Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Plaats reactie
JaneAirplane
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016 06:34
1e Panda-achtige: Panda 2000 young
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10001
Locatie: Eindhoven

Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door JaneAirplane »

HoiHoi!
Na al bijna een jaar voor elke panda vraag die ik heb het forum af te zoeken, nu toch de stap maar genomen mij ook in te schrijven ( Nu al? Ja nu al :P)

Ik ben Jane (22) en heb in Januari een Panda (900) Young aangeschaft. De panda is dan ook DE auto waar ik vanaf kinds af aan al van riep : Die wil ik! en is dan ook de maand dat ik mijn rijbewijs had gehaald aangeschaft.
De achterbank is eruit gehaald en een klein matrasje in gebouwd voor mijn 2 honden. Onder dit matras zit nog laadruimte, en ook een dakdrager vond ik onmisbaar. ( ik zal een foto bijvoegen)
En hoewel iedereen deze auto klein& onhandig vond, ben ik er nog steeds mee in de wolken en met z'n 3e wonen we er bijna in. Zo is ie al in vele verschillende landen geweest. (:

MAAAR... ( grappig dat op dit forum naast de liefde voor panda's bijna altijd een maar zit)
ik moet volgende maand voor de APK. IEKS! Niet alleen heb ik nog nooit een APK meegemaakt, ook heb ik geen idee wat de punten zijn en waar ik extra op moet letten bij m'n kleine blikkie. Hebben jullie wat tips & tricks?
Mijn kachelradiateur is bijv. vorige maand kapot gegaan en de slangen door de ANWB eromheen gekoppeld (?) is deze noodzakelijk voor de apk? en moet het hele dashboard eruit om die te vervangen of kan dat vanaf de motorkap?

Het liefste vind ik iemand in de buurt. ( Tilburg, denbosch, eindhoven E.O) Die bereid is samen met mij het autootje onder de loep te nemen & mij de kneepjes van het vak ''zelf onderhoud'' kan leren, en bijv samen met mij de radiateur wilt vervangen. Ik wil het super graag leren hoe mijn auto in elkaar zit, de staat en hoe ik deze zelf kan onderhouden , maar de garages willen het mij niet uitleggen. (wat ik in hun oogpunt goed begrijp) en hij is helaas niet met een duidelijke handleiding gekomen. :? Panda Goeroes, Share the wisdom please, wil eigenlijk de aankomende 10 jaar niks anders rijden! :lol: :lol:

Xliefs.
P.S. Moet ik de achterbank terugplaatsen voor de APK?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door Pistachio »

Welkom op het forum..... 10 jaarrondtuffen met zo'n ding dat zie ik persoonlijk niet zitten hoor..... Ik heb het schakelaartje liggen van de verwarming maybe is het enkel dat dingetje....
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door Erik` »

Hey Jane!

Welkom op het forum, leuke panda heb je!
Niet luisteren naar Pistachio hoor,. mijn collega's verklaren me ook allemaal voor gek.
Maar ik zie mezelf ook nog vele jaren in een vierkante panda rondrijden.
En net zoals jou, de achterbank er uit en rondtrekken/op vakantie gaan.

Apk.
Tja, das gewoon brengen en afwachten.
Misschien komt ie er zonder teveel problemen doorheen, misschien kost het wat meer moeite.
Wacht eerst maar even af of en puntjes van aandacht aan het licht komen.
Dan zien we wel weer verder ;)

JaneAirplane
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016 06:34
1e Panda-achtige: Panda 2000 young
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10001
Locatie: Eindhoven

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door JaneAirplane »

Pistachio schreef:. Ik heb het schakelaartje liggen van de verwarming maybe is het enkel dat dingetje....
Schakelaartje? Nu moet je me even helpen. :P
Ik was aan het rijden toen er ineens dikke walmen rook uit mijn motorkap kwam.
Auto stilgezet, koelvloeistof bijgevuld & laten afkoelen.
Toen mijn rit vervolgd maar binnen 5min weer hetzelfde probleem.
Meteen weer stilgezet en anwb gebeld.
Die zei dat hij niet kon zien of het de aansluiting was of de radiator zelf.
Vervolgens heeft hij toe & af voer van de koelvloeistof naar de radiator
Afgesneden & aan elkaar verbonden met een koppelstuk.
Daarna water in koelvloeistofbak gedaan om te kijken of het koppelstuk
Ergens lekte. Goed door laten pompen en weer weg gereden.
Kon gelukkig weer rijden maar weet nu nog steeds niet precies waar het probleem zit ?
Kan ik dat op een bepaalde manier checken?

JaneAirplane
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016 06:34
1e Panda-achtige: Panda 2000 young
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10001
Locatie: Eindhoven

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door JaneAirplane »

Erik` schreef:Hey Jane!

Apk.
Tja, das gewoon brengen en afwachten.
Misschien komt ie er zonder teveel problemen doorheen, misschien kost het wat meer moeite.
Wacht eerst maar even af of en puntjes van aandacht aan het licht komen.
Dan zien we wel weer verder ;)
Ieekks! vind ik echt super spannend! maar je hebt helemaal gelijk. ik ga hem gewoon naar de apk doen en hoor het vanzelf.

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door Micha D. »

Welkom!

Je moet wel even duidelijk het verschil maken tussen kachelradiateur en je gewone radiateur :). Verder kun je overwegen om een vraagbaak aan te schaffen, daar staan vaak hele duidelijke handleidingen in.

Je kunt je kachelradiateur vervangen via de motorkap, maar het is wel handig om te weten wat alles is. Vaak zit er een lek in het kachelkraantje, dat is van (bros) plastic.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door lenny »

JaneAirplane schreef:Ik wil het super graag leren hoe mijn auto in elkaar zit, de staat en hoe ik deze zelf kan onderhouden , maar de garages willen het mij niet uitleggen. (wat ik in hun oogpunt goed begrijp)
Een goeie meedenkende garage (lastig te vinden helaas) zal tips geven voor onderhoud of om een door hun gefixd probleem voor een volgende keer te voorkomen. maarja, dit forum is natuurlijk ook een prima plek voor dat soort dingen :yes:
JaneAirplane schreef:P.S. Moet ik de achterbank terugplaatsen voor de APK?
Nee hoor, Die hoeft er niet in te zitten. Het is niet verplicht dat er 4 personen in de auto kunnen. Alleen een stoel voor jezelf is wel handig, de rest is optioneel :wink: Als de bank er wel in zit zijn gordels verplicht, maar als die er niet zit mogen de gordels achter ook afwezig zijn.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door sjirafje »

De kachelradiator is net zo'n ding als de gewone radiator maar dan een maatje kleiner. Wanneer je de verwarming op warm zet zet je een klep open waardoor er warme koelvloeistof door de kachelradiator gaat stromen. De ventilator blaast de lucht door de kachelradiator zodat de lucht warm wordt, de warme lucht zorgt er voor dat je ruit niet meer beslagen is.
Die kachelradiators gaan wel eens roesten en dan zijn ze lek, ook andere delen die met de verwarming te maken hebben (kachelkraan, slangen etc) kunnen lek raken. De oplossing van de ANWB is in dit geval simpel en praktisch maar tijdelijk en er alleen op gericht om je je weg te laten vervolgen.

Voor de apk moet je een goed werkende ruit ontwaseming hebben. Mijn ervaring is dat zolang de ventilator nog gewoon werkt ze er tijdens de apk niet moeilijk over doen. Mocht dat wel zo zijn dan kun je (tijdelijk) een losse voorruitverwarming op je dashboard plaatsen. Dat kost volgens mij hooguit 20 euro en zou voldoende moeten zijn voor de apk.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

JaneAirplane
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016 06:34
1e Panda-achtige: Panda 2000 young
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10001
Locatie: Eindhoven

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door JaneAirplane »

Micha D. schreef:Welkom!

Je moet wel even duidelijk het verschil maken tussen kachelradiateur en je gewone radiateur :). Verder kun je overwegen om een vraagbaak aan te schaffen, daar staan vaak hele duidelijke handleidingen in.

Je kunt je kachelradiateur vervangen via de motorkap, maar hetVaak zit er een lek in het kachelkraantje, dat is van (bros) plastic.
Ik denk dat je gelijk hebt ! Heb de kachel vervangen (had het onderdeel al besteld helaas) en toen begon die weer meteen te roken na
10 min warme lucht te hebben gegeven . Maar waar kan ik die halen ? Op onderdelen sites kan ik ze niet vinden

JaneAirplane
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 nov 2016 06:34
1e Panda-achtige: Panda 2000 young
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=10001
Locatie: Eindhoven

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door JaneAirplane »

sjirafje schreef:De kachelradiator is net zo'n ding als de gewone radiator maar dan een maatje kleiner. Wanneer je de verwarming op warm zet zet je een klep open waardoor er warme koelvloeistof door de kachelradiator gaat stromen. De ventilator blaast de lucht door de kachelradiator zodat de lucht warm wordt, de warme lucht zorgt er voor dat je ruit niet meer beslagen is.
Die kachelradiators gaan wel eens roesten en dan zijn ze lek, ook andere delen die met de verwarming te maken hebben (kachelkraan, slangen etc) kunnen lek raken. De oplossing van de ANWB is in dit geval simpel en praktisch maar tijdelijk en er alleen op gericht om je je weg te laten vervolgen.

Voor de apk moet je een goed werkende ruit ontwaseming hebben. Mijn ervaring is dat zolang de ventilator nog gewoon werkt ze er tijdens de apk niet moeilijk over doen. Mocht dat wel zo zijn dan kun je (tijdelijk) een losse voorruitverwarming op je dashboard plaatsen. Dat kost volgens mij hooguit 20 euro en zou voldoende moeten zijn voor de apk.
Dankje voor je tip ! Zit nu een nieuwe kachel in maar nog steeds raakt de auto oververhit , ga morgen eerst maar even zon tijdelijk ding halen en weer de slangen er om heen koppelen en (hopelijk) daarmee de apk doorkomen !

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door Micha D. »

Ik snap het niet, je hebt de kachel vervangen? Wat aan de kachel? De fan, de kachelradiateur, het kraantje?

En wat wil je graag online kopen?

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door Pistachio »

Ja Micha, ik snap het ook niet meer hoor. En het is nog maar 1 van +/-100 vragen.

Janeairplane, Ik hoop dat het vlug opgelost raakt, en dat je veilig de baan op kan
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Miranda
Forumgebruiker
Berichten: 312
Lid geworden op: 23 mar 2015 11:17
1e Panda-achtige: Young 2001
Facebook: https://www.facebook.com/miranda.uneken
Locatie: Betuwe
Been thanked: 3 times

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door Miranda »

Hoi,welkom op het forum! Grappig dat je altijd een Panda wilde hebben. Ik heb van puber af aan altijd geroepen dat ik zo'n auto dus nooooooooooit zou kopen. Nu heb ik mn tweede :mrgreen: (de eerste bleek ernstig veel roest te hebben bij de APK) Maar ik wil eigenlijk nooit meer iets anders.

Gebruikersavatar
Zoomer
Berichten: 799
Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
1e Panda-achtige: 1100 Smile
2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
Locatie: Arnhem
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times
Contacteer:

Re: Ik kom mij netjes voorstellen (en +/-100 vragen stellen)

Bericht door Zoomer »

Welkom Jane. Slim om je hier aan te melden. Doe er je voordeel mee en kom eens kennismaken op een meeting :)
Groetjes Zoomer :D
Afbeelding
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”