Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma, 21 aug 2017, 00:00





Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km 
Auteur
Bericht Deel dit onderwerp via: Deel dit onderwerp via: FacebookDeel dit onderwerp via: TwitterDeel dit onderwerp via: Google+
Forumgebruiker

Geregistreerd: ma, 20 feb 2017, 17:05
Berichten: 2
Panda: 1.2 Dynamic 2004


Hallo allemaal,

ik ben net lid geworden van deze club omdat ik per drie maart 2017 bezitter word van een Panda 1.2 Dynamic uit 2004. De auto heeft 45000 km op de teller. Ik heb hem van een particulier gekocht dwz bij meneer zelf aan huis. Het was de tweede auto van een echtpaar dat op leeftijd is en dat naar een bejaardenwoning vertrekt. Ja dit is het cliché van een oud opatje met garage, je kent dit wel, maar het klopt dus echt. Ik heb de oude meneer en de garage zelf gezien. :lol:
De vraag is nu of ik de distributieriem moet laten vervangen? En zijn er andere tips die jullie hebben voor ik vol gas ga geven. Is er onder jullie nog een goeie monteur in de buurt van Amsterdam die er - tegen een bescheiden vergoeding - naar wil kijken?
Moet deze auto nog een antiroest behandeling krijgen? Hij heeft metallic rode lak.

ik hoor het graag, groet, Elmer


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6762
Woonplaats: Deventer
Panda: Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD 2006
2e Panda: 4x4 Sisley 1987


Hoi, welkom en gefeliciteerd met je auto!
Ik zou zelf gewoon het 'preventieve' doen. Daarmee bedoel ik, Bougies nakijken/vervangen, filtertjes (olie/intereur/pollen), olie verversen,
remmerij nakijken.
45000 is zeker niet veel voor een auto van 13 jaar oud, maar wil niet altijd zeggen dat het goed is. Hij heeft dan immers vaker stilgestaan dan
gereden, motor zal dan ook wat 'lui' zijn en meestal begin je pas te merken wat er echt aan vervanging toe is als je zo'n 1000 km er mee gereden hebt.

Een tip: De auto niet met 'het nieuwe rijden' behandelen. Het zijn hoge toeren motortjes waarbij dit echt NIET werkt in je voordeel.


Succes.



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Cross Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD, 2006, Zwart (teminste, ik mag er in rijden en aan sleutelen)
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 11 okt 2016, 18:27
Berichten: 211
Woonplaats: Médoc (33) Frankrijk
Panda: Panda 4x4 1.1L 1998 Trazione integrale


Stilletjes inrijden hoor, die auto is niet gewoon van te rijden onder jou voet.



Bonne route.

Volg de advonturen van onze Panda op: viewtopic.php?f=3&t=17797


Fiat 124 Spider Lusso Plus 2016
Fiat 500C Lounge Sportiva 2010
Fiat Panda 4x4 1998


Laatst bijgewerkt door Pistachio op ma, 27 feb 2017, 08:12, in totaal 1 keer bewerkt.



Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: do, 11 dec 2008, 19:37
Berichten: 301


bero schreef:
Het zijn hoge toeren motortjes waarbij dit echt NIET werkt in je voordeel.

Volgens mij kun je van álles van de 1,2 - blokken zeggen, behalve dat het hogetoeren-motoren zijn; is een lange-slag blok met het maximum koppel bij 2500 tpm, zo rond de 90 km/u. Was nou juist waar ik bij de aankoop zo blij mee was, voor zover mij bekend ligt het maximum koppel van al die andere kleine wagentjes bij een toerental waar je (of in elk geval ik) nooit komt. Die van mij loopt 1 : 19,3


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6762
Woonplaats: Deventer
Panda: Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD 2006
2e Panda: 4x4 Sisley 1987


De 60PK uitvoeringen (tot 2007) hebben geen maximale koppel bij 2500 toeren, maar dat terzijde.
Het nieuwe rijden wilt graag dat je schakelt bij 2200 toeren, wat gewoon niet werkt bij deze motoren.



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Cross Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD, 2006, Zwart (teminste, ik mag er in rijden en aan sleutelen)
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 18 nov 2016, 10:35
Berichten: 146
Panda: Cool 2010
2e Panda: A112 Junior


Fire is idd een toerenmachientje! Bij de 2010versie wel zo onnozel lamgelegd door de idioot laaaaaaaaaaaaaaaaange eindreductie, dat de enige remedie om er nog een beetje gang in te krijgen is: helemaal tot de toerenbegrenzer doorjekkeren. In 4 en 5 haalt ie dat echter bij lange na niet! Vreselijk slecht gekozen door Fiat. In de vijfde versnelling loopt het ding dezelfde snelheid bij 4000rpm als mijn Alfa V6 in 6.......... Maar die heeft ruim het dubbele aan Cylinderinhoud en 130 pk extra. Vandaar dat het arme Pandaatje bij een zuchtje tegenwind in 5 of bij een hellingspercentage van 3% de pijp meteen aan Maarten geeft. Niet dat ik de Panda nu meteen de grond in boor, je moet er gewoon mee leren omgaan. Dus moest het motortje van ons exemplaar eerst even loskomen, waar ik hem netjes 5000km de tijd voor gegeven heb. Eenmaal los, bleek het een prima karretje. Gewoon op tijd terug naar 4, of onder de 110 zelfs naar 3, om het hele toerenbereik te benutten! Het verhruik is dan nog een zeer acceptabele 1 op 16.5 Om 1 op 23 te rijden hoef je ook nix raars te doen, als je met 90 achter een vrachtwagen blijft hangen, doet ie dat met 2 vingers in z'n neus :yes:


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 04 feb 2015, 13:40
Berichten: 73
Woonplaats: Hoogerheide
Panda: Fiat Panda 1.2 dynamic bj. 2008


Probeer voor de gein een keer een toyota aygo...dat is een toerenmachientje...de 1.2 60 pk in de Panda is een zalig rustig motorblokje die soepel en schakellui te rijden is. En superzuinig. In de zomer haal ik regelmatig 1 op 20. Ik heb met mijn Panda in 2 jaar tijd probleemloos 50000 km gereden (km stand is nu 105500) en ik denk er nog niet aan om 'm weg te doen...


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 04 feb 2015, 13:40
Berichten: 73
Woonplaats: Hoogerheide
Panda: Fiat Panda 1.2 dynamic bj. 2008


Iedereen die hier verkondigd dat je geen "nieuwe rijden" moet proberen met jouw Panda of dat je 'm tot de toerenbegrenzer door moet jagen heeft geen verstand van auto's en auto rijden. Omdat het max koppel al bij een laag toerental beschikbaar is ben je veel sneller als je vlot overschakeld dan dat je in elke versnelling de 3 of 4000 toeren probeerd te halen . Daarbij rij je ook nog een zuiniger bij snel doorschakelen zowel qua brandstofverbruik als levensduur van je auto...


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2183
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart


:roll: :X


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 27 feb 2011, 13:53
Berichten: 884
Woonplaats: breda
Panda: Lancia y10 1990 1.2 mpi
2e Panda: 1000 clx 1991


stephan1978 schreef:
bij een laag toerental beschikbaar is ben je veel sneller als je vlot overschakeld
dus iedereen die aan motorsport of track day's doet(met b.v. dit type blok) doet t verkeerd :? Het koppel is heel stabiel vanaf een x aantal toeren, (vandaar dat het max aantal toeren vrij laag begint volgens de folder..) en de pk's nemen toe, zie de avatar van pinda 1000 :yes:
dat je het hoogtoerige vermogen niet nodig hebt om met het verkeer mee te komen zou een plausibel argument kunnen zijn bijvoorbeeld...


Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di, 26 sep 2006, 14:02
Berichten: 6762
Woonplaats: Deventer
Panda: Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD 2006
2e Panda: 4x4 Sisley 1987


Ik denk dat iedereen zo zijn (benodigde) ervaring en zijn (gegronde) mening over heeft.
Zullen we de discussie beëindigen (of in een nieuw onderwerp doorgaan) en ons gaan richten op de vraag van Elmer?
Daar heeft Elmer meer aan dan het heen en weer discussiëren, en laat ik dan er bij zetten dat ik van mening ben dat 'het nieuwe rijden' niet geschikt is voor de Panda 60PK.



Afbeelding
|| Upload je foto's via de uploader! || Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Cross Fiat Panda 4x4 Cross 1.3 JTD, 2006, Zwart (teminste, ik mag er in rijden en aan sleutelen)
1/2 eigenaar Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987


Profiel
Forumgebruiker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo, 03 apr 2016, 20:58
Berichten: 88
Panda: 1.2 2011


Je vroeg of je een goede koop hebt gedaan. Dan is er - na lang en een hoop vriendelijk geklets - maar één vraag mogelijk: wat heb je voor je autootje betaald?


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: vr, 18 nov 2016, 10:35
Berichten: 146
Panda: Cool 2010
2e Panda: A112 Junior


Schakelen bij 4000rpm? We zullen de discussie maar laten voor wat ie is. Ik vermoed dat hier mensen meelezen die met al hun verstand van techniek en autorijden, er 300% van overtuigd zijn dat bij 6000rpm de zuigers door de motorkap komen.......... :rofl: :rofl: :rofl:

Maar wees gerust geachte topicstarter! Je hebt een kwalitatief goed autootje gekocht! Hondstrouw zoals alleen een Fiat of oude Jappanner kan zijn! Zuigers vliegen niet zomaar door de motorkap, lagers en drijfstangen verlaten het blok niet door ongeplande gaten in het gietstuk, de electronica finctioneert zelfs onItaliaans, de wegligging is prima in orde, de draagarmen fladderen niet spontaan uit hun rubbers en het algehele comfort is op een veel hoger peil dan je van zo'n autootje verwacht!

1 puntje van aandacht: pas het nieuwe rijden vooral niet toe, de uitlaat komt dan niet fatsoenlijk op temperatuur en rot er dus in notime onder vandaan! De olie haalt zijn bedrijfstemperatuur pas na zo'n lange tijd dat condens niet weet te verdampen, met alle destructieve gevolgen voor de smering. Wist je trouwens dat de oliepomp zijn max opbrengst pas bij 2200rpm heeft? Zorg er dus voor dat je bij overschakelen niet onder dat toerental komt! Erg slecht voor de smering! Ook je remmen gaan compleet vast zitten met die onverstandige manier van rijden! Het gasklephuis vervuild enorm als je die rare hopeloos in de weg rijd manier toe gaat passen.

Kortom, vlam die boel maar lekker schoon en droog met je Panda! Als je elke 100km 3 euro extra verstookt op die manier, kost dat op 1000km 30 euro, op 10.000km 300 eurootjes, en op 30.000km heb je 900 euro meer uitgegeven. Maar MET plezier! Vergelijk dat nou eens met die moordenaarspraktijken van die personen die het nieuwe rijden bedacht hebben? Zeer sadistische wezens moeten dat zijn! Want een blokrevisie kost je al snel 3 mille, om dat te kunnen betalen moet je dus 100.000km zonder enige vorm van plezier met een ei onder je gaspedaal rijden, begint de auto binnen de kortste keren de hobbelen en te bokken doorat de boel intern vervuild als een gek, gaan de remmen piepen op de koop toe en haal je dus die 3 mille besparing over die 100K aan kilometers ook niet doordat je tussendoor meneer de chefwerkplaats van je plaatselijke dealer elke keer moet smeken om een oplossing! Sja, die man durft waarschijnlijk niet te zeggen wat bij denkt!

Opmerking moderator:
Goed, dit was het laatste over het 'nieuwe rijden' en de Panda.. Ontopic nu weer!


Profiel
Forumgebruiker

Geregistreerd: ma, 20 feb 2017, 17:05
Berichten: 2
Panda: 1.2 Dynamic 2004


Hallo allemaal,

effe bijkomen van alle teksten! Zoals eerder aangegeven door mij in mijn vorige bericht krijg ik de panda vanaf 3mrt....ja dat is vandaag!
Hoge toeren, lage toeren, nieuwe rijden, oude rijden. Ik rij gewoon normaal. Het is geen sportwagen, en je hoeft hem ook niet als een oud wijf te behandelen. Dus dank voor alle reacties over nieuwe rijden/hoge lage toeren etc.
Iemand vroeg wat ik betaald heb. Ik heb 2500 betaald. Lijkt mij heel redelijk voor een auto met zo weinig km's, eerste eigenaar, en altijd dealer onderhouden.

Mijn vraag ging vooral over de distributieriem...

groet, Elmer


Profiel
Clublid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo, 14 jul 2010, 22:27
Berichten: 2183
Woonplaats: Den Haag
Panda: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart


Als je niet zeker weet of en wanneer deze vervangen is zou je hem voor de zekerheid kunnen (laten) vervangen.


Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum





Wie is er online 

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Forum restyle 2010: aribold & welshwitch, 2014: aribold & forumbeheer.
phpBB.nl Vertaling