Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Skyline

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Skyline

Bericht door Paul4x4 »

je bent met de auto, dan ga je toch niet fietsen!?

maar eh, voor de volledigheid; een beetje vet/siliconenkit op de verbinding smeren, tegen vochtinwerking op de schroefjes/draadjes in de stekkerdoos
en een beetje WD40 op de stekkeraansluiting, is tegen vocht, ook fijn voor het contact

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Paul, ik heb de tips voor de stekkerdoos opgevolgd! Volgende keer neem ik de fietsen mee, zal je eens zien hoe fijn dat is.

In een ander topic bekeek ik de mogelijkheden om het Skyline dak na te laten maken, maar ik had al een set besteld uit Italië. Uitstekende service van het bedrijf. Maandag middag besteld en vrijdag al in huis. Email verkeer ging ook snel, dus zeker aan te raden. Het materiaal komt heel erg overeen met origineel, maar nog wel soepel. Ik denk dat na 20+ jaren zo'n dak wel hard wordt. Bevestigingsmateriaal zat er ook bij, dus dat was wel mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wat foto's gemaakt van het vervangen, maar helaas is het merendeel met mijn mobiel gemaakt. De frames van de dakjes zijn over het algemeen best wel gaar, maar ik had nog een set die vrijwel ongeschonden was. Deze heb ik opnieuw gelakt en daarover nog een laag ML (geen foto van, maar het zag er mooi glimmend uit 8*) ).

Afbeelding

De dakjes gaan er overigens heel makkelijk af. Achter de kapjes van de scharnieren zit een bout en als die aan elke kant is los gehaald kan het dak naar voren klappen. Dan 7 popnagels uitboren en het dak is los! Waar de strip op het dak zat, heb ik opgeschuurd en in de lak gezet. Er zaten een paar kleine beginnende roestplekjes rond de popnagels. Na wat popnagels zetten zit het nieuwe dak er zo op. De stangen had ik de vorige keer ook met popnagels vast gezet, maar nu zaten er drukknopen bij. Die heb ik pas gisteren vast kunnen zetten met een speciaal tangetje. Resultaat is een strak dak (klappert minder) en geen lekkage meer 8*) 8*) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Skyline

Bericht door Erik` »

pfoe, dat ziet er weer netjes uit!

Gebruikersavatar
louis
Clublid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
1e Panda-achtige: 45 1980
Locatie: Malden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skyline

Bericht door louis »

Toch wel weer een hoop werk, maar wel leuk om te doen.
Het ziet er iig weer netjes uit (y)
gr,
Louis

Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Skyline

Bericht door Panda 500 »

Inderdaad, mooi en snel gedaan! Blij dat "mijn tip"-adres je niet tegengevallen is. :wink:
En ook inderdaad, het pvc is erg soepel, zeker als ie in de zon gestaan heeft. Maar da's zeker geen nadeel wat het opplooien betreft. In de winter wordt het uiteraard stijver, maar dan doe je het normaal gezien niet open. En ja, afwachten wat het na jàren wordt. De mijne zitten er inmiddels 3 jaar op, als ik me niet vergis. En nog niks aan te merken.
Ook goed dat je nog een reserve-frame had! Want dàt zou niet meer verkrijgbaar zijn, tenzij van de sloop... Ik had er bij die Italiaan naar geïnformeerd en hij raadde mij (in gebrekkig Engels, maar hij deed toch de moeite!) desnoods bij een smid langs te gaan, om er één te laten namaken... Dus ik veronderstel dat ze ook in Italië zeldzaam zijn...
Maar ik heb de verroeste "hoeken" kunnen herstellen met stukjes metaal, geknipt uit... conservenblikjes! En de hele boel terplekke goed ingesmeerd met Mike Sandersvet...
Wat het soms lastige klappergeluid betreft, van de stof tegen de steunlatjes (één vooraan, twee achteraan): ik heb de stof met een dun streepje tec-7 aan de latjes gekleefd. Geen probleem wat het openen/sluiten betreft, en geen geklapper meer! (y)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Niet heel lang geleden waren de complete daken met frames nog te leveren bij een Italiaanse dealer. Wel een forse prijs, want (mijn geheugen kan het verkeerd hebben) het zou voor- en achter op ongeveer 1000 euro neerkomen. Het enige wat echt krokant wil worden is de 'plaat' van het frame. Dat moet met een goed exemplaar ernaast (heb ik nog) wel na te kloppen zijn uit een zink plaat. De tip om het dak op de latjes te lijmen is een goede. Had het dak van de Dyane dat ook niet (waar Paul4x4 mee aan kwam op het PANDAzomerweekend :D ).
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Afgelopen tijd heeft de Skyline heel wat rommel heen en weer moeten brengen. Een 'nieuwe' tafel van 2,20 m lang en een nieuwe driezitsbank. Toch wel handig die dakdragers. De verkoper van de bank was niet zo zeker of het wel allemaal ging passen 8*) . Vooral met het vervoeren van de bank kregen we onderweg veel aandacht.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog bij Thoms autobanden geweest in Den Haag om banden van velg af te halen. Blijft echt een top plek. Ze doen het even tussendoor en gratis. De vorige plekken waar ik ben geweest kost alles geld en niet altijd even goed resultaat (uitlijnen bijvoorbeeld).

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Een lange tijd geleden heb ik bij Bero sleutels met transponder bij laten maken voor de Sergio Tacchini. Maar ook voor de Skyline! Bij beide Punto donor auto's zat de sleutel al op de leesring geplakt, maar het startblokkeringssysteem werkte gewoon normaal. Met de Skyline had ik niet rekening gehouden om het in te bouwen, dus ik moest eerst vanuit de motorkap draden trekken. Een simpel klusje die je dan blijft uitstellen :P . De leesring van de Punto is net wat smaller, dus die moet met wat hoogwaardig constructief materiaal vastgezet worden aan het contactslot. Nu hebben beide auto's dus startblokkering 8*)

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Skyline

Bericht door PandaVespa »

Lachen man, wat niet in een Panda kan. Paar jaar terug ben ik samen met vriendin naar Ikea geweest voor nieuwe meubels. Ondanks de gastank, toch een ladekast, tv- meubel & glazen vitrine in de Panda gekregen. De passengiersstoel plat, vriendin zat achter mij en de meubels tot aan dak toe gestapeld. En alle deuren konden gewoon dicht. I love Ikea _O_ .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Op de Skyline zaten twee verschillende koplampen omdat één vrij recent vervangen was. Glas was anders en ik had nog twee nieuwe liggen, dus die maar gemonteerd! Ziet er weer lekker fris uit. Er kwamen oranje knippers bij, dus nu heeft de Skyline oranje knippers. Het verschil is goed te zien met de oude lamp. Hoewel het lichtbeeld nog goed was.

@Micha D. had jij niet nog een koplamp nodig?? :lol:

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Dit weekend het middenstuk en de demper vervangen. Er zaten nog geen gaten in, maar het was ook niet nieuw meer. Middenstuk is goedkoop, maar iets lastiger te vinden. Het moest bij alle onderdelen websites nabesteld worden. De uitlaat demper is van hetzelfde merk. Het pijpje heeft alleen geen felsrand meer op het einde. Niet dat het uitmaakt, maar het zag er wel beter afgewerkt uit. Ook meteen alle boutjes en rubbertjes meegenomen. Kan het weer (voor even) glimmen 8*)

Afbeelding

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Vandaag kwam ik terug van een conferentie en kwam ik toevallig vlak langs Michiel die nog een mooie grille voor mij had liggen. De Sergio Tacchini heeft deze grille en die vind ik mooier dan die op de Skyline zit zat. Dus meteen bij terugkomst de wissel gedaan :D . Gelukkig heeft de Skyline ook de bevestigingspunten voor het oude type. Alleen nog even de beugels van de verstralers aanpassen zodat ze door het grille steken zonder te moeten zagen.

Afbeelding

Afbeelding

Dat is niet alles, de auto is nog minder origineel geworden. Ik heb ook de rechter deur vervangen. De linker komt dit weekend aan de beurt. Het viel mij trouwens op dat de deur niet lekker uit te lijnen was met de scharnieren van de 'nieuwe' deur, maar wel met de oude. Voordat ik de deur heb gemonteerd is deze wel eerst even goed voorzien van holle ruimte was en dan vooral de naden waar de buitenzijde is omgevouwen. En dan... heb je een lapjespanda :lol:

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Skyline

Bericht door Mattijs »

die grille staat m beter ja! hoe komen de verstralers nu?

Ga je m ooit overspuiten? misschien moet je je motorkap wel doortrekken op de gehele auto! tri colore panda!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Skyline

Bericht door michiel van g. »

mooi dat de grille past! Hij heeft bij mij even op mijn Panda I gezeten en een tijdje op Panda II, maar ik had 'm nieuw gekocht toen. En dat is wel te zien :)
Afbeelding
Afbeelding
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Blijft mooi de onderkant van de bumper in kleurlak (y) . Ik twijfel nog waar ik de verstralers wil plaatsen. Eigenlijk een beetje jammer om ze voor de grille te plaatsen want dan zie je die minder. Aan de andere kant is dat wel de beste plek.

Vlag doortrekken zou wel leuk zijn. Binnenkort maar eens bij de Action kijken voor wat kleur inspiratie :)
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”