Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Aandacht voor massa aansluitingen....

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Aandacht voor massa aansluitingen....

Bericht door Robert100HP »

Afgelopen weekend wat aandacht besteed aan de massa aansluitingen onder de motorkap. Met verlichting, ruitenwissers en richting aanwijzer aan plus brandende remlichten bij stilstand voor een stoplicht, was een toeren val merkbaar in het ritme van de richting aanwijzer. Dat duidt op een verslechterde massa, ik had verwacht dat de HP verschoont zou blijven van elektrische problemen. Maar nu Patrick met zijn HP ook al een uitval van het dimlicht heeft moet er toch een oorzaak voor dit probleem zijn. De HP heeft onder motorkap net als de 1.1 en 1.2 meerdere massapunten die alle niet gemakkelijk bereikbaar zijn. Om alle punten te bereiken en goed te reinigen moeten zowel de accu als de accubak er uit. Ik ben begonnen met de flexibele (platte) massakabel die vanaf de versnellingsbak naar het binnenscherm loopt los te halen. Deze kabel zit samen met de zwarte massakabel (die direct van de accu komt) vast op een punt. Beide moeren zaten niet echt vast, oorzaak is de platte massakabel dat flexibele spul moet je van tijd tot tijd natrekken. Het draadeind op de bak vertoonde roestvorming, platte kabel was kopergroen uitgeslagen. De kabelschoen van de zwarte massakabel en het massapunt op het binnenscherm waren ook niet vrij van oxidatie. De platte kabel heb ik schoon gemaakt en de kabelschoenen opnieuw vertind ( S39, soldeertin en een gasbrander) Gemeten weerstand voor de behandeling 6,2 Ohm erna 0,08 Ohm. De andere massa punten zitten net achter de accu en onder de zekering box de laatste is heel belangrijk. Hier was de moer flink aangetast, ook hier alles schoon gemaakt. De massa aansluitingen, kabelschoenen, accupolen en klemmen voor montage lekker ingevet met zuurvrije vaseline. Probleem opgelost.....

Grtz Rob
Bijlagen
DSC02032.JPG
DSC02032.JPG (39.69 KiB) 7331 keer bekeken

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Aandacht voor massa aansluitingen....

Bericht door Dennis023 »

Goed bezig, wat zeg ik, HEEL goed bezig en nuttige informatie waar anderen iets mee kunnen. Dat is de kracht van dit forum !! Thanks. :thumbup:
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Patrick met ck
Forumgebruiker
Berichten: 204
Lid geworden op: 08 feb 2015 12:43
1e Panda-achtige: 100hp
Locatie: drenthe/overijssel

Re: Aandacht voor massa aansluitingen....

Bericht door Patrick met ck »

Helemaal top!!

Zeer duidenlijk! Wat een beetje massa al niet kan doen!

Ik rij morgen denk ik langs de dealer. Mijn stekkertje is doorgebrand. Even een nieuwe bestellen.

Keep on the good work! :thumbup:

Groetjes

Gebruikersavatar
richardpanda
Forumgebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:25
1e Panda-achtige: 1.2 active 2010
Facebook: https://www.facebook.com/richard.gelens.5
Locatie: ridderkerk

Re: Aandacht voor massa aansluitingen....

Bericht door richardpanda »

:thumbup:


Massa is inderdaad zooo belangrijk , ik heb bij mijn laatste 4 autos elke keer extra massa kabls aangelegd vd accu naar div punten en bij 1 ook de platte massakabel vervangen voor een verse en breder ..
die platte massakabels kunnen er op het oog top uitzien , knip ze door en vaak zie je binnenin corrosie ...
zo en zo zijn ze vaak zuinig met kabels > all in the name of building it as cheap as possible ...

ik heb mijn panda net maar ik ga op dat gebied ook nog wat nalopen en wat aanpassen

vaak merk je het inderdaad echt , zeker met meerdere stroomverbruikers aan

en dat van dat zuurvrije vaseline .. zie je ook nooit meer , vroeger veel vaker , accupolen en massa punten met dat spul insmeren is top .. houd een hoop ellende weg

Gebruikersavatar
Eric R
Forumgebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 jul 2015 12:35
1e Panda-achtige: Panda 100HP
Locatie: Terneuzen

Re: Aandacht voor massa aansluitingen....

Bericht door Eric R »

Geen overbodige luxe.
Ik heb de massa kabel en de massa bout die op de motor vast zit verwijderd.
De onderzijde van de kabel is beschadigd en aan de bout en moer zit redelijk wat roestvorming.
Niet overbodig om te vervangen en schoon te maken.

Bedankt voor de tip..

Groet,
Eric
Bijlagen
image.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”