Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Plaats reactie
RudolphJ
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2019 15:38
1e Panda-achtige: 09 TwinAir Lounge Dualogic LPG 2013

Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Bericht door RudolphJ »

Hallo, Ik ben Ruud en zelf geen Panda rijder, wel een bijrijder :wink: . De reden dat ik mij heb toch heb aangemeld op dit forum is dat mijn schoonvader van 83 onlangs een Fiat Panda 0.9 85 pk Lounge automaat LPG van 07-2013 heeft gekocht (volgens mij een model 319?). Het is -als trouwe Renault rijder- zijn eerste Fiat, en hij is er bijzonder happy mee. Vooral de automaat i.c.m. LPG. Nu wil hij zelf graag parkeersensoren achter monteren, maar na de eerste poging ontstonden er dermate veel storingen dat de auto met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen was. Gelukkig bood de lokale Fiat dealer uitkomst en heeft alles kunnen resetten. Daarbij kreeg mij schoonvader het dringende advies zelf geen parkeersensoren te monteren, omdat dat geheid opnieuw storingen zou veroorzaken vanwege de CanBus bedrading. Omdat de Fiat dealer de parkeersensoren zelf ook niet wilde monteren ("dat doen wij niet"), wend ik mij nu maar tot dit forum: klopt het dat het eenvoudigweg aansluiten van de parkeersensoren op de draad van de achteruitrijverlichting storingen veroorzaakt? En hoe zou het dan wel moeten? Zou blij zijn met tips, zodat schoonvader weer met een gerust hart achteruit kan rijden. En ik er dus met een gerust hart naast kan blijven zitten... :) Alvast dank!
Screenshot_20190506-153350__01__01__01.jpg

Gebruikersavatar
WelshWitch
Moderator
Berichten: 2528
Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
Locatie: Deventer
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Bericht door WelshWitch »

Welkom!

De dealer heeft gelijk over de manier van aansluiten en dat er dan storingen blijven optreden. Mijn Panda heeft ook CanBus bedrading en achteraf ingebouwde parkeersensoren (niet door ons gedaan, zat er al in toen ik hem kocht). Ik kan mijn wederhelft vragen of hij wil kijken hoe dat aangesloten zit (hij heeft de auto dagelijks mee op het moment).
Dimphy

Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.

Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Bericht door Sirano »

Welkom,
Ook ik kan bevestigen om niet te rommelen met bedrading. Wat de boordcomputer niet kent gaat geheid problemen geven.

Wellicht inderdaad de wederhelft van Dimphy weet of er een oplossing voor is.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Bericht door bero »

Hoi, welkom, hier de wederhelft :mrgreen:
Storing komt inderdaad door de canbus die een extra verbruiker registreert en daar niet op berekend is.

Bij ons werkt hij zonder problemen, maar dat komt omdat wij er een trekhaak op hebben zitten waar een canbus module in zit en dat probleem dus al verholpen is.

Wat nog wel mogelijk is is een originele set van Fiat aan te schaffen met alles er op er aan. Dan zit de module er bij.
Of op de sloop/onderdelen lijn een set proberen te scoren.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

RudolphJ
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2019 15:38
1e Panda-achtige: 09 TwinAir Lounge Dualogic LPG 2013

Re: Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Bericht door RudolphJ »

Dag wederhelft, dank voor de reactie! Ik had al iets gelezen over een CanBus module, maar twijfelde nog omdat de bedrading naar de achteruitrijlamp normaal (normale dikte, dus geen CanBus) lijkt te zijn. Maar desondanks blijkbaar toch een speciale module vereist! Wel bijzonder overigens dat de Fiat dealer deze achteraf montage niet wil uitvoeren, want het zou voor hen een makkie moeten zijn.

RudolphJ
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2019 15:38
1e Panda-achtige: 09 TwinAir Lounge Dualogic LPG 2013

Re: Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Bericht door RudolphJ »

Nou schiet mij net te binnen: de Panda is ook voorzien van een trekhaak. Dat zou dus betekenen dat er al zo'n CanBus module gemonteerd is?

RudolphJ
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2019 15:38
1e Panda-achtige: 09 TwinAir Lounge Dualogic LPG 2013

Re: Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Bericht door RudolphJ »

En volgens dit topic zou het toch ook moeten lukken zonder CanBus module...:
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 59&t=18171

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: Even voorstellen en direct een vraag over parkeersensoren...

Bericht door Sirano »

Dan op naar Action....

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”