer bekeken
600+850 009.jpg
600+850 009.jpg (242.88 KiB) 5885 keer bekeken

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Op de foto zien we een andere mogelijkheid, links is de 36 DCNF, en rechts zien we de 32 DMTR, De DCNF is een dubbele carburateur, en de DMTR is een register oftewel 2-traps. Ook zien we en spruitstuk voor de DCNF, dat wordt bevestigd op de kopbouten en in mijn geval met nog 4 inbusboutjes op de originele gaatjes. Vele spruitstukken zijn erg dik, en er kan veel wat materiaal vanaf. Maar let goed op, want als je niet af en toe controleerd, zijn je opeens buiten....Dan moet je lassen, doe dus voorzichtig !
Bijlagen
903 Nr 2 062.jpg
903 Nr 2 062.jpg (249.85 KiB) 5881 keer bekeken
903 Nr 2 061.jpg
903 Nr 2 061.jpg (242.15 KiB) 5881 keer bekeken
903 Nr 2 069.jpg
903 Nr 2 069.jpg (250.59 KiB) 5877 keer bekeken

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Nog een paar plaatjes van de uitlaatkanalen. In principe hoeven deze niet zo glad te zijn ( 150, mag iets ruwer ), omdat de verbrande gassen er onder druk uitvliegen. Maar ik heb het toch gedaan, was toch aan de gang, en hoop dat er zo niet zoveel kool in blijft hangen. MIjn 903cc is erg soepel en laat zich zowel snel rijden, als sukkelend in de 3e, en dan trekt ie zonder blikken of blozen door vanaf 40-50. Er klappert niets, of inhouden of zo. Veel extra koppel heeft het wel opgeleverd. Op de foto waar de beide inlaatpoorten te zien zijn, kan je zien hoeveel je kan weghalen. Recht zien we een standaard Marbella-gat, links een A112 AB die geruimd is...
Bijlagen
903 Nr 2 039.jpg
903 Nr 2 039.jpg (251.21 KiB) 5874 keer bekeken

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

903 Nr 2 036.jpg
903 Nr 2 036.jpg (255.38 KiB) 3801 keer bekeken
903 Nr 2 040.jpg
903 Nr 2 040.jpg (229.28 KiB) 3801 keer bekeken
De inlaatpoorten zoals hiervoor beschreven....
De inlaatpoorten zoals hiervoor beschreven....
903 007.jpg (165.41 KiB) 3787 keer bekeken
Dat ging fout, doen we nog een keer.... We zien tevens nog een verbrandingskamer zonder kleppen en met teruggenomen klpegeleiders, om het mengsel zo min mogelijk werstand in de weg te laten hebben.... Om de kop ruimer te maken moeten dekleppen er sowieso uit.... De oude 850 GBC kop had bikkelharde geleiders, die van de Marbella is veel minder stevig. Dit geldt tevens voor het aluminium, dat is bij de Marbella-kop ook veel minder dicht zo lijkt het...
Laatst gewijzigd door rally 850 op 05 jun 2012 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

rally 850
Forumgebruiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 apr 2012 16:09
1e Panda-achtige: fiat 850 sedan

Re: Joop's Tuningtopic

Bericht door rally 850 »

Kopje bewerkt, dus ook van binnen.
Bijlagen
903 Nr 2 035.jpg
903 Nr 2 035.jpg (252.23 KiB) 5868 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”