Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

roest veerschotels (achteras)

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

roest veerschotels (achteras)

Bericht door zwrtw »

Ik zit eigenlijk nooit op het nuova forum, maar nu toch even een vraagje... Mijn zwager heeft een Nuova Panda. Nu is er volgens zijn garage een veerschotel van de achteras doorgeroest. Volgens zijn garage moet er een nieuwe achteras onder. Ik heb hem al gezegd dat hij dan maar beter een as van de sloop kan halen. Maar wat ik me afvraag: komt dit vaker voor bij een Nuova?
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Robert100HP »

Beste Wijnand, bijna alle 169 ers hebben last van meer of mindere ernstige roestvorming aan de achteras. De zwarte lak is slechts een "vliesje", steensslag zorgt voor aantasting van onderaf. De veerschotels hebben slechts op hun hoogste punt een gat in het midden :shock: . De oplossing die ik heb uitgevoerd is een gat van 8mm boren aan de achterzijde van de veerschotel. Dit op het laagste punt en haaks op de as, blijft er nu alsnog water achter in de schotel dan verdwijnt dit vanzelf. Denk aan het principe van die zgn zelf loosklepjes bij een zeilboot.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Dennis023 »

Goede "modificatie" Rob, klinkt heel logisch, jammer dat de fabriek dat niet bedacht heeft in 2003...
Ik zal eens bij mijn 312 kijken hoe dat zit anders heb ik daar hetzelfde probleem over een jaar of 10.
Maar on topic, ik denk dat een tweedehands as van de sloop de goedkoopste oplossing is en dan alles overzetten.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
zwrtw
Forumgebruiker
Berichten: 844
Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
Locatie: omgeving Apeldoorn
Been thanked: 9 times

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door zwrtw »

Klinkt als een zinvolle modificatie wat Robert100hp aangeeft! Dank!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)

Gebruikersavatar
bloemie
Forumgebruiker
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2011 21:18
1e Panda-achtige: emotion 1.2 2009
Locatie: anna paulowna

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door bloemie »

Vandaag ook maar een gaatje geboort en inderdaad hoop troep blijf erachter hangen

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Erik 319 »

Robert100HP schreef:Beste Wijnand, bijna alle 169 ers hebben last van meer of mindere ernstige roestvorming aan de achteras. De zwarte lak is slechts een "vliesje", steensslag zorgt voor aantasting van onderaf. De veerschotels hebben slechts op hun hoogste punt een gat in het midden :shock: . De oplossing die ik heb uitgevoerd is een gat van 8mm boren aan de achterzijde van de veerschotel. Dit op het laagste punt en haaks op de as, blijft er nu alsnog water achter in de schotel dan verdwijnt dit vanzelf. Denk aan het principe van die zgn zelf loosklepjes bij een zeilboot.

Grtz Rob
Hoho, 7 mm toch? :mrgreen:
Ik herinnerde me dat omdat ik me afvroeg waarom geen 6 of 8 mm....
Maar inderdaad had Fiat dat zelf ook kunnen bedenken.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Robert100HP »

erguly schreef:
Robert100HP schreef:Beste Wijnand, bijna alle 169 ers hebben last van meer of mindere ernstige roestvorming aan de achteras. De zwarte lak is slechts een "vliesje", steensslag zorgt voor aantasting van onderaf. De veerschotels hebben slechts op hun hoogste punt een gat in het midden :shock: . De oplossing die ik heb uitgevoerd is een gat van 8mm boren aan de achterzijde van de veerschotel. Dit op het laagste punt en haaks op de as, blijft er nu alsnog water achter in de schotel dan verdwijnt dit vanzelf. Denk aan het principe van die zgn zelf loosklepjes bij een zeilboot.

Grtz Rob
Hoho, 7 mm toch? :mrgreen:
Ik herinnerde me dat omdat ik me afvroeg waarom geen 6 of 8 mm....
Maar inderdaad had Fiat dat zelf ook kunnen bedenken.
Ik pakte toevallig boor 7 maar 8 kan ook, 6 wordt te klein. :yes: :yes:

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Panda 500 »

Hallo heren! Blij dat ik dit lees, want wij hebben toevallig vandaag een 169-er aangeschaft, model van 2008 met 65000km op de teller, een DuaLogic, ter vervanging van onze Punto Selecta... (Voor een naar mijn mening zacht prijsje van 700 euro... Heeft enkel 4 nieuwe banden en een stevige poetsbeurt nodig)
Proefritje beviel erg goed! En hiermee bedoel ik dan voornamelijk het automatisch schakelen. Ik had me niet voorgesteld dat dat zò zacht kan gebeuren. Al rijdt een Selecta natuurlijk nóg soepeler, in feite zoals een elektrische wagen denk ik (wzwrt ?)...
Maar zodra we hem thuis hebben staan ga ik naar die achteras kijken!
Kan Mike Sanders vet hier ook soelaas brengen? (Bijkomend aan het boren van een afloopgat?)
De wagen is steeds in onderhoud geweest bij mijn bekende Fiat dealer, heeft daar recent nog een beurt gehad en is pas nog gekeurd (Belgische APK) zonder opmerkingen. Ik denk/hoop dus dat die achteras nog niet in àl te slechte staat is...

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Erik 319 »

700 euro? :roll:
312=500 319=Panda.

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Giovanni. »

Benzinewagen, België, 10 jaar oud.

Die combi zorgt ervoor dat dit soort wagentjes massaal naar NL gehaald worden momenteel. Wij kunnen ons die prijzen niet voorstellen.

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Pistachio »

Robert100HP schreef:Beste Wijnand, bijna alle 169 ers hebben last van meer of mindere ernstige roestvorming aan de achteras. De zwarte lak is slechts een "vliesje", steensslag zorgt voor aantasting van onderaf. De veerschotels hebben slechts op hun hoogste punt een gat in het midden :shock: . De oplossing die ik heb uitgevoerd is een gat van 8mm boren aan de achterzijde van de veerschotel. Dit op het laagste punt en haaks op de as, blijft er nu alsnog water achter in de schotel dan verdwijnt dit vanzelf. Denk aan het principe van die zgn zelf loosklepjes bij een zeilboot.

Grtz Rob

Dit vond ik een toffe oplossing (y) , ik dacht van het ook te doen op mijn Fiat 500C. Dus ben net gaan kijken ....
:D De gaten zijn standaard al voorzien in de veerschotels van de 500...
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: roest veerschotels (achteras)

Bericht door Panda 500 »

@erguly: Ja, inderdaad een héél zacht prijsje, vonden wij ook. Bijna verdacht, maar gezien de wagen door mijn bekende (en in feite bevriende) dealer steeds is onderhouden heb ik toegehapt. Die was zelf ook verbaasd dat de Panda voor zo weinig van de hand gedaan werd. Hij heeft recent nog een onderhoudsbeurt bij hem gehad! (Ook door hem nieuw geleverd en steeds onderhouden). We zijn een beetje bang dat de verkoper alsnog elders zijn licht opsteekt en de prijs zou (willen) aanpassen. In België zijn auto's inderdaad goedkoper dan in Nederland, ook nieuwe, maar ik vermoed dat deze verkoper, die op een verzekeringskantoor werkt, gewoon heeft gekeken naar de waarde die de verzekering bij een "total loss" zou uitbetalen... "Beroepsmisvorming", denk/hoop ik... Dat is uiteraard steeds lager dan de tweedehands marktprijs . Zodra we hem in huis hebben post ik wel een fotootje. Maar dat wordt eind juli. We gaan de deal echter voordien sluiten wegens vakanties van beide partijen in juli, en de verkoper zijn nieuwe auto (Mini) is voor 10 juli beloofd. De Panda Dualogic heeft een glazen Skydome-dak, mistlampen, tweedelige achterbank, lichtmetalen wielen en airco. Het juiste type ("Dynamic" of zo) weet ik echter niet) Maar de verkoop wordt in principe volgende week wel echt gesloten en op papier gezet. Pas dàn zal ik echt "gerust" zijn...

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”