Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

reesritmo
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
Locatie: Nijkerk

Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door reesritmo »

Hierbij de start van een nieuw topic over de restauratie van onze Panda 750 WNF uit 1987. De grote hobby is Fiat, (bijna) alles wat uit die fabrieken komt is leuk, maar de nadruk ligt op de jaren 80 auto's. Zo heb ik samen met mijn sleutelvriend Ronald een aardige verzameling opgebouwd aan Fiats uit die jaren en zijn er ook de nodige gepasseerd in al die jaren als opknapper of donor. De nadruk ligt op de Ritmo en de Regata, die auto's zijn onze trots! Maar er staat ook een 128, een drietal Marea's 5 cilinder (2x benzine, 1x JTD), Seicento en een Uno Selecta (hoewel die laatste te koop staat). Maar dus ook een Panda, want die zijn gewoon leuk! Iets wat we op dit forum niet hoeven uit te leggen. In de afgelopen jaren hebben we diverse Panda's gehad, waaronder 2x een Tacchini (wit en blauw), en een 1000 en 900 welke weer netjes gemaakt waren voor mijn nichtje. Al deze auto's zijn inmiddels in de Fiat hemel helaas....

Tot een bevriende garagehouder zo'n 2.5 jaar geleden belden of we interesse hadden in een Panda. Was door hem ooit nieuw geleverd, maar nu ingeruild en voor hem niet meer waard om op te knappen. Maar hij vond het zonde om hem naar de sloop te brengen, dus hebben we ons erover ontfermt. De uitvoering laat zich raden door de titel van dit topic, de bijnaam was door de vage olijfgroene kleur ook zo gevonden: Olijfje. Maar zoals het vaak gebeurd heb je niet direct tijd en verdwijnt de auto bij de rest in de schuur. Want we waren eigenlijk net begonnen aan de restauratie van een Ritmo turbo diesel, ons eerste project waar we zelf met lassen gingen experimenteren. En dat kost tijd! Als zo'n auto eenmaal staat, is het ook makkelijker om hem te laten staan dan dat je een project gaat oppakken... Tot een paar maanden geleden, met een (hopelijke) verhuizing in het vooruitzicht eens gekeken naar de schuur waar de Panda stond. Eigenlijk was die ruimte nodig. Daarbij hebben we genoeg andere projecten staan, dus besluit genomen, de Panda moet maar weg! We hadden ondertussen een Panda 900 gesloopt voor de achteras, interieur en het motorblok, want de motor liep niet en de as was verrot. De motor was snel verkocht, en de Panda hebben we op dit forum te koop aangeboden. Want het was wel een eis, hij mocht zeker niet naar de sloop en moest naar een liefhebber die hem weer op de weg wilde krijgen. Er kwam een persoon kijken die serieuze belangstelling had. Hij kwam ook in een leuke Panda voorrijden dus de gunning was als snel geregeld. Maar toen hij eenmaal uit de schuur getrokken was en hij hem goed bekeek viel het laswerk tegen. Hij was toch iets verder heen dan gedacht, het was niet alleen de achteras, maar ook bij de ophanging van de draagarmen achter was hij slecht. Hij zag het niet zitten, maar zelf kregen we er meer en meer zin in. Na het opknappen van de Ritmo TD moet zo’n Panda zeker te doen zijn. Dus vanaf dat moment was hij niet meer te koop, deze Panda ging het volgende project worden! Want ze zijn zo leuk…. :mrgreen:
Dus, via dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van het opknappen van de SK-01-LV. Hoewel de WNF uitvoering een aparte uitvoering is wordt hij niet 100% origineel. Het interieur was te ver heen, maar voor de rest willen we hem zoveel mogelijk hetzelfde houden. Wel komen er gordels achterin, zodat ook onze kinderen eens een keertje mee kunnen. Als hij klaar is gaan we er lekker mee rijden en misschien wel een leuke lange rit maken, we zien wel. Het weer op de weg krijgen is het belangrijkste nu.
Afbeelding

Wat is de stand van zaken nu:
Motorisch is alles wat met filters en ontsteking e.d. te maken heeft vervangen. Ook brandstofslangen zijn vervangen omdat de benzine alle kanten op spoot. Bobine van een Ritmo erop, distributie vervangen en gister gelijk bij het eerste proberen sloeg hij aan. En liep gelijk mooi! Daar wordt je dan heel blij van! Er moet nog wel een nieuwe startmotor op en nieuwe uitlaat onder, dit komt nog.

Het interieur is er op het dashboard na helemaal uit, omdat er een aantal plekken roest zit. Aan beide kanten boven het ophangpunt van de draagarm zit ook in carrosserie de nodige roest. En dan aan de onderkant natuurlijk. Hiervan had ik al even een topic geopend in het techniek forum. Ik ben maar links begonnen, eerst netjes eruit slijpen wat slecht is met slijpschijf en dremel, daarna van karton een plaatje maken en tenslotte van plaatwerk erin lassen. Voor dit stukje ben je 2 avonden zoet als amateur zijnde. Maar het resultaat mag er zijn!

Het begin....
Afbeelding

Linkerkant onder:
Afbeelding

Linkerkant binnen, van bovenaf gezien:
Afbeelding

Roest eruit geslepen:
Afbeelding

Kartonnen mal:
Afbeelding

Aan het werk:
Afbeelding

Klaar:
Afbeelding

Tot zover deze bijdrage, bij de volgende vorderingen zet ik er weer meer bij.
Groet, Cor
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door Erik` »

Erg leuk om de vorderingen te lezen!
Mooi ook dat de motor bij het eerste proberen ook startte.
Succes en misschien treffen we elkaar nog eens op een meeting.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door 2cv6 »

Goed bezig. Dat je als amateur zijnde 2 avonden met dat stukje bezig bent, herken ik. Ik vraag mij dan altijd af of een prof echt veel sneller kan werken. Misschien met betere machines? (lintzaag, engelswiel, knabbelschaar enz.)
Ik ben al 5 weken bezig met de spatbord randen van de Golf van mijn zoon te herstellen. Natuurlijk kom je dan ook rotte plekken in de dorpel tegen die je dan maar gelijk aan pakt. Vandaag het laatste laswerk aan gedaan, nu nog afwerken.

reesritmo
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
Locatie: Nijkerk

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door reesritmo »

Straks onder de auto zal een prof het wat sneller kunnen omdat daar de auto op een brug staat. Dorpels op je rug en boven je hoofd slijpen (heel erg voorzichtig!!) en lassen is niet het meest fijne klusje :mrgreen: Maar het geeft vaak wel heel veel voldoening als het dan daadwerkelijk gelukt is. Toch wel leuk, als ik zo rondkijk op het forum zijn er toch een aantal die dus ook lassen, ik sleutel al 25 jaar, maar lassen is pas van de laatste paar jaar en ik had nooit gedacht dat het zo leuk kon zijn.

Wat betreft de motor, het is vooral het achterstallig onderhoud wat we verholpen hebben en goed kijken. de contacten van het ontstekingsblokje waren bijvoorbeeld erg gecorrodeerd, en 2 van de 4 bougies braken af bij losdraaien. Nu weet ik niet zeker of dat iets zegt over de kwaliteit, maar wel over de tijd hoe lang ze er al inzaten.
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door bero »

Heej leuk op te volgen dit :-) Succes!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
PandaJongens
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 mei 2015 17:18
1e Panda-achtige: Young 1.1 2003
2e Panda-achtige: Punto Abarth 1.4 155pk 2009
Locatie: Amersfoort

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door PandaJongens »

Mooi dat jullie hem toch nog op gaan knappen (y)
Ik had de wielen van je gekocht en ze zitten er inmiddels onder
Afbeelding
Afbeelding

Succes met de restauratie :wink:

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door michiel van g. »

super dat jullie hem opknappen. Flink zeldzame auto!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

reesritmo
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
Locatie: Nijkerk

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door reesritmo »

@PandaJongens, het begon helemaal te kriebelen toen we hem aan je lieten zien. Ik had al bijna zo iets van 'hopelijk koopt hij hem niet, dan kunnen we hem lekker zelf houden' :mrgreen: Al waren we dan nu aan een andere jaren-80 Fiat begonnen met dezelfde uitdagingen... Maar nu we ermee bezig zijn wordt het alleen maar leuker. En het motortje draait ook super! Maar via dit forum toch ook een artikel gevonden hoe de schade bij de draagarm te bereiken is. Het is wat rigoreus om vanaf de buitenkant een stuk uit de carroserie te halen, maar idd wel de enige juiste oplossing. Morgen weer verder, dan gaan we deze procedure eens in het echt proberen.
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door Romeo »

Leuk de naam Olijfje op een Panda keert weer terug
( zie: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 13&t=15538" onclick="window.open(this.href);return false;)
Veel succes met het project van de Oslo groene?) Panda.
Ik heb nog een ongebruikte souvenir van mijn olijfje.
Zie foto hier onder.Misschien iets voor jullie> ( je plakt hem aan de binnenkant van een raam)
Bijlagen
20170814_204519.jpg

reesritmo
Forumgebruiker
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 mei 2017 22:57
1e Panda-achtige: Panda750 WNF 1987 voor de helft eigenaar
2e Panda-achtige: Panda900 Hobby - 1995
3e Panda-achtige: Ritmo/Regata/128/Marea
Locatie: Nijkerk

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door reesritmo »

Leuk, ik heb het topic van Olijfje 1.0 even gelezen! De donor die we voor deze hebben gebruikt was zo'n zelfde kleur, dat was een Panda 900 uit 1990. Ik zal nog even kijken of ik daar nog foto's van heb. Ik heb ook nog gekeken op onze WNF, maar kan geen kleurensticker vinden. Niet op de achterklep en ook niet op een andere plek. Wel raar, maar ik denk dat iemand die er wellicht al eens heeft afgepeuterd... De 'Olijfje' sticker zou wel leuk zijn! Soort van finishing touch als hij klaar is straks!

Morgen gaan we waarschijnlijk weer even verder met de roestplekken bij de achterkant. tbc...
Een Panda is eigenlijk een soort mini Ritmo....

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door Romeo »

Mocht je naar de landelijke Fiat Panda Dag komen ( op 9 september a.s.) dan is de kans groot dat je daar een Panda Club lid tegen komt met dezelfde kleur Panda.
In zijn geval een Panda 750CL uit 1987 ( ik zal zijn naam niet noemen in dit topic vanwege privacy)
Voor zover ik dat op afstand/aan de hand van de foto kan beoordelen is de kleur Oslo Green. Het kleurnummer weet ik niet maar dat is vast wel te vinden.
Bekijk even de bijgevoegde internet foto's van Panda's in dezelfde kleur en wellicht dat je de overeenkomst ziet.
Ik kan proberen je eventueel verder te helpen met je zoektocht, stuur mij daarvoor even een pb en ik zal zien wat ik voor kan doen. Ik beloof uiteraard niets maar een poging tot is altijd mogelijk.
Bijlagen
image982.jpg
Picking_up_002.jpg

Regatachamp
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2017 21:12
1e Panda-achtige: Een halve Panda 750CL WNF
2e Panda-achtige: Fiat Regata 70 Champ 1988
3e Panda-achtige: Fiat Regata 85 1987 & Weekend 1986
4e Panda-achtige: Fiat Ritmo 70CL 5 deurs 1987

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door Regatachamp »

Ik ben dus "sleutelvriend Ronald" zoals in de introductie staat.

Hoe verder het vordert dit Olijfje hoe leuker die wordt. Ik probeer nog wat foto's te plaatsen.
Betreft de kleur, het klopt dat die kleur je hierboven staat de onze is. Nogmaals de hele auto gecheckt maar geen kleurnummer te vinden. Ook de nieuw leverende dealer (al een hele tijd dealer af) hier in het dorp kon niets meer vinden. Men had een oude kaarten bak waar alles opgeschreven werd maar helaas stond het kleurnummer er niet op..

Dus het kleurnummer is nog steeds een raadsel, dus hulp is welkom.
Binnenkort willen we een deur gaan spuiten omdat deze rot is en willen we binnen in de las werkzaamheden bij te spuiten.
Nog wel ff opzoek naar een striping om het weer af te maken.

Regatachamp
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2017 21:12
1e Panda-achtige: Een halve Panda 750CL WNF
2e Panda-achtige: Fiat Regata 70 Champ 1988
3e Panda-achtige: Fiat Regata 85 1987 & Weekend 1986
4e Panda-achtige: Fiat Ritmo 70CL 5 deurs 1987

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door Regatachamp »

Afbeelding

De motorkap is gepollijst om te kijken wat er van de lak te maken is. Dat is best mooi geworden

Regatachamp
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2017 21:12
1e Panda-achtige: Een halve Panda 750CL WNF
2e Panda-achtige: Fiat Regata 70 Champ 1988
3e Panda-achtige: Fiat Regata 85 1987 & Weekend 1986
4e Panda-achtige: Fiat Ritmo 70CL 5 deurs 1987

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door Regatachamp »

lassen RA
Afbeelding

Resultaat
Afbeelding

Achteras klaar gemaakt van donorpanda1

Afbeelding

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Restauratie Panda 750 WNF uit 1987 => Olijfje

Bericht door michiel van g. »

ten aanzien van het kleurnummer:
Fi626 Grigio Oslo.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”