Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Skyline

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door bero »

Het is maar hoe iedereen zijn hobby ziet natuurlijk :)
Ik zelf vind het een creatieve oplossing, en grappig.
Of het functioneel is, daar heb ik mijn twijfels over.
Of het goed is voor een auto om zulke korte stukken te rijden? Sja, daar zijn meningen over verdeeld.
Maar er zijn wel een paar punten die roepen dat je hem af en toe toch even lekker een stuk moet laten
rijden, zoals: vocht in de uitlaat die niet kan verdampen door de korte stukken, waardoor je eerder een lekke demper hebt.
motor komt niet goed op temperatuur, olie blijft koud, motor word niet goed gesmeerd. Of te wel, de motor blijft niet in conditie,
en dat schreeuwt om sneller onderhoud. een thermostaat die nooit of weinig open gaat omdat de motor niet de bedrijfstemperatuur behaald, is ook niet lekker, dus die kan ook eerder aan vervanging toe zijn, wat je waarschijnlijk pas merkt als je motor lekker aan het koken is, wat waarschijnlijk al een pakking gaat kosten.

Als creatieveling, ga zo door, maar hou wel wat dingen in je achterhoofd, want die kunnen voor een student duur uitpakken.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door aribold »

Als dit allemaal voortkomt uit het feit dat je verwarming niet snel warm wordt, dan had je alleen maar je thermostaat hoeven vervangen hoor. Een goede thermostaat gaat pas open als de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is. Tot dat moment hoort daardoor je kachel goed warm te worden, terwijl je radiator nog koud blijft.
Deze oplossing is gewoon slecht voor je auto. Controleer je ook iedere keer voordat je gaat rijden of niet een grapjas je koeling dichtgedraaid heeft?
Éën keer onverwacht in een file staan, kan je een hoop ellende opleveren dan.
En over het uiterlijk, hoef ik niks te zeggen. Het doet meer pijn om te zien hoe je je motor riskeert...
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door Ivo »

Ik moet toegeven dat bij het huidige weer dit een slecht idee is. Dit met de grill volledig dicht
liet de ventilator na 10 minuten al aanslaan. De doorstroom met alles open is 3/4 minder
oppervlakte dan origineel.

Normaal rijd ik éens in de 2/3 weken een afstand van 5km. Dan wordt de kachel niet warm. En
ik vraag me af of dit aan de thermostaat ligt.
Deze vervang ik wel dit weekend, dat is zo gedaan. Kijken wat dat oplevert.

Ik heb deze aanpassing gedaan omdat ik mijn motor sneller wil laten opwarmen voor de mini
stukjes dat ik rijd. En omdat ik een maand op vakantie wil naar landen waar het kouder is
dan hier. Bijvoorbeeld in Italie in de winter zie ik het merendeel met afdek-flappen rijden, hebben
zij niet last van gesprongen koppakkingen?

Af en toe rijd ik een lang stuk naar Belgie en terug, dan zou ik zeker de originele grill gebruiken.

Ja ik denk heel veel na over het behoud van mijn panda (meer dan anderen waarschijnlijk) en
ik denk zeker na voordat ik iets doe.
Plus ookal implodeert mijn motor, dan zorg ik voor reparatie. Ik heb al twee panda's van de sloop
behoed, dus de liefde is er :wink: :wink:
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

pandafool

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door pandafool »

Iedereen maakt fouten en hier leer je van. Jammer dat dit wel je Panda's gaat kosten op zo'n manier.

Als je vaak korte ritjes maakt (ook nog vooral in de stad), waarom neem je dan geen scooter? Die dingen lopen 1op50! Goede kleding en je hoeft niet nat cq koud te worden, wat je wel wordt in de auto :P .
Over verbruik gesproken, die fabrieksopgave zul je nooit en te nimmer halen. Dat wordt eerder verbruik van een dikke V8 :P . Als ze niet stuk gaan door zo'n 'windscherm' dan wel door de extra hoge slijtage vanwege de steeds (of continu) in de opwarmfase moeten rijden.

Ikzelf heb een scooter die ik gebruik op kleinere afstanden en voor de langere afstanden gebruik ik mijn Panda op gas.

Alfijn, iedereen moet het zelf weten wat men doet............

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door Ivo »

Sorry maar ik geloof niet dat korte ritjes slechter zijn dan lange. Als het goed is, komt
de motor toch zo op bedrijfstemperatuur? En als ik mijn auto 2 keer per maand start
i.p.v. 20 keer, is dat toch nooit slechter? Want in de winter is de auto bij starten altijd
koud.. maar dit wordt misschien wat schermig. Aangezien ik nog nooit lange termijn
resultaten heb gezien. Dus het zal wel giswerk blijven...?

En het verbruik, dat is echt wel te halen hoor. Als je tenminste rustig rijd. Dat is ook
belangrijk voor het behoud :lol: De snelste zijn is toch funest voor homokineten,
versnellingsbakken en wat daar verder nog aan vast zit?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

pandafool

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door pandafool »

Waarom kunnen vrachtwagenmotoren 2miljoen! km's mee? Niet omdat het diesels zijn of omdat ze op lage toeren draaien. Ze slepen immers wel even 50ton mee, als het moet zelfs 150ton! Gewoon omdat deze motoren meer aan staan, dan uit. Een motor op bedrijftemp. gaat veel langer mee dan een motor die 'koud' is.
Metaal wat continu moet uitzetten en krimpen slijt veel sneller dan wanneer het metaal op 1 temp. blijft.

Ikzelf ben van mening dat een auto pas op bedrijfstemp zit, als je 25km hebt gereden. Stukken korter dan 30km overweeg ik sterk om de scooter te nemen, wat ik ook vaak doe. Tenzij het heel erg koud is of glad is ivm ijzel.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door lanser54 »

Ivo schreef:(+ ik heb nu H4 lampen, die APK gekeurd zijn 8*) )
En ivo zelf omgebouwd die H4 lampen :?: :mrgreen:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door aribold »

Ik heb wel eens gehoord dat de eerste 10 km, meer slijtage opleveren dan de 100 km erna...
Bij een koude motor vormt zich ook veel aanslag, die door lange ritten met een goed doorgewarmde motor juist kan oplossen.
Ook neemt motorolie vocht op, dat alleen kan verdampen bij lange ritten.
Verder natuurlijk de invloed van meer condensvocht bij een koude motor, dat vooral voor de uitlaat niet fijn is.
Aankoeken op bougies, enzovoorts.

Nogmaals: een goede thermostaat zorgt ervoor dat je radiator NIKS doet, totdat de koelvloeistof lekker warm is. Ook zorgt een dichte thermostaat voor meer stroming door je kachel, en dus sneller meer verwarming.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door lanser54 »

Inderdaad Aribold
Doe als ik een andere auto heb , zeker gelijk de thermostaat vervangen , kan je een kapotte koppakking kosten , als de motor moeilijk warm word , dan ben je veel meer geld kwijt :roll:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

WillemH

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door WillemH »

De thermostaat heeft als functie de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te brengen. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: bedrijfstemperatuur heeft niets te maken met koelvloeistoftemperatuur. Een temperatuurmeter (koelvloeistof) is een nuttig accessoire, maar het ding vertelt niet het hele verhaal. De motor is dan nog niet op bedrijfstemperatuur. Motorolie bereikt pas zijn volledige smerende eigenschappen bij een minimum temperatuur van plm. 70 graden. Deze temperatuur wordt, onder normale omstandigheden, pas na plm. 25 km. bereikt. Onder normale omstandigheden is een olietemperatuur van plm. 90 graden heel normaal. Pas boven de 120 graden neemt de smerende werking af omdat de olie te dun wordt en tussen de glijvlakken weg kan worden geperst (drijfstangen).

Dus: korte ritjes verkorten de levensduur van een motor aanzienlijk.

pandafool

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door pandafool »

Wat nog beter voor de motor is, gewoon niet meer starten. Slijtage: GEEN.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline aanpassingen

Bericht door Ivo »

Vandaag maar eens een nieuwe thermostaat gekocht (11,05 ex.) van het merk Calorstat. Iemand bekend
met dit merk, goede/slechte ervaring?

Hij zit er wel ietsje anders uit dan mijn reserve thermostaat, maar ze doen het allebei als een tierelier. En
natuurlijk altijd leuk om hem even uit elkaar te halen, want ze zijn zo lekker simpel :)

Nu maar wachten tot het weekend is en dan in de panda zetten!
Bijlagen
IMG_5465-1.jpg
IMG_5465-1.jpg (78.47 KiB) 1569 keer bekeken
IMG_5469-1.jpg
IMG_5469-1.jpg (79.46 KiB) 1569 keer bekeken
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

pandafool

Re: Skyline *thermostaat gekocht!*

Bericht door pandafool »

Ik heb van horen zeggen, dat origineel spul voor Fiat praktisch onverwoestbaar is. Imitatie, geen idee. Maar het is beter dan een kapotte een :wink: . Zou het na 50.000km gewoon weer vervangen uit voorzorg.

Een temp.meter erin zegt ook veel of een thermostaat zijn werk nog doet.

Goed bezig zo.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline *thermostaat gekocht!*

Bericht door Ivo »

Vandaag van plan de thermostaat in de rode te monteren. Nu blijkt de verwarming
steenkoud te blijven van de blauwe, zelfs na een rit van 10-25km.

Nu heb ik de auto een beetje warm kunnen rijden en voor het donker nog een paar dingetjes
bekeken.
De hendel van de kachelkraan werkt (kachel+kraan is nieuw). De slang uit de thermostaat
is goed heet en de slangen bij onder de radiateur ook. Maar de slang van inlaatspruitstuk naar
kachel is lauw.

Dus wat zou het kunnen zijn? Ik zag wel wat nattigheid rond de kachelkraan, maar dat kan
van de motorkap zijn geweest. Maar een lekkende kachelkraan/radiateur zorgt niet voor een
ijzige koude en ik moest koelwater verlies opmerken.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: Skyline *thermostaat gekocht!*

Bericht door lanser54 »

Ivo schreef:Vandaag van plan de thermostaat in de rode te monteren. Nu blijkt de verwarming
steenkoud te blijven van de blauwe, zelfs na een rit van 10-25km.

Nu heb ik de auto een beetje warm kunnen rijden en voor het donker nog een paar dingetjes
bekeken.
De hendel van de kachelkraan werkt (kachel+kraan is nieuw). De slang uit de thermostaat
is goed heet en de slangen bij onder de radiateur ook. Maar de slang van inlaatspruitstuk naar
kachel is lauw.

Dus wat zou het kunnen zijn? Ik zag wel wat nattigheid rond de kachelkraan, maar dat kan
van de motorkap zijn geweest. Maar een lekkende kachelkraan/radiateur zorgt niet voor een
ijzige koude en ik moest koelwater verlies opmerken.
Is kachel kraan wel open :?: dat de kabel van de schuif niet goed de kachel kraan bedient , had bij de 45 ook dat probleem .
Daar zat de kachelkraan en kachel radiator verstopt met bruine troep , na goed door spoelen deed hij het weer :wink:
Thermostaat kan ook kapot zijn , als hij open blijft staan word de kachel ook niet warm :roll:
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”