Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Mag het een inchje meer of minder zijn?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Panda69 »

Ik lees in de gebruiksaanwijzing van mijn Panda 169 dat dit model werd afgeleverd met 13 of 14 inch banden.

Kun je dat zomaar zelf kiezen? En wat voor effect heeft het als je er 14" onder legt, terwijl er nu 13" onder liggen? Heeft dat invloed op het brandstofverbruik?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Robert100HP »

De diameter van de velg kun je zelf kiezen, belangrijk zijn de ET waarde ( de diepte die de velg naar binnen steekt) de steek en de afrolmaat ( de buiten omtrek van de band). Verandering van banden/velgen leid altijd tot wijzigingen in het brandstofverbruik. Zou je b.v. kiezen voor een grotere velg met een smalle band (neem b.v. de BMW i3) dan zal door het kleinere front oppervlak de luchtweerstand lager zijn en is ook de rolweerstand lager. Dit leid tot een lager verbruik, ga je breder dan zal het verbruik juist stijgen. Verder weegt een grotere/bredere velg zwaarder en deze massa moet ook weer in beweging worden gezet. Het onafgeveerde gewicht veranderd hierbij ook. Voor de Panda kun je kiezen uit de velgmaten 13" t/m 17" zie voor de ET waarde het instructie boekje van de auto. Een veel gekozen velg voor de Panda is een 6,5 J X 15 ET 30 hierop kun je een 195/45 of 50 serie band monteren. Het brandstof verbruik stijgt marginaal maar de wegligging en de looks :yes: gaan er op vooruit. Aribold heeft zo'n mooie bandencalculator op het forum gezet waarmee je alle info over velg en band kunt vinden.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Panda69 »

Heel erg bedankt Rob!

Omdat ik net een Panda heb gekocht (er zit nog niet eens een kenteken op) en ik er een goedkoop setje lichtmetalen velgen onder wil doen, staat het me dus nog vrij de velgendiameter te kiezen. Voor mij is vooral het brandstofverbruik belangrijk. Wat raad jij, of iemand anders, mij aan?

Passen al die maten zomaar onder iedere Panda?

Ik hoop dat niemand zich ergert aan deze wellicht wat 'domme' vragen.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Pinda1000 »

Als het brandstofverbruk het belangrijkste is kan je het beste met niet al te brede banden rijden ivm de luchtweerstand en de afrolweerstand.

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Panda69 »

Pinda1000 schreef:Als het brandstofverbruk het belangrijkste is kan je het beste met niet al te brede banden rijden ivm de luchtweerstand en de afrolweerstand.
Dat dacht ik ook al. Is het zo dat als de wieldiameter groter is, het verbruik ook minder is?

En past alles ongestraft in de wielkasten?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door bero »

Misschien heb je er iets aan, misschien niet, maar wij hebben een Bandencalculator op de site :)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Panda69 »

bero schreef:Misschien heb je er iets aan, misschien niet, maar wij hebben een Bandencalculator op de site :)
Robert100HP liet hem ook al zien en het tooltje is zeker bruikbaar. Maar het geeft geen antwoord op al mijn vragen. Toch bedankt, Bero!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Pinda1000 »

Panda69 schreef:Is het zo dat als de wieldiameter groter is, het verbruik ook minder is?

En past alles ongestraft in de wielkasten?
Nee en nee. Je moet rekening houden met de afrolomtrek, die moet ongeveer gelijk zijn aan wat er standaard op zit.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Robert100HP »

Jongens lezen jullie niet....... ): ): Bijna al het gevraagde staat in mijn eerste antwoord. De afrolmaat kun je ook bepalen door een rolmaat buiten om de band te leggen. Wanneer je een 14" 5,5 j velg kiest met een ET waarde van 32 met daar op een 185/60 band is de wielkast op de zelfde wijze gevuld. Bovendien wijst de km teller dan bijna de exacte waarde aan. 17" kan ook maar dan moet je naar een 35 serie band toe en die is heel plat en stug.
Voor de duidelijkheid 185 is de breedte van de band, 60 is een percentage aanduiding. De hoogte van de band is 60 % van 185, 1% is 1,85 de hoogte van de band is dus 60 X 1,85. Dit is het deel wat je ziet vanaf de velg tot aan het loopvlak. Veel merk fabrikanten leveren ook brandstof besparende banden.
Nog twee tips: goedkope velgen kunnen vaak problemen opleveren met balanceren, ze zijn mechanisch minder sterk. Koop vooral geen Chinese merkbanden zoals Wanli, Sunrise en meer van die zooi.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Pinda1000 »

Ik lees wel hoor :P

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Mag het een inchje meer of minder zijn?

Bericht door Robert100HP »

Pinda1000 schreef:Ik lees wel hoor :P
Grrr.....

Grtz Rob

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”