Nee precies die gedachte had ik toen ook al. Zo'n behandeling is volgens mij vooral leuk als je een klassieker hebt die al aardig roestvrij is en je deze met zo'n behandeling zo wilt houden. Bij mij zitten er ook al redelijk wat plekken in en dat wordt gewoon een combi van dinitrol en laswerk. Niet perse in die volgorde!PandaVespa schreef: ↑26 mei 2020 13:13 Zelf knutselen is natuurlijk het goedkoopst. Alleen soms moet je ook afvragen of bedrijven dit niet veel beter & sneller kunnen en dat je op langer termijn goedkoper uit bent.
En het gaat niet alleen om onderkant, maar ook de binnenkant deuren, dorpels, etc. Dit soort bedrijven spuiten dit spul verwarmt in de holle ruimtes. Sorry, maar ik zie mij niet zitten met een verwarmde bus vet in holle ruimtes te smeren. En ja, erg 'schoon' werk is het ook niet.
Met mijn groene had ik geluk dat deze nog aardig roestvrij toen ik hem kocht. Bij apk, dankzij de dinitrolbehandeling, moet apk-meester echt zoeken naar roest. Met zwarte was ik helaas achteraf gezien te laat. Hier is roest, dweilen met de kraan open. Dan zit daar weer plek, dan hier weer, etc. De dinitrol voorkomt erger, maar als roest er eenmaal inzit, geen enkele anti-roest-behandeling kan dat stoppen.
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
clx Benny
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: clx Benny
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: clx Benny
Denk erom, dinitrol kan vlam vatten bij lassen. Dus eerst alle laswerk doen, daarna geheel in dinitrol.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: clx Benny
Elk product heeft wel zijn eigen toepassing. Zo is Dinitrol, Protecton en consoorten bedoeld om roest te voorkomen. Maar Mike Sanders-vet doet het juist best op reeds aanwezige roest en "kruipt" daarop rond en verspreidt er zich helemaal over. Zoals een klont boter op een blad vloeipapier. Zo wordt de roest afgeschermd van de lucht (zuurstof) en stopt! Roest is immers een vorm van verbranding en daarvoor is zuurstof nodig. Bovendien hardt het nooit uit en wordt het bij verwarmen (elke zomer) weer dunner en kruipt verder in eventueel nieuw ontstane barsten en kieren. Daar schuilt juist het "gevaar" van harsen die wél uitharden na jàren. Daardoor kunnen nieuwe kieren en barsten ontstaan waarin vocht (en dus roest) weer zijn werk kan doen.
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: clx Benny
Dan zou het dus toch juist een goed idee zijn om zo'n behandeling te laten doen bij een auto die al roest heeft. Het is dat ik er de centen niet voor heb anders had ik het graag gedaan.Panda 500 schreef: ↑28 mei 2020 20:26 Elk product heeft wel zijn eigen toepassing. Zo is Dinitrol, Protecton en consoorten bedoeld om roest te voorkomen. Maar Mike Sanders-vet doet het juist best op reeds aanwezige roest en "kruipt" daarop rond en verspreidt er zich helemaal over. Zoals een klont boter op een blad vloeipapier. Zo wordt de roest afgeschermd van de lucht (zuurstof) en stopt! Roest is immers een vorm van verbranding en daarvoor is zuurstof nodig. Bovendien hardt het nooit uit en wordt het bij verwarmen (elke zomer) weer dunner en kruipt verder in eventueel nieuw ontstane barsten en kieren. Daar schuilt juist het "gevaar" van harsen die wél uitharden na jàren. Daardoor kunnen nieuwe kieren en barsten ontstaan waarin vocht (en dus roest) weer zijn werk kan doen.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: clx Benny
Als je weet wààr er roest in naden en kieren zit, en je kunt erbij komen, dan kun je het gewoon met de hand insmeren ("vingerverven" volgens Wijnand Zwart ) of met een lang penseel aanbrengen, koud dus. Natuurlijk vooraf best echt loszittend roest wegkrabben met een schroevendraaier of zo, maar zeker niet echt grondig schoonmaken. Gewoon over het "vastzittend" roest goed invetten. Eventueel nadien met een warme luchtblazer de boel wat opwarmen zodat het vet meteen al wat vlotter dieper in de microscopische groefjes gaat "kruipen" (Net zoals boter beter vloeit wanneer ze warm is). In holle ruimtes zoals de dorpels is het natuurlijk moeilijker. Daar zou je één of twee busjes "Fluidfilm" voor kunnen nemen, met meegeleverd verlengbuisje. Dat laat zich gewoon "koud" verwerken maar heeft ook uitstekend "kruipvermogen". Ik heb zelfs als eens een langer dun slangetje over zo'n buisje geschoven om nog dieper in onbereikbare ruimtes te kunnen sproeien.
Gewone "blanke" of gespoten vlakken behandelen heeft weinig zin. Daar loopt het gewoon weer af bij warm weer, al zal er natuurlijk altijd een dun laagje blijven kleven. Ik heb mijn Panda laten behandelen voor zo'n 750 euro, maar besef dat er véél vet zit op plaatsen waar het eigenlijk totaal geen nut heeft.
Nadeel van zo'n "vet"-behandeling is dat alles dus...vettig wordt wat je vanonder aanraakt... Het hardt immers niet uit en droogt niet op. Opnieuw dus goed te vergelijken met een "ingeboterde" bodem. Dus ook, wanneer je bvb door stevig hoog gras rijdt, blijft er een hoop aan dat gras plakken en ben je het kwijt van je bodem. (Al zal het in naden en kieren wél blijven zitten natuurlijk, en dààr is het net nodig!) Zoals Johan Cruijf al wist: elk voordeel heb z'n nadeel!
Gewone "blanke" of gespoten vlakken behandelen heeft weinig zin. Daar loopt het gewoon weer af bij warm weer, al zal er natuurlijk altijd een dun laagje blijven kleven. Ik heb mijn Panda laten behandelen voor zo'n 750 euro, maar besef dat er véél vet zit op plaatsen waar het eigenlijk totaal geen nut heeft.
Nadeel van zo'n "vet"-behandeling is dat alles dus...vettig wordt wat je vanonder aanraakt... Het hardt immers niet uit en droogt niet op. Opnieuw dus goed te vergelijken met een "ingeboterde" bodem. Dus ook, wanneer je bvb door stevig hoog gras rijdt, blijft er een hoop aan dat gras plakken en ben je het kwijt van je bodem. (Al zal het in naden en kieren wél blijven zitten natuurlijk, en dààr is het net nodig!) Zoals Johan Cruijf al wist: elk voordeel heb z'n nadeel!
-
- Moderator
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000
- Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
- Been thanked: 1 time
Re: clx Benny
Super! Bedankt voor de info en how to!! Dat maakt het allemaal weer wat overzichtelijker. Ik heb de onderkant een keer met dinitrol ingespoten. Misschien zou een volgende stap de roestige delen invetten kunnen zijn.