Er zit een uno turbo mk1 tellerunit in.Iceman schreef:Wat voor klokkenwinkel zit er in, lijkt me niet origineel Panda.
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda Turbo
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Bij deze weer een kleine update.
De afgelopen tijd een aantal kleine probleempjes gehad met de panda.
(En helaas ook een behoorlijk groot probleem, maar daar dadelijk meer over.)
De eerste keer bij mij voor de deur. Wil de motor starten maar hij slaat
niet aan. Na een korte inspectie blijkt de brandstofpomp te zijn
overleden. Gelijk een nieuwe besteld en gemonteerd.
De nieuwe pomp.
De tweede keer stopte hij er onder het rijden mee. Motor sloeg af,
en alle over het contactslot geschakelde elektra had er geen zin
meer in.
Maak de motorkap open en tref dit aan.
Heel de zekering weggesmolten. Maar de "gloeidraad" die
doorbrand als er een te grote stroom door de zekering gaat was
nog gewoon heel. Dus er is geen kortsluiting geweest.
Denk dat de schuifcontacten van de zekeringhouder geoxideerd
waren. Waardoor er een grote overgangsweerstand is ontstaan en
de boel veel te heet geworden is met dit als resultaat.
Daarna nog een defecte dynamo.
In de garage staat een ander project, dus de dynamowissel moest
maar op de oprit gebeuren. (is wel wat meer werk dan bij een
"gewone"panda).
Links de "nieuwe" dynamo. (Is trouwens een dynamo van een Suzuki Swift.) Zoals je kunt zien zit er bij de "oude" een poelie over de orginele heen gelast.
Om de boel passend te krijgen.
Dit levert natuurlijk wel een probleem op als je de poelie wil overzetten.
Je komt namelijk niet meer aan de grote moer waarmee je de poelie
vastzet.
De orginele Swift dynamo
De aangepaste dynamo.
Op deze manier heb ik hem los gekregen.
Het gat in de poelie toch nog iets moeten uitslijpen om de as
van de nieuwe dynamo vast te kunnen houden bij montage.
De boel weer gemonteerd met dit als resultaat.
Nu nog even het grotere probleem.
Was een tijdje geleden aan het sprinten tegen een 100 HP van een
kennis (trok hem er trouwens met gemak uit)
Na een paar sprintjes hoorde ik een tik in de motor, voornamelijk
zo rond de 3000 rpm en lichte belasting. Ook de oliedruk liep terug ongeveer 1,5 bar bij
3000rpm, was normaal 3,5bar/3000rpm
Bij stationair toerental onder 0,5bar, (oliedruklampje gaat aan).
Voorzichtige conclusie, uitgelopen drijfstanglagers.
Dus is het tijd voor een motorrevisie.
Binnenkort meer hierover
De afgelopen tijd een aantal kleine probleempjes gehad met de panda.
(En helaas ook een behoorlijk groot probleem, maar daar dadelijk meer over.)
De eerste keer bij mij voor de deur. Wil de motor starten maar hij slaat
niet aan. Na een korte inspectie blijkt de brandstofpomp te zijn
overleden. Gelijk een nieuwe besteld en gemonteerd.
De nieuwe pomp.
De tweede keer stopte hij er onder het rijden mee. Motor sloeg af,
en alle over het contactslot geschakelde elektra had er geen zin
meer in.
Maak de motorkap open en tref dit aan.
Heel de zekering weggesmolten. Maar de "gloeidraad" die
doorbrand als er een te grote stroom door de zekering gaat was
nog gewoon heel. Dus er is geen kortsluiting geweest.
Denk dat de schuifcontacten van de zekeringhouder geoxideerd
waren. Waardoor er een grote overgangsweerstand is ontstaan en
de boel veel te heet geworden is met dit als resultaat.
Daarna nog een defecte dynamo.
In de garage staat een ander project, dus de dynamowissel moest
maar op de oprit gebeuren. (is wel wat meer werk dan bij een
"gewone"panda).
Links de "nieuwe" dynamo. (Is trouwens een dynamo van een Suzuki Swift.) Zoals je kunt zien zit er bij de "oude" een poelie over de orginele heen gelast.
Om de boel passend te krijgen.
Dit levert natuurlijk wel een probleem op als je de poelie wil overzetten.
Je komt namelijk niet meer aan de grote moer waarmee je de poelie
vastzet.
De orginele Swift dynamo
De aangepaste dynamo.
Op deze manier heb ik hem los gekregen.
Het gat in de poelie toch nog iets moeten uitslijpen om de as
van de nieuwe dynamo vast te kunnen houden bij montage.
De boel weer gemonteerd met dit als resultaat.
Nu nog even het grotere probleem.
Was een tijdje geleden aan het sprinten tegen een 100 HP van een
kennis (trok hem er trouwens met gemak uit)
Na een paar sprintjes hoorde ik een tik in de motor, voornamelijk
zo rond de 3000 rpm en lichte belasting. Ook de oliedruk liep terug ongeveer 1,5 bar bij
3000rpm, was normaal 3,5bar/3000rpm
Bij stationair toerental onder 0,5bar, (oliedruklampje gaat aan).
Voorzichtige conclusie, uitgelopen drijfstanglagers.
Dus is het tijd voor een motorrevisie.
Binnenkort meer hierover
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Re: Panda Turbo
Valt me op dat er te veel aan gesleuteld moet worden om hem rijdende te houden........
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Panda Turbo
Dat is ook niet zo super gek hoor.
Het chassie en de standaard panda onderdelen die er nog op zitten is niet gebouwd voor zo'n kracht. Ook moet je bedenken dat het motorblok en de andere onderdelen ook al zo rond de 15 jaar, of ouder is.
Het chassie en de standaard panda onderdelen die er nog op zitten is niet gebouwd voor zo'n kracht. Ook moet je bedenken dat het motorblok en de andere onderdelen ook al zo rond de 15 jaar, of ouder is.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: Panda Turbo
Hoi Dennis, ben blij dat de panda hier terecht is gekomen; geniet er met volle teugen van! En de probleempjes die er zij los je in mijn ogen heel professioneel op, mijn bewondering en complimenten
Blijf het forum voeren met je foto's en oplossingen
Blijf het forum voeren met je foto's en oplossingen
geen 1.2 Emotion meer en ook niet meer de 1.2 Dynamic......
als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed,
als je groot bent komen de enge geluiden van onder je motorkap
als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed,
als je groot bent komen de enge geluiden van onder je motorkap
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Afgelopen vrijdag begonnen met het demonteren van het motorblok.
Hier alvast een paar foto's.
Zo staat hij er op dit moment bij. Na ongeveer 7 uur werk!
Werkelijk niets is eenvoudig te demonteren bij deze auto.
Het grootste deel van de bouten en andere zaken zitten op
de meest onmogelijke plaatsen.
Het is de bedoeling om het blok compleet met bak er naar onder
uit te laten zakken. Dit lijkt mij de snelste en makkelijkste manier.
Hier alvast een paar foto's.
Zo staat hij er op dit moment bij. Na ongeveer 7 uur werk!
Werkelijk niets is eenvoudig te demonteren bij deze auto.
Het grootste deel van de bouten en andere zaken zitten op
de meest onmogelijke plaatsen.
Het is de bedoeling om het blok compleet met bak er naar onder
uit te laten zakken. Dit lijkt mij de snelste en makkelijkste manier.
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Zo de motor met bak is er uit.
Nu de motor er uit is ga ik mij als eerst bezighouden met het plaatwerk.
Vooral de bodem en dorpels hebben de nodige roest.
Als eerst met een roterende staalborstel de roest zo veel mogenlijk
verwijderen.
Een rotte plek in de dorpel.
Nieuw stukje plaat ingelast. (voor mij de eerste keer dat ik autoplaat las).
Nu de motor er uit is ga ik mij als eerst bezighouden met het plaatwerk.
Vooral de bodem en dorpels hebben de nodige roest.
Als eerst met een roterende staalborstel de roest zo veel mogenlijk
verwijderen.
Een rotte plek in de dorpel.
Nieuw stukje plaat ingelast. (voor mij de eerste keer dat ik autoplaat las).
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Panda Turbo
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit!
Zowel de (kleine) hoeveelheid roest als het laswerk.
Was nog lang geen apk probleem maar wel gaaf om het grondig aan te pakken.
Wat een gave Panda!
Zowel de (kleine) hoeveelheid roest als het laswerk.
Was nog lang geen apk probleem maar wel gaaf om het grondig aan te pakken.
Wat een gave Panda!
312=500 319=Panda.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Hier weer een update.
Ook aan de linker dorpel een doorgeroeste plek.
Nieuw stuk plaat ingelast.
Daarna alle ontroeste plaat behandeld met dit spul.
Dit is het resultaat.
Inmiddels ook begonnen aan het strippen van het blok.
v-bak en turbo gedemonteerd
Ook aan de linker dorpel een doorgeroeste plek.
Nieuw stuk plaat ingelast.
Daarna alle ontroeste plaat behandeld met dit spul.
Dit is het resultaat.
Inmiddels ook begonnen aan het strippen van het blok.
v-bak en turbo gedemonteerd
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Koppeling gedemonteerd.
Waterpomp+ in en uitlaatspruitstuk verwijderd.
Nokkenashuis gedemonteerd.
Cilinderkop verwijderd.
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
- RubenJ
- Forum-admin
- Berichten: 2895
- Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
- 1e Panda-achtige: Momenteel geen
- Locatie: Arnhem
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Panda Turbo
Zo jij hebt de kerstdagen niet stil gezeten
Mooi werk man! super ook die fotoreportage
Mooi werk man! super ook die fotoreportage
I'm here when I am, usually I'm not