Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

clx Benny

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: clx Benny

Bericht door Rick Lieffering »

lenny schreef: 21 nov 2016 19:31 dank u. Het rubber zit bovenaan aan een strook van staal gepopnageld. Het staal zit vooraan aan de plastic binnenkap geschroefd en achter aan chassis en bumper. Het is 'zwevend' gemonteerd dus er zit lucht achter, zo er kan zich niks gaan ophopen erachter.
Zijn dat deze binnenschermen waar de spatlappen tegenaan zitten? Ik wil voor ook spatlappen maken, maar heb geen binnenschermen dus weet nog niet hoe ik ze anders zou moeten bevestigen, omdat ik ze eigenlijk niet op het staal wil bevestigen.

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: clx Benny

Bericht door Rick Lieffering »

Rick Lieffering schreef: 24 mei 2020 13:17
lenny schreef: 21 nov 2016 19:31 dank u. Het rubber zit bovenaan aan een strook van staal gepopnageld. Het staal zit vooraan aan de plastic binnenkap geschroefd en achter aan chassis en bumper. Het is 'zwevend' gemonteerd dus er zit lucht achter, zo er kan zich niks gaan ophopen erachter.
Zijn dat deze binnenschermen waar de spatlappen tegenaan zitten? Ik wil voor ook spatlappen maken, maar heb geen binnenschermen dus weet nog niet hoe ik ze anders zou moeten bevestigen, omdat ik ze eigenlijk niet op het staal wil bevestigen.
https://m.auto-onderdelen24.nl/prasco/7455658

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: clx Benny

Bericht door Panda 500 »

Zo goedkoop!? (y) Daar kun je geen mal voor beginnen maken!

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: clx Benny

Bericht door Rick Lieffering »

Nee zijn niet duur inderdaad. Maar zijn dat dezelfde? Het gaat me er eigenlijk om dat ik daarop spatlappen kan bevestigen op dezelfde manier als de clx Benny. Zou eigenlijk niet weten hoe ze anders te bevestigen, zonder in de carrosserie te moeten boren.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: clx Benny

Bericht door Panda 500 »

Vooraan zitten ze inderdaad in de spatbordrand, met 3 parkerschroeven (1 bovenaan, 1 in het midden en de 3de onderaan, niet zichtbaar op de foto). Ik denk dat dat niet anders kan. Ik heb er vooraan bredere lappen "achter" tegenaan gemaakt (geplakt met Tec 7) om de bodem beter en breder te beschermen. (gesneden uit zo'n flappen die ze vaak in magazijnen gebruiken om de kou (of warmte) af te schermen wanneer er heftrucks of vrachtwagens of eender wat doorheen moet kunnen, ipv. een deur of poort). Die extra lappen zitten mee tussen de carrosserie en de "gewone" spatlappen, en de brede stukken naar binnen met parkerschroeven in het kunststoffen binnenspatbord.
Nu ik dat eens goed bekeken heb komt dat volgens mij wel een stuk lager (dieper) dan die van die website... (Daar waar mijn 2 extra schroeven zitten, enkel in het binnenspatbord). Ik boor ook niet graag in de carrosserie, maar bij mij zaten ze er al in toen ik de wagen kocht... Maar toch losgemaakt en goede anti-roest aan en tussen gesmeerd (Mike Sanders vet). Zeker ook de schroefdraad! Ik hoop dat de foto's wat helpen.
Achteraan zitten ze inderdaad aan de bumper en ook aan het binnenspatbord (ook tie-wraps toegevoegd, zwarte, naast de bladveer). Dus daar geen roest-risico gelukkig!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: clx Benny

Bericht door Rick Lieffering »

Bedankt voor de foto's!! Maar bij de rode clx lijkt het toch anders te zitten. Daar lijkt het alsof het binnenscherm eigenlijk de wielkast zo op vult, dat de flap gewoon direct op het binnenscherm zit en daarmee gelijk loopt met de carrosserie. Beetje lastig uit te leggen, maar zit dat scherm er niet in, loopt de wielkast vanaf de felsrand nog zo'n vijf cm naar binnen. Misschien zou ik anders met kleine beugeltjes de flappen op de felsrand vast kunnen zetten. Als dat goed zou houden tenminste.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: clx Benny

Bericht door Panda 500 »

Misschien bestaan er verschillende modellen binnenscherm, dat weet ik ook niet. Maar zo'n binnenscherm is maar iets redelijk dun en redelijk "plooibaar". Ik denk dat het sowieso niet sterk genoeg is om een spatlap te dragen... Ook zit het zélf maar met enkel kleine schroefjes vast... in de carrosserie, en ook "hangt" het aan de spatbordrand. Het grootste deel zit buiten de wielrand (beschermt de rand dus mee) maar op enkele plaatsen zit er een stukje bovenop waaraan het dus mee "ophangt". Wanneer het wat vervormt met de jaren, komt het daar zelfs wat van los. Dus je spatlappen zul je toch best echt wel in de carrosserie moeten vastmaken, denk ik. En dus goed preventief anti-roest behandelen daar!

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: clx Benny

Bericht door Rick Lieffering »

Juist. Duidelijk! Ik ga er even op broeden. Misschien ook maar s een busje Mike Sanders vet halen dan. Bedankt!

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: clx Benny

Bericht door Panda 500 »

"Fluid film" komt even goed uit de tests en is makkelijker te vinden... en toe te passen (koud, met spuitbusje met afneembaar spuitbuisje). In enkele voorgaande clubbladen staat een interessante artikelenreeks ("Roest!")daarover, van Wijnand Zwart. Nu ook terug te vinden via het forum. (enkel voor leden... :wink: )

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: clx Benny

Bericht door Rick Lieffering »

Ok bedankt. Zal er eens in duiken. Moet eerst nog wat andere dingen op het lijstje afwerken, maar zal het onthouden.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: clx Benny

Bericht door PandaVespa »

Of je brengt de auto weg voor een dinitrolbehandeling bijvoorbeeld. Hoef je zelf niet te kliederen met dat spul.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: clx Benny

Bericht door Rick Lieffering »

PandaVespa schreef: 25 mei 2020 17:40 Of je brengt de auto weg voor een dinitrolbehandeling bijvoorbeeld. Hoef je zelf niet te kliederen met dat spul.
Ja kan ook, maar dat budget heb ik niet. Daarnaast wil ik gewoon zoveel mogelijk zelf doen omdat ik het leuk vind. Dus ja ook lekker kliederen met dinitrol =P

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: clx Benny

Bericht door Micha D. »

Je kunt ook een nieuwe auto kopen, maar dat is niet leuk. Dinitrollen/tectyleren/watdanooken is alleen maar leuk, wel vies. Je leert je auto er ook nog eens goed kennen!

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: clx Benny

Bericht door Panda 500 »

De hele wagen behandelen is natuurlijk een grote (en vuile) job, maar enkel de montagepunten van je spatlappen is een andere zaak. Dat ga je sowieso niet uitbesteden, want het moet gebeuren tijdens het monteren van de spatlappen.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: clx Benny

Bericht door PandaVespa »

Zelf knutselen is natuurlijk het goedkoopst. Alleen soms moet je ook afvragen of bedrijven dit niet veel beter & sneller kunnen en dat je op langer termijn goedkoper uit bent.
En het gaat niet alleen om onderkant, maar ook de binnenkant deuren, dorpels, etc. Dit soort bedrijven spuiten dit spul verwarmt in de holle ruimtes. Sorry, maar ik zie mij niet zitten met een verwarmde bus vet in holle ruimtes te smeren. En ja, erg 'schoon' werk is het ook niet.

Met mijn groene had ik geluk dat deze nog aardig roestvrij toen ik hem kocht. Bij apk, dankzij de dinitrolbehandeling, moet apk-meester echt zoeken naar roest. Met zwarte was ik helaas achteraf gezien te laat. Hier is roest, dweilen met de kraan open. Dan zit daar weer plek, dan hier weer, etc. De dinitrol voorkomt erger, maar als roest er eenmaal inzit, geen enkele anti-roest-behandeling kan dat stoppen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”