Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di, 27 jun 2017, 06:09





Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Erik's Panda young, 1100, 2002 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 sep 2014, 21:38
Berichten: 398
Woonplaats: Emmeloord
Panda: 45cl - 1983
2e Panda: 1100 young - 2002
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


Afgelopen zaterdag naar de Kleine-deukjes-dagen geweest in Arnhem.
Een cadeautje van Centraal beheer achmea! 8*) (voor het eerst dat ik positief over hun ben trouwens :roll: )
Je kon max. 3 deukjes (ter grote van een 2 euro muntstuk) professioneel laten verwijderen.
Dat onder het genot van een bakje koffie en een appelflap.
De beste man heeft ook nog een wat krassen weg gepolijst en ik ben er blij mee.
Hij zag al dat er nog wat deukjes in zaten, dus 'tot volgend jaar' :wink: en ik kreeg nog een tasje met hebbedingetjes mee.
Veel leuke opmerkingen trouwens gehad over de panda (de panda in het algemeen al)
je ziet ze toch minder op de weg..

Afbeelding



''En dan tot slot het weerbericht: Vannacht eerst nog donker, morgen kans op meer licht.''

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 sep 2014, 21:38
Berichten: 398
Woonplaats: Emmeloord
Panda: 45cl - 1983
2e Panda: 1100 young - 2002
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


Weer even een update over m'n zwarte panda.
De laatste tijd rijdt ik rond met zoals sommige dat noemen: ondeugdelijke remmen.
Ik heb toen de glij ijzertjes van de voorremmen ingevet met koper vet maar dat zou te makkelijk zijn geweest als daarmee het probleem verholpen zou zijn.
Nou heb ik net twee uur lang allerlei topics over problemen met remmen gelezen op dit forum en ik mag gerust concluderen dat ik alle problemen tegelijk heb.
- Mijn linker voorrem loopt aan.
- Bij hard remmen trekt de panda naar rechts (niet links? nee, rechts)
- En ik heb het idee dat de achter remmen er voor spek en bonen op zitten.

Aanlopen
De voorrem linksvoor loopt dus aan.
Dit is al duidelijk als je 's ochtends van huis wegrijdt.
Van lange stilstand is geen sprake, ik rijdt er letterlijk elke dag van de week in.
Tijdens het rijden wordt het op een gegeven moment wel beter, maar als je dan weer heb geremd blijft het voor een flinke weerstand zorgen. Dit was laatst zo erg dat je de velg niet meer met de hand kunt aanraken zonder je te branden.
Een vriend opperde om, wanneer de rem weer aanloopt, een stukje achter te rijden en dan te remmen.
Dit zorgt er inderdaad voor dat de rem weer helemaal los is.
Maar moet je weer afremmen voor een verkeerslicht oid, dan loopt de rem al weer aan.
Niet alleen is dit slecht voor het verbruik, 1 op 13 is inmiddels standaard.
Natuurlijk is dit ook slecht voor de remmen en weet niet wat nog meer op de auto.
Het lijkt ook alsof het alleen maar erger wordt.

Op de verschillende topics die ik nu heb gelezen kan dit het oorzaak zijn van:
- Oude remvloeistof (vocht in de olie)
- verstopte remleiding en/of remslang
- niet juist functionerende hoofdremcilinder, (dat deze niet voldoende terug komt na het remmen)
- Natuurlijk is de remklauw zelf nog een optie, al ligt het dan al gauw aan de zuiger.

Niet recht remmen
Wanneer ik plotseling wat harder moet remmen dan ik normaal gesproken doe, merk ik dat de panda fors naar rechts trekt.
Het lijkt mij niet dat de rechter rem boven verwachting goed z'n best doet.
Het lijkt mij eerder dat de linker rem z'n taak verzaakt als het er dan eindelijk op aankomt.

Achterremmen
Natuurlijk weet ik wel dat de achter remmen een stuk minder hard remmen dan de voorremmen.
(70-30 of iets dergelijks) Maar toen ik een maal een noodstop moest maken, blokkeerde m'n voorwielen en had ik niet het idee dat m'n achterwielen ook maar iets zorgde voor een vertraging.
Daarnaast doet de handrem ook niet veel, deze vertraagd wel, maar je kan er (bij wijze van spreke) nog mee wegrijden.

Na het lezen van al die topics over remklachten kan er 1 conclusie worden getrokken.
Je remsysteem van voor naar achteren nalopen.

Nou wist ik al wel dat een aanlopende rem niet denderend is voor je schijf en blokjes, die vervanging zat er dus al aan te komen. En omdat ik m'n andere panda ook heb voorzien van een nieuw remsysteem dacht ik, waarom bij deze ook niet.
Ik zie mezelf er nog wel een tijd in rijden en dan weet je tenminste zeker dat het weer goed zit.

Dus afgelopen zondag voor een kapitaal aan materiaal besteld en binnenkort maar even aan de knutsel.
(Remblokken, remschijven, remtrommels, remschoenen + cilinders en toebehoren, remklauw revisie setjes, remslangen, remkabel en hoofdremcilinder. Nou ben ik alleen de remvloeistof nog vergeten,, :P )

Het is even een rib uit m'n lijf en ook nog een gok bij een panda van 2002 (zijn wat roest gevoeliger)
maar we zien wel. En anders kan ik het altijd nog overzetten op een andere panda.

off topic: m'n claxon klonk ook alsof die verzopen was.
En aangezien je in een panda al niet zoveel aanzien hebt op de weg moet je je wel kunnen laten horen.
Dus daarvoor ook een mooie besteld, met de naam: Stebel Nautilus van Valkmotive. (139 dB) 8*)

Tot slot nog even advies gevraagd:
M'n panda 45 heeft geen rembekrachtiging en ja dat is in het begin wel even wennen.
Maar je voelt daardoor wel ontzettend goed wat de remmen doen en hoeveel grip je nog hebt indien je flink moet remmen.

M'n panda 1100 heeft wel rembekrachtiging maar dat bevalt mij eigenlijk niet.
Ik ben van mening dat rembekrachtiging alleen handig is wanneer je ook abs hebt op de auto.
Want je voelt niet meer goed wat de remmen doen en hoeveel je nog kan remmen zonder je grip te verliezen.
En ben je de grip kwijt dan wordt het ook 'blij dat ik glij' zo zonder abs.

Ik overweeg dus om de rembekrachtiging uit te bouwen en zonder verder te rijden.
Is dit zo gemakkelijk als de unit uitbouwen en enkel de hoofdremcilinder weer terug te bouwen?
of komt er meer bij kijken? (en mag dit trouwens ook voor de apk?)

Alvast bedankt :P



''En dan tot slot het weerbericht: Vannacht eerst nog donker, morgen kans op meer licht.''

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2157
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


Je kan niet zomaar de rembekrachtiger ertussenuit halen, er moet dan eea aangepast worden. Als je de vacuumslang loshaalt en de slang afdopt bereik je hetzelfde effect. Maar reviseer maar eerst eens je complete remsysteem. Rembekrachtiging is toch wel fijn uiteindelijk.

Bedenk ook dat de hoofdremcilinder van een bekrachtigd systeem 20 mm in diameter is en van een onbekrachtigd systeem 19 mm. Als je alleen maar de bekrachtiger loskoppelt zal je harder op het pedaal moeten duwen dan met een origineel onbekrachtigd systeem


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 sep 2014, 21:38
Berichten: 398
Woonplaats: Emmeloord
Panda: 45cl - 1983
2e Panda: 1100 young - 2002
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


Pinda1000 schreef:
Als je alleen maar de bekrachtiger loskoppelt zal je harder op het pedaal moeten duwen dan met een origineel onbekrachtigd systeem


Is dat alleen vanwege het feit dat de diameter van de hoofdremcilinder groter is?

Maar ik volg in eerste instantie je advies op door eerst de boel eens te vervangen en dan zien we wel weer verder (y)



''En dan tot slot het weerbericht: Vannacht eerst nog donker, morgen kans op meer licht.''

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2157
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


Ja, klopt.


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr, 13 feb 2004, 21:55
Berichten: 5276
Woonplaats: Zeist
Panda: Seat Marbella GL 1987
2e Panda: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


en als je inderdaad dus zonder bekrachtiger wilt rijden moet je een hrc van een Panda plaatsen van voor1993, zonder bekrachtiger dus.
Ik weet echter niet of de 1100 niet stiekum al diagonale remscheiding heeft, itt. de oudere Panda's die voor-achter scheiding hebben. Anders kan het nieteens, want die oude hrc's hebben maar 3 aansluitingen. Een voor de achterzijde, twee voor de voorkant.



Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding


Profiel WWW
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2157
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


De 1100's die ik tot nu toe heb gezien hebben allemaal nog een enkele remleiding naar de achteras.


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr, 13 feb 2004, 21:55
Berichten: 5276
Woonplaats: Zeist
Panda: Seat Marbella GL 1987
2e Panda: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


oké, dat scheelt dan weer. Als je dan de hrc van een onbekrachtigde 1000 plaatst, moet het geen problemen opleveren.
Echter niet vergeten de slang op het spruitstuk af te doppen, want anders krijg je een wel heel erg hoog oplopend toerental :P



Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding


Profiel WWW
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 sep 2014, 21:38
Berichten: 398
Woonplaats: Emmeloord
Panda: 45cl - 1983
2e Panda: 1100 young - 2002
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


Inmiddels in een lekker weekend de hele bende vervangen, en dat was nodig ook!
Vrijdag begonnen, zaterdag alles in de verf en zondag einde van de middag met succes alles weer ontlucht.
Dit is natuurlijk wel erg kort door de bocht want het ging nou niet volledig zonder slag of stoot.
Dit is dus inmiddels vervangen.
Afbeelding

Donderdagavond in de schuur al even bezig geweest met het vervangen van de claxon.
Degene die er eerst opzat (zo'n standaard ronde) klonk nogal verzopen en gaf je nou niet echt het geluid wat een kleine auto, wanneer deze in nood is, zou kunnen redden. :lol:
- Eerst de voorbumper eraf, natuur brak ik op 1 bumpersteun gelijk beide bouten af (passagierszijde), de bestuurderszijde kwam zonder problemen los. Alleen zit deze wat meer ingebouwd ivm een kastje met wat blauwe slangetjes achter een beschermkapje in een roestig beugeltje.. :roll:
Afbeelding

Toen de oude claxon eraf, en op dezelfde plaats de nieuwe terug. Deze is aanzienlijk groter van formaat (en luider) maar past prima achter de voorbumper. Wel even goed kijken met het aansluiten want hij is relais geschakeld, maar zonder al te veel moeite kreeg ik deze werkend.
Afbeelding

Omdat een rem aanliep en de velg aanzienlijk warm werd, was het te verwachten dat de blokjes einde levensduur zouden zijn.
Afbeelding

De oorzaak was niet de Hoofdremcilinder zoals ik in eerste instantie dacht, maar een remklauw-zuiger met aanslag.
Die aanslag zat trouwens ook in de remklauw-clinder-behuizing. Dit zorgde ervoor dat bij het loslaten van het rempedaal de zuiger niet goed terugkomt in de klauw waardoor de remblokjes op de remschijf gedrukt blijven. De zuiger zat trouwens zo vast in de klauw (ik had deze al gedemonteerd anders kun je de zuiger, wanneer je de blokjes en de remschijf uit de weg hebt, de zuiger eruit persen met je rempedaal :idea: ), zo vast dus, dat ik de klauw met een brander *voorzichtig flink warm moest stoken voordat deze los kwam. Wat nog veel erger vast zat was het nippeltje op de remklauw aan de passagierszijde. Hierop durfde ik ook niet te veel kracht te zetten, want de laatste keer dat ik dat deed brak deze af (bij de oerpanda). Uiteindelijk is het toch gelukt. Klinkt misschien gek, maar soms wil vastdraaien ook nog wel eens helpen om iets los te krijgen. :idea:
Afbeelding

De remklauw en zuiger heb ik trouwens opgeschuurd met vochtig schuurpapier, ik geloof korrel 400 (heel fijn)
De zuiger paste precies om een vlinderboor, deze in de boormachine, en de zuiger in dat schuurpapier in je hand gevouwen laten ronddraaien. Dan heb je ook de minste kans dat je zuiger alles behalve rond word. Het werkte prima en uiteindelijk rond de zuiger weer soepel de remklauw in. De nippeltjes en rubbertjes van de klauwen heb ik natuurlijk ook gelijk vervangen.

vervolgens de 'spuitcabine' opgezet en na de onderdelen grondig te hebben geschuurd en ontvet, deze een mooie laagje (meerdere laagjes) hammerite verf gegeven. De trommels, de hoofdremcilinder en de trommel-cilinders heb ik trouwens meerdere laagjes in de blanke lak gezet. (vond ik mooier dan zwart of geel) :mrgreen:
Afbeelding

In de tussentijd dat de onderdelen hingen te drogen heb ik de bumpersteun gedemonteerd en de gebroken bouten uitgeboord.
Toen twee nieuwe bouten door de gaten gestoken en die weer vast gelast.
Dit weer een mooie laagje verf gegeven, en hij is weer zo goed als een nieuwe.
Afbeelding

De achter remmen waren ook niet al te best en als je dan toch de boel gaat vervangen neem je dat ook gelijk mee.
Beide cilinders in de trommels werkte niet naar behoren. Ook werkte deze nog wel goed, dan had ik ze alsnog vervangen.
Ik ben niet zo van het preventief vervangen van onderdelen. Maar als je de voorremmen aanpakt en je moet toch al het hele systeem voorzien van nieuwe olie en ontluchten dan is het makkelijker om de achterremmen ook maar gelijk te doen.
Echter toen ik de cilinder wilde losmaken zag ik dat de remleiding op de achteras flink was geroest.
En met flink bedoel ik dat ik met m'n nagel de halve leiding kon wegschrapen. :o
Dat had ik niet voorzien, maar gelukkig kon ik bij een bedrijf in de buurt leiding op maat bestellen (koper) en dezelfde dag nog ophalen. (27,- voor beide viel mij erg mee). :) Bij het spuiten heb ik trouwens ook gelijk de achterdempers meegenomen. Deze waren blauw en veel meer blauw zat er ook niet op de panda.. :|
Afbeelding

Toen kon de achterrem weer in elkaar. Ik had hiervoor een complete zet besteld, dan weet je zeker dat alles klopt met elkaar.
Bij het demonteren veel foto's gemaakt, zodat je goed terug kunt zien hoe dit allemaal zat.
Ik had hiervoor geen speciaal gereedschap, dus het plaatsen van de veren viel niet erg mee, maar is uiteindelijk toch gelukt.
Dit zijn overigens zelfstellende remschoenen. De werking snap ik nog niet helemaal :? , (wanneer en hoe ze zichzelf dan stellen) Maar ik weet nu wel dat je ze in de kleinste stand moet zetten na het monteren anders past de trommel niet. (pff dat duurde even, voordat ik dat doorhad) :roll: Het stellen gebeurd trouwens met de getande onderdeeltjes Noord-Oost-Oost op de foto (of twee uur).
Afbeelding

Toen de voorremmen weer in elkaar gezet en gemonteerd. Dit ging vrij soepel.
De klauwen zijn zwart en de remblok-houders hetzelfde geel als de dempers achter. (overbelichte foto)
De remschijven had ik de avond ervoor al gemonteerd maar vanwege wat regen zat hier gelijk al wat vliegroest op.
Afbeelding

Toen de wielen er weer onder en voordat ik de panda weer liet zakken even rondgedraaid.
De achterwielen draaien niet vrij. Wat bleek nou, het geleverde veertje (de langste, bovenaan) liep aan op de achterzijde van de naaf. Niet heel erg maar wel hoorbaar dus irritant. Toen de trommel weer eraf en het oude veertje terug geplaatst. (ook aan de andere kant) dat loste het probleem gelukkig op. (y)
Hier dus de nieuwe, niet passende:
Afbeelding
En hier de oude, wel passende:
Afbeelding

Vervolgens met m'n pa het systeem ontlucht en de panda weer laten zakken.
Het begon al weer te schemeren en het eten stond al klaar dus nog even snel.
Helaas was ik vergeten de handrem aan te trekken en loopt het vanaf de garage wat af.
Dus begon de auto te rollen op 2 wielen met de krik aan de andere kant.
Dit resulteerde in een krik-bevestigings-balkje wat nu scheef onder de auto zit. |:|
De krik en de auto hebben verder gelukkig geen schade.

Inmiddels al weer 300 kilometer gereden en voorzichtig ingeremt.
Ik kon vanavond zelfs nagaan dat het verbruik van 1:13,5 wat al een tijdje zo was naar 1:16 is gegaan. :D
(ja hij liep echt wel aan :oops: )



''En dan tot slot het weerbericht: Vannacht eerst nog donker, morgen kans op meer licht.''

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do, 18 sep 2014, 21:38
Berichten: 398
Woonplaats: Emmeloord
Panda: 45cl - 1983
2e Panda: 1100 young - 2002
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


Panda 500 schreef:
Hier voeg ik dan meteen een antwoordje toe op Eriks vraag over hoe de zelfregeling van je achterremmen werkt (hoewel je het volledig uit elkaar en weer in elkaar hebt gestoken...!!!???)
Je hebt dan toch gezien dat er twee gebogen "nokjes" met tandjes tegen elkaar getrokken worden door een veer. Welnu, telkens bij het remmen worden beide remschoenen uit elkaar gedrukt door de remcylinder. Dan worden die "tandjes" ook iets verder uit elkaar bewogen tot ze één tandje "verspringen". Dat kan maar in één richting, en zo komen de remschoenen iets minder ver "terug naar nul" dan in de vorige stand van die tandjes. Je zou het een "weerhaakjes"-systeem kunnen noemen.Beetje moeilijk om uit te leggen, zonder tekening, maar omdat je het systeem volledig in handen hebt gehad veronderstel/hoop ik dat je het met deze uitleg begrijpt... (?) Dat "bijregelen" gebeurt uiteraard maar zeer zelden, wanneer de dikte van je remvoeringen zó ver is afgesleten dat de remschoen dus vér genoeg uit elkaar bewegen om de "regeling" één tandje te laten verspringen. Zo snap je allicht ook dat je bij de montage van nieuwe remschoenen je de "regeling" weer helemaal "op nul" moest zetten, anders kreeg je de remtrommel niet over de te ver openstaande remschoenen.


Bedankt voor je reactie en de voor mij duidelijke uitleg. (y)
Ja ik heb het inderdaad zelf losgehaald en weer in elkaar gezet.
Ik had alleen niet door dat wanneer er geremd wordt en de schoenen naar buiten bewegen dat de tandjes dan mogelijk zullen verspringen.
De veren zitten zo strak dat dit met de hand niet na te bootsen is.
En remmen zonder trommel erop leek mij toen ook niet slim, al weet ik nu hoe je de schoenen terug kunt stellen.



''En dan tot slot het weerbericht: Vannacht eerst nog donker, morgen kans op meer licht.''

Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 23 feb 2010, 21:22
Berichten: 1181
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Erik's Panda young, 1100, 2002


Goed bezig zo met het vervangen van de remmerij (y) (y) . Eigenlijk is het allemaal niet zo duur en zeker als je bedenkt dat het allemaal een lange tijd mee kan. Ik vind het ook altijd een fijn idee om het in ieder geval een keer uitelkaar gehad te hebben. Dan weet je tenminste hoe het er voor staat met de auto. Zeker de voorste remklauwen konden een opknap beurt gebruiken! De remblokken waren vrij ver heen en het was niet gek dat de remklauwen bleven hangen. De remklauwen haal ik altijd elk jaar even los om de glijvlakken op te schuren en in te vetten. Is niet nodig zo vaak te doen, maar ze gaan wel vrij snel vast zitten.



Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling