Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda Turbo
Moderators: michiel van g., Niels9966
- paasnini
- Forumgebruiker
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 30 jun 2008 21:06
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: Panda Turbo
WOW wat een fantastische auto. Hoop dat als het bestaat dat ik in een volgend leven als handige man (met tijd) terug kom op aarde, dan begin ik ook aan zo'n Panda
Oei ik ben Panda-loos maar mag gelukkig mee met Patrick in de groene Young 2003
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Panda Turbo
Dan ben ik toen verkeerd ingelicht door de RDW. Ik heb een 1.1 Uno motor in mijn panda gehangen, en daarvoor geinformeerd. moest ook kenteken e.d. opgeven en kreeg een leuke prijsopgaven.Dennis500 schreef:Dit klopt niet.bero schreef:Netjes gedaan zo met die foto's kunnen andere nog wat afkijken
bij de RDW is het trouwens dat je tot 30% meer motorvermogen, pas naar een hele nieuwe type goedkeuring krijgt (wat dus enkele honderde euro's kost). Dan krijg je ook een nieuw kenteken..
Als de auto van voor 1-1-1998 is hoeft hij alleen aan de permanente eisen te voldoen. Je hebt
dus niets met typegoedkeuring te maken. Dus motorvermogen, cilinderinhoud, aantal cilinders maakt
niet uit. Als hij maar aan de permanente eisen voldoet. Dan kun je hem gewoon simpel bij de rdw
laten keuren.En wordt op het kentekenbewijs de verandering (cilinderinhoud, aantal cil, vermogen)
gewoon aangepast.
Als de auto na 31-12-1997 is gebouwd moet hij wel aan de typegoedkeuring voldoen. Voldoet
hij daar niet aan, bijvoorbeeld omdat de motorvariant nooit in Nederland is geleverd, dan
moet je na de rdw keuing ook nog naar het testcentrum in Lelystad waar ook een weggedragstest ed. wordt
uitgevoerd. Hieraan zijn wel aanzienlijke kosten verbonden.
Dus als je auto voor 1-1-1998 is gebouwd is in principe iedere motorombouw mogelijk. En zonder
hoge kosten op kenteken te krijgen.
Dus bijvoorbeeld een diesel in je Panda bouwen is geen probleem. Deze kun je voor ongeveer 55euro
laten keuren bij de rdw.
Als hij maar van voor 1-1-1998 is.
Bedankt voor de duidelijkheid
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Vanmorgen post gekregen van de rdw.
Het nieuwe kentekenbewijs
Het nieuwe kentekenbewijs
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Re: Panda Turbo
105pk? ik dacht dat ie meer had, iets van 130 ofzo.
Wel beter dat je hem op kenteken hebt gekregen.
Wel beter dat je hem op kenteken hebt gekregen.
Re: Panda Turbo
105 is het standaard vermogen van een Uno 1300 Turbo.
115/118 van een 1400 Turbo Uno
130/136 Pk van een 1400 Turbo Punto GT
115/118 van een 1400 Turbo Uno
130/136 Pk van een 1400 Turbo Punto GT
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Klopt helemaal, 105 pk is het standaard vermogen van het blok.
De 1300 turbo is er volgens mij in 3 varianten.
99pk (146A2.146)
101pk (146A2.246)
105pk (146A2.000)
Die laatste zit in mijn Panda.
De 1300 turbo is er volgens mij in 3 varianten.
99pk (146A2.146)
101pk (146A2.246)
105pk (146A2.000)
Die laatste zit in mijn Panda.
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Re: Panda Turbo
1301 en 1299 en?? (1297?)
Doet er niet zoveel toe, het is erg leuk speelgoed (heb zelf 3x een Uno Turbo gehad met 1300 en 1400 motoren)
Doet er niet zoveel toe, het is erg leuk speelgoed (heb zelf 3x een Uno Turbo gehad met 1300 en 1400 motoren)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Is inderdaad leuk speelgoed, zeker in een pandaMilan schreef:1301 en 1299 en?? (1297?)
Doet er niet zoveel toe, het is erg leuk speelgoed (heb zelf 3x een Uno Turbo gehad met 1300 en 1400 motoren)
Pasgeleden voor een leuk prijsje een wideband afr meter aangeschaft, zodat ik het mengsel
in de gaten kan houden.
Hieronder de foto's
De meter met inbouwmateriaal.
Lambdasonde gemonteerd.
De eerste test.
Ik heb de meter even provisorisch gemonteerd,in een alu. plaatje. (sorry voor de kwaliteit van de foto).
De afr (lucht brandstof verhouding) bedraagt bij stationair toerental ongeveer 14,5:1
Bij volle belasting, volgas vanaf 3500rpm en 0.7 bar turbodruk begint hij met een afr van 11.5:1
bij 5500/6000rpm zit ie rond de 10.5:1.
Prima waarden dus.
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
- Yahoo Serious
- Forumgebruiker
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 15 okt 2009 20:34
- Locatie: Enkhuizen
- Been thanked: 2 times
Re: Panda Turbo
En als de waarden nu niet prima zijn? Heb je dan ook mogelijkheden om het mengsel bij te stellen of moet je dan naar de garage om de computer te laten herprogrammeren?
Re: Panda Turbo
Wat vreemd dat daar zoveel onduidelijkheid over is.. ik was zelf ook overtuigd van de 30% regel, en die heb ik vaker gehoord hier en op andere auto forums. Weet je toevallig ook van officiële RDW info stukken waar dat zwart op wit staat? Het zou natuurlijk een hoop deuren openen voor interessante mods.. Ik kan het niet zo goed vinden op het oerwoud van de RDW website..bero schreef:Dan ben ik toen verkeerd ingelicht door de RDW. Ik heb een 1.1 Uno motor in mijn panda gehangen, en daarvoor geinformeerd. moest ook kenteken e.d. opgeven en kreeg een leuke prijsopgaven.Dennis500 schreef:Dit klopt niet.bero schreef:Netjes gedaan zo met die foto's kunnen andere nog wat afkijken
bij de RDW is het trouwens dat je tot 30% meer motorvermogen, pas naar een hele nieuwe type goedkeuring krijgt (wat dus enkele honderde euro's kost). Dan krijg je ook een nieuw kenteken..
Als de auto van voor 1-1-1998 is hoeft hij alleen aan de permanente eisen te voldoen. Je hebt
dus niets met typegoedkeuring te maken. Dus motorvermogen, cilinderinhoud, aantal cilinders maakt
niet uit. Als hij maar aan de permanente eisen voldoet. Dan kun je hem gewoon simpel bij de rdw
laten keuren.En wordt op het kentekenbewijs de verandering (cilinderinhoud, aantal cil, vermogen)
gewoon aangepast.
Als de auto na 31-12-1997 is gebouwd moet hij wel aan de typegoedkeuring voldoen. Voldoet
hij daar niet aan, bijvoorbeeld omdat de motorvariant nooit in Nederland is geleverd, dan
moet je na de rdw keuing ook nog naar het testcentrum in Lelystad waar ook een weggedragstest ed. wordt
uitgevoerd. Hieraan zijn wel aanzienlijke kosten verbonden.
Dus als je auto voor 1-1-1998 is gebouwd is in principe iedere motorombouw mogelijk. En zonder
hoge kosten op kenteken te krijgen.
Dus bijvoorbeeld een diesel in je Panda bouwen is geen probleem. Deze kun je voor ongeveer 55euro
laten keuren bij de rdw.
Als hij maar van voor 1-1-1998 is.
Bedankt voor de duidelijkheid
Gefeliciteerd trouwens met de geslaagde ombouw en je kenteken!
Ik ben net terug in Nederland na bijna 3 jaar in Thailand gewoond te hebben!
Binnenkort toch maar weer op zoek naar een 'nieuwe' Panda!
Binnenkort toch maar weer op zoek naar een 'nieuwe' Panda!
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 30 mei 2009 20:12
- 1e Panda-achtige: Panda 45 1982
- Locatie: brunssum
Re: Panda Turbo
Op de site van de rdw heb ik ook niets kunnen vinden over dit onderwerp.
Ik heb wel een mail gestuurd naar de klantenservice van de rdw. Hieronder de reactie van de rdw.
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.
In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd. De kosten voor een dergelijke testen zijn aanzienlijk.
In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt
Kosten:
De kosten kunnen varieren van € 25,- t/m € 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Voorbeeld kosten testen:
De kosten voor een geluidstest bedragen € 375,00.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Ik heb wel een mail gestuurd naar de klantenservice van de rdw. Hieronder de reactie van de rdw.
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.
In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd. De kosten voor een dergelijke testen zijn aanzienlijk.
In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt
Kosten:
De kosten kunnen varieren van € 25,- t/m € 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Voorbeeld kosten testen:
De kosten voor een geluidstest bedragen € 375,00.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Panda 900 hobby 1995 omgebouwd naar 1301cc turbo. Work in progress.
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Panda 45 1982.
Panda 34 (rip)
Re: Panda Turbo
Cheers! Toch vreemd eigenlijk dat dit soort informatie gewoon nergens terug te vinden is he.. maar de keuring en aanpassing op kenteken ging bij jou dus helemaal probleemloos?
Ik ben net terug in Nederland na bijna 3 jaar in Thailand gewoond te hebben!
Binnenkort toch maar weer op zoek naar een 'nieuwe' Panda!
Binnenkort toch maar weer op zoek naar een 'nieuwe' Panda!
Re: Panda Turbo
Kun je met een eprom emulator en zo n programmetje,van winols of tunerpro live doenYahoo Serious schreef:En als de waarden nu niet prima zijn? Heb je dan ook mogelijkheden om het mengsel bij te stellen of moet je dan naar de garage om de computer te laten herprogrammeren?
Mooie Panda trouwens