Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

panda young uit 2000

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: panda young uit 2000

Bericht door bero »

Altijd leuk om projectjes te zien.
Enige wat ik me afvraag is of er enig besef is waarom een oer-panda maar de halve gril roosters heeft, en de classics de hele gril roosters hebben?

Have fun!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
jarnowke
Forumgebruiker
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 jul 2015 19:55
1e Panda-achtige: 900 Young
Facebook: https://www.facebook.com/jarno.canu
Twitter: https://twitter.com/Swimming_carrot?lang=nl
Locatie: Hoeselt, België

Re: panda young uit 2000

Bericht door jarnowke »

bero schreef:Altijd leuk om projectjes te zien.
Enige wat ik me afvraag is of er enig besef is waarom een oer-panda maar de halve gril roosters heeft, en de classics de hele gril roosters hebben?

Have fun!
Oerpanda's hadden een luchtgekoelde 2 cilinder, en de classics hadden allemaal watergekoelde 4cilinders, denk dat het hiermee te maken heeft

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: panda young uit 2000

Bericht door Romeo »

jarnowke schreef: Oerpanda's hadden een luchtgekoelde 2 cilinder, en de classics hadden allemaal watergekoelde 4cilinders, denk dat het hiermee te maken heeft
Alleen de Panda 30. de 34 en 45 waren/zijn 4 cylinders.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: panda young uit 2000

Bericht door michiel van g. »

bero schreef:Altijd leuk om projectjes te zien.
Enige wat ik me afvraag is of er enig besef is waarom een oer-panda maar de halve gril roosters heeft, en de classics de hele gril roosters hebben?

Have fun!
Heel simpel, de radiateur is maar de helft van het voorfront. Meer koelopening was niet nodig.
Afbeelding

en dat kwam mooi uit, want daardoor kon de ventilator van de Panda 30 aan de linkerkant komen:
Afbeelding

De 750, 1000, 900, en 1100 hebben een radiator over de volle breedte.
Maar, qua koelcapaciteit maakt het niet zo heel veel uit. Hoogstens dat de ventilator iets eerder aanslaat, zeker met de huidige warmte. Maar als dat goed werkt...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: panda young uit 2000

Bericht door lenny »

Mooie velgen (y)
Kaj7Kaj schreef:Uiteindelijk was een vriend zo handig om ze te monteren met spacers zodat de naafdiameter te verwaarlozen was.
Bedoel je spacers/spoorverbeders die de velgen verder naar buiten plaatsen, of centreerringen om alleen het verschil in diameter op te vangen? Als je namelijk spoorverbreders hebt die het aanlopen veroorzaken kan je die weghalen en centreerringen plaatsen. dat is heel gangbaar en in nagenoeg alle maten te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: panda young uit 2000

Bericht door Pinda1000 »

Het gat in de velg is kleiner dan de naafdiameter :P

Door de spacer centreert de velg niet meer op de naaf dus dat is niet echt een goede oplossing......

Uitdraaien van het gat in de velg is een oplossing.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: panda young uit 2000

Bericht door lenny »

ah, van zulke spacers..zonder verlengde naaf. dan komt alle kracht op de bouten te staan en die moeten nu dus alle klappen opvangen. ik zou me daar niet prettig bij voelen..

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: panda young uit 2000

Bericht door Pinda1000 »

En de velg wordt alleen (deels) gecentreerd door de wielbouten zo.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: panda young uit 2000

Bericht door lenny »

Ik zit me een beetje af te vragen waarom een velgfabrikant 4x98 velgen maakt met een naafgat kleiner als 58,1??, aangezien dat altijd de standaard is voor zover ik weet.
De wat oudere vw golfjes en bmw, opel etc hebben b.v. een iets kleinere naaf (57,1 dacht ik) met steek 4x100, Dan lijken de gaten overeen te komen bij montage... en dan staan de bouten op een zijwaartse spanning.
Heb even gegoogeld;

R8's were produced in the following sizes.


5.5x13et38/4x100 PCD
6x13 ? /4x100
6x14et45/4x100
6x14et45/4x108
6x14et ? ? 5x112
6x14et35/4x100
6x15et35/4x100
6x15et42/4x100
6x15et45/4x108
6x15et45/5x112
7x15et22/5x112 (dished)
7x15et25/4x100 (dished)
7x15et28/4x100&108 (deep dished)
7x15et35/4x100&108/5x112 (dished)
7x15et37/4x100&108 (dished)
7x15et42/4x100&108/5x112 (dished)
8x15et24/4x108/5x112 (dished)
9x15et12/5x112 (dished)
10x15et/5x112 (dished)

..Geen 4x98 dus :S...hopelijk zit ik er naast of weet je sinds de montage wat schuifbouten zijn..
Lijkt misschien of ik en pinda aan het miereneuken zijn, maar we bedoelen het goed, althans ik wel.. :wink:

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: panda young uit 2000

Bericht door Romeo »

4x98 is ook gebruikt door Simca en zelfs Lada heeft dat gebruikt en misschien nog wel meer merken dan de "bekende.
Misschien dat daarvan het naafgat een andere diameter had?

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: panda young uit 2000

Bericht door lenny »

Heb ooit simca velgen gehad, die hadden ook een naafgat van 58,1. Lada heeft volgens mij de maten van de fiat 124 overgenomen.
Zou kunnen dat er een onbekender merk is met afwijkende maat, maar dat veranderd niet dat er niks te vinden lijkt te zijn over ronal type R8 met de juiste steek voor fiat, vandaar mijn 'bezorgdheid'

Gebruikersavatar
Kaj7kaj
Forumgebruiker
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 feb 2016 23:24
1e Panda-achtige: panda young 2000 900cc
Locatie: Nieuwlande

Re: panda young uit 2000

Bericht door Kaj7kaj »

Heren, ik snap dat jullie een beetje bezorgd zijn ik heb inderdaad de spacers "Spoorverbreders" met schuifbouten gebruikt, alles met een autosportshop besproken of dit veilig was en het word vaker gedaan, ook met de autocross waar de velgen meer te verduren krijgen dan bij normaal straatgebruik.

Ik heb nu eerst de normale velgen weer gemonteerd omdat ik de auto voor de apk zo standaard mogenlijk wil hebben.
Ook heb ik nog wat roestplekken onder het rubber van de kofferbak weggestuurd en bijgewerkt.

Ook heb ik nog een paar kleine vraagjes, iemand die een handigheidje heeft om het rubbertje van het slotje op de achterklep weer te monteren. Dit lukt mij maar niet.

Ook kan ik de ruit van de rechter deur iets open drukken met de hand, het lijkt me dat dit niet zo hoort. Ik kan niets vinden wat niet goed zit of kapot is in de deur. Links kan dit namenlijk niet. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: panda young uit 2000

Bericht door Pinda1000 »

Waarom schuifbouten??? De steek is toch gewoon 98?

Gebruikersavatar
Kaj7kaj
Forumgebruiker
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 feb 2016 23:24
1e Panda-achtige: panda young 2000 900cc
Locatie: Nieuwlande

Re: panda young uit 2000

Bericht door Kaj7kaj »

Deze panda tuft ook nog vrolijk rond.

De originele velgen zitten er al weer een tijdje onder, deze heb ik opgeknapt en fleuren de auto helemaal op.

enkele weken geleden ben ik met mijn blokkendoos op het TT circuit geweest, en dat leverde natuurlijk een mooi plaatje op. _O_
Afbeelding

wij waren zeker niet de snelst maar hebben er een geweldige ervaring aan overgehouden. :yes:

Gebruikersavatar
btracing
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:58
1e Panda-achtige: 900 Marbella 1993
2e Panda-achtige: 1.1 Young 2002
3e Panda-achtige: 1.1 Young 2006
4e Panda-achtige: 1.2 Edizione Cool 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: panda young uit 2000

Bericht door btracing »

Ey lekker bezig met dat zwarte hokje. Kom jij als de wiedeweer eens naar een autoslalomwedstrijd in Lelystad komend jaar! Daar rij ik ook met de Panda rond :) . Ligt het aan mij of zijn alle sportieve panda's hier op het forum zwart?

Afbeelding

check de website voor de data 2017 op http://www.wimedo.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (of facebook team wimedo autoslalom)
900 Marbella '93 (RIP), 1.1 141a Black Panda Racing '02(RIP), 1.1 169 '06, 1.2 169 '07

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”