Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Groene pinda styling

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Groene pinda styling

Bericht door Sander jansma »

PandaVespa schreef:
Het kan voordelen hebben om auto's in onderdelen op te slaan, maar het grootste nadeel is de ruimte om het op te slaan. Ikzelf heb ook wel wat onderdelen, maar dat is meer door omstandigheden dan bewust hamsteren .
Tis niet dat ik voor de panda specifiek aan het hamsteren ben, in tegenstelling tot de 126 haha. Ik heb voor de panda alleen wat klein spul en een versnellingsbak liggen. Wel heb ik nog drie 1100 motoren staan, dit ook omdat mijn omgebouwde 126 praktisch hetzelfde blok als de panda heeft alleen dan met carburateur.
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Groene pinda styling

Bericht door Panda 500 »

Met welke schoentrekker heb je zo'n blok in je 126 gekregen? Of heb je een Panda 30 misschien? Graag een fotootje!

Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Groene pinda styling

Bericht door Sander jansma »

Panda 500 schreef:Met welke schoentrekker heb je zo'n blok in je 126 gekregen? Of heb je een Panda 30 misschien? Graag een fotootje!
Allereerst mijn excuses dat het wat non panda gerelateerde informatie is, Diegene die alleen graag panda dingen leest kan dit wel voorbij swipen :wink: Maar even antwoord op je vraag, ik heb (helaas) geen panda 30, in mijn 126EL ligt een 58 pk 1116cc 4 cillinder motor uit een fiat uno 60. In combinatie met gepolijste poorten en een 866 nokkenas uit een punto 75 gaat dit goed zijn voor rond de 70/75pk straks, voor mij meeeer als zat! De versnellingbak is van een 126 BIS, tevens als het stuurhuis, en is gemonteerd via een adapterplaat. Het maken is gewoon proberen en alles aanpassen zonder het er niet origineel uit te laten zien. Technisch zijn alleen de fusees, draagarmen en en de remtrommels achter origineel fiat 126 EL. Andere Motor, versnellingsbak, stuurhuis, schijfremmen voor etc. Het is niet "even" ombouwen. Ik heb de auto al omgebouwd gekocht, helaas was dit op de poolse manier gedaan, 58 pk in een auto zonder verstevigings/beschermingbuizen en 4 remtrommels... ( poolse import auto ) een aangezien we bij het bijwerken van roestplekken zoveel slecht gerepareerde plekken tegenkwamen heb ik er voor gekozen om dan maar een complete restauratie te doen. In theorie had ik net zo goed zelf de ombouw kunnen doen zoveel is er alweer veranderd vergeleken met toen ik hem kocht. Maar dan zat ik weer te *piep* met het kenteken, waar nu wel gewoon keurig 4 cillinder op staat. Hier wat foto's van hoe die was toen ik hem kocht en hoe die er tussentijds uit zag, een foto van hoe die er nu uit ziet zet ik liever eerst nog niet op internet voordat hij af is :wink: : Afbeelding
Afbeelding
Er zit een nieuw front op, compleet nieuwe bodem, links en rechts nieuwe binnen en buitendorpels, nieuwe voorschermen, andere deuren, andere achterbalk, een andere motorkap en kofferklep, en nog heel wat "Kleine" plekken waar nieuw plaatwerk in zit. De auto had een beetje een sportieve look, maar aangezien ik meer van de classic look houd wordt de auto "Voor het oog" weer origineel. Dikke velgen eronden, verlagen, subtiel spoilertje erop maar wel alles gewoon netjes! Omdat er een ombouw van luchtgekoeld naar watergekoeld plaatsvindt en er maar 2 126jes met 4 cillinder op kenteken in nederland rondrijden is het veel puzzelwerk, je moet alles zelf uitzoeken en kan niet even naar de plaatselijke garage voor wat "originele"onderdelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Groene pinda styling

Bericht door Pinda1000 »

Heb je hem zelf bij de RDW laten omkeren naar 4 cilinder?

Met alleen een 866 en wat polijsten maak je van een P60 geen P75 :P

Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Groene pinda styling

Bericht door Sander jansma »

Pinda1000 schreef:Heb je hem zelf bij de RDW laten omkeren naar 4 cilinder?

Met alleen een 866 en wat polijsten maak je van een P60 geen P75 :P
Nee ik heb hem juist om het kenteken gekocht! Hoe ze hem hier bij het invoeren goedgekeurd hebben snap ik ook niet want hij was totaal niet veilig. Nu gelukkig wel!
haha ik heb een aantal kennisen in de cinqeucento wereld die veel ervaring hebben met het tunen van die 1100 blokjes, via hen heb ik ook de informatie en het spul ook gekocht!
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Groene pinda styling

Bericht door Panda 500 »

Ongelooflijk dat het motorkapje gewoon dicht kan! Een superklus!!! (Ook al het andere werk natuurlijk!) Bij een 500 zou het niet kunnen, maar ik weet dat er bij een 126 wel wat meer ruimte is achterin, maar voor een 4-cylinder?
De motor lijkt volgens de foto niet centraal maar meer aan de rechterkant te zitten... Is dat zo? En met een 126-Bis-versnellingsbak, die normaal toch gewoon in 't midden zit. Of is hier een speciaal "verloopstuk" voor gemaakt? Lijkt me dus onwaarschijnlijk, maar de foto lijkt zo... Of de steekassen ongelijk gemaakt links en rechts, zoals bij... een Panda? Eventueel ook daar graag een foto van, langs onderen ..(?)

Ik heb een 500 met 650cc-blok uit een 126, en met een aangepaste Panda-30-cylinderkop erop (Hoort dus wél thuis in dit forum... :wink: ). Die werd dan ook nog eens "aangepakt" door iemand die go-carts prepareert voor de racerij. Die man wou (en is) véél verder (ge-)gaan dan ik wou, met inderdaad de (twee aparte; Panda30 !) inlaatkanalen te vergroten en te stroomlijnen en ook grotere inlaatkleppen erin met dunnere stelen. (Ik meen van Honda) Ik wou helemaal geen "race-machine", alleen "wat beter mee kunnen met het verkeer", maar moet zeggen dat ik toch erg blij ben met het grote koppel dat hij nu heeft, zelfs op lage toerentallen. Dat is bij een "gewone" 126 sowieso al een stuk beter dan bij een 500 (499cc) maar nu dus echt "enorm". Echt een beetje het gevoel van een turbo, zonder het "turbogat". Een enorm voordeel in 4de versnelling, waarin de gewone 500 echt niet meer vooruit kwam. Nu zie ik in mijn spiegel de achtergrond "zakken" wanneer ik wat gas bijgeef, en ik heb er één keer 120 uitgehaald en dierf niet harder uit schrik voor brokken, want hij bleef verder optrekken... Enkele weken geleden nog een trip gedaan van 300km en exact 5l/100km verbruikt! Toch zo'n 200 km snelweg aan 100km/h. Het verbruik valt dus reuze mee. Het wagentje "wil" nu vooruit, met weinig gas, terwijl hij vroeger (499cc) met geen stokken vooruit te slaan was!
Ik heb een 126-bis-bak liggen maar moet de steekassen nog vervangen door kortere van een 500. Dit om bij 100km/h het toerental wat te verlagen wegens nu oorverdovend lawaai...

Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Groene pinda styling

Bericht door Sander jansma »

Bedankt! er gaat ook echt veel tijd in zitten om het "goed" en naar mijn zin te maken. Maar dat het blok niet in het midden zit lijk inderdaad zo op de foto! wel hangt hij in dez beugel wat scheef, we maken toch een nieuwe motorsteun dus dat word dan ook opgelost! Het ziet er hier op de foto nog al wat rommelig uit en komt inderdaad na de resauratie er veel mooier uit te zien! Afbeelding
Afbeelding
Omdat je bijna 3 dubbel zoveel vermogen als het origineel hebt straks is het wel echt noodzakelijk om homokineten ipv de aluminium klossen te monteren!
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Groene pinda styling

Bericht door Riddick »

Wat je al kan leren van een paar foto's. :D
Ik had altijd het idee dat de 126 een bruikbare bagageruimte had onder de voorkap, maar niets is minder waar.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Groene pinda styling

Bericht door Pinda1000 »

Is het nog een blok met carburateur?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Groene pinda styling

Bericht door Panda 500 »

Op de foto meen ik toch het acceleratiepompje te kunnen ontwaren... dus ja, zou ik zeggen. :?:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Groene pinda styling

Bericht door Panda 500 »

Een paar foto's van de Panda 30-kop...
Het grote verschil met een 500/126-kop is de dubbele ingang. Dus elke cylinder heeft zijn eigen ruim inlaatkanaal. Bij een 500/126 is dat één gemeenschappelijk kanaal van 19/23mm (?) Bij deze bewerkte kop is de onregelmatige "kamer" van twee kopbouten volledig weggewerkt met een stroomlijn-vullend blok, handgemaakt... Bij de 500/126 vallen die bouten net naast het centrale inlaatkanaal.
Afbeelding

Beide motoren naast elkaar: een niet-kenner ziet geen verschil (afgezien van mijn rood gespoten kleppendeksel). Gelukkig maar voor de Belgische keuring. Een Fire-blok inbouwen zoals jij deed zou in België nooit goedgekeurd raken!!! :cry:
Afbeelding

Hier zit de motor qua lengte al op zijn plaats. Je ziet dat in een 500 er geen twee cylinders bij zouden kunnen! :wink: En bovendien geeft de schuin aflopende motorkap ook geen extra ruimte.
Afbeelding

Aan je laatste foto kon ik goed zien dat de motor toch centraal zit! Maar hij ligt dus enigszins schuin, zoals in de Uno en Panda en Punto, en bij de langsinbouw in je 126 geeft dat een bedrieglijk beeld...

Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Groene pinda styling

Bericht door Sander jansma »

Pinda1000 schreef:Is het nog een blok met carburateur?
Jep!
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Groene pinda styling

Bericht door Sander jansma »

Panda 500 schreef:Een paar foto's van de Panda 30-kop...
Het grote verschil met een 500/126-kop is de dubbele ingang. Dus elke cylinder heeft zijn eigen ruim inlaatkanaal. Bij een 500/126 is dat één gemeenschappelijk kanaal van 19/23mm (?) Bij deze bewerkte kop is de onregelmatige "kamer" van twee kopbouten volledig weggewerkt met een stroomlijn-vullend blok, handgemaakt... Bij de 500/126 vallen die bouten net naast het centrale inlaatkanaal.
Afbeelding

Beide motoren naast elkaar: een niet-kenner ziet geen verschil (afgezien van mijn rood gespoten kleppendeksel). Gelukkig maar voor de Belgische keuring. Een Fire-blok inbouwen zoals jij deed zou in België nooit goedgekeurd raken!!! :cry:
Afbeelding

Hier zit de motor qua lengte al op zijn plaats. Je ziet dat in een 500 er geen twee cylinders bij zouden kunnen! :wink: En bovendien geeft de schuin aflopende motorkap ook geen extra ruimte.
Afbeelding

Aan je laatste foto kon ik goed zien dat de motor toch centraal zit! Maar hij ligt dus enigszins schuin, zoals in de Uno en Panda en Punto, en bij de langsinbouw in je 126 geeft dat een bedrieglijk beeld...
Erg gaaf! In mijn 126A wil ik een 126A1000 dus de italiaanse 650 met 700cc zuigers icm met een panda 30 kop en carburateur en duitse beplating/thermostaathuis! Maar dat duurt nog wel even voordat die de weg op is, eerst de 4 cillinder maar! Ik zocht eigenlijk niet eens een extra 126 maar een panda 30 kop. Toevallig stond er een panda 30 kop op marktplaats met in de tekst dat hij ook een 126 met 4 cillinder te koop had. Uiteindelijk alleen de 126 gekocht en niet de panda 30 kop haha. Ik heb deze auto gekocht omdat de ombouw al op kenteken stond, achteraf had ik de gok zelf ook niet durven nemen een 126 om te bouwen naar 4 cillinder en dan proberen een kenteken erbij te krijgen.
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Groene pinda styling

Bericht door Sander jansma »

Uit voorzorg dus toch inderdaad nog maar de klepdeksel pakking vervangen omdat deze wat zweette. Zo had ik ook een goed excuus om de nokkenas eens goed onder de loep te nemen. Nokkenas zag er op het oog erg goed uit dus heb alles weer netjes terug gemonteerd. Laatst meende ik al te horen dat het wiellager rechtsvoor begon te zingen toen ik een bocht naar links maakte, maar had hem daarna niet weer gehoord. Maar gisteravond werd het geluid uit het niks zo erg luid dat ik besloten heb dat ik hiermee niet op vakantie wil. Dus nu opzoek naar wiellagers! Ohja en voor diegene die het zich afvragen, direct na het maken van deze foto heb ik een doek over het gasklephuis gelegd zodat er niks in kan vallen :wink:
Afbeelding
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Gebruikersavatar
Sander jansma
Forumgebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jan 2018 18:21
1e Panda-achtige: 1100 young 2002
Locatie: Drachten - Fryslân

Re: Groene pinda styling

Bericht door Sander jansma »

Het is alweer een paar weken geleden dat ik iets gepost heb, gelukkig hebben we niet stilgezeten!

Zaterdag 28 juli zouden we 's ochtends vroeg met de 2 panda's op vakantie gaan. De dag ervoor de kar ingepakt, de panda nog even nagelopen en besloten om in de middag nog een proefritje te maken voor het geval dat. Een halfuurtje gereden zonder problemen tot dat in het bos een of andere gek het noodzakelijk vond om met een bloedgang mij tegemoed te komen rijden en niet wat aan de kant te gaan, hierdoor was ik noodgedwongen om de berm in te duiken, helaas was daar net een dikke kuil met dit als resultaat, een lekke schokbreker...
Afbeelding
Fijn zo een halve dag voor de vakantie... Gelukkig binnen een uur een andere gevonden, diezelfde avond erop gezet en maar de gok genomen om het zo te laten, tijd voor uitlijnen was er niet meer :| Nu begon er achter iets aan te schuren, Wielbouten te lang en kwamen tegen de veer van de remschoenen aan.

Wonder boven wonder stond zaterdag ochtend toch alles klaar voor vertrek!
Afbeelding
Afbeelding

Het verbaasde ons onderweg hoeveel mensen positief reageerden, even toeteren en een duimpje omhoog kwam vaak aan de orde. Wat ik ook wel grappig vond was dat mensen op de camping het eigenlijk wel gek vonden wat 4 jongeren van onze leeftijd ( 18 t/m 20 ) nou in fiat panda's op vakantie deden, waarop ons antwoord was "Ja waarom niet?" :rofl: Door de camping eigenaren zijn we al die tijd dat we daar waren "De pandaberen" genoemd :rofl: Voor mij is er niks leukers dan in een auto met zo'n grote fun factor op vakantie gaan!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In hannover had ik nog wel even een schrikmomentje. Nadat we een parkeergarage uitreden rook het branderig in de auto, in eerste instantie dacht ik van het zal wel de geur van de stad zijn. Maar toen ik mijn neus uit het raam stak om buiten te ruiken en daarna weer mijn hoofd naar binnen deed zag ik allemaal rook uit de sigaretten aansteker plug komen. Midden op straat de auto stil gezet, reserve band eruit, bescherm mat onder de paravaan eruit getrokken en gekeken waar het weg kwam, niks te zien natuurlijk. Toen in de auto gekeken en ja hoor, het was de ( gekochtte ) verlengkabel voor een sigaretten aansteker die voor rookontwikkeling zorgde. Met een noodgang het ding eruit getrokken en in de eerste beste container daar gegooid. ENORM opgelucht dat dat het probleem was, maar tegelijk ook enorm eng haha :no:

Daarna de panda's maar even kennis laten maken met de duitse bossen wat natuurlijk weer de benodigde leuke plaatjes opleverde! :rofl:
Afbeelding
Afbeelding

Onderweg naar de camping nog wel even getwijfel om hem te verkopen :wink:
Afbeelding

Al met al een erg geslaagde en groot en deels probleemloze vakantie gehad, krap aan 1500 km gereden en wonder boven wonder geen rare slijtage plekken op de band aan de kant waar de schokdemper nog vervangen was. Volgend jaar gaan we weer, maar als mijn 126 dan klaar is wordt het nog moeilijk keuzes maken welke meegaat! :roll:
Afbeelding

Nog een laaste foto nadat we de kar "gepimpt" :rofl: hadden en we weer terug naar huis gingen!
Afbeelding

En zoals ik al eerder gezegd heb, foto's maken verveeld nooit! Gister deze nog gemaakt net voor een dikke bui.
Afbeelding

Ik kan dan ook niet meer ontkennen dat naast het 126 virus het panda virus aardig aangeslagen is.. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Sander jansma op 25 aug 2018 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sander,

life's too short to drive boring cars!
2002 - Fiat Panda young - 1108 cc - 54 PK ( Daily )
1996 - Polski Fiat 126 EL - 1116 cc - 58 PK ( In restauratie )
1972 - Fiat 126A - 594 cc - 23 PK ( Project )

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”