Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Hoi!

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Plaats reactie
PandaTinus
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2020 09:33
1e Panda-achtige: 900 young [bj 2000]

Hoi!

Bericht door PandaTinus »

Hallo allen,

Ik rijd al sinds mijn 18e Panda, begonnen met een 1986 carburateurversie uit noodzaak omdat mijn andere (project)auto nog niet klaar was, daarna een tijdje geen panda gehad, maar sinds een jaar of 10 weer aan de Panda.
Telkens auto's die eigenlijk slooprijp waren, maar toch nog een paar jaar mee konden.

Momenteel nog steeds voor woon-werk, maar 200km per dag zal ongetwijfeld zijn tol eisen, helaas is er geen enkele auto die een goed alternatief is voor een Panda.
Wat een fantastische wagens in hun simpelheid.

De huidige is uit 2000, heeft wat roest bij het linker voorscherm (overgang voorscherm naar A-stijl), volgens mij zijn bij de latere modellen de binnenste wielkasten weggelaten. Die heb ik overgezet van de vorige (1996) en dat maakt dat het minder snel harder roest. Verder zijn er zat andere plekken waar hij roest, ik zet er elk jaar toch weer nieuwe stukjes in want ik wil

Mijn Panda is opgevoerd. De cilinderkop lekte wat olie, toen de kop erafgehaald (onderliggende nokkenas is het fijnste wat er bestaat), meteen de kleppen en klepzittingen wat snellere hoeken gegeven, klepsteel aangepast, de kop extreem gevlakt voor meer compressie, waardoor de kleppen uiteindelijk niet meer sloten. Tuimelaars aangepast om dat te verhelpen.
Olielekkage was uiteindelijk opgelost. Dus voor nauwelijks geld iets meer koppel en een iets hogere top, maar ook een betere efficientie.
Hij houdt het al lang vol en ik heb niets aangepast aan ontsteking/inspuiting. Hij rijdt met gemak 144 km/h en doet gemiddeld bijna 1:18 in de zomer (winter 1:16)
Volgende stap is een trekhaak eronder, want ik gebruik mijn panda als pakezel.

Een aantal jaar geleden bijna verleid om een 4x4 te kopen, maar 10x de prijs van een reguliere met geen enkel voordeel in NL zorgt ervoor dat het de Pandafunctionaliteit (goedkoop en praktisch) ondermijnt.

Ik hoop met jullie de lol te kunnen delen, wat kennis te delen/vergaren en eventueel wat contact te hebben voor onderdelen of zelfs een vervanger als deze meer gat dan metaal wordt.

sugamilk
Forumgebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 apr 2020 19:05
1e Panda-achtige: 1 2 Emotion 2010

Re: Hoi!

Bericht door sugamilk »

welkom!!

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Hoi!

Bericht door Joost »

Hoi hoi, en welkom hier!

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”