Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

panda audio installatie aanleggen

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
joppiemaster
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:58
1e Panda-achtige: young 900 zilvergrijs

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door joppiemaster »

dus eigenlijk 6 uitgangen?
front, rear en sub?

Gebruikersavatar
Y10
Forumgebruiker
Berichten: 300
Lid geworden op: 14 feb 2009 20:28
1e Panda-achtige: Edizione cool 2011
2e Panda-achtige: Lancia Y10, Panda in luxe jasje.
Facebook: https://www.facebook.com/adriaan.korpershoek
Locatie: Ede
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Y10 »

Kars schreef:idd Y10, maar als je de achterboksen ook versterkt wil hebben, dan kan je met 1 subuitgang uit de voeten, maar dan moet je een versterker hebben die 4 uitgangen heeft (2 voor de sub gebrucht en 2 voor de boxen). Wil je de boksen met een aparte verster versterken, dan moet je de signaal kabel splitsen, makkelijker is om een radio te kopen die een sub uitgang heeft en een rear uitgang!
Het beste is een aparte uitgang met tulp voor de sub, dan kun je de boel ook op de radio afstellen en hoef je niet elke keer in de kofferbak te duiken.
joppiemaster schreef:dus eigenlijk 6 uitgangen?
front, rear en sub?
Dat kan, maar dan word het een hele dure radio, je kunt het beste een met 4 nemen, 2 rear en 2sub, dan kun je als je 4speakers er op zet de rear uitgang splitten.
let er trouwens ook op dat je de voedingskabel langs de ene kant van de auto (rechterkant/dorpel) en de tulpkabels via de andere kant laat lopen, anders heb je straks speakers die met het toerental van de auto mee "piepen".
En zorg ook voor een goede zekering voor je plus kabel.
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fila '89
Fiat:
Panda Edizione cool '11

Kars
Forumgebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 23 okt 2011 23:42
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 1997
Locatie: Laag Zuthem

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Kars »

Ik zou de voorboxen niet versterken, dus gewoon onversterkt op de radio aansluiten. De achterboxen dan op de rear aansluiten en de subwoofer op de sub uitgang. Dan moet je zelf nog de keuze maken of je dit op 1 versterker doet, of op 2 versterkers.
Dit zijn de opties die je dan hebt. Er vanuit gaande dat je de voorboksen gewoon op de radio aansluit.

(ik ben niet zo goed met paint hoor ;) )

Afbeelding

Optie 1; kan gewoon en werkt prima.

Optie 2; is idealer, want dan kun je de sub en de rear boksen apart instellen op je radio. Voor betere fine tuning.

Optie 3; zou ik niet doen. Je kan alles niet zo goed instellen.

Optie 4; is goed mogelijk, maar dan heb je wel 2 versterkers nodig.
Seat Marbella 0.9 '97

Gebruikersavatar
joppiemaster
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:58
1e Panda-achtige: young 900 zilvergrijs

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door joppiemaster »

dan ga ik denk ik idd voor optie 2
maar dan moet ik natuurlijk wel een versterker hebben voor een appart sub-kanaal en een rear kanaal..

en waar laat ik nou de speakers die ik voor in mijn auto wil leggen?
want dan heb ik dus eigenlijk 3 kanalen nodig?

btw top tekening :D

Kars
Forumgebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 23 okt 2011 23:42
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 1997
Locatie: Laag Zuthem

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Kars »

Heeft je auto al een radio voorbereiding? Als het goed is zit er aan het zwarte blok die je op je radio aansluit al een aarde(zwart), plus (rood) en een gele kabel voor geheugen. daaronder heb je een aantal kabeltjes, dat zijn voor standaard 4 uitgangen van boxen (2x front en 2x rear) boxen die je kan aansluiten op de radio. Die boxen krijgen het vermogen van de radio.

Voor een goede extra set achterboxen en subwoofer kun je de tulp uitgangen gebruiken. Daarvoor is de tekening handig.
Let op, je moet wel een kabel van de accu naar de versterker trekken. 2 signaalkabels trekken, en een aarde kabel van de versterker naar ergens op het frame.

Je moet als je de boxen en de sub op 1 versterker wil aansluiten, een versterker hebben met 2 tulp ingangen (rear en sub) en 4 uitgangen (2 voor de boxen en 2 voor de sub box, deze ga je dan bruggen).

Versterker met 2 tulp ingangen:
Afbeelding

Zelfde versterker met 4 uitgangen( - en + rearbox links, - en + rearbox rechts, - en + sub links en - en + sub rechts)
Afbeelding
Seat Marbella 0.9 '97

Gebruikersavatar
Y10
Forumgebruiker
Berichten: 300
Lid geworden op: 14 feb 2009 20:28
1e Panda-achtige: Edizione cool 2011
2e Panda-achtige: Lancia Y10, Panda in luxe jasje.
Facebook: https://www.facebook.com/adriaan.korpershoek
Locatie: Ede
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Y10 »

@kars, als je optimaal geluid wil hebben moet je de hoge tonen van voren laten komen.
In mijn Lancia heb ik drie speakers per deur, allemaal per paar op een versterker, en in de kofferbak twee Kicker Comp subwoofers in een zelfgebouwde en uitgerekende gepoorte kist.
Verder heb ik GEEN achterspeakers, je oren staan naar voren gericht, dus daar moeten de hoge tonen vandaan komen.
basstonen kun je niet lokaliseren, daarom kan een subwoofer vrijwel overal geplaatst worden.
Ik heb een radio met een subwooferuitgang en een rearspeaker uitgang.
de "normale" speakeruitgangen heb ik niet gebruikt.
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fila '89
Fiat:
Panda Edizione cool '11

Kars
Forumgebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 23 okt 2011 23:42
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 1997
Locatie: Laag Zuthem

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Kars »

Dat is inderdaad ook een mogelijke optie, dat je de rear uitgang gebruikt om de boxen te versterken (maar deze dan voorin legt). Dat maakt optie 1 en 2 lastiger. Dan heb je haast een losse versterker nodig voor de rear uitgang, wat dus je voor boksen worden en een losse versterker voor de subwoofer. dus optie 3 of 4. Dan zou ik voor 4 gaan.
Seat Marbella 0.9 '97

Gebruikersavatar
Matthijs1988
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:36
1e Panda-achtige: Panda 1.1 Young 2002
Locatie: Lisserbroek

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Matthijs1988 »

Tja, zeer waar wat "y10 fire lx ie" hier zegt:

Voor kwaliteit moet hoog geluid van voren komen. Dat geldt dan voornamelijk voor instrumentale muziek uiteraard. instrumenten en zang hoor je het liefst niet van achteren.
Wil je dit, dan zijn er 2 mogelijkheden. Of je plaatst je rear luidsprekers ook voorin aan, of je laat je rear gewoon achterwege.

In een panda is het dan toch een beetje consessies doen vrees ik; of kwaliteit of kwantiteit.

Naar mijn inziens is de beste optie: 2 mooie (coaxiaal of breedband)luidsprekers in de hangmat. Aansluiten op de front, versterkt zo je wilt.
De speakers moet je dan het liefst zo laag mogelijk crossen in de head unit zelf (meestal aangeduid met high pass of HP).
Je wilt dit zo laag mogelijk doen, omdat als je de crossover te hoog houdt, je de sub wel eens kan lokaliseren, en dat wil je niet. Er zijn meer redenen waarom je een crossover wilt instellen:
- je beschermt je front luidsprekers door er geen lage tonen heen te sturen. (je kan dan ook harder spelen, en met minder vervorming)
- een naadloze overgang naar je sub.

Dan ergens een sub plaatsen. Waar maakt niet uit. Stel hierbij weer een crossover in (dit keer low pass of LP en weer op de headunit zelf) en laat de crossover op de sub lekker uit.
zorg ervoor dat de crossover voor je front en voor je sub op dezelfde frequentie is. Dus voor beiden bijvoorbeeld 100hz.
Voor de beste kwaliteit, indien mogelijk alle instellingen op de head unit zelf doen

verder:
Zorg dat de voeding kabel dik genoeg is. Vraag de lokale speaker/versterker boer wat nodig is voor jou applicatie.

Zorg voor een goede bescherming rond deze voedingkabel waar deze door het schutbord heen gaat. Wanneer het koper de carrosserie raakt, vliegt je auto in de fik.
plaats daarom ook een zekering direct bij de accu. deze smelt wanneer iets dergelijks gebeurt. gebruik hiervoor een zekering die net wat meer is als de zekering die in je versterker zit.
Veiligheid voorop!

edit: typo
Bijlagen
Autoversterker aansluiten.png
Autoversterker aansluiten.png (20.85 KiB) 11034 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Matthijs1988 op 30 okt 2012 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Kars
Forumgebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 23 okt 2011 23:42
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 1997
Locatie: Laag Zuthem

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Kars »

Donder! dat heb je even fijn getekend!
Dit is denk ik wel de meest ideale optie inderdaad, alleen niet de gemakkelijkste.Misschien dat ik binnenkort ook nog wel een paar kabeltjes naar voren trek, zodat ik mijn voorboksen versterkt heb, ipv mijn hoedenplank boxen!
Seat Marbella 0.9 '97

Gebruikersavatar
Matthijs1988
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:36
1e Panda-achtige: Panda 1.1 Young 2002
Locatie: Lisserbroek

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Matthijs1988 »

Kars schreef:Donder! dat heb je even fijn getekend!
Dit is denk ik wel de meest ideale optie inderdaad, alleen niet de gemakkelijkste.Misschien dat ik binnenkort ook nog wel een paar kabeltjes naar voren trek, zodat ik mijn voorboksen versterkt heb, ipv mijn hoedenplank boxen!
Dankje, goed bezig:)
Inderdaad, zeker niet de eenvoudigste! daarom heb ik zelf versterking voor mijn front setje voor ook achterwege gelaten, mede omdat ik het geluid niet zo heel hard zet. Ik versterk bij mij alleen 2 kleine subjes die op de plek waar normaal de opbergvakken in de deur zitten:) Da's ook een hoop werk trouwens! Maar heeft wel als voordeel dat je niet meer zo laag hoeft te crossen omdat je subs dan gewoon als stereo zijn ingesteld en ook van voren geluid geven;)

niels zonnenberg
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2015 14:31
1e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
Facebook: https://www.facebook.com/Niels.Zonnenberg

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door niels zonnenberg »

Afbeelding

Zo heb ik mijn speakertjes ingebouwd, links en rechts. Subwoofer achterin!

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”