Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Even voorstellen en gelijk even een vraag

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Thawan
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2016 11:33
1e Panda-achtige: 1.2 emotion 2008

Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Thawan »

Beste allemaal.
Mijn naam is Ferry en heb sinds een paar maanden een panda. Ik ben er erg blij mee op 1 puntje na. En dat is het verbruik van de auto. Ik heb een tijdje gezocht naar een auto die goedkoop is op alle vlakken maar blijkbaar heb ik een panda die dorstig is.

Ik heb hier verhalen gelezen van bezitters die de zelfde auto hebben als mij (panda 1.2 uit 2008) die 1:20 halen met hun auto. Ik red alleen 1:14,5 als ik rustig rijd. Ik heb geen lode voet. Ik rij voornamelijk op de snelweg. Dus ik vraag me af waar het verschil vandaan kan komen.

Mochten jullie ideeën hebben dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
stephan1978
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 dynamic bj. 2008
Locatie: Hoogerheide

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door stephan1978 »

Heb je ook een verbruiksmeter? Ik hou tijdens het rijden het verbruik een beetje in de gaten en daarmee rij je meer bewust en dat helpt om zuinig te rijden. Ik merk wel dat de Panda windgevoelig is. Bij flinke wind tegen stijgt het verbruik behoorlijk. Verder kun je nog checken of er geen technische gebreken zijn. Een zwak punt van de Panda is o.a. de remmen. Het kan makkelijk zijn dat een remklauw een zuiger heeft die vast zit. 1 op 14,5;is niet zo best . Mijn record is inderdaad 1 op 20 en gemiddeld zit ik op 1 op 17,5 met normaal en vlot rijden.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door bero »

1:20 red je als je zuinig rijd met een diesel.. bemzine rijd de gemiddelde panda 1:15 1:16 bij normaal gebruik.
Een kant en klaar antwoord op jou vraag is er niet omdat het van vele factoren af kan hangen.
Staat van de banden, sporing, 'nieuw' rijden, bougies, luchtfilter, olie staat, remmerij enz enz.
Hoe bereken je je gebruik?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
stephan1978
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 dynamic bj. 2008
Locatie: Hoogerheide

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door stephan1978 »

Ik krijg 1 op 20 voor elkaar met een 1.2 60 pk Panda uit 2008. Dan rij ik wel als een ouwe sok en is het voorjaar/zomer. En mijn auto is wel goed onderhouden en uitgelijnd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Robert100HP »

stephan1978 schreef:Heb je ook een verbruiksmeter? Ik hou tijdens het rijden het verbruik een beetje in de gaten en daarmee rij je meer bewust en dat helpt om zuinig te rijden. Ik merk wel dat de Panda windgevoelig is. Bij flinke wind tegen stijgt het verbruik behoorlijk. Verder kun je nog checken of er geen technische gebreken zijn. Een zwak punt van de Panda is o.a. de remmen. Het kan makkelijk zijn dat een remklauw een zuiger heeft die vast zit. 1 op 14,5;is niet zo best . Mijn record is inderdaad 1 op 20 en gemiddeld zit ik op 1 op 17,5 met normaal en vlot rijden.


Note: De remmen zijn beslist geen zwak punt van model 169. De oorzaak ligt bij de eigenaar of garage. wanneer elke 2 jaar ( volgens onderhoudsschema) de remvloeistof vervangen wordt of minimaal gecontroleerd word op vocht gehalte remt een Panda probleemloos. Geldt overigens voor alle automerken...!!

Grtz Rob

Gebruikersavatar
stephan1978
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 dynamic bj. 2008
Locatie: Hoogerheide

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door stephan1978 »

Ok, de Panda is de eerste auto in de 18 jaar dat ik auto's bezit waarbij ik me druk maak over het tijdig vervangen van de remvloeistof.

Robo
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 mar 2015 09:17
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Limburg

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Robo »

Het is wel een 1.4 100HP, maar ik haal ook makkelijk 1:16/17.

Feit is wel dat ik niet veel boven de 110 rijdt, dan loopt het verbruik al snel op. Dus heel rustig optrekken en dan alsnog op de autoweg 140 rijden zorgt voor extra verbruik. Lekker 110 blijven hobbelen en een beetje draften achter busjes/SUV's/vrachtauto's helpt enorm.

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Fijat »

Robert100HP schreef:Note: De remmen zijn beslist geen zwak punt van model 169. De oorzaak ligt bij de eigenaar of garage.
Nee, ik kan het nóg sterker vertellen, maar dan moet ik gaan liegen. Ik haal bij mijn Panda twee keer per jaar de voorwielen eraf omdat de remblokken in hun zadel vastzitten, en ondanks het gebruik van kopervet zitten er altijd wel een paar van de acht punten vast. Ik heb 17 jaar een Starlet gehad, en m'n moeder 15 jaar een Alto, en bij beiden nog nóóit iets aan de remmen hoeven doen.

Groet, Jan.

Gebruikersavatar
stephan1978
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 dynamic bj. 2008
Locatie: Hoogerheide

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door stephan1978 »

I rest my case... _O_

Giovanni
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2007 23:45
Locatie: Elst

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Giovanni »

Ik rijd pas sinds afgelopen weekend in een Panda 1.2 uit 2010. Het leek er op dat het verbruik bij 1 op 16 bleef steken volgens de boordcomputer. Totdat ik een tankstation opzocht. Vulpistool erin en tanken maar. Al vrij vlot sloeg de pomp af, ik dacht nog: neeheeeeee, niet weer zo'n Fiat die je zo ongelukkig vol krijgt door allerlei rare bochten in de vulpijp. Voorzichtig verder gegaan met afvullen, blijkt er tot mijn stomme verwondering niet meer dan 31,8 ltr in te gaan?????? Even rekenen, 573km gedeeld door 31,8, verhip, het ding is nog zuiniger dan de 6,1ltr per 100km die de boardcomputer aangeeft!

Mijn rijstijl: vlot, gas gaat nooit onderin behalve bij invoegen, toerental op de snelweg onder de 4000rpm houden, en zeker niet in de vijfde versnelling 80 gaan sukkelen op provinciale wegen! Gewoon in 4 laten staan, het ding heeft al een veel te lange bak. Als je dan met een te laag toerental in 5 rijd en je gaat met je gaspedaaltje trappen om op gang te blijven, VLIEGT het verbruik omhoog. Om het even met welke auto je het zogenaamde nieuwe rijden toepast. Het is nog slecht voor je lagerwerk ook.

Enfin, ik rijd dus gewoon 130 met het verkeer mee, het zal me niet eens verbazen als ie op de lange afstand naar zuidoost Spanje doodleuk 1 op 20 haalt.
Momenteel rijdend: Fiat Panda 1.2, Fiat Punto 176 1.2 16V G3, Fiat 127 Fiorino lpg bijgenaamd de Smurf! En een Autobianchi A112 Junior van '80 met 32dkm.

Op de operatietafel: Autobianchi A112 1974, restauratie en ombouw naar 1.1 Fire met ECVT.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Pinda1000 »

Robo schreef:Lekker 110 blijven hobbelen en een beetje draften achter busjes/SUV's/vrachtauto's helpt enorm.
Waarom koop je dan een 100HP? :?

Gebruikersavatar
Alexander
Forumgebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 okt 2015 21:19
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Climbing Twinair Turbo105 PK
Locatie: Oegstgeest

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Alexander »

Pinda1000 schreef:
Robo schreef:Lekker 110 blijven hobbelen en een beetje draften achter busjes/SUV's/vrachtauto's helpt enorm.
Waarom koop je dan een 100HP? :?
:mrgreen: :yes: :rofl:
Gr,Alex

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Robert100HP »

Fijat schreef:
Robert100HP schreef:Note: De remmen zijn beslist geen zwak punt van model 169. De oorzaak ligt bij de eigenaar of garage.
Nee, ik kan het nóg sterker vertellen, maar dan moet ik gaan liegen. Ik haal bij mijn Panda twee keer per jaar de voorwielen eraf omdat de remblokken in hun zadel vastzitten, en ondanks het gebruik van kopervet zitten er altijd wel een paar van de acht punten vast. Ik heb 17 jaar een Starlet gehad, en m'n moeder 15 jaar een Alto, en bij beiden nog nóóit iets aan de remmen hoeven doen.

Groet, Jan.
Komt dit dan door roest of remstof.....of rem je te weinig.....? Of ligt het aan de kwaliteit van de remblokken.?

Grtz rob

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Robert100HP »

Giovanni schreef:Ik rijd pas sinds afgelopen weekend in een Panda 1.2 uit 2010. Het leek er op dat het verbruik bij 1 op 16 bleef steken volgens de boordcomputer. Totdat ik een tankstation opzocht. Vulpistool erin en tanken maar. Al vrij vlot sloeg de pomp af, ik dacht nog: neeheeeeee, niet weer zo'n Fiat die je zo ongelukkig vol krijgt door allerlei rare bochten in de vulpijp. Voorzichtig verder gegaan met afvullen, blijkt er tot mijn stomme verwondering niet meer dan 31,8 ltr in te gaan?????? Even rekenen, 573km gedeeld door 31,8, verhip, het ding is nog zuiniger dan de 6,1ltr per 100km die de boardcomputer aangeeft!

Mijn rijstijl: vlot, gas gaat nooit onderin behalve bij invoegen, toerental op de snelweg onder de 4000rpm houden, en zeker niet in de vijfde versnelling 80 gaan sukkelen op provinciale wegen! Gewoon in 4 laten staan, het ding heeft al een veel te lange bak. Als je dan met een te laag toerental in 5 rijd en je gaat met je gaspedaaltje trappen om op gang te blijven, VLIEGT het verbruik omhoog. Om het even met welke auto je het zogenaamde nieuwe rijden toepast. Het is nog slecht voor je lagerwerk ook.

Enfin, ik rijd dus gewoon 130 met het verkeer mee, het zal me niet eens verbazen als ie op de lange afstand naar zuidoost Spanje doodleuk 1 op 20 haalt.
Vergis ik mij of was jij het met die Punto die nog een halve liter olie in de motor over had.....?

Grtz Rob

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Even voorstellen en gelijk even een vraag

Bericht door Fijat »

Robert100HP schreef:Komt dit dan door roest of remstof.....of rem je te weinig.....? Of ligt het aan de kwaliteit van de remblokken.?
Voornamelijk roest, op de plaats waar de remblokken met de afgeronde uiteinden in de zadels liggen. Ik moet wel toegeven dat ik altijd spaarzaam rem, bij mij zijn bijvoorbeeld de schijven ook nooit mooi blinkend, je weet wel, ik heb zo'n schone "ring" op de schijf die qua diameter steeds kleiner wordt. Begin 2017 moet ie APK, dan moeten er nieuwe op liggen.

Groet, Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”