Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo, 20 aug 2017, 03:01





Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Ervaringen gevraagPanda Edizione Cool 2007 en lichte caravan 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker

Geregistreerd: ma, 26 jun 2017, 11:02
Berichten: 3
Panda: Edizione Cool 20017


Beste Pandarijders,

Sinds 2009 rijden wij een Panda Edizione Cool 1.2 tot volle tevredenheid. Sinds die tijd gaan wij ook op vakantie met een Combi camp Venezia vouwwagen met een leeg gewicht van 450 kilo en maximaal te beladen tot 750 kilo. Voor de panda hadden wij een oude Daihatsu Charade met automaat waar de vouwwagen achter hing. Uiteraard merk je wel dat er een grote zware bak achter de auto hangt en het gaat soms wat minder snel maar wij zijn alle bergen en haarspeldbochten doorgekomen. (soms letterlijk in de eerste versnelling).
Nu zijn wij aan het denken om een lichte caravan aan te schaffen van maximaal 750 kilo in beladen toestand.
Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben en die ervaring willen delen?
Wij denken bijv. aan een Kip Shelter Basis of Plus, leeg tussen de 540 en 565 kilo en beladen maximaal 750 kilo.
Wat gewicht betreft moet het kunnen maar wat zijn de ervaringen en hoe gaat het rijden met (harde) wind?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar weinig recente berichten gevonden.
m.v.g.
Jan-Willem


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6761
Woonplaats: Deventer
Panda: Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD 2006
2e Panda: 4x4 Sisley 1987


Hoi Jan-Willem,
Deze ook gelezen?
viewtopic.php?f=1&t=16375&hilit=caravan



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Cross Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD, 2006, Zwart (teminste, ik mag er in rijden en aan sleutelen)
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: ma, 26 jun 2017, 11:02
Berichten: 3
Panda: Edizione Cool 20017


Bero,

Dit bericht had ik gelezen. Ik hoopte op wat meer recentere berichten/ervaringen m.n. met het trekken van een Kip Shelter basis of plus model caravan. Vooral het weggedrag bij wind en als grotere combinaties of vrachtwagens de panda met caravan gaan inhalen.

m.v.g.
Jan-Willem


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6761
Woonplaats: Deventer
Panda: Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD 2006
2e Panda: 4x4 Sisley 1987


Denk niet dat je erg veel response krijgt op je specifieke vraag (die specifieke Kip en Panda combi).
De meesten kiezen toch voor een lichtere, kleinere caravan of vouwwagen/vouwcaravan (die zijn populair bij de club zoals je ziet bij de aftertalk foto's van de kampeer weekenden ;-) )

Maar in het algemeen is het net als wat je met de vouwwagen ervaart, en is het allemaal te doen, alleen heb je niet veel vermogen als iemand met een dikke volvo met een caravan er achter.
Ik zelf heb daar in tegen met een Classic, waar een 1.1 motortje in lag, een De Reu caravan van 750 leeggewicht, van Amsterdam naar het midden van Kroatië getrokken en dat is ook gelukt,
in de bergen natuurlijk ook niet al te snel, maar het ging gewoon, en hij heeft achter een classic 4x4 met 1.1 motor gehangen, wat ook te doen was (als je niet kijkt naar het brandstofbereik). Daarna heeft hij ook achter een 2010 Nuova gehangen, en ook daar heeft hij eigenlijk niet echt problemen gegeven.
De caravan in het topic wat ik deelde, heeft achter diverse auto's gehangen. Van een classic 4x4, een Nuova (59PK), Nuova (69PK), en een Punto Diesel.
Kortom, als je al de ervaring hebt met de vouwwagen en de lichtere auto's is het geen probleem.



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Cross Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD, 2006, Zwart (teminste, ik mag er in rijden en aan sleutelen)
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: ma, 26 jun 2017, 11:02
Berichten: 3
Panda: Edizione Cool 20017


Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Wij gaan straks eerst nog met onze vouwwagen op vakantie. Waarschijnlijk gaan wij in September een Kip Shelter voor een weekend huren en het eens proberen. Dat wordt dan meteen onze eerste caravanervaring.
Als ik het zo lees is het rijden vergelijkbaar met de vouwwagen. Uiteraard snelheid en toerental aanpassen en geen haast hebben.

Volgens mij is de Kip Shelter zo ongeveer de lichste kleine carvavan die ik ken waar ik ook in kan staan, ben zelf 1,89 mtr. het basismodel weegt 540 kilo.
Andere caravanervaringen en tips zijn uiteraard welkom. Graag zelfs.


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6761
Woonplaats: Deventer
Panda: Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD 2006
2e Panda: 4x4 Sisley 1987


(y) Alvast heel veel plezier!



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Cross Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD, 2006, Zwart (teminste, ik mag er in rijden en aan sleutelen)
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za, 21 jun 2014, 08:10
Berichten: 1040
Woonplaats: Haarlem
Panda: 1.2 Lounge 2016 wit
2e Panda: Volvo Amazon B18 1968


Vanuit eigen ervaring (ex caravan kampeerder) en technisch oogpunt wil ik hier ook op reageren. Allereerst heel goed dat je het een weekend gaat proberen. Aan de andere kant lijkt het mij niet zo verstandig gezien de veiligheid. Denk aan een brug over een dal daar heb je altijd zijwind. Een touringcar die jou gaat inhalen zorgt voor enorme zuiging. Bij sterke tegenwind kun je het zwaar krijgen. Bij een lange afdaling moet je niet te snel naar beneden (dezelfde versnelling als naar boven) waarbij je een blokkade bent voor overige weg gebruikers. Denk daarbij dat touringcars tegenwoordig 100 rijden. Vrachtwagens ook steeds geavanceerder zijn geworden en hoge gemiddelde snelheden halen.
Ik denk dat je werkelijk geen reserve hebt op het moment dat je die nodig hebt. De verhouding van beladen auto versus caravan lijkt mij ook niet ideaal.
Leen of huur dan een grotere zwaardere auto voor die drie weken per jaar, voor je eigen veiligheid en mede weg gebruikers.



Nu: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: 750 CL 1988


Profiel
Forum-admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 09 okt 2005, 15:18
Berichten: 4097
Woonplaats: Hilversum
Panda: 4x4 Climbing 2005


Volgens mij is die Kip qua luchtweerstand en zij-oppervlak (i.v.m. zuiging) een stuk gunstiger dan mijn Adria uit de link hierboven. Best te doen dan. Als je zorgt dat je de zware lading zoals gasfles, mud aardappelen en fust bier nog achterin de Panda kunt stouwen en de caravan geen zware belading heeft, maar wel correcte (positieve) kogeldruk, dan zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. Natuurlijk niet nog bij windkracht 9 die diepe dalen met hoge bruggen willen nemen als er inhalende touringcars op de weg zijn.

Met de Adria heb ik op zo'n hoge oversteek over een diep dal met heel ongunstige wind wel een keer gehad dat de caravan een pootje optilde toen ik ingehaald werd door een dikke SUV, precies in het midden van de brug. De Panda bleef strak doorrijden, maar ik moest wel gas geven om de caravan aan de grond te houden. Dat zelfde zou ook gebeurd zijn met een zware auto en dezelfde caravan er achter, alleen heb je dan waarschijnlijk meer marge voordat de caravan de auto mee trekt.

Met afdalen heb ik nooit problemen gehad in bijvoorbeeld de Pyreneeën. Zolang je maar hoog in de toeren blijft afremmen op de motor. Klimmen is het zwakste punt met jouw motoruitvoering (zelfde als ik gebruikt heb). Je zult regelmatig in de situatie komen dat je sommige vrachtwagens zou willen inhalen, maar net het vermogen mist, en dat je ook wel eens ingehaald wordt door moderne vrachtwagens met lichte belading. Ook heb ik wel meegemaakt dat steile hellingen met natte kinderkopjes in bergdorpjes problemen geven, omdat je dan erg weinig asdruk op de voorwielen van de panda overhoud. Dat in combinatie met de relatief kleine, smalle wielen zorgt er dan voor dat je niet voldoende grip hebt om op te trekken en accuraat te sturen. Op asfalt kom je met de eerste versnelling nog verbazingwekkend steile hellingen op, zolang je maar geduld hebt en de koeling goed functioneert.



A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: za, 19 mei 2012, 16:02
Berichten: 5
Woonplaats: Lochem
Panda: 1.2 Emotion 2010
2e Panda: 1,2 Emotion 2007


Wij gaan over anderhalve week ook voor het eerst met de combinatie panda en caravan op pad.
De caravan, een Biod Bambi zou volgens de papieren 410 kilo moeten wegen.
Ga kijken of ik dit voor de tijd nog kan controleren.
Om het allemaal uit te proberen en niet al te spannend te laten worden gaan we naar Denemarken.
Ik heb de Panda met 51 KW (2010) en trekhaak, m'n vrouw de 44 KW (2007) zonder trekhaak.
In de praktijk zit hier geen voelbaar verschil tussen, de oudere Panda rijdt wel soepeler.
Wellicht dat met extra belasting de 7 KW wel voordelen heeft

Stefan


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling