Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Elmer
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2017 17:05
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2004

Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Elmer »

Hallo allemaal,

ik ben net lid geworden van deze club omdat ik per drie maart 2017 bezitter word van een Panda 1.2 Dynamic uit 2004. De auto heeft 45000 km op de teller. Ik heb hem van een particulier gekocht dwz bij meneer zelf aan huis. Het was de tweede auto van een echtpaar dat op leeftijd is en dat naar een bejaardenwoning vertrekt. Ja dit is het cliché van een oud opatje met garage, je kent dit wel, maar het klopt dus echt. Ik heb de oude meneer en de garage zelf gezien. :lol:
De vraag is nu of ik de distributieriem moet laten vervangen? En zijn er andere tips die jullie hebben voor ik vol gas ga geven. Is er onder jullie nog een goeie monteur in de buurt van Amsterdam die er - tegen een bescheiden vergoeding - naar wil kijken?
Moet deze auto nog een antiroest behandeling krijgen? Hij heeft metallic rode lak.

ik hoor het graag, groet, Elmer

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door bero »

Hoi, welkom en gefeliciteerd met je auto!
Ik zou zelf gewoon het 'preventieve' doen. Daarmee bedoel ik, Bougies nakijken/vervangen, filtertjes (olie/intereur/pollen), olie verversen,
remmerij nakijken.
45000 is zeker niet veel voor een auto van 13 jaar oud, maar wil niet altijd zeggen dat het goed is. Hij heeft dan immers vaker stilgestaan dan
gereden, motor zal dan ook wat 'lui' zijn en meestal begin je pas te merken wat er echt aan vervanging toe is als je zo'n 1000 km er mee gereden hebt.

Een tip: De auto niet met 'het nieuwe rijden' behandelen. Het zijn hoge toeren motortjes waarbij dit echt NIET werkt in je voordeel.


Succes.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Pistachio »

Stilletjes inrijden hoor, die auto is niet gewoon van te rijden onder jou voet.
Laatst gewijzigd door Pistachio op 27 feb 2017 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Fijat »

bero schreef:Het zijn hoge toeren motortjes waarbij dit echt NIET werkt in je voordeel.
Volgens mij kun je van álles van de 1,2 - blokken zeggen, behalve dat het hogetoeren-motoren zijn; is een lange-slag blok met het maximum koppel bij 2500 tpm, zo rond de 90 km/u. Was nou juist waar ik bij de aankoop zo blij mee was, voor zover mij bekend ligt het maximum koppel van al die andere kleine wagentjes bij een toerental waar je (of in elk geval ik) nooit komt. Die van mij loopt 1 : 19,3

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door bero »

De 60PK uitvoeringen (tot 2007) hebben geen maximale koppel bij 2500 toeren, maar dat terzijde.
Het nieuwe rijden wilt graag dat je schakelt bij 2200 toeren, wat gewoon niet werkt bij deze motoren.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Giovanni. »

Fire is idd een toerenmachientje! Bij de 2010versie wel zo onnozel lamgelegd door de idioot laaaaaaaaaaaaaaaaange eindreductie, dat de enige remedie om er nog een beetje gang in te krijgen is: helemaal tot de toerenbegrenzer doorjekkeren. In 4 en 5 haalt ie dat echter bij lange na niet! Vreselijk slecht gekozen door Fiat. In de vijfde versnelling loopt het ding dezelfde snelheid bij 4000rpm als mijn Alfa V6 in 6.......... Maar die heeft ruim het dubbele aan Cylinderinhoud en 130 pk extra. Vandaar dat het arme Pandaatje bij een zuchtje tegenwind in 5 of bij een hellingspercentage van 3% de pijp meteen aan Maarten geeft. Niet dat ik de Panda nu meteen de grond in boor, je moet er gewoon mee leren omgaan. Dus moest het motortje van ons exemplaar eerst even loskomen, waar ik hem netjes 5000km de tijd voor gegeven heb. Eenmaal los, bleek het een prima karretje. Gewoon op tijd terug naar 4, of onder de 110 zelfs naar 3, om het hele toerenbereik te benutten! Het verhruik is dan nog een zeer acceptabele 1 op 16.5 Om 1 op 23 te rijden hoef je ook nix raars te doen, als je met 90 achter een vrachtwagen blijft hangen, doet ie dat met 2 vingers in z'n neus :yes:

Gebruikersavatar
stephan1978
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 dynamic bj. 2008
Locatie: Hoogerheide

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door stephan1978 »

Probeer voor de gein een keer een toyota aygo...dat is een toerenmachientje...de 1.2 60 pk in de Panda is een zalig rustig motorblokje die soepel en schakellui te rijden is. En superzuinig. In de zomer haal ik regelmatig 1 op 20. Ik heb met mijn Panda in 2 jaar tijd probleemloos 50000 km gereden (km stand is nu 105500) en ik denk er nog niet aan om 'm weg te doen...

Gebruikersavatar
stephan1978
Forumgebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 dynamic bj. 2008
Locatie: Hoogerheide

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door stephan1978 »

Iedereen die hier verkondigd dat je geen "nieuwe rijden" moet proberen met jouw Panda of dat je 'm tot de toerenbegrenzer door moet jagen heeft geen verstand van auto's en auto rijden. Omdat het max koppel al bij een laag toerental beschikbaar is ben je veel sneller als je vlot overschakeld dan dat je in elke versnelling de 3 of 4000 toeren probeerd te halen . Daarbij rij je ook nog een zuiniger bij snel doorschakelen zowel qua brandstofverbruik als levensduur van je auto...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Pinda1000 »

:roll: :X

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door lenny »

stephan1978 schreef:bij een laag toerental beschikbaar is ben je veel sneller als je vlot overschakeld
dus iedereen die aan motorsport of track day's doet(met b.v. dit type blok) doet t verkeerd :? Het koppel is heel stabiel vanaf een x aantal toeren, (vandaar dat het max aantal toeren vrij laag begint volgens de folder..) en de pk's nemen toe, zie de avatar van pinda 1000 :yes:
dat je het hoogtoerige vermogen niet nodig hebt om met het verkeer mee te komen zou een plausibel argument kunnen zijn bijvoorbeeld...

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door bero »

Ik denk dat iedereen zo zijn (benodigde) ervaring en zijn (gegronde) mening over heeft.
Zullen we de discussie beëindigen (of in een nieuw onderwerp doorgaan) en ons gaan richten op de vraag van Elmer?
Daar heeft Elmer meer aan dan het heen en weer discussiëren, en laat ik dan er bij zetten dat ik van mening ben dat 'het nieuwe rijden' niet geschikt is voor de Panda 60PK.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Panda69
Forumgebruiker
Berichten: 148
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:58
1e Panda-achtige: 1.2 2011
Been thanked: 1 time

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Panda69 »

Je vroeg of je een goede koop hebt gedaan. Dan is er - na lang en een hoop vriendelijk geklets - maar één vraag mogelijk: wat heb je voor je autootje betaald?

Giovanni.
Forumgebruiker
Berichten: 150
Lid geworden op: 18 nov 2016 10:35
1e Panda-achtige: Cool 2010
2e Panda-achtige: A112 Junior

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Giovanni. »

Schakelen bij 4000rpm? We zullen de discussie maar laten voor wat ie is. Ik vermoed dat hier mensen meelezen die met al hun verstand van techniek en autorijden, er 300% van overtuigd zijn dat bij 6000rpm de zuigers door de motorkap komen.......... :rofl: :rofl: :rofl:

Maar wees gerust geachte topicstarter! Je hebt een kwalitatief goed autootje gekocht! Hondstrouw zoals alleen een Fiat of oude Jappanner kan zijn! Zuigers vliegen niet zomaar door de motorkap, lagers en drijfstangen verlaten het blok niet door ongeplande gaten in het gietstuk, de electronica finctioneert zelfs onItaliaans, de wegligging is prima in orde, de draagarmen fladderen niet spontaan uit hun rubbers en het algehele comfort is op een veel hoger peil dan je van zo'n autootje verwacht!

1 puntje van aandacht: pas het nieuwe rijden vooral niet toe, de uitlaat komt dan niet fatsoenlijk op temperatuur en rot er dus in notime onder vandaan! De olie haalt zijn bedrijfstemperatuur pas na zo'n lange tijd dat condens niet weet te verdampen, met alle destructieve gevolgen voor de smering. Wist je trouwens dat de oliepomp zijn max opbrengst pas bij 2200rpm heeft? Zorg er dus voor dat je bij overschakelen niet onder dat toerental komt! Erg slecht voor de smering! Ook je remmen gaan compleet vast zitten met die onverstandige manier van rijden! Het gasklephuis vervuild enorm als je die rare hopeloos in de weg rijd manier toe gaat passen.

Kortom, vlam die boel maar lekker schoon en droog met je Panda! Als je elke 100km 3 euro extra verstookt op die manier, kost dat op 1000km 30 euro, op 10.000km 300 eurootjes, en op 30.000km heb je 900 euro meer uitgegeven. Maar MET plezier! Vergelijk dat nou eens met die moordenaarspraktijken van die personen die het nieuwe rijden bedacht hebben? Zeer sadistische wezens moeten dat zijn! Want een blokrevisie kost je al snel 3 mille, om dat te kunnen betalen moet je dus 100.000km zonder enige vorm van plezier met een ei onder je gaspedaal rijden, begint de auto binnen de kortste keren de hobbelen en te bokken doorat de boel intern vervuild als een gek, gaan de remmen piepen op de koop toe en haal je dus die 3 mille besparing over die 100K aan kilometers ook niet doordat je tussendoor meneer de chefwerkplaats van je plaatselijke dealer elke keer moet smeken om een oplossing! Sja, die man durft waarschijnlijk niet te zeggen wat bij denkt!
Opmerking moderator:
Goed, dit was het laatste over het 'nieuwe rijden' en de Panda.. Ontopic nu weer!

Elmer
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2017 17:05
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2004

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Elmer »

Hallo allemaal,

effe bijkomen van alle teksten! Zoals eerder aangegeven door mij in mijn vorige bericht krijg ik de panda vanaf 3mrt....ja dat is vandaag!
Hoge toeren, lage toeren, nieuwe rijden, oude rijden. Ik rij gewoon normaal. Het is geen sportwagen, en je hoeft hem ook niet als een oud wijf te behandelen. Dus dank voor alle reacties over nieuwe rijden/hoge lage toeren etc.
Iemand vroeg wat ik betaald heb. Ik heb 2500 betaald. Lijkt mij heel redelijk voor een auto met zo weinig km's, eerste eigenaar, en altijd dealer onderhouden.

Mijn vraag ging vooral over de distributieriem...

groet, Elmer

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Heb ik een goeie koop gedaan? Panda 2004 Dynamic 1.2 45000km

Bericht door Pinda1000 »

Als je niet zeker weet of en wanneer deze vervangen is zou je hem voor de zekerheid kunnen (laten) vervangen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”