Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Accessoires/tuning onderdelen

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Micha D. »

Misschien had je al even lopen neuzen op het forum. Ik heb een originele Panda grille met verstralers voor de Oer-Panda, maar die zou ook gewoon in de latere 141 modellen moeten passen. Deze komt uit Frankrijk, volgens mij is hij ook alleen daar geleverd. Het enige is dat er Panda 45 in staat gedrukt, dat is misschien niet zo mooi als je geen 45 heb :mrgreen:.

Voor de breedstralers heb ik zelf geknutseld, ook niet zo spannend.
Bijlagen
S36A1.jpg

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Robert100HP »

PandaVespa schreef: 11 sep 2020 17:57 Er zijn idd paar versies die speciaal als aftermarket geleverd zijn met lampen erin, die zijn prijzig ALS je een kan vinden.
Of je gaat zelf knutselen, door oa de grill aan te passen of je zet er extra set lampen op de bumper. Ook in de bumper wordt gedaan, maar dan is het meer 'mistlamp-idee'. In Italië zie je veel creatieve creaties.

Ik heb het zo gedaan, drl ingebouwd van Philips (geen alirommel :P ) op de plek waar de lampen in de aftermarket grill zit. Meningen zijn er over verdeeld, maar linksom of rechtsom bij sommigen doe ik alles verkeerd wat ik aan de Panda doe :mrgreen: .
IMG_4351.JPG
Niet echt periode correct, DRL moest nog worden uitgevonden toen deze auto de fabriek.
Maar netjes ingebouwd en het verhoogd de zichtbaarheid en daar gaat het tegenwoordig om.
.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Erik 319 »

Ik heb liever dat iedereen gewoon netjes zijn dimlicht gebruikt.
Hoef je bij een Fiat niets voor te doen.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Robert100HP »

Ja, ja, Erik, de wens van iedereen die wat meer km maakt op de weg. De tijd komt er weer aan dat je gaat twijfelen of er nu een motor of een auto voor of achter je rijdt. Dan maar meer DRL, hoe meer licht hoe beter het zicht.
Voor sommige is het al een hele opgave, om de verlichting op automatisch te zetten.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Erik 319 »

Op zich is drl nog niet eens een heel erg slechte uitvinding maar het is vaak zo fel dat mensen niet door hebben dat ze geen achterverlichting hebben terwijl het donker is.
Als nou ook gewoon de achterlampen zouden branden gelijk met die drl zou ik er al minder negatief tegenover staan.
Al blijf ik achteraf gemonteerde drl geen gezicht vinden.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Micha D. »

Als ik het goed heb ik achterlicht, bij nieuwe auto's, tegenwoordig altijd aan bij DLR. Er is een periode geweest dat dat niet zo was inderdaad.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Erik 319 »

Klopt idd.
Wetswijziging is ingevoerd.
Maar dat geldt niet perse voor nieuwe auto's maar nieuwe modellen.
En dat is dus weer half werk van die koekebakkers aangezien bij veel merken via de software de achterverlichting bijgeschakeld kan worden.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door PandaVespa »

Politie moet gewoon meer handhaven op het voeren van onjuiste verlichting, dan leert men het wel hard af. Dat is een andere discussie.

Een Panda updaten met originele onderdelen is een serieuze zoektocht, maar op Italiaanse ebay kun je verrassend genoeg nog veel vinden. Zelfs elec. ramen kun je nog gewoon krijgen, niet origineel, maar wel speciaal voor de 141 Panda gemaakt.
En als een model al 20 jaar uit productie is, origineel is geen enkele overlever meer. Je zit gewoon met de onderdelen.
Als deze niet meer leverbaar zijn linksom of rechtsom, dan is het gewoon einde oefening. En iedereen vind zijn/haar weg in om de auto op de weg te houden.

Naarmate de tijd vordert komen er nuttige accessoires beschikbaar, die weliswaar toen ondenkbaar waren. Deze hebben toch stiekem een nuttige functie.
Wie heeft nog een originele autoradio erin zitten? Ik heb een met bluetooth en leest SD-kaart ipv CD. Ook dat hoort niet in 'tijdbeeld' van een 141 Panda. Je tel in handen tijdens rijden is solliciteren naar dikke prent (in Italië, mag je je rijbewijs zelfs inleveren).

De ruitenwisser voor? Wie heeft de originele nog of heeft de flatblade? Laatste is ook niet volgens 'tijdbeeld', maar zelf vind ik deze juist wel mooier staan.

Zelfde met op lpg rijden. Je kunt door veel mensen voor gek verklaard worden, scheelt wel ruim de helft op brandstofkosten. Toch wel fijn als je regelmatig 1000km p/w rijdt.

Dan drl, niet volgens 'tijdbeeld', maar ik zie het meer dat zelfs een 20 jaar oude auto probeert met zijn tijd mee te gaan. Ik ben met stelling eens, dat veel achteraf ingebouwde drl niet netjes zijn ingebouwd. Maar ik moet ook zeggen dat ik veel drl wat door fabrikant erop gezet is nog veel lelijker vind. De eerste Scaniatrucks met drl, dat vind ik juist wel mooi subtiel toegevoegd.

Of USB-aansluiting voor stroom voorziening. Hoort volgens 'tijdbeeld' er niet in, maar die is toch verrekte handig.

Een Voltmeter. Kun je veel info uithalen wanneer dynamo cq accu aan vervanging toe is ipv wachten tot deze het stuk gaat. Komt altijd ongelegen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Erik 319 »

Met veel dingen ben ik het wel met je eens.
Maar een voltmeter was juist in de jaren 70/80 veel vaker gemonteerd dan tegenwoordig. Wel analoog.
Juist omdat toen de elektronica nog niet zo betrouwbaar was als nu.

Lpg heeft niets met tuning te maken maar ook dat past juist prima bij een oude auto. In de jaren 70/80 reden er heel veel mensen op LPG.
Als de overheid niet zo inhalig zou zijn reden er misschien wel meer op gas.
Ik ben er niet op tegen maar met de moderne motoren van nu met slechts 2 of 3 pitjes en de complexe en dure inbouw hoeft het voor mij niet meer.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Joost »

PandaVespa schreef: 14 sep 2020 10:12 Wie heeft nog een originele autoradio erin zitten?
Die heb ik nog... Een Philips van midden jaren 80. :mrgreen:
Ik heb er wel een Bluetooth ontvanger aan gehangen.

Pandadriver123
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 feb 2020 19:36
1e Panda-achtige: 141a 1100 fire young zilvergrijs

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Pandadriver123 »

Dat ziet er al gaaf uit . Thanks voor de tip is voor mij zeker iets om te gaan maken . metalen gril voor panda is dat het oude type of iets aparts op het nieuwere type ?

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Joost »

De allereerste generatie Pandas hadden een metalen grilletje zoals deze:
https://www.ebay.it/itm/MASCHERINA-FIAT ... 3686029881

Ik kwam laatst toevallig ook nog een kunststof aftermarket versie tegen:
https://www.ebay.it/itm/GRIGLIA-FIAT-PA ... 2936836619

Een stuk goedkoper, maar wel van kunststof ipv metaal.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Accessoires/tuning onderdelen

Bericht door Micha D. »

Inderdaad alleen de eerste series (1980-1986). Mijn versie met de lampen erin is ook van kunststof overigens.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”