Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

''Even'' voorstellen; Xa4, zijn Panda en wat achtergrond..

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

''Even'' voorstellen; Xa4, zijn Panda en wat achtergrond..

Bericht door Xa4 »

Hallo allemaal
Na een tijdje op het forum te hebben meegelezen en te hebben geleerd is het dan eindelijk tijd om een eigen ''even voorstellen'' te maken.

Mijn naam is Xavier, ik ben 25 jaar oud en sinds 07/08/2021 de trotse eigenaar van een 2001 Fiat Young 1.1 in de kleur Nero, die bij de koop 101.740 op de klok had staan.

Afbeelding

Gedurende de afgelopen 2/3 maanden heeft mede-forumlid Micha mij tijdens de zoektocht veel waardevol advies gegeven, meegekeken en zelfs meegereden waardoor ik, samen met wat ik hier gelezen heb, inmiddels wel een beetje kennis bezit over de Panda die verder gaat dan wat het geniale ontwerp betreft.

Al sinds voordat ik kon praten heb ik een passie voor auto's ontwikkeld, wat zich later heeft vertaald naar mijn doel om
auto-ontwerper te worden. Naar dat doel ben ik nog altijd op weg, waar ik ga eindigen weet ik niet, maar ik ben overtuigd dat zolang je hoog mikt en werkt met passie, je echt wel goed terecht komt. En als je dan een passie hebt voor auto's en design, dan kan je natúúrlijk niet om de Panda heen. Ik ben door het dolle heen dat ik een ontwerp van o.a. Giorgetto Giugiaro de mijne mag noemen.

Afbeelding

Voordat ik de auto goed en wel had, heb ik een alvast mooi setje vintage Carello verstralers op de kop getikt en momenteel ben ik bezig met het (laten) maken van een beugel die aan de bouten hangt waar de radiateur aan vasthangt, en onder de grille naar voren komt waar de lampen eraan worden gemonteerd.

Afbeelding

Over deze Panda specifiek, voor de mensen die álles willen weten, of gewoon graag lezen

De Historie
Daar de auto altijd lokaal is gebleven voordat ik hem kocht, weet ik de historie in grote lijnen:
De auto is in 2001 bij Autobedrijf Swemmer in Hellevoetsluis verkocht en is na een jaar later weer doorverkocht aan een lokaal paar. Deze mensen hebben de auto uiteindelijk doorgegeven aan hun (bejaarde) vader, die de Panda jarenlang
heeft gebruikt, en gestaag de tellerstand omhoog bracht. De auto is zo altijd in dezelfde streek gebruikt en eveneens lokaal in onderhoud gebleven. Zo ook bij de vader van de via-via kennis bij wie ik de Panda gekocht heb.
Deze jongeman heeft inmiddels zelf ook een autobedrijf en kende de Panda al goed en heeft hem dit jaar aangekocht met als doel hem op te knappen en door te verkopen. Via een van mijn vrienden werd ik op de hoogte gebracht van deze Panda.
Na een proefrit, waarbij de Panda optisch in ietwat ruwe staat verkeerde, maar zeer goed aanvoelde en zichtbaar in de basis nog in goede conditie was, heb ik met de verkoper afgesproken dat hij de Panda in orde zou maken voor de verkoop.
Na flink wat onderhoud, het keurig behandelen en wegwerken van de roest en een polijstbeurt stond het juweeltje klaar dat u nu in de foto's ziet.
(Via de verkoper hoop ik van de vorige eigenaars nog wat foto's te kunnen bemachtigen van deze Panda, en zo een foto album van de auto te maken. Daarnaast heb ik in de auto een klein boekje liggen dat ik als logboek ga gebruiken met zaken als aankoopdatum, zelf-verricht onderhoud, ontstane mankementen, kosten)

Afbeelding

Het voorafgaan aan de verkoop verrichte onderhoud
- distributieriem vervangen + koppakking voor de zekerheid,
- originele stalen velgen, helemaal geschuurd en opnieuw gespoten
- nieuwe banden + reserveband
- alle erge/niet ''harde'' roestplekken (2, op standaard plek) mooi dichtgelast en behandeld met owatrol,
- andere roestplekken aangepakt met owatroltrol, netjes gemaakt en overgespoten dus ''roestvrij''
- nieuwe stalen uitlaat
- nieuwe verlichting rondom, naar mijn wens met de oranje knipperlichten voor ipv de witte
- nieuwe achterruitenwisserarm
- rechter buitenspiegel
- onderkant van de auto in de blanke tectyl gezet
- Verse APK
- 3 stappen gepolijst aan de buitenkant

Daarnaast wil ik bij wijze van roestpreventie nog wielkuipen aanbrengen, die ik al heb gevonden.
Anderen zeggen weer dat je dan júíst meer plek creëert om vuil op te hopen, het zal me benieuwen..
Elk advies hierover alsmede over advies betreffende bevestigen is welkom


Inmiddels ben ik ook een hele doos onderdelen rijker, gekocht via MP bij moderator RickLieffering.

Ik ga met de Engeland op de boot naar Coventry om daar een semester te studeren, zodra ik terug ben in Januari wordt ik natuurlijk gelijk lid van de Panda club.
Laatst gewijzigd door Xa4 op 15 aug 2021 13:11, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: ''Even'' voorstellen; Xa4, zijn Panda en wat achtergrond..

Bericht door Ivo »

Ziet er keurig uit en een goede lijst aan voorbereidingen! Zeker de roest voor zijn voordat het erger wordt. Plekjes aanpakken is makkelijker dan roestvlokken rapen. De Panda is zeker ook door een mede-forumlid gepolijst?

Toevallig gaat mijn vriendin ook naar de UK toe met de Panda. Iets noorderlijker naar Edinburgh. Het is daar echt wel leuk rondtoeren op dat eiland, dus goede beslissing om met de auto te gaan! Alleen niet in de verkeerde beurt van Birmingham parkeren, want dan moet je lopend naar huis.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: ''Even'' voorstellen; Xa4, zijn Panda en wat achtergrond..

Bericht door Xa4 »

Hey Ivo,
Thanks voor de goede tip, heb inderdaad al vaker gehoord dat Birmingham en Coventry absoluut niet de pareltjes zijn van Engeland.. Gelukkig zal ik in Engeland in een grote ''Hall'' gaan wonen, met aanliggende (beveiligde) parkeerplek.
Verderest goed opletten en hopen dat (afkloppen) men een Pandaatje gewoon lekker met rust laat, versterkt door het punt dat het stuur voor het volk daar toch aan de verkeerde kant zit. Misschien vaantje van de plaatselijke voetbalclub aan de binnenspiegel hahaha. En zo ben ik van plan allerlei moois te bezoeken in Engeland.
De onderkant van de auto is overigens lekker in de blanke tectyl gezet dus van zichzelf moet ie die paar maandjes wel kunnen uithouden. Het plan is om de auto na terugkomst wanneer het dan weer wat droger is, rond Maart, weer langs Stellendam te sturen voor een check-up.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: ''Even'' voorstellen; Xa4, zijn Panda en wat achtergrond..

Bericht door Pinda1000 »

Gefeliciteerd, mooi exemplaar!

Ga er maar vanuit dat die kunststof wielkuipen 1 van de beste manieren van roestpreventie is!

Jammer dat FIAT deze heeft weggelaten in het kader van bezuinigingen bij de laatste bouwjaren van de 141a..... :roll:

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: ''Even'' voorstellen; Xa4, zijn Panda en wat achtergrond..

Bericht door Micha D. »

Hij is mooi man! Goede keuze geworden, ik denk dat je hier veel plezier van gaat hebben!

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: ''Even'' voorstellen; Xa4, zijn Panda en wat achtergrond..

Bericht door Erik 319 »

Schitterende Panda.
Een zwarte Young 1100 is mijn favoriet.
Lekker basic zonder dingen die je niet nodig hebt en die dus ook niet stuk gaan.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: ''Even'' voorstellen; Xa4, zijn Panda en wat achtergrond..

Bericht door Xa4 »

Helemaal mee eens Erik, aanvankelijk zocht ik een witte en vond ik zwart er te gelikt uitzien voor een Panda.
Daar kwam ik steeds meer op terug en achteraf had ik niet blijer kunnen zijn met de kleur. Al maakt zo'n zwarte wel dat ik je een magnetron instapt telkens als de zon er even op heeft gestaan.
Qua motorisering en interieur is dit ook mijn favoriet, naar mijn idee de originele Panda in z'n meest ontwikkelde staat.
En ook qua voorkeur voor de uitvoering ben ik het met je eens, het mag van mij allemaal zo eenvoudig en minimalistisch mogelijk zijn; voor mij dé kernwaardes van de Panda. Wat nodig is, dat is aanwezig en wat er niet op hoeft zit er niet op.
Tot aan de wielen aan toe, meer dan naafkapjes hoeft er voor mij niet op. Natuurlijk wel met het oude logo.
Mensen maken me gek over de langsdragers, ''dat is toch zo leuk'', even over getwijfeld maar mij niet gezien.
Mij zul je niet de Vennyard zien afspeuren naar het heilige klokje, dat afdekkapje zit daar goed. Perfect om mijn telefoonhouder op te plakken.
Stiekem twijfelde ik een heeeeeeeel ietsjepietsje ook aan de Carello's, maar dat zijn zulke prachtexemplaren, zodra ik die foto zie zijn de twijfels over en ben ik er zeker van dat dat de kers op de vlaai wordt.

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”