Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aandrijving Fiat Panda 4x4

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Renier
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2014 16:28
Facebook: https://www.facebook.com/Renierius
Skype ID: Renier24

Aandrijving Fiat Panda 4x4

Bericht door Renier »

Hoeveel kan de hele aandrijving van een Fiat Panda 4x4 eigenlijk sowieso wel hebben?

Ik zit namelijk met het idee om van een Fiat Panda 4x4 sloper de 4x4 aandrijving en onderstel e.d. te gebruiken onder mijn Yugo, zodat deze 4x4 krijgt en later misschien ook een 1.3L Fiat Uno Turbo I.E. motortje. Dat kan tot zo'n 120 - 150PK gaan worden zelfs en redelijk wat koppel, nou heb ik vernomen dat er ook Panda's met die motortjes rondrijden maar de 4x4 heeft normaal nog geen 50PK geloof ik.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Aandrijving Fiat Panda 4x4

Bericht door Robert100HP »

140 of 150 pk aan vermogen is voor een aandrijflijn die ontworpen is voor een 1/3 van dit vermogen extreem veel.
Zeker omdat de Panda 4 x 4 een tussen differentieel mist. Met de krachten die dan op motorsteunen, (aandrijf)assen, differentiëlen, versnellingsbak e.d worden uitgeoefend wordt het een rijdend reparatie object. Verder ben je gelijk de typegoedkeuring kwijt, zonder RDW (goed)-(her)-keuring mag je het motorvermogen tot maximaal 30 % verhogen. Het huidige remvermogen is ook niet toereikend voor de dan haalbare snelheid , dus ook hier zul je aanpassingen moeten doen. Denk er ook aan dat je huidige auto verzekering niets dekt bij een eventueel ongeval. In de tuningswereld is echter alles mogelijk en niets is te gek:mrgreen: , maar denk wel aan je eigen veiligheid en die van anderen :yes: :yes:

Grtz Rob

Renier
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2014 16:28
Facebook: https://www.facebook.com/Renierius
Skype ID: Renier24

Re: Aandrijving Fiat Panda 4x4

Bericht door Renier »

Robert100HP schreef:140 of 150 pk aan vermogen is voor een aandrijflijn die ontworpen is voor een 1/3 van dit vermogen extreem veel.
Zeker omdat de Panda 4 x 4 een tussen differentieel mist. Met de krachten die dan op motorsteunen, (aandrijf)assen, differentiëlen, versnellingsbak e.d worden uitgeoefend wordt het een rijdend reparatie object. Verder ben je gelijk de typegoedkeuring kwijt, zonder RDW (goed)-(her)-keuring mag je het motorvermogen tot maximaal 30 % verhogen. Het huidige remvermogen is ook niet toereikend voor de dan haalbare snelheid , dus ook hier zul je aanpassingen moeten doen. Denk er ook aan dat je huidige auto verzekering niets dekt bij een eventueel ongeval. In de tuningswereld is echter alles mogelijk en niets is te gek:mrgreen: , maar denk wel aan je eigen veiligheid en die van anderen :yes: :yes:

Grtz Rob
Dank je, er zullen dus flinke aanpassingen gedaan moeten worden of de aandrijving is simpelweg niet echt geschikt voor zoiets. Hopelijk is het verder trouwens ook geen heiligenschennis?

Het zou denk ik enkel en alleen interessant zijn als ik mijn 55pk motortje hou of de aandrijving aan kan passen om er mee om te kunnen gaan, een rijdend reparatie object is geheel ongewenst vooral aangezien het een dagelijkse auto is. Het moet dan wel leuk blijven, voor op het circuit zou dit minder uit gemaakt hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”