Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
FCA zet punt achter eigen klein platform.
Moderator: Nieuwsmoderator
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
FCA zet punt achter eigen klein platform.
Geen vervolg.
FCA heeft door een communicatie richting toeleveranciers in Polen en Italië, te kennen gegeven dat er geen nieuwe investeringen worden gedaan in een eigen klein platform.
Oftewel het platform ‘Small’/’Small wide’ van FCA voor het A en B segment krijgt geen vervolg.
Momenteel moet je dan denken aan de Fiat 500 en Lancia Ypsilon uit Tychy en de Fiat Panda uit Pomigliano d’Arco (plus modellen voor de Braziliaanse markt).
In het recente verleden hoorden daar ook nog de Punto, MiTo, Musa en Idea bij.
Dat FCA bijvoorbeeld geen vervolg gaf aan de eerstgenoemden heeft voor een groot deel hiermee te maken.
FCA zocht al ten tijde van Marchionne naar een partner voor dit segment, waarin de marges erg klein zijn.
Dat heeft het nu gevonden in PSA, dat met het CMP-platform en een productie in Polen, de ideale basis vormt voor nieuwe modellen in het B-segment.
Italiaanse toeleveranciers bezorgd.
Vooral de toeleveranciers rond Turijn, die betrokken waren bij de bovengenoemde modellen, maken zich nu zorgen (zo’n 60.000 banen zijn hiermee gemoeid).
Veel bedrijven zijn totaal afhankelijk van de afname door Lingotto.
Met toeleveringen die zich voortaan in Polen zullen concentreren, staan tal van Piemontese bedrijven theoretisch buitenspel.
Maar in Noord-Italië spreekt men gelukkig ook over nieuwe kansen.
Pools platform van PSA.
Er wordt ook gezegd dat het een, het ander niet zal uitsluiten.
Het CMP-platform van PSA uit Polen, heeft voortaan namelijk Italiaanse input nodig.
Door de productietoename na de fusie, zal de vraag naar toelevering immers groeien.
FCA benadrukt overigens dat deze communicatie losstaat van de samenwerking met PSA.
Er stond al voordat de samenwerking vorm kreeg geen nieuw eigen platform op de planning.
Vooral B-segment.
FCA wil de komende jaren als onderdeel van de nieuwe groep Stellantis, flink investeren in het B-segment.
Dat is al meermalen door het management in de media gezegd.
De ‘Centoventi’ vormt bijvoorbeeld een belangrijke stijloefening voor deze nieuwe focus op het wat ruimere kleine segment.
Ook is er recentelijk sprake van een nieuwe variant in 500-stijl, die wellicht in Servië van de band gaat rollen.
Naast conventionele hatchback’s, zijn er natuurlijk ook nog de kleine Crossover/SUV varianten, waar FCA aan zal werken met PSA.
Zelfs de merken Lancia en Alfa Romeo zouden hierin worden betrokken.
Genoeg productieve plannen in het kleinere segment dus, waardoor de vraag naar Italiaanse expertise juist heel erg voor de hand ligt.
https://www.autoedizione.nl/fca-zet-pun ... -platform/
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: FCA zet punt achter eigen klein platform.
PSA groep heeft al te kennen gegeven geen opvolger voor de 107 te produceren. De investeringen om aan de veiligheidseisen te voldoen v/d EU zou een A-segmenter net zo veel gaan kosten als een B-segmenter. Dan kiezen de meeste consumenten voor slagje groter voor zelfde prijs.
Dan is het kwestie van tijd dat elke fabrikant hetzelfde gaat doen.
Dan is het kwestie van tijd dat elke fabrikant hetzelfde gaat doen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: FCA zet punt achter eigen klein platform.
Jah klopt. Alle auto's groeien een beetje.
Ik wou dat de Nobe 100 voor een betaalbare prijs op de markt kwam (als ie überhaupt al in productie gaat) Als ze zoiets voor de prijs van een Panda / 500 op de markt konden zetten had ik direct mijn spaarvarkentje geslacht..
Ik wou dat de Nobe 100 voor een betaalbare prijs op de markt kwam (als ie überhaupt al in productie gaat) Als ze zoiets voor de prijs van een Panda / 500 op de markt konden zetten had ik direct mijn spaarvarkentje geslacht..
Re: FCA zet punt achter eigen klein platform.
Jammer, waar Fiat groot mee is geworden.... nou de eerste 10 jaar kan ik nog met de Panda altijd vooruit. Maar een 2 derde Franse auto met Fiat logo zal het nooit gaan worden....
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: FCA zet punt achter eigen klein platform.
Dit zou kunnen gaan betekenen dat de nieuwe Panda op Peugeot 208 basis tot stand gaat komen.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: FCA zet punt achter eigen klein platform.
Hooguit een halve franse of 1/3 auto, alleen de bodemplaat/platform wordt gebruikt van PSA, de rest wordt gewoon FIAT, design, carrosserie, motoren,
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: FCA zet punt achter eigen klein platform.
Ook geen croissants meer?!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)