Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Distributieriem vervangen

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Fietser
Forumgebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:07

Distributieriem vervangen

Bericht door Fietser »

Wellicht dat deze vraag al eerder ergens is gesteld op het forum, maar toch.
Mijn Panda 1.2 is dik 5 jaar oud, maar heeft slechts 56000 op de teller staan. Volgens de Fiatgarage ben ik binnenkort aan een nieuwe distributieriem toe.
Mijn vraag: klopt dit en zo ja heeft iemand enig idee wat zoiets kost bij een officieel Fiatbedrijf?
Alvast dank en vriendelijke groet.

panda-LWD
Forumgebruiker
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 apr 2009 20:43
Locatie: Leeuwarden

Re: destributieriem vervangen

Bericht door panda-LWD »

de termijn voor de nuova is: 120.000km of 5 jaar (wat eerder bereikt wordt)
echter is de 1.2 ook gewoon een fireblok. dit houdt in dat er niets beschadigd wordt als de riem knapt.
het enige is dat je dan stilstaat aan de kant van de weg

Fietser
Forumgebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:07

Re: destributieriem vervangen

Bericht door Fietser »

panda-LWD schreef:de termijn voor de nuova is: 120.000km of 5 jaar (wat eerder bereikt wordt)
echter is de 1.2 ook gewoon een fireblok. dit houdt in dat er niets beschadigd wordt als de riem knapt.
het enige is dat je dan stilstaat aan de kant van de weg
Dank je voor de info. Dat wist ik niet van dat fireblok, van techniek heb ik nou eenmaal weinig kaas gegeten.
Maar dat zou betekenen dat je ook op goed geluk kunt doorrijden? Voor wie van 'uitdagingen' houdt, zeg maar.

Gebruikersavatar
johan.v
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 okt 2009 22:15
Locatie: Beverwijk

Re: distributieriem vervangen

Bericht door johan.v »

komt de uitdrukking : "rijdt nooit harder dan je beschermengel vliegen kan!" je bekend voor? :lol:

Het lijkt een commercieel advies van de garage, maar de termijnen van 5 jaar of 120K km is natuurlijk niet om je portomonee te legen :wink: maar een behoud van je Bella. Kijk ook eens op FIAT.NL, in de linkerkolom, bij onderhoudsprijzen. Weet je meteen de prijzen van de meeste onderhoudsbeurten :mrgreen:
geen 1.2 Emotion meer en ook niet meer de 1.2 Dynamic......
als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed,
als je groot bent komen de enge geluiden van onder je motorkap

dinkys
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 nov 2010 20:53

Re: distributieriem vervangen

Bericht door dinkys »

Laatst was ik bij de Fiat dealer.
De verkoper vertelde mij dat de riem elke 5 jaar of elke 120.000 km moet worden vervangen en dat dit ongeveer € 300 gaat kosten. Dat bedrag vind ik persoonlijk nogal fors. Bij kwik-fit kost het mij € 180 - € 200.
Iemand die handig hoeft alleen maar een riem te kopen (€ 35 -€40)

Is de huidige 69 PK motor ook een fireblok?

Gebruikersavatar
Black Peanut
Forumgebruiker
Berichten: 1102
Lid geworden op: 03 aug 2006 23:43
2e Panda-achtige: 2001 yaris met 230.000 op de teller
Locatie: Amersfoort noord, nabij A1 afslag 12

Re: distributieriem vervangen

Bericht door Black Peanut »

dinkys1988 schreef:Laatst was ik bij de Fiat dealer.
De verkoper vertelde mij dat de riem elke 5 jaar of elke 120.000 km moet worden vervangen en dat dit ongeveer € 300 gaat kosten. Dat bedrag vind ik persoonlijk nogal fors. Bij kwik-fit kost het mij € 180 - € 200.
Iemand die handig hoeft alleen maar een riem te kopen (€ 35 -€40)

Is de huidige 69 PK motor ook een fireblok?
Kwik fit scheelt je misschien iets, maar garantie tot het hek.(okee, misschien is dat niet waar, maar de strijd om je gelijk te halen als er iets niet goed is gegaan gun ik je niet) Bij de dealer of goede universele garage kost t misschien 100 euro meer, maar t scheelt je een hoop ergernis. Distributieriem vervangen komt iets meer bij kijken dan alleen een riem vervangen zoals bijvoorbeeld een v-snaartje.

Ik doe misschien wat negatief over de kwik shit, maar dat komt omdat ik in alle 5 gevallen dat ik er zaken mee gedaan heb, er op de een of andere manier iets fout was gegaan. Dit was bij 3 verschillende vestigingen.

Maar om bij topic te blijven, het rubber en de draden in de riem verouderen. Vandaar dat er naast een kilometerinterval, ook een tijdsinterval is voor het vervangen van die riem. Nu zitten die autofabrikanten altijd wel in de veilige marge. Het zal heus niet zomaar gebeuren dat je riem na 5,5 jaar knalt, maar als het wel gebeurt, dan heb je geen poot om op te staan.
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you.

Fietser
Forumgebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:07

Re: distributieriem vervangen

Bericht door Fietser »

dinkys1988 schreef: De verkoper vertelde mij dat de riem elke 5 jaar of elke 120.000 km moet worden vervangen en dat dit ongeveer € 300 gaat kosten. Dat bedrag vind ik persoonlijk nogal fors. Bij kwik-fit kost het mij € 180 - € 200.
Volgens de off. Fiat-site betaal je zo'n 212 voor het vervangen van de distributieriem. Mocht je ook toe zijn aan een spanrol (Volgens de site ook om de 5 jaar te vervangen) dan kost 't zo'n 272 euro. Ik neem aan dat er nog BTW bovenop komt. Best een dure grap, zeker in combinatie met een grote 5-jaren-beurt. En dan hebben we 't nog maar over een Panda. Maar ja, wie beweert ook dat autorijden goedkoop is?

Gebruikersavatar
edje
Forumgebruiker
Berichten: 566
Lid geworden op: 08 okt 2007 12:35

Re: distributieriem vervangen

Bericht door edje »

Het is misschien een hoop geld, maar de spanrol word meestal gewoon meegenomen omdat de dbriem er toch af is.
Iig komt de Quickshit nooit aan mijn auto zeker niet als het motorisch is. Goedkope ellende is dat gewoon!

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: distributieriem vervangen

Bericht door Fijat »

Hallo.

Ik geloof zelfs dat het vervangen van de riem bij de Panda nóg iets meer voeten in de aarde heeft, want ook de waterpomp wordt door die riem aangedreven, en die moet dan meen ik af en toe ook mee vervangen worden, anders kan de zaak na een week weer helemaal los voor een lekke pomp.

Groet, Jan.

dinkys
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 nov 2010 20:53

Re: distributieriem vervangen

Bericht door dinkys »

Hoe ik het zo allemaal hoor kan ik het beste een auto kopen met een distributie-ketting. :roll:

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: distributieriem vervangen

Bericht door bero »

Sja ik vind, duurdere/nieuwere auto (in vergelijking met de panda classic) neemt natuurlijk ook hogere kosten met zich mee. En als je zelf niet al te handig bent, dan loop je inderdaad in de kosten.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: distributieriem vervangen

Bericht door michiel van g. »

waarom denk je dat ik een Panda uit '82 heb :P
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: distributieriem vervangen

Bericht door Fijat »

dinkys1988 schreef:Hoe ik het zo allemaal hoor kan ik het beste een auto kopen met een distributie-ketting. :roll:
Ja, dat klopt. Mijn gouden regel: een blok met een nokkenas-aandrijving via een ketting, en dan niet sneller rijden dan 100 km/u (= 2/3 van het toerental), en je hoeft er nooit meer iets aan te doen, geen kleppen stellen, niks. Maar ja, 't ding heeft nu eenmaal een tandriem.

Groet, Jan.

dinkys
Forumgebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 nov 2010 20:53

Re: distributieriem vervangen

Bericht door dinkys »

Volgens de Fiat site kost de riem inderdaad € 211,80 en de spanrol komt op € 59,78. Aangezien ik niet veel rijd kies ik niet voor een 20.000/40.000/60.000 etc km beurt, maar de oneven jaren een kleine beurt en de even jaren een grote beurt. Mijn vader betaalde bij de Fiat dealer (Panda 1.1 2007) voor een grote beurt € 246. Als daar bijvoorbeeld de riem + spanrol over heen komt kom ik op €517,58 excl eventuele andere kosten.

Na 5 jaar zal de auto bij mij ongeveer op 40.000 km staan. Zal de spanrol dan al vervangen moeten worden?

Zijn er meerdere mensen die ervaringen hebben met Kwik-Fit. Voor de grote beurt ben ik bij Kwik-Fit in Winschoten geweest. Ik had eigenlijk maar 1 puntje en dat was dat ze waren uitgeschoten met olie. Toen heb ik een klacht ingediend. 2 dagen later werd ik gebeld met de vraag of ze het goed konden maken dmv kortingsbonnen. 2 weken later kreeg ik voor €50 aan kortingsbonnen. De service is wat dat betreft wel goed.

Ron67
Forumgebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 mei 2012 21:05
1e Panda-achtige: guacamole 2004

Re: Distributieriem vervangen

Bericht door Ron67 »

Kwik fit is in mijn ogen een NO GO ... naaiers van het eerste uur, zeker als je geen verstand van autos hebt en er van uit gaat dat men dat daar wel heeft.
Dit is mijn persoonlijke mening en daar hoef je niets mee te doen natuurlijk 8-)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”