Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Army/offroad Panda

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Die link bedoelde ik inderdaad! En dom, ik bedoel niet de schoenen, de remzadel bedoelde ik. Heb nu een foto i.i.g.

De remmerij zou ook door de monteur gedaan moeten zijn afgelopen september omdat de auto toen al problemen had met de remmerij. Hij kwam er niet aan toen en gezien we privé veel hadden, ook financieel heeft hij geadviseerd om later er mee aan de gang te gaan als ik er aan toe was. Dat is nu ;-). Echter, hij zei dat ik handig genoeg ben om het zelf te doen en heeft me uitgelegd hoe het moet, tot dusver gaat het goed. Gisteren de nieuwe onderdelen binnen (schijfrem, remklauwen en blokken). Nu nog eronder, slopen/demonteren kan bijna iedereen, iets maken, monteren is een ander verhaal. Hier de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Pinda1000 »

Je moet de onderste bout (links) waar je tegenaan kijkt op de foto losmaken en dan kan het beugeltje eraf. Daarna kan je de bout met dubbele schroefdraad losdraaien met een diepe dopsleutel.

Vastzetten gaat in omgekeerde volgorde. Alle bouten/moeren vastzetten op voorgeschreven moment!!

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Och heden, is dat alles? Waar is die voor? Zit aan de andere kant niet. Top, bedankt voor de snelle reactie!

Ik dacht meer dat die bout voor de schokdempers waren, als ik die los zou draaien ik dan weer de auto uit moest lijnen omdat je dan aan de schokdempers zit.

En heb een momentsleutel maar weet niet de momenten. Er moet een schema van zijn maar heb ik niet.

Raar, de ander persoon doet er makkelijk over en komt het niet zo nauw, dan hoor je van iemand dat je zelfs een momentsleutel moet gebruiken... :?

Misschien een idee hoe het er voor staat met de auto...niet best...maar moet eerst slechter worden voordat het beter wordt...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Micha D. »

Bij het vastzetten moet je altijd de aanhaalmomenten aanhouden, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Je moet er toch niet aan denken dat er een bout uit je schokdemper loopt terwijl je op de snelweg rijdt?

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Nee, dat begrijp ik zeer zeker. Maar dat is dus een bout die de schokdemper op zijn plek houdt, geen beschermingskap o.i.d. En het begrip, vast is vast vind ik eigenlijk onzin...de ene vind dit vast, de ander dat....maar zijn er ook momenten voor de bouten van de remmerij?

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Micha D. »

Voor praktische alle bouten die je los draait zijn zeker momenten, en al helemaal de bouten van de remmerij.

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Raar, heb een monteur die al 35 jaar in het vak zit en gisteren gesproken...vast is vast zegt die.....ja...wat moet je dan.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Panda 500 »

Beide meningen zijn juist... ;-)
Mijn broer is nu gepensioneerd garagist en heeft ruim 45 jaar ervaring. Bovendien ook een jaar of 10 leraar geweest in het avondonderwijs automechanica. Zo iemand heeft ervaring genoeg om veel bouten "op het gevoel" (ongeveer) juist aan te trekken, maar bvb cylinderkopbouten zal ook hij altijd met een momentsleutel aantrekken! 't Hangt er dus vanaf over welke bouten het gaat en hoeveel "gevoel" (dus ervaring) je in de vingers (of armen) hebt...
Ikzelf dacht vroeger dat je bvb wielbouten "niet vast genoeg" kon aantrekken. Wel nu, ik ben ooit eens met mijn kaak tegen het spatbord aan gebotst toe ik een wielbout overtrok (met een kruissleutel). 't Was wél bij mijn eerste Fiatje 500, dus met eerder dunne wielbouten... ;-)
Maar dus ook bvb een boutje (of moertje) van sleutelmaat 10 of zelfs 13 kun je nog redelijk makkelijk stuk trekken bij te hard aanspannen. Daar heb ikzelf inmiddels dus ook enig "gevoel" voor gekregen. En ik merk ook, nu ik met pensioen ben en de dagelijkse sleutelklussen tot het verleden behoren, dat ik dat gevoel snel aan het kwijtraken ben... Dus voor "belangrijke" bouten gebruik ik nu ook een momentsleutel!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Pinda1000 »

Het is heel simpel, als er een aantrekmoment is opgegeven voor een bepaalde bout of moer gebruik je daar een momentsleutel voor......

Het scheelt nogal of je een steeksleutel gebruikt of een wringijzer van 1 meter lang bij "vast is vast"......

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door bero »

Voor zo ver ik weet geld aanhaal momenten alleen voor bouten, niet voor bout+moer combinaties.
Dus die bout en moer door de poot.. vast is vast..


Oh en ik dacht dat mijn onderschrift wel duidelijk was zo met de uploader :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Pinda1000 »

Die moer moet toch echt met 66 Nm vastgezet worden hoor.....

Het maakt helemaal niks uit of je een bout of een moer of een bout met moer vastzet, schroefdraad is schroefdraad.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door bero »

Ik heb maar eens het oude Fiat Panda vraagbaak boek er bij gepakt, en inderdaad.
Eigenlijk nooit naar gekeken, aangezien ik die bouten altijd wel met de hand los kreeg.
Maar met 66 Nm kan dat wel kloppen. Dat vind ik wel heel erg in de buurt komen van 'vast is vast' :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Ha, dat is een hele goeie! Wat is dan vast is vast? Heb vaak als iemand die minder sterk in de armen is ik nakijk en een nadraai aan geef omdat ik dat niet vast vond...en een ander komt ook wel eens na mij en die vind dat dat weer geen vast is vast is...dus ja...echt betrouwbaar is het niet. Stomme is, ik heb een momentsleutel maar die is voor de wielen, doe altijd 125nm maar die past niet op de bouten van de remklauwen....inmiddels heb ik de remmen er wel onder en weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar remt als nieuw! Heb em nu even bij de garage gezet om alles na te checken voor de zekerheid.

Heb nog wel een andere vraag, ik zag op dit forum hoe je het moest doen (remmerij vervangen) een foto van een seat marabella. Nu had die een wielkastbeschermer zeg maar (spatkast of hoe je het ook maar noemen mag). Mijn auto moet ik tectyleren en is gewoon de stalen kast, kun je die ook krijgen voor een panda type 2?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Pinda1000 »

Op een goede momentsleutel past ook een andere maat dop.....

Je hebt nu dus alle bouten/moeren met de vast is vastmethode aangedraaid? En de verstevigingsbeugel rechts ontbreekt of zit die er inmiddels op?

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door PandaVespa »

Er bestaat ook een momentsleutel voor de 'kleinere' krachten :wink: .

Als bouten van staal zijn en de 'moer' ook, dan moet je heel veel kracht zetten om dat stuk te draaien. Sommige mensen krijgen het voorelkaar :roll: . Het wordt tricky met aluminimumlegeringen zoals bij de kleppendeksel, iets teveel en de 'moer' is dol.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”