Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 1.3 Jtd ophanging

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
TerminalNL

Panda 1.3 Jtd ophanging

Bericht door TerminalNL »

Goedendag! Ik heb mijn oog laten vallen op een mooie panda 1.3 jtd met wat lichte schade.
Nu moet de linker veerpoot en aandrijfas vervangen worden, en ik verwacht ook iets van een draagarm. Maar nu vraag ik me af, zijn deze onderdelen hetzelfde als bij de benzine varianten?
Iemand die hier een antwoord op heeft? Heb zitten zoeken maar kan helaas niks vinden.

Groeten Ricardo

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 1.3 Jtd ophanging

Bericht door bero »

Hoi en welkom op het forum,
De veerpoot is zo en zo anders dan de benzine uitvoering (motor is zwaarder dus ook zwaardere vering).
Je kan dit eventueel opzoeken in Eper (http://eper.fiatforum.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

TerminalNL

Re: Panda 1.3 Jtd ophanging

Bericht door TerminalNL »

Ah dankjewel ik ga eens zoeken!
Zou alleen gaan om het ophang gedeelte van de naaf en dergelijke. Wagen is verlaagd dus dat wil ik allemaal overzetten naar de nieuwe poot.
De beste man had het erover dat puur de veerpoot vervangen moest worden omdat die scheef was. Hierdoor ook de aandrijfas defect gegaan, daar al eens ervaring mee gehad?

Btw, een jtd met 3ton op de klok, buiten de randzaken kan het blok zef dat goed aan? Turbo, koppeling en dergelijke zijn recent (afgelopen 50k km ) vervangen.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 1.3 Jtd ophanging

Bericht door bero »

Meestal duid een scheve veerpoot op een 'ongelukje' waardoor het wil naar binnen is gedrukt zeg maar.
Dan kan er meer aan de hand zijn dan alleen de poot en de as. Ook in de bak kan hij dan een klap hebben gehad.

Blok kan zeker wel wat hebben. Het mag dan wel 'maar' een Panda zijn, maar het zelfde blok zit ook in de Punto, en daar hoor je nooit wat over ;)
Meestal komen wel vele reparaties na de 3 ton, maar er is al het een en ander aan gedaan, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
succes!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Panda 1.3 Jtd ophanging

Bericht door Romeo »

bero schreef: Het mag dan wel 'maar' een Panda zijn, maar het zelfde blok zit ook in de Punto, en daar hoor je nooit wat over ;)
En nog een aantal andere Fiat's en Fiat gerelateerde merken, daarnaast in diverse Opels, Suzuki's......
Een grappig stukje tekst van internet over de JTD/ Multijet: "Die motor staat bekend als beresterk"
Toepasselijk in een Panda :rofl:

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Panda 1.3 Jtd ophanging

Bericht door bero »

:mrgreen: :mrgreen: :rofl:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Panda 1.3 Jtd ophanging

Bericht door Robert100HP »

Als zowel de veerpoot, de aandrijfas en de draagarm door een schade vervangen moeten worden hebben ook het voorste subframe en de versnellingsbak een flinke opdonder gehad. Kans bestaat dat je de auto niet meer goed uitgelijnd krijgt, met vervelend stuurgedrag en overmatige bandenslijtage tot gevolg.
Kun je er achter komen hoe deze schade is ontstaan, is men bijvoorbeeld in een slip beland en zo tegen een stoeprand geklapt dan zou ik de auto laten staan.

Grtz Rob

TerminalNL

Re: Panda 1.3 Jtd ophanging

Bericht door TerminalNL »

Ik ga zondag even kijken naar precies de schade, zou snel genoeg te zien moeten zijn wat er allemaal krom is geraakt. Hij had het erover dat die er al een poos zo reed en pas sinds kort de aandrijfas een probleem is geworden.
We zullen gaan zien, heb al prijs opgave liggen voor het spul 2e hands en viel me reuze mee in elk geval.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”