Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Lak bijwerken voor een beginner :-)

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Sappie
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2016 20:58
1e Panda-achtige: 2000 young

Lak bijwerken voor een beginner :-)

Bericht door Sappie »

Hallo Allemaal,

dus eindelijk net een panda in mijn bezit. De lak staat er nog vrij netjes bij behalve bij het slot van de achterklep.
Het is niet diep gelukkig. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Afbeelding

Ik had deze spuitbus al gevonden met de juiste kleur

http://spotrepair-fonteyn.nl/product/fi ... -metallic/

verder heb ik bij de linker deur onderop een klein stukje met roest, dat wegschuren, primen, spuiten met kleur en daarna blanke lak?

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Lak bijwerken voor een beginner :-)

Bericht door Romeo »

Gaat wel terug komen dat plekje en wel omdat de deur van binnenuit roest.Helaas.
Wat je zou kunnen doen is roestomvormer gebruiken. Dat neutraliseert als het ware de roest.
Je schuurt eerst het plekje kaal en maakt dit dan met een plantenspuit vochtig. Dan smeer je met het kwastje wat bij de roestomvormer zit wat op de kaal geschuurde en nog vochtige plek. Laat het een uurtje drogen maak de plek dan weer nat en zet er een 2e laagje op.
Roestomvormers zijn er van verschillende merken. De meest bekende merken zijn Noverox, Fertan, brunox.
In feiten is van allen de werking globaal hetzelfde.

Nadat het goed is gedroogd (gewoon 24 uur laten drogen) kun je de plek verder afwerken en het deel in de primer en lak zetten. Af werken met een laagje blanke lak want jouw kleur is een metallic lak.

Voor de plek op de achterklep; hoe goed ben je in het spuiten met een spuitbus?
Ik denk voor het mooiste resultaat dat je de achterklep het beste zou kunnen demonteren en vlak leggen. Maar dat moet wel kunnen natuurlijk.
Anders het slot er uit en de rubber ring (of de boel goed afplakken) nadat je de plek en de omgeving van het slot goed hebt ontvet. Ook daar zijn verschillende middeltjes en methodes voor. Ik pak meestal gewoon St.Marc ontvetter uit de supermarkt. Sopje maken met de ontvetter en aanbrengen. laten drogen.
Wil je een mooi vlak resultaat dan zou je filler kunnen gebruiken. Afhankelijk van hoe diep de krassen/ krasjes zijn.
En dan inderdaad primer, lakken en blanke lak.

De meeste tijd gaat in de voorbereiding zitten.Ben je handig met een spuitbus dan moet de afwerking ook geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Lak bijwerken voor een beginner :-)

Bericht door Micha D. »

Wat in dit geval mooi resultaat zou moeten kunnen geven is spuiten of aantippen en daarna machinaal polijsten.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Lak bijwerken voor een beginner :-)

Bericht door michiel van g. »

persoonlijk zou ik ook heel het gedeelte spuiten vanaf de rand boven de achterlichten. Anders ga je gegarandeerd kleurverschil zien. Ook is het raadzaam een bus te laten mengen en geen motip te nemen. Die mengbussen hebben een platte nozzle waardoor je de metallicdeeltjes beter verspreidt. Wel afwerken met een goede blanke lak!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”