Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door ArjanB »

intussen zit de ragazzon uitlaat er al weer een week of drie onder.
In het begin wel schrikken, demperloze middenpijp geeft wel echt veel geluid. Het diep donkere van de standaard 100HP uitlaat is er uit (was ook erg lekker hoor) en geluid ligt nu meer in de buurt van een rally auto. Moest er in het begin wel aan wennen, is het wel een vooruitgang?
De BMC is nauwelijks meer te horen, was voorheen wel duidelijk.

Maar...ben er nu toch wel heel blij mee. Het totaal plaatje (BMC en uitlaat) is toch wel erg imposant en sportief 8*)
Trekt ook best wat bekijks :thumbup:

Wat fotootjes erbij:

Afbeelding
ja, echt demperloos :-)

Afbeelding
custom-made aansluiting van de middenpijp op een nieuw flexibel deel (daar was alles mee begonnen) en op spruitstuk. Alles heel erg mooi aan elkaar gelast!

Afbeelding
uitlaat bevestigingsstang wat korter gemaakt om getik te voorkomen

Afbeelding
het eindresultaat

Rijdt het beter?
Ja, gevoelsmatig wel want de herrie nodigt uit tot lekker doortrekken en gas geven. Of er een pk'tje is bijgekomen, is lastig te zeggen.
Maar de totaal beleving is er wel op vooruit gegaan.
Ben erg blij (ook omdat de K+W set het nog steeds doet :wink: )
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door Robert100HP »

Fraai stukje vakwerk van MCC. _O_ _O_ _O_

Grtz Rob

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door exprezzo »

Wow,wat een dikke piep.... :thumbup:
Lijkt wel een wrx van de onderkant.
Mooie upgrade.
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
jvmaurik
Forumgebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mar 2013 00:09
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Noordeloos

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door jvmaurik »

dat ziet er prachtig uit, mooi werk van MCC!

John
Fiat Punto Mk1 Cabrio '98
Fiat Panda 100HP '07

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door ArjanB »

Tijd voor weer een update.

Vorige maand (kleine) beurt laten uitvoeren door mccsport.
Geen bijzonderheden aangetroffen, en met nieuwe olie + filter en schoonmaken van de BMC CDA airfilter kon ik weer genieten. O ja en de demper moest anders afgehangen worden, want die raakte toch de achteras bij diep inveren (onder garantie uitgevoerd).

Gister met de Panda naar Essen Motorshow geweest.
Op de terugweg goed door kunnen rijden op de Autobahn, maar met de wetenschap dat de voorbanden aan vervanging toe zijn en flinke regenval voelde ik me niet helemaal safe. Hoe dan ook: motortje trekt als een lier, je zit in een oogwenk op 160-170 km/u en daarmee ben je tegenwoordig al snel de snelste in Duitsland :shock:
Wat wel opvalt is dat de uitlaat-setup een flinke bak decibels produceert. Zou ik hiermee dagelijks grote afstanden moeten afleggen, dan liet ik er snel weer een tussendemper tussen zetten. Ik kon de kids achterin niet meer horen, net zo min als de radio, maar was wel lekker om eens goed gas te kunnen geven zonder steeds de berm, spiegels en flitsmeister in de gaten te moeten houden :mrgreen:

Zal dus op zoek moeten naar nieuwe banden. Waarschijnlijk moet achter gelijk meegenomen worden, daar liggen nog de originele banden op uit 2007, dus bijna 8 jaar oud en beginnen wel flink wat haarscheurtjes te vertonen. Profiel is nog lang niet aan zijn einde, moet dus bekeken worden of ik hier toch nog een jaartje mee vooruit kan.

Qua merk en type: tips?
Omwisselen naar 195/50 wil ik niet, ik denk dat dat gaat aanlopen met mijn rijhoogte.
Op zich ben ik tevreden over de Goodyear Eagle F1, maar ik zag dat ook Conti SportContact2 in deze maat leverbaar is, en ook de Vredestein Sportrac5 is leverbaar in de 195/45 maat. En Pirelli P7, Michelin Pilot Exalto, en Hankook Ventus Prime 2 - dat laatste merk maakt steeds serieuzere banden.
Ervaringen iemand?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door Pinda1000 »

Arjan,

Ik zou echt oppassen met die achterbanden. Ik heb laatst een paar voorbanden van onze auto afgehaald die kwa profiel nog best konden maar waar een hele serie scheuren in de wangen zaten. Ik bekijk de banden regelmatig en de scheuren zijn binnen een paar weken ontstaan! Deze banden zijn van 2006.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door Robert100HP »

Hoi, Arjan bij montage van 195/50/15 banden gaan deze met jou verlaging zeker aanlopen op de spatbordverbreders. Met de KW 1 dempers kun je wel de hoogte maar niet de hardheid instellen dit t.o.v. de Koni's. Toyo levert ook banden in de maat 195/45/15 type 1R1 met een prijs van rond de 60 euro een prima band. Maar beslist niet geschikt voor lagere temperaturen, dan is de Goodyear F1 qua afvoer beter zelfs op sneeuw. Aanvulling op het verhaal van Pinda: beland je onverwachts in een controle of wordt je staande gehouden. dan is het boete bedrag van een band met droogtescheuren gelijk aan die van een gladde band.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door ArjanB »

Heb op internet wat gekeken, naast B-merken die ik niet wil zie ik de volgende banden:
- Pirelli P7 (maar wordt nu niet meer gemaakt, dus valt af)
- Yokohama S.drive AS01
- Vredestein Sportrac5
- Goodyear Eagle F1
- Michelin Pilot Exalto
- Conti SportContact 2

Op engelse fiatforum lees ik best wat enthousiaste verhalen over de Yokohama's, met name dat de wang stijver is dus scherper insturen; denk dat ik die ga proberen.
Ook de Vredestein komt best goed uit tests, die hebben we vorig jaar op de Megane van mijn vrouw gemonteerd en ik vond dat een vooruitgang tov de eerder gemonteerde (en veel duurdere) Michelins, is dus ook optie.
En de Goodyears natuurlijk, zien er best stoer uit.

Ervaringen met een van deze banden hier?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door ArjanB »

Vandaag zijn de Vredestein Sportrac5's gemonteerd, alle banden vervangen.
Ben nog niet overtuigd, ze rollen meer om de bandwang dan de oude banden zeg. Dus de Panda lijkt minder stabiel te liggen op hogere snelheden en hoge snelheidsbochten (140 km/u en sneller).
Maar kon niet goed testen door veel verkeer helaas.

Was wel nodig, met name achter waren er diepe droogtescheuren, waren ook nog originele af-fabriek banden uit dec 2006...

To be continued dus.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door Dennis023 »

Jammer dat de Vredestein iets tegenvalt in bochten. Misschien kwestie van gewenning. Wees maar blij dat je niet gekozen hebt voor Yokohama's want die slijten best wel snel.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door Robert100HP »

Arjan, als je een beetje hebt kunnen testen graag je ervaringen. PandaPouwer heeft sinds kort een nieuwe set Toyo 1R1 50 serie er onder zitten. Mooie band qua profiel, dat heerlijk kleverig aanvoelt wacht ook zijn ervaring af.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door exprezzo »

ArjanB schreef:Vandaag zijn de Vredestein Sportrac5's gemonteerd, alle banden vervangen.
Ben nog niet overtuigd, ze rollen meer om de bandwang dan de oude banden zeg. Dus de Panda lijkt minder stabiel te liggen op hogere snelheden en hoge snelheidsbochten (140 km/u en sneller).
Maar kon niet goed testen door veel verkeer helaas.

Was wel nodig, met name achter waren er diepe droogtescheuren, waren ook nog originele af-fabriek banden uit dec 2006...

To be continued dus.
Oeh...das wel jammer.
Heb een hoge pet op van vredestein.
Winterbanden van ze,zweer ik bij.
Persoonlijk vind ik de goodyears,nog steeds de band voor de HP.
Mocht ik ooit twijfelen,zou ik er uniroyal rainsport 3 op gooien.
Een prijswinnaar.
Welke bocht in Nederland,neem jij met 140 ? :mrgreen:
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door ArjanB »

Snelle bochten zijn ring A2 (de parallel baan, maar mag je maar 80...) onderkant Eindhoven richting zuiden (splitsing ri Maastricht en ri België) en A2 Eindhoven richting Den Bosch (net voorbij batadorp bij aquaBest).
De bocht A2 naar A59 bij Den Bosch ri Oss (beide richtingen) kun je ook hard nemen ;-)

en als je durft (is blinde bocht) A67 vanuit België de A2 op rijden bij Eindhoven
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door ArjanB »

weer best wat gebeurd de afgelopen week.
Ik ben tijdens een grote (alcohol)controle bekeurd voor mijn te luide uitlaat op mijn Panda |:|

Ik dacht dat een andere uitlaat altijd mocht zolang die onder een bepaald max volume bleef (net als bij metingen op circuit) blijkt het toch anders te zitten.
Een 100HP is RDW goedgekeurd op 85dB bij 4500 toeren, dus mag een andere uitlaat daar niet overheen. Mijn Ragazzon icm demperloze middenpijp haalde 95 tot 98 dB, teveel dus.
Check op internet en facebook leert dat ik een bekeuring kan verwachten van tussen 400-600 euro...
Veel misdrijven worden minder bestraft...

Afbeelding

Afbeelding
Ik liet de agent het E-keur papier zien wat bij de uitlaat zit maar maakte geen indruk.

Wat mij het meeste dwars zit is het absurde bedrag. Moord wordt soms bestraft met een taakstraf... En ik moet zowat een maand salaris ophoesten...

Gisteren is er daarom een Ragazzon middendemper geplaatst ter vervanging van de demperloze middenpijp.
Afbeelding

Afbeelding

Hij is nu veel stiller :S maar gelukkig bij goed doortrappen nog steeds een lekkere brul.
Stationair hoor je de Panda niet meer, en dat was voorheen anders. Dus de Panda trekt niet langer meer de aandacht van de politie :mrgreen:
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 100HP wit K+W BMC CDA

Bericht door Robert100HP »

Valt mee dat er geen opmerking is geweest over de airbox, bij mij is het kenteken tijdelijk ingenomen en ik mocht hem er afhalen. Geen boete gekregen maar wel een waarschuwing. Maar 400 tot 600 euro boete is wel een absurd bedrag, een veel lager bedrag zou eerlijker zijn. Met de mededeling erbij dat als je niets aan het geluid doet, de volgende prent twee keer zo hoog is. Moeten de buren toch weer de wekker zetten....... :yes: :yes: :yes:

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”