Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Styling de Panda van aapje

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gesloten
aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door aapje »

Panda85 schreef:Ik heb een paar jaar geleden een uitgebreide koffer van Lidl gekocht voor ~80 Euro met een 1/4", 3/8" en een 1/2" ratel + korte en lange (6-punts!) doppen erin.
Tot nu toe heb ik nog niks gesloopt.
Mocht ik iets nekken, vervang ik datgene door merk spul (y)
Goede tip Panda85. (y)

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door aapje »

2cv6 schreef:Ik heb een merkloze doppenset van de kijkshop. Zal wel een jaar of 35 oud zijn. Het probleem was dat de ratel steeds stuk ging en ik weer een goedkope nieuwe ratel kocht. Ik heb inmiddels de grote ratel vervangen door een van Gerore en de kleine door een van Facom. Ook heb ik de meest gebruikte doppen vervangen door Facom. Over het algemeen zijn doppensets zoals je gekocht hebt niet slecht en gaat de ratel eens stuk koop dan een goede.
Ik ben zelf erg te spreken over de Facom ratel die kun je ook bedienen door aan het heft te draaien. Ideaal voor moeilijk bereikbare bouten.
Afbeelding
Draaiend heft. Ziet er inderdaad erg handig uit. Wist niet dat deze bestaan. Kan het draaiende heft ook blokkeren als je veel kracht moet zetten?

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door aapje »

Milan schreef:Ik heb 12-13 haar geleden in de bouwmarkt een ratelsetje gekocht van Skandia. Iets van 50 euro was ik kwijt en ik gebruik dat setje nog steeds zonder problemen.
Ziet er uit als het setje wat ik gekocht heb. Mooi oranje is nooit lelijk. :wink:

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door 2cv6 »

aapje schreef: Draaiend heft. Ziet er inderdaad erg handig uit. Wist niet dat deze bestaan. Kan het draaiende heft ook blokkeren als je veel kracht moet zetten?
Nee blokkeren gaat niet maar is ook niet nodig. Als je kracht moet zetten werkt hij als elke gewone ratel. Om een bout vast te draaien kun je één kant opdraaien met het heft, maar je kunt ook op afwisselend links en rechts om draaien. Hetzelfde geld voor losdraaien van de bout.

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door aapje »

Duidelijk. Klinkt ook logisch. Zoals eerder gezegd heb ik nog niet veel sleutel ervaring. :oops:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door Pinda1000 »

aapje schreef:Zoals eerder gezegd heb ik nog niet veel sleutel ervaring. :oops:
Komt vanzelf nu je in een Panda rijdt....... :P

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door aapje »

:rofl: :rofl: :mrgreen:

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door btracing »

Heb je de gordelbout al losgekregen? Eventueel de moersleutel met een pijp iets verlengen. Maar zou eerst proberen 'm te laten schrikken met een hamer erop te slaan. Dus niet eraan hangen, maar een paar rukken geven. Eventueel met een hamertje dan ook tikken. Dat doet een slagschroevendraaier ook.
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door Robert100HP »

Ivo schreef:Wat ik heb ondervonden met doppensets, is dat de goedkopere soms wel eens wat te ruime toleranties willen hebben. Niet altijd, want mijn reserve doppen set in de auto is goedkoop en werkt goed.

Los erbij kopen van een duur merk kan natuurlijk altijd nog. Bij een panda toch alleen dop 10, 13, 17, 19 en 24 nodig :D
Voor model 169 en met name de HP moet je hier nog de maten 12,15,16 aan toevoegen.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door Erik 319 »

btracing schreef:Heb je de gordelbout al losgekregen? Eventueel de moersleutel met een pijp iets verlengen. Maar zou eerst proberen 'm te laten schrikken met een hamer erop te slaan. Dus niet eraan hangen, maar een paar rukken geven. Eventueel met een hamertje dan ook tikken. Dat doet een slagschroevendraaier ook.
Wat ook wel eens helpt is proberen om de bout eerst even nog vaster te draaien en daarna los.
Klinkt gek maar werkt wel.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door Robert100HP »

btracing schreef:Heb je de gordelbout al losgekregen? Eventueel de moersleutel met een pijp iets verlengen. Maar zou eerst proberen 'm te laten schrikken met een hamer erop te slaan. Dus niet eraan hangen, maar een paar rukken geven. Eventueel met een hamertje dan ook tikken. Dat doet een slagschroevendraaier ook.
Met een hamer slaan op een bout die in een dorpel zit. :shock: Dit is de Noord-Afrikaanse methode, de bout komt n.l. moeizaam los omdat er roestvorming zit op het deel wat buiten de draadbus zit. Met beleid en veel WD 40 of IMAL (deze roest oplosser bevat grafiet) is het gewoon stapje voor stapje de bout loshalen. Niet in een keer forceren,want bij oudere auto's loop je de kans dat de draadbus loskomt uit het plaatwerk.

Grtz Rob

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door aapje »

Ik heb de bout net vrij makkelijk los gekregen met de ratel. Heb er inderdaad twee dagen WD40 op gespoten om in te trekken.. Zal morgen een foto maken bij daglicht.
Vraag:
Hoe kan ik de bout goed schoonmaken? Lijkt niet veel roest op te zitten maar doe het toch maar voor een volgende keer.
Laatst gewijzigd door aapje op 25 feb 2016 08:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door Robert100HP »

Met een staal of koperborstel, terug monteren met een likje (koper)vet mijn favoriet, temperatuur bestendig tot 1100 graden. :mrgreen:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Panda85
Forumgebruiker
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:41
Locatie: Langenboom

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door Panda85 »

Ik heb een shitload aan gordelbouten.
Mocht je een 'nieuwe' willen hebben weet je waar de PB-knop zit (y)

aapje
Forumgebruiker
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 mei 2015 19:58
1e Panda-achtige: geen

Re: Styling de Panda van aapje

Bericht door aapje »

@ Robert100HP: Heb zojuist een blikje loodvrije kopervet van Eurol besteld. Stond al een tijd op m'n boodschappenlijstje na eerder advies :yes: .
@ Panda85: Ik weet je te vinden indien nodig. Dank voor het aanbod. :P
Bijlagen
eurol-kopervet-loodvrij.jpg
eurol-kopervet-loodvrij.jpg (56.25 KiB) 791 keer bekeken

Gesloten

Terug naar “Tuning & Styling”