Panda 169's zijn 7 tot 16 jaar oud. Bij allemaal rot die uitlaat demper in rap tempo weg. Schokbrekers slijten helaas door het gebruik. Dus dat kan elke andere panda kan binnen afzienbare tijd dezelfde 'problemen' hebben.
Het naar een kant trekken bij remmen duid op slijtage aan het remsysteem (maar controleer eerst even je bandenspanning en de staat van je banden). Mogelijk bewegen de zuigers aan een kant niet goed meer en moeten de remklauwen gereinigd of gereviseerd worden. Het kan ook zijn dat de schijven(roest) aan vervanging toe zijn.
Na 18k km kan een beurtje/oliewissel geen kwaad.
Aan onderdelen vallen de kosten best mee, daar koop je geen andere Panda voor (ik schat ca €500 aan materiaal voor alle werkzaamheden). Het probleem zit hem in het arbeidsloon als je de werkzaamheden moet laten uitvoeren.
Het vervangen van de uitlaat is goed zelf te doen als je onder de auto kunt. Het vervangen van remschijven en blokken (altijd mee vervangen als je de schijvenvvervangt) is ook goed zelf te doen. Het reviseren van remklauwen is zelf te doen maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Het vervangen van schokdempers is redelijk straight forward Maar je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig. Hier na moet de auto wel uitgelijnd worden, dat is niet eenvoudig zelf te doen. Het uitvoeren van een beurt is ook goed te doen als je een beetje handig bent. Voor het resetten van service interval heb je speciale kabels nodig maar er zijn mensen op het forum die hier over beschikken.
Als je (een deel van) de werkzaamheden zelf kunt uitvoeren zou ik dat aanraden. Maar ook als je de werkzaamheden moet laten uitvoeren vraag ik me af je met een andere panda beter af bent (tenzij je een nieuwe koopt natuurlijk
). Van deze weet je enigzins wat je hebt, dat moet van een andere nog maar blijken.