Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Skyline

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Het is altijd even bekijken of de vervanging van even goede kwaliteit en pasvorm is. De pasvorm is in ieder geval goed en het werkt ook nog eens! Ik kon mij inderdaad jouw verhaal herinneren over de stappenmotor, maar gelukkig de vervanging dus hetzelfde model.

Nu nog de injector vervangen. Die zit met een borgclip vast die weer door een boutje wordt vastgedrukt. Ik heb er wel eens één losgehad, maar nu maak je mij wel zenuwachtig ;).
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Skyline

Bericht door Panda 500 »

Oeps! Sorry sorry sorry! Ik verwarde met de benzinedrukregelaar...

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Voor de kerst had ik nog de injector vervangen, wat andere dingetjes en het geheel een beetje opgepoetst. De injector komt vrij makkelijk los en het viel mij op dat het filter er erg schoon uit zag. Ik vervang ook wel vaak het benzine filter. Monteren van de nieuwe injector is een kwestie van de nieuwe o-ringen een beetje smeren, dan in het gat drukken tot hij niet verder gaat en vervolgens het borgclipje vastzetten.
DSC_0020-1.jpg
IMG_20191223_114436055-1.jpg
IMG_20191223_114207320-1.jpg
Dat was niet alles, ik kreeg zelfs nog een kerstcadeau. Twee nieuwe getinte voorruiten met raamrubbers! De Skyline heeft ontzettend veel krassen en kleine putjes waardoor het zicht met lage zon of regen beroerd is. Dus een vervangen kan geen kwaad. De andere houd ik dan reserve, want je weet maar nooit. Overigens werd mij verteld dat er nog een aantal nieuwe achterruiten waren, dus ik denk dat een voorjaarscadeau ook wel op zijn plek is :lol:
IMG_20191227_123451339-1.jpg
IMG_20191227_123828688-1.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

De Panda heeft weer een verse motorkap!

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Skyline

Bericht door Paul4x4 »

mooi! gewrapped?

nu de rest ook nog fffff wassen

overigens, bij het inzetten van de voorruit, het raamrubber NIET insmeren met zeepsop. daar zitten zouten in en dan gaat het roesten (.....)
gewoon lekker dik met bandenvet oid insmeren

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Skyline

Bericht door Panda 500 »

Ik ben er niet zo tevreden mee! Ik vind het niet zo goed als schermachtergrond als je vorige...
Alhoewel, ik heb net vandaag de kerstboom weggedaan, dus moet ik ook maar eens een andere schermachtergrond gaan zoeken. Maar die mat-zwarte wordt het niet hoor!

Afbeelding

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Skyline

Bericht door Paul4x4 »

ja maar Frans, het gaat er helemaal niet of JIJ er tevreden mee bent :rofl:

Ivo vindt het een verbetering, dus is het goed :mrgreen:

hij gaat er af en toe mee op het circuit......dan ben je even race-auto, en dan is alle glinstering in de voorruit of in je zicht vooruit taboe :no:
eigenlijk altijd wel irritant, als dat glossy in het zicht

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Frans ik vind dat zwart ook wat saai, maar het zal niet lang duren of er komt weer wat vrolijks op. Ik had eigenlijk verwacht dat er met de storm wel een paar takken over de motorkap geblazen zouden worden en één van de vele lagen eronder zou blootstellen :lol: . Wel een hele eer om jouw schermachtergrond te bepalen!

De Skyline heeft sinds kort weer een verse koppakking. Ik merkte dat er een lichte koelvloeistof walm uit de uitlaat bleef komen en we weten dan wat er gedaan moet worden! Het lijkt bijna alsof ik dit leuk vind :P . Sinds de vorige wissel (2013) is er net geen 100 dkm gereden. De korte duur kan zijn omdat de Panda een tijd met te weinig koelvloeistof heeft gereden door een lekke bovenste radiateur slang. Dat was meteen een goed moment om de onderste slangenset te vervangen. Die was aan de waterpomp kant ook al vrij gaar. Op interwebs een set gevonden en het wijkt enkel af op het ontluchtingsnippeltje. Die is groter. Dus dat is beter.

Afbeelding

Afbeelding

Ik was deze keer een klein beetje lui. De kleppen polijst ik over-het-algemeen tot ze weer glimmend zijn. Duurt soms even maar scheelt gelukkig de helft van de tijd bij een 8v. Het scheelt ook de helft van het geld ten opzichte van een 16v, dus ik heb ze maar nieuw besteld :lol: . De cilinderkop heb ik schoongemaakt en daarna laten vlakken (waar hij nog eens wordt gespoeld). Dit weer laten doen bij WK techniek in Alphen aan den Rijn. Ook de tapeinden aan de uitlaatzijde vervangen, want die waren een beetje roestig geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een hoop zaken vervangen, waaronder de motorsteunen. Daar kan je lekker bij als de kop er af is! Ook een beetje gepoetst, maar daar was ik snel mee klaar. Kleppendeksel was het enige. Eigenlijk is een beetje olie in het motorruim niet zo erg, blijft het mooi glimmend onder :lol: . Ik heb wel weer mijn blindklinkmoertang kunnen gebruiken. Op de plek waar die plastic klemmetjes de grille aan de voorzijde klemmen. Na een paar keer demonteren gaan ze altijd wel een keer stuk... Nu dus met schroefjes vast. Ik kan zo'n tang aan iedereen aanbevelen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Skyline

Bericht door 2cv6 »

Voor mensen die geen blindklinkmoertang hebben , werkt de methode in onderstaand filmpje ook.
Voor blindklikmoeren tot M8 werkt dit goed met stalen moeren. Grotere maten gaan ook maar neem dan aluminium moeren.

https://www.youtube.com/watch?v=I6H6wr7fJYo

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Skyline

Bericht door PandaVespa »

Goed bezig. Motor zal een stuk stiller zijn en olieverbruik ook wat minder. Ook gecheckt of de zuigerveren niet lek zijn dmv diesel op de cil. Als niveau na een nacht hetzelfde is, zijn ze nog ok.

Interessant zo'n blindklinkmoertang..........

Hoe haal je die plastic pinnetjes eruit dan? Ringsleutel eronder en je wipt ze zo eruit. Bovendien ze zijn nog leverbaar via de Fiatdealer, gaat wel per 5 of 10 stuks ofzo. Als de pinnetjes niet te krijgen waren, had ik zelf een bout met moer gebruikt om ze vast te zetten, beetje zwarte lak aan bovenkant 8) . Of als je het minder nauw neemt, een iets dikkere stalen schroef of bout erin draaien.

Mooiste is om de kleppendeksel te laten poedercoaten. Dan moet alles olievrij zijn :roll: .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Waarom zou de motor stiller zijn geworden? Ik had geen olieverbruik, maar wel een licht koelvloeistof verbruik.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Skyline

Bericht door Panda 500 »

Is die hele slangenwinkel uit één stuk? Dan ga ik me er best als reserve ook maar eentje aanschaffen. Kun je de site doorgeven waar je hem vond? (evt. per PB)
Ik controleer natuurlijk eerst of ik precies datzelfde type nodig heb...

En noem je 100.000 km "korte duur" tussen twee koppakkingen? Ik denk dat je niet mag klagen...

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Skyline

Bericht door PandaVespa »

Bij de zwarte is mijn cil.kop gereviseerd, kleppen ingeslepen en nieuwe klepseals. Sindsdien is mijne zeer stil. Wordt nu ietsje minder stil naarmate er meer km’s erop komen. Toen het net gedaan was en op snelweg zat twijfelde ik of motor wel aan stond .

Bij de groene is koppakking, zover ik weet, nog nooit vervangen. Teller staat voorbij de 2ton. Geen olie- cq koelvloeistofverbruik.

Suc6 verder met je project(je), want je hebt het vaker gedaan ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Een auto rijdt ook gewoon lekkerder als je iets er aan hebt vervangen. Ik geloof best dat er weinig problemen zijn met jouw motor rond 200 dkm. Ik vervang elk jaar de olie en het filter, maar volgens mij jij ook?

@Panda500, de onderste slangen zijn inderdaad een complete set. De bovenste is alleen dat stukje van thermostaat naar radiateur. Er zijn drie types: Voor de 1100 mpi met de 45 graden koelbuis uit het blok en los expansievat, de 4x4 met grote radiateur en los expansie vat (en dus grotere aansluitingen aan de radiateur kant) en alle overige Panda's zonder expansievat. Op Ebay en onderdelensites veel te vinden tussen de 20 - 50 euro. Ik zal opzoeken welke ik heb gekocht.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Skyline

Bericht door Ivo »

Niet zo lang terug had ik de bougies, bougiekabels en bobines vervangen. Toen ik daar mee bezig was en toch vrij glimmende onderdelen in mijn handen had, realiseerde ik mij dat het ongeveer 1.5 jaar geleden was dat ik hetzelfde klusje had gedaan. Nieuwer is altijd beter. Mocht iemand nog een setje bobines nodig hebben, dan zijn ze gratis af te halen!
IMG_20200309_165534755.jpg
IMG_20200309_170348873.jpg
Recentelijk best veel vervangen aan de Panda, maar eigenlijk niet echt mee gereden. Laatst dus wel en het viel mij op dat het niet echt was zoals het hoorde. Motor liep wel goed, maar er kwam een flinke benzine walm uit de uitlaat. Eerst begonnen met de timing en klepspeling controleren. Dat eerste stond goed, maar de kleppen konden beter gesteld worden. Dat hielp niets. Vervolgens de Panda uitgelezen met multiecuscan. Ik maak eigenlijk altijd (sinds ik het heb) een uitdraai voor en na een vervanging van een onderdeel. Op de grafiek is te zien dat zodra de lambdasensor opgewarmd is hij een steeds rijker mengsel meet (<1% is rijker en >1% is armer), de injector tijd steeds korter wordt en de stappenmotor steeds verder open gaat. De injector kan zo te zien niet korter dan 800 ms open staan en ondanks dat blijft het mengsel rijker worden. Op een gegeven moment schakelt de computer de lambda meeting uit (=1%) en regelt de ontsteking aan de hand van de andere sensoren.
25 Maart Skyline injector lekt 2.png
Na wat denkwerk was mijn vermoeden de injector. Bij stationair lag er ook een laagje benzine op de gasklep. Bij het eruit halen van de injector viel het mij op dat op een klein gietfoutje in het plastic zeefje een klein scheurtje zat. Nog een keer terug monteren bleek fatal. Bij het op contact zetten spoot de benzine er zonder problemen uit. Bij de tweede keer de injector monteren is het zeefje ingeklapt. Gelukkig had ik nog die van de oude injector en na die gemonteerd te hebben werkte alles weer (y) . De eerste uitdraai liet al betere resultaten zien. De lambda waarde is weer nabij 1. Grappig is wel dat ondanks een lekkende injector het toerental toch netjes rond de door de ECU aangegeven ideale waarde is.

Dit was de eerste keer dat ik last had van een lekkende injector. Het was ook lastig bedenken wat het kon zijn, vooral gezien zoveel vernieuwd was in korte tijd en ik er vrijwel niet mee had gereden. Hopelijk hebben jullie wat aan de grafieken!

IMG_20200405_143458343.jpg
6 April Skyline injector gefixed 3.png
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”