Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Open luchtflilter fiat panda 1.1 2003

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
bramterschure
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2016 22:25
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.1 young 2003
2e Panda-achtige: -

Open luchtflilter fiat panda 1.1 2003

Bericht door bramterschure »

Beste leden,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een openluchtfilter te plaatsen op een 1.1 Fire motor.
Reeds wel wat gelezen over een 900 met openluchtfilter maar niks over een 1100.
Zo ja, op welke slang zou ik hem dan het beste kunnen aansluiten? de slang die van het lucht filter huis naar de grille loopt of de slang die voor het luchtfilter huis zit?
en wat zijn eventueel de verschillen van een openluchtfilter?
ik lees namelijk wel verschillende en tegenstrijdige verhalen over wel of niet verhogen van vermogen en of geluid?

bij voorbaat dank,

Bram

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Open luchtflilter fiat panda 1.1 2003

Bericht door Erik` »

wat voor de 900 geldt, geldt ook voor de 1100.
Ik neem aan dat je het zoekfilter daarvoor op deze site al hebt gebruikt?

Je kunt het natuurlijk prima proberen, je motor zal er naar mijn idee niet minder van worden.
Echter geloof ik niet dat je motor er heel veel meer kracht van zal krijgen.
Iets met warmere lucht aanzuigen.

Mocht je er een aansluiten dan zou ik dit niet aan de slang doen van het luchtfilterhuis naar je radiator.
Dan sluit je namelijk een tweede luchtfilter aan waardoor de werking van een open luchtfilter verloren gaat.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Open luchtflilter fiat panda 1.1 2003

Bericht door lenny »

Erik` schreef: Echter geloof ik niet dat je motor er heel veel meer kracht van zal krijgen.
Iets met warmere lucht aanzuigen.
Als de filter met slang op een plek zit waar koude luchtstroom is heb je daar geen last van, desnoods ook een slang die vanuit de bumper tot aan de filter loopt, heb ik op mijn lancia; filter achter koplamp met aanvoer vanuit bumper. Ik heb dat gedaan omdat t filterhuis van de punto-motor te hoog was voor de motorkap, en omdat het er mooier uitziet.
Je hoort de motor beter waardoor vaak gedacht wordt dat er meer kracht vrij komt dan werkelijk aan de hand is. Als er al winst is is het marginaal, soms zelfs slechter als de fabrieksbehuizing, verschillend per auto. Als je echt gaat opvoeren met b.v. turbo ofzo, dan zal de originele filter(behuizing) een beperking vormen. bij standaard blok is dat niet spannnend..Het makkelijkst is om originele papierfilter te vervangen voor een foamfilter, die hebben minder weerstand(en te reinigen) en je behoud de koude lucht aanvoer. Heb ik bij de panda onder t motto baat t niet dan schaadt t niet.
bekijk deze maar eens;
[youtube][/youtube]

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”