Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Army/offroad Panda

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Op advies eindelijk de goede afdeling gevonden. Even wat doorgekeken en ik denk dat ik hier vaker ga kijken, wat zitten er mooie creaties bij!

Allereerst de foto bij aanschaf:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aantal maanden geleden door de keuring gegaan, glansrijk. Nagedacht of ik dan door ga zetten of niet om een project van te maken want ik heb vaak tegenslag gehad met vorige projecten. Na wat tijd en overwegingen toch de knoop doorgehakt. We beginnen met de opknapbeurt van de Panda. Ik wou de auto in 1e instantie een antiroestbehandeling geven. Echter, ik zag wat kleine roestplekken en dacht, laat ik die eerst maar behandelen voordat ik de boel met Mike Sanders en tectyl in ga smeren....al gauw waren het meer dan wat roestplekken...onder de A-stijlen zelfs zo groot dat ik er zowat mijn hand door kon steken, mooi weggeplamuurd....zijn nu een aantal dagen bezig geweest om de meeste gaten dicht te maken. Hoeft niet heel netjes te zijn als het maar goed en duurzaam is.

Och gekeken naar de verf antraciet...bleek een te dunne laag PlastiDip te zijn die er niet af te krijgen is... ): ....met een staalborstel/accuboormachine er maar op.

Plekken zijn behandeld nu met Brunox Epoxy en komt (afschuwelijke kleur) hamerite over...gaat om de bescherming, niet de kleur.

De auto moet uiteindelijk Olive Drab worden maar dat gaat de komende tijd nog niet worden.

Nu ik toch aan het typen ben. Weet iemand waar dat gat onder achterbumper voor is? Is dat een gat voor een trekhaak of waar je de sleepkabel aan vast kunt zetten....het zit onder de bumper in het midden, plat met een gat erin van ong. 4cm in doorsnede.

Ik weet dat sommige het misschien zonde vinden, daarom heb ik de auto ook al gekocht met de verf op de zijkant erop en met wat roestplekken. Ik weet bij de vorige projecten dat als je kijkt naar lakwerk, glans, polijsten enz. wat voor stress ik er van kan krijgen. Als er maar geen deukje in komt. Gelukkig, die zaten er al in. Het moet netjes worden en goed ogen maar als er een kras op komt dat ik er gewoon met een kwast weer bij kan werken zonder dat je er teveel van ziet.

Plannen zijn....motorisch top conditie krijgen, zoveel mogelijk roestbestendig (plannen carport worden evt. als gemaakt), en reizen door Europa of verder en deze auto zo lang mogelijk in mijn bezit houden.

Het ziet er niet uit nu, je moet de mensen eens zien kijken zeg als ik rijd.....maar komt als het zo ver mag komen allemaal goed :yes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door lenny »

Lekker bezig zo te zien (y)
van Leeuwen schreef:De auto moet uiteindelijk Olive Drab worden
Lijkt me een goede keuze, mijn vorige was ook die kleur :P ;
Afbeelding

Ik heb nu een rode panda met fabriekslak en een lancia y10 gerold (zie 'koffietafel'), Krasjes en deukjes op nette lak zijn inderdaad vervelend en lastig weg te halen, gerolde lak daarentegen...effe iets lassen of veranderen, beetje bij tippen en klaar (y) Een nette of chique auto zal het dan niet worden, maar dat het een leuke auto is is belangrijker vind ik :yes:

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Erik` »

zozo lekker bezig hoor.
Een flink opknappertje wel, maar volgens mij ben je redelijk handig. (y)

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Die kleur idd. maar leuk om te zien dat jij de laagte in gaat en ik de hoogte. Kun je zien hoe anders je een auto kunt maken. Het gaat me idd. om gemak en plezier maar ook duurzaamheid. Handigheid....kwestie van doen. Er gaat wel eens iets fout of niet zoals het moet en kan niet alles. Dit is de 1e auto die ik nu verder aanpak. Ik ken ook niet alle benamingen e.d. maar aldoende leert men. Het is een fijne auto om aan te werken. Hoop in de loop der tijd als ik hier vaker kom ook andere te kunnen helpen met mijn kennis die ik opdoe met de panda. Qua tijd en geld was die nu al allang total-loss geweest maar daar moet je niet naar kijken. Het moet een deel van het gezin worden :D

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

lenny schreef:Lekker bezig zo te zien (y)
van Leeuwen schreef:De auto moet uiteindelijk Olive Drab worden
Lijkt me een goede keuze, mijn vorige was ook die kleur :P ;
Afbeelding

Ik heb nu een rode panda met fabriekslak en een lancia y10 gerold (zie 'koffietafel'), Krasjes en deukjes op nette lak zijn inderdaad vervelend en lastig weg te halen, gerolde lak daarentegen...effe iets lassen of veranderen, beetje bij tippen en klaar (y) Een nette of chique auto zal het dan niet worden, maar dat het een leuke auto is is belangrijker vind ik :yes:
Heb er eens naar gekeken en is idd. mooi om te zien. Dus je hebt em niet meer?

Maar gerolde lak, het is meer denk ik een pot verf met een kwast erover. Ik moet zeggen dat ik teveel standaard auto's zie en personaliseren vind ik meer passen bij iemand dus ook de auto. Ik hou kuddediergedrag ;-)

Weet iemand overigens wat dat kastje is in het linkervoorscherm in de wielkast en de soort sleeptouwgat in het midden van de achterbumper aan de onderkant?

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Even een vraagje tussendoor. Project ligt even stil, wel 2 nieuwe banden inmiddels erop maar rest op laag pitje. Laatst olie dus ververst en ik moet zeggen er valt me wat op aan de auto. Als ik de auto start vanuit koude startpunt loopt de motor zwaar. Hij remt op de motor of de remmen. Na een paar km is het euvel opgelost op duistere wijze en loopt die als een zonnetje. Heb gekeken naar de remmerij en vermoedt dat misschien 1 kant wat warm is maar de schijven lopen wel los door de blokken heen....wat kan dit zijn?

Tevens wel grappig, ik heb dezelfde bandenmaat eronder maar de diameter van de banden zijn wel 4-5 cm groter dan voorheen.....ook een leuke manier om je auto te verhogen :rofl:

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Na geruime tijd geen tijd gehad te hebben aan de panda eindelijk v/d week begonnen om de auto op te knappen.

Auto heeft stilgestaan vanaf september omdat ook de remmerij vast zit. Deze heb ik nu aan 1 kant los zitten. De remklauw moet er nog af en meenemen om de goeie te bestellen. Nu kun je dit doen, heb ik gehoord van mijn eigen garage, door de rempedaal indrukt te houden en zo de klauw te kunnen te vervangen. Daarnaast, ik heb de remschijf kunnen verwijderen maar heb daarvoor wel de remschoen moeten slaan vanaf de remschijf af om em eraf te kunnen halen. Ik kan de remschoen niet verwijderen gezien ik een bout zie waar ik niet bij kan komen.

Hoe verwijder je die remschoen en kun je idd. remklauwen vervangen door de rempedaal in de tussentijd ingedrukt te houden zodat de olie er niet uitloopt?

Gebruikersavatar
EzraEzinga
Forumgebruiker
Berichten: 1140
Lid geworden op: 04 jun 2009 13:10
1e Panda-achtige: Panda 1100 Fire Young
Locatie: Apeldoorn

Re: Army/offroad Panda

Bericht door EzraEzinga »

De nieuwe remklauw bevat geen olie, dus je zal sowieso daarna moeten ontluchten.

Ik demonteer de ramklauw gewoon zonder de rem ingedrukt te houden, staat er amper spanning op, dus komt er een klein drupje uit in plaats van een hele boel omdat er druk op staat.

Oh ja, eerst de remslang op de nieuwe klauw monteren en dan pas de remklauw monteren op de auto, anders lukt het niet :X

Met twee mensen is het ontluchten zo gepiept.

Succes met de offroad look, moet helemaal goedkomen (y)
'90er - 1000 - CLX - Bianco (sold)
'92er - 1000 - Skyline - Dark Blue Metallic (sold)
'91er - 1000 - Super - Verde Malta Metallic (dismounted) (sold)
'85er - 34 - 4x4 - Nero (sold)
'94er - 1100 Selecta - Blue Midnight (sold)
'03er - 1100 Young - Blue Lido (sold)

'88er - 750 Eco Jolly - Blue (sold)

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door 2cv6 »

Als je het rempedaal niet indrukt blijft er olie uit de leiding lekken. Het pedaal hoeft niet erg ver ingedrukt te worden, maar een klein stukje. Hiervoor gebruik ik een stuk bezemsteel en een plankje. In het plankje zit een gat dat iets groter is dan de diameter van de bezemsteel. Schuif de bezemsteel door het gat en druk met de bezemsteel het rempedaal in. Schuif nu het plankje tegen de voorzijde van de bestuurders stoel en dan klemt deze zich vast.
Een ander mogelijkheid is om een latje te nemen en deze achter het koppelingspedaal en het gaspedaal te klemmen maar voor het rem pedaal. Dit lukt niet bij alle auto's. Is afhankelijk van de constructie van het gaspedaal.

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Och! Dat is een goeie, achter de gas en koppeling maar voor de rempedaal! Die ga ik proberen en kan ook niet wegschieten....wou het met stoeptegels e.d. doen o.i.d. Dus als dat klaar is hoef je ook geen olie te vullen e.d.?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Pinda1000 »

Remslang voorzichtig afknijpen met een griptang met een doek tussen de bekken of met een speciale griptang die hiervoor gemaakt is.

Remvloeistof sowieso compleet verversen aangezien je niet weet hoelang deze al in het remsysteem zit!

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door 2cv6 »

Als je de remklauw er af hebt gehad, zit daar geen olie maar lucht in. Dus wel ontluchten en bij het ontluchten het peil in het reservoir controleren.
Remvloeistof compleet vervangen zoals Pinda1000 schrijft is het beste.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door bero »

van Leeuwen schreef:...Ik kan de remschoen niet verwijderen gezien ik een bout zie waar ik niet bij kan komen.
Heb je misschien een foto? Ik kan niet zo goed plaatsen welke bout dit zou moeten zijn namelijk.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
van Leeuwen
Clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 mei 2017 23:13
2e Panda-achtige: Panda 1.1 2002 Hobby.
Locatie: Buinen

Re: Army/offroad Panda

Bericht door van Leeuwen »

Zou ik wel willen maar kan de tool niet meer vinden hier op het forum hoe je snel en gemakkelijk een foto kunt plaatsen, weet je zo waar die is?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Army/offroad Panda

Bericht door Panda 500 »

Een beetje onduidelijk wat je met "remschoen" (eraf kloppen...!?) bedoelt bij de voorremmen... Remblokken waarschijnlijk? Maar waar zit dat boutje dan? (graag een foto, zoals hierna beschreven)
Remschoenen heb je bij trommelremmen, dus enkel achteraan bij een Panda.
Bovendien, klussen en al doende leren is erg leuk en interessant, maar nou net wat de remmen betreft is "experimenteren" niet aan te raden. Tenzij je op een (groot) privéterrein kunt "testen" of ze het goed doen... ;-) en je handrem "als reserve" het wél doet!

Wat het foto's plaatsen betreft, probeer ik het uit te leggen: je gaat eerst naar de foto downloader "bibinje" via volgende link:
https://upload.bibinje.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; (bewaar die bij je favorieten)
Je klikt dàn op "bladeren" en gaat op je PC naar de foto die je wil plaatsen. Die verschijnt dan (als verwijzing) achter "bladeren".
Dan klik je op "starten" (onderaan) en de foto wordt dan opgeladen.
Dan verschijnt een nieuw schermpje waar je kunt kiezen voor een klein of groot plaatje. (ik kies altijd groot, wat toch nog klein blijkt te zijn... ;-)
Dan klik je op de gekozen regel zodat die "verkleurt", en dan een rechter-klik op die regel en ""kopiëren" klikken.
Dan ga je weer naar je bericht waarin je de foto wil plaatsen en klikt dààr op "plakken".
De foto-verwijzing verschijnt "als tekstregel" en klik daarna onderaan op "voorbeeld" en je geschreven bericht verschijnt mét de foto erin.
Ik hoop dat het lukt met deze stap voor stap beschrijving.
(Je kunt meerdere foto's achter elkaar "oploaden", met één voor één de hierboven beschreven stappen van het "bladeren".)

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”