Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

panda audio installatie aanleggen

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
joppiemaster
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:58
1e Panda-achtige: young 900 zilvergrijs

panda audio installatie aanleggen

Bericht door joppiemaster »

hallo allemaal,
ik wil graag in mijn panda 900 young een flinke geluidsinstallatie hebben liggen.
dit aangezien ik een muziekliefhebber ben en het van mij meestal hard een kwalitatief moet.

de momentele setup van mijn panda is een waardeloos cd spellertje die af en toe niet reageerd,
dan had ik nog 2x 200watt in mijn hoedenplank gemonteerd met een versterker erlangs.
allemaal heel vluchtig gemonteerd en momenteel kraakt er al 1 speaker omdat deze is al is overballast.

wat ik wilde vragen waarmee krijg ik het beste geluid, en welke apperatuur ga ik daarvoor moeten aanschaffen.
ik wil er wel een sub in maar wel eentje die ik er makkelijk uit kan halen mocht ik iets groots moeten vervoeren.

dus:
welke radio adviseren jullie me? liefste iets met een LINE-IN ingang
2 speakers in zeikant van de deuren welke zijn goed?
2 speakers achterin in de zeikant
1 sub achterin de kofferbak
welke crossover? (hoe werkt dat precies)
en welke versterker.

alvast bedankt allemaal!

Kars
Forumgebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 23 okt 2011 23:42
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 1997
Locatie: Laag Zuthem

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Kars »

Hey,

Zelf heb ik een MTX subwoofer. Het is 400 watt, maar ik haal er genoeg bass uit :mrgreen: . Voorin heb ik in de hangmat zelf 2 kistjes gemaakt van hout. Ik heb er 2x mtx 80 watt rms in zitten. Deze zijn niet versterkt, maar mijn caliber radio levert 70 watt.
In de kofferbak heb ik nog 2 x philips 300 watt. Een versterker heb ik van een een of ander unkaboenka merk (powerstrike ofzo).

Ik zou geen boxen in de deur doen, omdat daar simpelweg geen plek voor is (misschien wel in de bak in de deur van een panda). Achterin eigenlijk hetzelfde verhaal, de hoedenplank is een gemakkelijke optie.

MTX en JVC zijn goede merken boxen. Van versterkers heb ik niet zo veel verstand, als ie maar doet wat hij moet doen.

Zelf wilde ik toen een radio met bluetooth om ook te bellen in de auto. Ik heb nu een caliber die alles kan (sd, usb, bluetooth, mp3 cd's). het was een relatief goedkoop ding. Maar beter gooi je er een paar tientjes meer tegenaan voor een sony of een pioneer. Van mijn radio is de bluetooth al kapot geweest en nu ligt ie weer bij de mediamarkt omdat het beeldscherm slecht licht geeft. Daarnaast werkt een caliber niet echt fijn.

Ik geloof dat sony de beste geluidskwaliteit en bass heeft, maar dat kun je beter ff navragen in de winkel :wink:

Succes!
Seat Marbella 0.9 '97

Gebruikersavatar
joppiemaster
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:58
1e Panda-achtige: young 900 zilvergrijs

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door joppiemaster »

bedankt!

ik heb verschillende mensen al gehoord over speakers in de deuren met vulingen iets laten uitsteken.
graag wil ik de hangmat vrij houden want hier ligt vaak het een en ander in. de hoedenplank is idd de makkelijkste optie, maar het liefst zou ik hem gewoon in zijn geheel eruit halen aangezien er toch al een scheur in zit en hij onder het rijden heen en weer schuift.

ik denk dat ik maar eens ga beginnen bij het begin.
waar moet ik op letten als ik een nieuwe radio erin ga bouwen?
bluetooth lijkt me wel erg handig.

pandafool

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door pandafool »

Ikzelf heb een radio (met parrot-module erin) met 4x 50W uitgang en de mogelijkheid om hoge tonen en bass aan te passen Voor 2x MTX 10 cm boxen met 50W rms en achter 2x 6x9 bass-speakers 65W rms in een hoedenplank van mdf. Doordat de kofferbak als klankkast gaat werken krijg je hier fatsoenlijk gelijk eruit. Boxen kunnen ook nooit overbelast worden :lol: .

Hierdoor hoefde ik slecht 2 draden te trekken van voor naar achter.

Gebruikersavatar
joppiemaster
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:58
1e Panda-achtige: young 900 zilvergrijs

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door joppiemaster »

wat is een parrot module?
en hoezo kunnen boxen niet overballast worden?
op een gegeven moment zal de spoel doorbranden?
zitten jou speakers in de deur?

overigens lijkt 65watt rms wat weinig..
en een sub achterin dient ook als klankkast alleen zit je dan met een kast die ruimte in neemt..

pandafool

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door pandafool »

Een radio met een parrot module. Parrot staat bekend om hun goede carkits. Goede radio is een must en zou hier niet op bezuinigen, anders komen de boxen nooit tot hun recht. Uiterlijk is persoonlijk. Wil je een goede radio met carkit, beeldscherm en passend in een Panda, dan blijven er weinig radio's over :wink: .

65W rms is het continu vermogen wat een box kan hebben, heeft zo'n 300W in de volksmond. Als de radio 50W geeft, kan de box nooit overbelast raken. Mijn voorspeakers zitten in speciale houders in de hangmat.

De achterspeakers zitten in de hoedenplank en de ruimte daarachter werkt als klankkast. Hierdoor krijg je diepere geluid uit de boxen, daardoor is een sub overbodig. Diegene die in mijn Panda zitten, zijn onder de indruk van het geluid.

Gebruikersavatar
joppiemaster
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:58
1e Panda-achtige: young 900 zilvergrijs

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door joppiemaster »

Nee oke maar ik bedoelde eigenlijk dat een 50Watt rms mij persoonlijk weinig lijkt zeker als je daar 200watt speakertjes aan hangt dan heb je toch minder geluid rldan dat je er 200watt aan hangt? Maargoed ik moet dus een radio zoeken met bluethooth usb en line in die past als normale radio met hoeveel rms vermogen?

Gebruikersavatar
Matthijs1988
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:36
1e Panda-achtige: Panda 1.1 Young 2002
Locatie: Lisserbroek

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Matthijs1988 »

pandafool schreef:65W rms is het continu vermogen wat een box kan hebben, heeft zo'n 300W in de volksmond. Als de radio 50W geeft, kan de box nooit overbelast raken. Mijn voorspeakers zitten in speciale houders in de hangmat.
Pas op;) je kan luidsprekers prima overbelasten met te weinig vermogen. Dit heet clippen, en hierbij kun je zowel de versterker als de speakers slopen.

wil je hard gaan, maar zonder versterker, zorg dan inderdaad voor luidsprekers die bedoeld zijn voor in de hoedenplank. De grote ruimte hierachter zorgt voor een lekker grote behuizing, (niet te verwarren met klankkast). grote kasten gaan prima samen met luidsprekers die een hoge gevoeligheid hebben. Dit wil zeggen: veel geluid uit weinig vermogen.

Wil je echt bas op hoog volume, dan zul je er goed aan doen om een versterker op een pre-out te zetten, en hier een sub op aan te sluiten.
Bij een Fiat panda ontkom je er dan niet aan om gewoon een behuizing in de achterbak te plaatsen, tenzij je erg van knutselen houdt, en een mooie behuizing te maken die je mooi kan wegwerken ergens.

verder kun je in de deuren of in de "hangmat" coaxiaaltjes of breedbandertjes plaatsen of iets dergelijks. Als je niks wil slopen dan gebruik je natuurlijk gewoon de hangmat. hier kun je perfect kleine 10 cm gevalletjes in kwijt. probeer hier zo laag mogelijk te gaan. bij een hoge overgangsfrequentie kun je horen waar het subgeluid vandaan komt, en dat wil je natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Matthijs1988
Forumgebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:36
1e Panda-achtige: Panda 1.1 Young 2002
Locatie: Lisserbroek

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Matthijs1988 »

joppiemaster schreef:Nee oke maar ik bedoelde eigenlijk dat een 50Watt rms mij persoonlijk weinig lijkt zeker als je daar 200watt speakertjes aan hangt dan heb je toch minder geluid rldan dat je er 200watt aan hangt? Maargoed ik moet dus een radio zoeken met bluethooth usb en line in die past als normale radio met hoeveel rms vermogen?
Staar je niet blind op de wattjes;) die zeggen niks.

De standaard head unit levert 4 keer 17 of 18 watt rms. als je deze op normale speakers met een goede gevoeligheid aansluit, is 17 watt rms echt heeeeel hard...

Hoe hard wil je gaan? als je db wedstrijden wilt winnen doe je er goed aan om externe versterkers te gebruiken. wil je gewoon muziek luisteren. dan gaat dat ook wel zonder versterker. wil je ook nog is laag gaan, dan doe je er goed aan een versterker te gebruiken.

pandafool

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door pandafool »

Een speaker van 300W heeft bv 75W rms. Dwz dat de box continu 75W aankan en een piekvermogen kan hebben van 300W.

Qua radio: ik had als eis carkit erin, beeldscherm, 4x 50W uitgang en SD-kaartje. Jouw eisen kunnen totaal anders zijn en daardoor op een andere radio uitkomen.

Een sub zorgt voor bass, alleen ik had geen zin in kabels trekken en een trillende dak. Bovendien heb ik wat anders in de kofferbak liggen, een grote lpg-bom :wink: . Mijn combinatie geeft gewoon goed geluid en kan ook aardig dreunen als het moet. Alleen heb zelf geen zin om doof te worden op latere leeftijd :wink: . Ging mij ook meer om de geïntegreerde carkit.

Gebruikersavatar
joppiemaster
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:58
1e Panda-achtige: young 900 zilvergrijs

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door joppiemaster »

oke ik wil dus hard, en alsk aan het rijden ben natuurlijk niet super hard maar wel volume.
ik wil op hoog volume heldere muziek hebben die NIET kraakt..

wat heb ik nodig?
radio bv 50 watt rms 4ch.
2 speakers in de deuren
2 speukers achterbank
1 sub

waar moet een versterker tussen?

pandafool

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door pandafool »

*) Idd een radio met 4x 50W (meer dan voldoende), waarbij je tonen/bass aan kunt passen. Alleen een goede radio kost wel snel €200,-.
*) 2 speakers 50W rms in de hangmat (houders kun je vinden op sloop/marktplaats).
*) 2 speakers 6x9 50W rms in de hoedenplank (eventueel van mdf maken).

En dit gaat best hard, harder dan je lief is :wink:

Gebruikersavatar
joppiemaster
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:58
1e Panda-achtige: young 900 zilvergrijs

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door joppiemaster »

maar ik wil er dan ook nog een subwoofer bij.. hoe ga ik dat doen? hoe moet ik die er dan bij aansluiten?

Gebruikersavatar
Y10
Forumgebruiker
Berichten: 300
Lid geworden op: 14 feb 2009 20:28
1e Panda-achtige: Edizione cool 2011
2e Panda-achtige: Lancia Y10, Panda in luxe jasje.
Facebook: https://www.facebook.com/adriaan.korpershoek
Locatie: Ede
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Y10 »

als je een radio gaat kopen moet je er op letten dat er een subwoofer uitgang op zit, dit zijn twee tulpaansluitingen aan de achterkant van de radio.
Vaak zitten er al twee tulpaansluitingen op, maar dan heb je er dus twee extra.
Je moet dan met een tulpkabel en een pluskabel vanaf de accu naar achteren naar de versterker, als je de boel dan toch open hebt zou ik ook gelijk twee speakerkabels en een extra tulpkabel mee leggen voor de voorspeakers.
Je kunt dan ook de voorspeakers versterken.
De min van de versterker kun je bij de gordels achter weghalen, gewoon een groot oog aan de kabel maken en die tussen de bout van de gordel doen.
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fila '89
Fiat:
Panda Edizione cool '11

Kars
Forumgebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 23 okt 2011 23:42
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 1997
Locatie: Laag Zuthem

Re: panda audio installatie aanleggen

Bericht door Kars »

idd Y10, maar als je de achterboksen ook versterkt wil hebben, dan kan je met 1 subuitgang uit de voeten, maar dan moet je een versterker hebben die 4 uitgangen heeft (2 voor de sub gebrucht en 2 voor de boxen). Wil je de boksen met een aparte verster versterken, dan moet je de signaal kabel splitsen, makkelijker is om een radio te kopen die een sub uitgang heeft en een rear uitgang!
Seat Marbella 0.9 '97

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”