Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

'Vreemde'olielekkage? Panda 169 JTD

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

'Vreemde'olielekkage? Panda 169 JTD

Bericht door ratz2671 »

Toen ik de ruitensproeiervloeistof wilde gaan bijvullen, zag ik dat ik een olielekkage had.
Rondom(zie foto) wat olieachtig en een plasje van een centimeter in ongeveer het midden van de foto.
De brandstofslangetjes waren aan de onderkant ook zwart van de olie. Vooral de bovenste.
Ik heb geen idee waar dit vandaan kan komen. Graag tips aub :)


Overigens viel mij wel nog op dat het bovenste brandstofslangetje er maar 'losjes' in zat. Wel vast, maar met eenklein klikje van het klemmetje zit ie weer los. De onderste zit goed vast.
PandaOlieLekkage2016-04-01 18.20.12.jpg

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: 'Vreemde'olielekkage? Panda 169 JTD

Bericht door Pinda1000 »

ratz2671 schreef:De brandstofslangetjes waren aan de onderkant ook zwart van de olie. Vooral de bovenste.

Overigens viel mij wel nog op dat het bovenste brandstofslangetje er maar 'losjes' in zat. Wel vast, maar met eenklein klikje van het klemmetje zit ie weer los.
Brandstoflekkage? :? Vuil + dieselolie = zwarte troep.

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: 'Vreemde'olielekkage? Panda 169 JTD

Bericht door ratz2671 »

Pinda1000 schreef:
ratz2671 schreef:De brandstofslangetjes waren aan de onderkant ook zwart van de olie. Vooral de bovenste.

Overigens viel mij wel nog op dat het bovenste brandstofslangetje er maar 'losjes' in zat. Wel vast, maar met eenklein klikje van het klemmetje zit ie weer los.
Brandstoflekkage? :? Vuil + dieselolie = zwarte troep.
Zou idd voor de hand liggend zijn.
Het is echt gewoon olie wat er in dat 'gat' ligt.
Ruikt/voelt ook totaal niet naar diesel + vuil.

Maar mocht het alsnog een brandstoflekkage zijn(om dit uit te sluiten), zijn deze onderdelen dan te vervangen of moet er een nieuwe/andere pomp in?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: 'Vreemde'olielekkage? Panda 169 JTD

Bericht door Pinda1000 »

Geen idee of eea te vervangen is, meestal wel. Maak alles even brandschoon en laat de motor een tijdje draaien, misschien zie je dan waar het vandaan komt.

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: 'Vreemde'olielekkage? Panda 169 JTD

Bericht door ratz2671 »

Pinda1000 schreef:Geen idee of eea te vervangen is, meestal wel. Maak alles even brandschoon en laat de motor een tijdje draaien, misschien zie je dan waar het vandaan komt.
Ja heb ik gedaan, maar tijdens minuten lang lopen gebeurt er niets.
Wellicht toch de brandstofslangen die tijdens het rijden(snelweg) trillen oid?
Ik heb het ook geprobeerd om wat te bewegen tijdens het lopen, maar alles blijft lekvrij vastzitten.

Maar wat je zegt: even alles brandschoon maken(nu even sporadisch gedaan), want nu was het moment dat er iemand met de auto weg moest en pas laat terug was.
Morgenochtend de aansluitingen maar eens goed schoonmaken(de bovenste die losser zit als je die los maakt loopt de diesel er uit dus even kijken hoe en of dit (tijdelijk) te stoppen is))).

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: 'Vreemde'olielekkage? Panda 169 JTD

Bericht door ratz2671 »

Hier zie je duidelijk, hoewel die lekt, dat de aansluitnippels? beduidend dichter op de aansluitingen zitten dan op mijn foto
[youtube][/youtube]

Gebruikersavatar
ratz2671
Forumgebruiker
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 apr 2015 06:57
1e Panda-achtige: 1.3 JTD Dynamic 2005
Locatie: Friesland

Re: 'Vreemde'olielekkage? Panda 169 JTD

Bericht door ratz2671 »

Vanochtend alles schoongemaakt en laten lopen.
Porren aan de bovenste brandstofleiding, maar niks.
Het is echt schone olie wat er in ligt. Ik kan mij niet voorstellen dat hir een olielekkage kan/moet zijn.
Ik vind ook de klem van de brandstofslang een puntje van aandacht.
Hopelijk is dit met een klein onderdeeltje te fixen want een brandstoffilterhuis is aardig prijzig :shock:


Tijdens de controle kwam ik er achter dat een rubber van het luchtfilterhuis weg was dus een trillende kap(andere kant zat nog wel vast).
Dit opgevuld met een paar rubberen ringen die ik nog had liggen :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”